"IK SAG MEESTENTYDS WEL DRIE FILMS INNE WEEK" LEEWADDER HERINNERINGEN pagina 5 lfe Fien de la Mar: een van de sterren van het witte doek. Deur de krisis in 'e binnenfaart na de eerste wereldoorlog socht myn fader in ut begin fan de twintiger jaren werk an 'e wal. Na wat losse baantsjes wudde dat al gauw de bios- koop; saaichef hiette die funks- je. Dat hèt ie meer as twintig jaren deen; eerst in 'e Cinema (Wurdumerdyk), later in'e Lee- wadder (drukke kant Nijstad). Eerst later hè ik mij realiseerd wat dat un hard gelag foor de man wese mutten hèt. In ut eerste plak om na twintig jaren selfstandig skipper weest te hewwen un baas naar de ogen kieke te mutten en dan om fan un leven in 'e frije natuur naar de duustemis fan 'e bioskoop! En ut waren toen, tussen 1920 en 1945, lange weken: zeven dagen per week, nooit één frije dag of zondag en dat 52 weken lang. Pas in 1935 kreeg fader syn eerste fakansjeweek: un frije dag per week hèt ie nooit had! Deur de weeks was de dagin deling: 's morgens met un werkster de boel skoonmake, somers 's middags frij, 's win ters de kachels ansette, en 's avus fanself tot sowat halfelf: draaie! 's Frijdags en 's son- dags fan twee uur af deurlo- pende foorstelling, (ik hoor nog in gedachten myn fader in ut donker de 'geheimsinnige' kreet slaken: nummer 2 is ferfallen!) Waar fader de pest an had was: sausiedoppen op 'e ko kosloper! Ut was der sufer niet weer uut te krijen. En dur was één faste besoeker, die elke week tydens de film un half pond sausies op at! Toen fader urn es fertelde hoe'n werk sij fan syn snoeperij hadden, was ut afgelopen. In ut ferfolg dopte syn frou tuus eerst de sausies, want 'jim hoeve fan mij gin last te hewwen'. Ja, ut was foor fader niet ut mooiste werk. Hij leefde sicht- baar op as ie weer us de helm stok onder de arm had. Wij kwamen ur dan niet meer an te pas. GRATIS. Maar ik hè ut altyd geweldig fonnen dat fader in 'e biosko- pen werkte: gratis naar de film! En dat in un tyd dat je nog niet elke dag films op 'e televisie sien konden en dat de buus- senten om un kaartsje te kopen oek heel wat skaarser waren dan teugenwoordig. We suuden ut nou een koopje fiene: je sa- ten in de Cinema foor zestig senten op 'e eerste rang en de tweede rang was maar 30 sen ten. Maar ja, dettig senten was toen oek twee pakjes sigaret ten. Naar de film gaan wudde foor sommigen dan oek feul te weelderig acht. As un steun trekker (werklose) deur un kon- treleur fan 'e sosiale dienst trappeerd wudde op bioskoop- gang, wudde dy meteen fan bij- ferdienen verdacht! Ik hè toen meestentyds wel drie films in 'e week sien: vrij dags na skool naar de Cinema en deur de week nog un avund naar de Leewadder. Daar had den se altyd twee hoofdfilms foor één prys: un Cowboy en un dirruktyf (detective). Tradiesje was foor ons oek om in 'e Leewadder kermis fader op te halen en dari na afloop fan de foorstelling nog efen de kermis ofer. Daardeur hè ik 'De Jantjes' wel zeven keer sien, want dat was feule jaren un fast nummer in 'e kermisweek. Ren de la Mar, Lou Bandy en Henriette Davids waren un paar fan de sterren daarin. Ik suu urn eigenluk nog wel us sien wulle. Onfergetuluk bin foor mij oek: San Francisco, ofer de grote aardbeving (ferbluffende beel den fan instortende gebouwen, fan mensen die in 'e skeuren stortten die er in 'e grond kwa men, ensfh.); Ben Hur, nog in 'e stomme versie en toch met un geweldige seggenskracht; de musicals met Nelson Eddy en Jeanette McDonald (fooral Rose Mary; ik hoor nog de mu- syk: Indian lovecall, Oh Rose Maryensf). En niet te furgeten: de lach films: Laurel en Hardy (hele goeie herinneringen o.a. an Fra Diavolo); Joe E. Brown (fast patroon: eerst de schlemiel [mikpunt], maar an ut slot de grote held!); Harold Lloyd (wie kent niet de gevel-scène?). La chen isgesond. Mar oek ut foorprogramma was belangryk. Ur ontbrak foor mij wat an, as er gin tekenfilmke in sat (ik bin nóg altyd gek op te kenfilms!). Dur waren soms oek nog ande re dingen om om te lachen. So gebeurde ut us in 'e Leewadder dat de film in 'e furkeerde folgorde afdraaid wudde. Un hoofdfilm stond in ut algemeen op drie cassettes [spoelen], die met twee projectoren afdraaid wudden. As spoel 1 op projec tor 1 afdraaid was, startte de operateur projector 2 met spoel 2 en sette dan meteen op pro jector 1 spoel 3 klaar om die te starten as spoel 2 afdraaid was. Op de bewuste afond had de operateur an ut begin fan de afond niet spoel 1 en 2 op de beide projectoren setten, mar 1 en 3 en se later oek so af draaid. Nou was dat nog niet eens so erg weest, ut was un cowboy-film en die hè wel us meer wat haastige ferhalen, mar hij startte toen projector 1 waar ie intussen spoel 2 opset- ten had, denkende dat ut 3 was. Ferrassend mag wel seid wudde: doden stonden op en saten mekaar opnieuw dwars, huwelijken leken ontbonden en de plannen waar we de ontkno ping al fan met maakt hadden, wudden smeed! Eerst wat on rustig geroezemoes, maar al gauw wudden de lachspieren kieteld en klonk ut ene lachsal vo na ut andere. De meeste besoekers hè trouwens niet wacht tot oek spoel 2 helemaal afdraaid was, se wisten om- mers toch al hoe ut af liep? Ik bin us met un friendin naar de 'Gouden Stad' weest. Un drakerig drama, ofer un onge lukkige liefde in Praag, waar emmers tranen bij guult wud den deur de saai. Mar myn friendin was nochal un nuchter type en niet so guulirig anleid. Óm ons heen wudde wakker snikt en dat werkte op hur lach spieren en toen ik dan oek nog un gekke opmerking maakte, stikte se hast. Onse foorburen sagen ut daarbij produseerde geluud foor un heftige snik an en sagen meewarig om. Dat was tefeul foor onse selfbe- heersing en we barstten in un skaterlach uut. En dat temidden fan un hevig ontroerde saai! We bin mar fut gaan; ut was toch un rot film. PANIEK. Ik hè in de Leewadder oek us un éénmans paniek met- maakt.k Midden onder de voor stelling fiel ur un stuk kalk uut ut plafond met un geweldige klap op de grond. Meteen sprong ur un man overeind, die luud roepende 'help, help!' naar de nooduutgang floog. In plaats van dat ie de spanjool ophoog drukte, soas gebruukuluk bij die apparaten, drukte ie urn - in syn paniek - naar beneden en dus wou de deur niet open! Hij begon nog harder fan 'help' te roepen en op de deur te bon- sen. Intussen was ut licht op- daan en de film stopte om te sien of er nog meer naar bene den komme wuu, maar ut was duudeluk een enkel stuk. leder een sat nou wat gegeneerd naar de 'man-in-paniek' te ky- ken. Myn fader probeerde urn gerust te stellen, maar hij bleef 'help, help' roepen. Teneinde raad deed fader de spanjool foor urn omhoog, de nooddeur floog open en de man skoot de deur uut en de steeg naar de Nijstad in. Langsaam stierf syn hulpgeroep in de verte weg. Het licht ging weer uut en de film ging verder Den Haag Berend van der Veen BEZOEK AAN DE REDACTIE VAN'T KLEINE KRANTSJE: ALLEEN MOGELIJK NA TELEFONISCHE AFSPRAAK-120302

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1990 | | pagina 5