FEDDERE SKOOLAFENTUREN LEEW.ADDER HERINNERINGEN DE STATIONSWEG Foor mij waren in myn kiender- jaren - sonder grote algemene en persoonluke rampen - de belangrykste dingen toch wel: speule, lese en skool. Ik kon wel aardig lere, dat de skool is niet un ferfelende herinnering. Speule, nou soms wuu ik da'k nog met doen mocht a'k kien- ders speulen sien. En lese, myn hele familie is ferslaafd en ik niet de minste! Dus allenich leuke herinnerin gen? A'je omkieke naar so'n 60 jaar leden, dan binne de leuke dingen erg uutsetten en de fer felende dingen flink krompen. ANGSTEN. Maar we salie allemaal onse angsten en ferdriet hat hewwe. Ik skreef al us eerder dat myn bleuens myn 'taaie ongerief' weest het en dat kan ut leven foor un kien echt moeiluk make. En dan ferfeling! Wie het nooit jengelt fan: 'Moeke, ik fer- feel my sol' Hoe bestaat ut, denke je nou. Maar deur-me kaar-nomen waren die jongens jaren toch wel un feest! In ut kertierke foordat de skool in ging, sochten we mekaar al op: Jan, Jantje, Koos, Elkan, Sjoerd, Peke en ik. Fersamel- plak: bij kapper de Wit op ut hoekje fan 'e B. Bumastraat. Daar he'we faak speult. ut: 'Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet'. Dat moesten we dan an'e hand fan 'e eerste en de laaste letter soeke in 'e etalage fan de Wit. We he' ons oek lang fersameld op un ander hoekje fan de B. Bumastraaat, die met de Ver stolkstraat. Maar daar kregen we altiten de man die daar woonde op 'e kast, omdat we ondanks bossen prikkeldraad teugen syn hekje leunden of er opsaten. 'Ut gouden hekje' noemden we ut. Later woonde ik self fan 1952 tot 1959 in de B. Bumastraat. 1959. Ut tuunhek-foor was niet al te best en must fernieuwd wurde. Ik he' toen, met ut 'gou den hekje' in gedachten, ik wuu gin kienders futjage, un hek neer set fan betonpalen met yseren stangen ertussen (en sonder prikkeldraad). Dat kon wel wat jonges drage; ut staat er loof ik nog! Om iets so reperere te wullen dat ut de jaren trotsere kan, kan'k wel us fan myn fader hewwe. Myn ouders he', nog foor ik geboren wadde, om streeks 1920 op'e Ged. Kei zersgracht woond teugenofer de froegere skool 2. In'e fen- sterbank-buuten-boven was deur rot un gat kommen. Myn fader het er toen un stuk blik opspikerd en dat netses ofer- ferfd. 65 jaar later sat ut er nog; ik bin er nou in un paar jaar niet langs weest. Maar terug naar 1934 en naar de van Sytzemastraat. In myn gedachten hoor ik nou Roden- huus, de concierge, de bel lu- den. De skool gaat in. We sitte fan'e vierde tot de zesde klas bij meester Yestra. NIJE SPELLING In ut begin fan'e vierde klas he'ik nog krekt de ofergang fan de spelling fan de Vries en te Winkel naar de spelling Mar- chant metmaakt. Wij mochten op anwysing fan meester Yestra de oefeningen in'e taal boekjes deur hale die niet meer fan toepassing waren. Alle 1 of 2 o's, a's, e's, de of den, naam- vals-ennen of niet, etc., konden we deurhale. Nou, dat was la chen: er bleef helemaal niks ofer! Un duudeluker buwys foor de winst fan'e nieuwe spelling was niette geven! We kregen natuurluk echte Hol landse geskiedenis: Hoeken en Kabeljouwen - en gin Skierin- gers en Fetkopers -, de Grafen fan Holland - en niks ofer hoof- delingen en grietmannen -, alle Hollandse stadhouders en stad houderloze tydperken - wilens Friesland niet eens un stadhou derloos tydperk kennen het! Is daar al us ferbetering in komen of akseptere we dit nog altyd? 'Wa't himsels fersmyt sil troch in oar net opkrigen wurde!' Ik he' altyd met plesier bij meester Yestra sitten, maar ik bin toch nog altyd un bitsje kwaad ofer ut folgende. In de 5e of 6e kregen we fan die el lenlange 'vormsommen'; min stens un kwartier syferen met un hoop kans op ferrekeningen. Ik ontdekte self al gauw ut kunsje fan teugen mekaar weg strepen fan factoren bofen en onder de streep en ut delen deur utselfde getal an weersi- den fan ut =teken. Nou, dan hadden je so'n vormsom bin nen un minuut af! Was ik nou maar so ferstandig weest om dan net so lang rust in acht te nimmen tot er un tweede klaar was, maar nee, ik moest na tuurluk opskeppe! Meester, meester, ik bin klaar! Dat moest ferklaard wurde fanself toen bleek da'k oek nog ut goeie antwoord had. En toen mogt ut niet en moest ik oek alle tussen-antwoorden gefe! Ik was wys genoeg om dat - son der ut woord te kennen - irra tioneel te fienen. Maar dat fer- loor ik fanself; ik was selfs brutaal. Aardrijkskunde, en trouwens oek geskiedenis (jaartallen), bracht uut ut hoofdleren met: Jelsum, Cornjum, Britsum, Stiens, ensf. Ik he' er fan'e be gin af en myn hele leven lang de mier an had! Op'e HBS kon ik nog wel us un mooi cyfer krije op un geskiedenis rippeti- tie sonder een jaartal er in, maar op'e lagere skool moes ten we so nog opdreunen ken- ne. En toch fon' ik en fien ik nog geskiedenis een fan'e fijn ste fakken. Ik hou hast elk jaar un lesing foor de Haagse Krite ofer (Friese) geskiedenis. DERDESTEM Myn beste herinneringen he' ik an'e sangles bij meester Yestra. Faak begeleide ie ons op'e fiool. Ik moest toen al gauw de derde stem singe en ik bin oek inderdaad un bas wurden (en bin dat nog steeds in ut doopsgezinde sangkoor in den Haag). Onse klas het nog us op un ouderafond syn mu- sykkennis demonstrere mut- ten: fólkomen suver fan papier de goeie toon insette kenne. Ik weet nou dat dat lang niet mak keluk is. Den Haag Berend van der Veen

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1990 | | pagina 8