hellema 'T KLEINE KRANTSJE iw, de fren Makelaars en Taxateurs voor geheel Friesland VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 4 toen afscheid van hem moeten nemen. Zelf ben ik toen nog enige we ken bij mijn zuster in Assen ge bleven, want die was ontroost baar na dit verlies. Leeuwarden Jac. Bakker OOK EEN ARTIEST? Reeds geruime tijd speelde ik met de gedachte om een herin nering op papier te zeten voor 't Kleine Krantsje. Door het stukje van mevrouw Agatha Cornelis-Postma uit Heeren veen in het eerste nummer van 1992 kan ik er thans wel toe overgaan. Zij gaf een opsom ming van bewoners en zaken lieden uit de Grote Kerkstraat, onder wie matrasmaker Berger. Die naam was ik al jaren kwijt. Een van zijn zoons vertoonde op dagen met mooi weer op het Waagplein voor het oog van velen die een deel van hun schafttijd daar doorbrachten, een zeer spectaculair kunst stuk. Op dat plein stond destijds ('t was plusminus 1927) een zo genaamd openbaar urinoir. Dat ijzeren, groen geverfde bouw werk stond ongeveer tegenover P. S. Bakker en dan zo'n tach tig, negentig centimeter van de walkant af. Genoemde Berger reed op het pleintje op z'n fiets, ruggelings naar het stuur geze ten, met zeer hoge snelheid rondjes. Het publiek stond te wachten op het moment waar op hij de cirkel een ovale vorm gaf en vanuit de richting Jamin zeer snel achter de waterplaats langs reed. Voorwaar een ge durfd kunststuk, dat menigeen verbaasde. Ik heb, komende uit de Lombardsteeg en onderweg naar de tsagijnestraat, verschil lende malen deze gratis stunt bijgewoond en nooit gehoord dat hij door een verkeerde ma noeuvre in de gracht terecht kwam. 't Was een brutaal staal tje: met de rug tegen het stuur en terugtrappend zoveel snel heid ontwikkelend, dat hij ogen schijnlijk moeiteloos over die walkant reed I Misschien had Ritsko van Vliet Sr. deze jongen in een circus kunnen plaatsen? In Sip Caste- Makelaardij tlnda 1098 Leeuwarden leins etablissement was helaas die ruimte niet. Assen L. Scheepstra Een kleine twintig jaar gele den hebben we een bericht gepubliceerd over een rechtzaak in de oude tijd te gen een jongeman, die drie gulden boete kreeg nadat hij was bekeurd wegens "Wiel- rijdersacrobatiek". Daarna kregen wij op de redactie bezoek van een meneer En- gelbertus Johann Berger, die ons tot onze verrassing meedeelde: "Die acrobaat was ik!" Hij vertelde ons, dat hij in zijn jeugd op de wijze, die U nu beschreef "achterstevoren" naar Gro ningen fietste en dat hij in derdaad de gewoonte had achter de waterplaats bij de Waag langs te fietsen. "Nee, de ploempert ben ik nooit ingegaan" aldus de heer Berger, "maar Com missaris Wesser heeft me wel eens gezegd: 'nou jong, as je nou weer kunsten wil uithalen, ga dan asjeblieft naar het Zaailand, want ik moet altijd maar weer man netjes achter je aansturen om je te pakken te krijgen en die mannen heb ik niet". Bert Berger vertelde ons toen, dat hij ook zomaar de trappen van het Gerechtsge bouw op en af fietste; hij werd door zijn stadgenoten dan ook terecht "Betje, de Kunstemaker" genoemd. Red.'t KI. Kr. De Oude Waag met daarvoor de waterplaats, waar "Betje de Kunstemaker" achterstevoren achterlangs fietste zonder ooit in de ploempert te raken. MEELFABRIEK FORTUNA Niet alleen de meelfabriek van Foruna, ook Hartelust had vracht auto's, waarvan we vermoeden, dat het oude Duitse legemagens waren. Nadat hij wegens overspanning een jaar in de ziektewet was geweest ging hij weer aan het werk. Dan had hij altijd medicij nen bij zich. Toen hij tegen een boom reed gaf men de medicij nen de schuld van een black out. Veel te vroeg hebben we Tot mijn grote verrassing een foto in het januarinummer van 't Kleine Krantsje van de stoom- meelfabriek "Fortuna" aan de Harlingertrekweg. Mijn ouders woonden in een aanleunwoning aan de oostkant van de fabriek. Mijn vader werkte als chauffeur bij de fa briek en hij was een der eerste vrachtwagenchauffeurs in Leeuwarden. In 1918 - 1919 kocht de fa briek vier Mercedes Benz vrachtwagens, welke in de oor log van 1914 - 1918 in het Duitse leger gebruikt werden voor militair transport. Mijn vader werd opgedragen om het rijbewijs te halen, wat in 1919 gebeurde. De eisen wa ren toen niet zo streng als te genwoordig natuurlijk, er was nog weinig verkeer. Het was op de Harlingertrek weg met een bestrating van balstenen vaak een hinderlijk lawaai. De vrachtwagenbanden waren van hard rubber, dus geen luchtbanden. Later is het wegdek veranderd naar de ei sen des tijds. En er kwamen meer chauffeurs om de vracht wagens te besturen. De wa gens hadden kettingaandrijving op de achterwielen. Door de zware vrachten gebeurde het wel eens dat zo'n ketting brak en dan moest er een nieuwe schakel worden ingezet. Het rechterdeel van de fabriek werd gebouwd van beton en dat was het tweede gebouw van die contructie in Leeuwarden. Het eerste betonnen gebouw staat nu nog aan de Nieuweburen en is in gebruik bij La Venezia. Toen het fabriekspand van de Fortuna voltooid was werd er graan in opgeslagen. Het ver haal wil dat het scheefzakte omdat de producten aan één zijde werden geplaatst. Het graan werd daarna evenredig verplaatst en zie, het gebouw kwam weer loodrecht te staan. De Fortuna had nog een filiaal aan het Kleinzand in Sneek en dat werd bevoorraad vanuit Leeuwarden. Het vervoer ge schiedde over water met zol derschuiten. Waren de kanalen bevroren, dan werden de vrachtwagens ingezet, wat voor de chauffeurs een koude klus was. Verwarming hadden de wagens toen nog niet. De rit naar Sneek duurde zo'n twee uren, aangezien de snelheid maar vijftien kilometer was. Van mijn vader mocht ik wel eens mee, maar ik was dan wel goed ingepakt. De verlich ting van de wagens was toen nog door middel van carbid. Alle werktuigen in de fabriek werden door stoomkracht aan gedreven. Later werd de eleva tor electrisch aangedreven, wat al een hele verbetering was. De machinekamer was in de fabriek werkelijk interessant. De machinisten waren er wat trots op. Vreemden werden niet toe gelaten, althans niet wanneer ze vuile schoenen hadden of dito kleding. In de machineka mer was alles schoon en de machines zelf werden gepoetst en schoon gehouden. De directie ging later over in handen van de heren Miedema en Feenstra, respectievelijk di recteur en onderdirecteur. Laatstgenoemde was officier bij de landmacht B.D. De Fortuna werd tenslotte over genomen door Koopmans meelfabrieken en daarna voor opslag gebruikt. Leeuwarden A. Bons bedrijf, later D.A.F.-vrachtwa gens. Het gebouw rechts van dat huikje is de garage van de N.T.M.-bussen. Daarachter de Lokomotievenloods van de N.T.M. oftewel de Remise. Leeuwarden W. D. Lijfering SAM HOOG Op de schoolfoto in het januari nummer stond ook een Samuel Hoog, kortweg Sam. Deze is in later jaren een zwager van mij geworden. Sam Hoog was ooit hoofdcontroleur van het week blad Fen Fryske Groun, waar voor hij de drie noordelijke pro vincies moest afreizen. V- SNEKERTREKWEG In het novembernummer zien we een foto van het trammetje op de Snekertrekweg, vóór de ophaalbrug bij het spoordok. Het hek achter de locomotief is het toegangshek tot de opslag plaats van de steenkolenhandel van Siebesma en Prins, kort weg S. en P. en naar de ach terkant van de C.A.F.-fabriek. Aan de waterkant van het spoordok een rij geladen kolen- wagons, de pramen van het P.E.B. en een paar vrachtvaar ders. Die liggen klaar om de kolen per glijbak uit de wagons over te nemen. De brugwach terswoning waar de brugwach ter "Zwarte Piet" (vanwege z'n donker uiterlijk) woonde, staat er nog in alle fleur op. Over de daknaald van dit huis, zo over de schoorsteen heen zien we een werkgebouwtje staan. Dit gebouwtje is de bakermat van het Dieselmotorenbedrijf. Na de oorlog vestigden zich hierin het Stoomwalsenbedrijf van de fir ma Meyer, later heette het Mo- torwalsenbedrijf, dat zich ont wikkelde tot Dieselmotoren-

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1992 | | pagina 4