'T KLEINE KRANTSJE METFENNO SCHOUSTR OP PAD KRIS KRAS DOOR DE STAD Museum-winkel Geen luchtbrug Afschuwelijk las VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 5 Al enkele duizenden nieuwsgie rigen zijn een kijkje komen ne men in de pas geopende Mu seum-Winkel in de Nieuwesteeg. Die hebben daar stellig geen spijt van gehad en dat viel op te maken uit de spontane reacties, waarmee de initiatiefnemers van deze bij zondere attractie van meet af aan zijn overspoeld: het blijkt, dat iets dergelijks, een soort eresaluut aan het verleden, in dit geval het tonen van een echte ouderwetse kruideniers winkel uit grootmoeders tijd met alles wat daar bij hoort, de mensen buitengewoon aan spreekt. De "ach's" en "oh's" van de bezoekers, die de vroegere zeer interessante winkel van de dames Feenstra doorkruisen, zijn dan ook niet van de lucht en alles wijst er op, dat deze nieuwe onderneming voor de stad Leeuwarden een groot succes zal worden. Wat is het nou precies, dat de mensen zo aanspreekt bij zo'n confrontatie met een tijd, die voorgoed achter ons ligt? Is het een onbewust verlangen naar gemoedelijkheid, naar een min der jachtige tijd dan die, waarin we nu leven? Dat denk ik ook wel eens, wan neer ik zie naar het succes dat wij met ons Kleine Krantsje oogsten: al die reminiscenties doen bij veel mensen blijkbaar een vonk overslaan. En dat zul len ze dan ook bij die aardige Museum-Winkel wel gaan mer ken! "De grote-vernieler-van-het- oude-Leeuwarden dreigt weer eens toe te slaan" schreef ik een half jaar geleden op deze plaats. "Er is een plan uitge broed een luchtbrug aan te brengen over de Turfmarkt heen van de gebouwen van het Geen luchtbrug: geen lelijke aantasting van de gevelwand. Fries Museum naar de Kanse larij. Een onzalig plan, waarvan ik hoop, bid en smeek, dat het nooit zal worden uitgevoerd." Wei, nu weten we, dat al dat hopen, bidden en smeken ge holpen heeft: met een verheu gende meerderheid van twintig stemmen voor en elf tegen heeft de gemeenteraad van Leeuwarden dit krankjorume Fries Museumplan van de ta fel geveegd: er zal geen lucht brug komen om de museumge bouwen ter weerszijden van de gedempte Oude Heerengracht met elkaar te verbinden en we behoeven niet langer bang te zijn voor een schandelijke aan tasting van het stadsschoon op deze zo vitale plaats. Maar het zijn wel spannende dagen geweest en met zo'n ge meenteraad weet je het maar nooit: dat hebben vroeger tallo ze, later diep betreurde beslui ten wel aangetoond. Welke mesjokke voorstellen er ook ter tafel komen, voorstanders er voor dienen er zich altijd aan. Zou er nog eens een waanidee komen om de Oldehove plat te gooien, om ook de Oude Waag in elkaar te slaan en bovendien nog het historische Kanselarij gebouw te slopen, dan zul je zien en beleven, dat het maar even duurt of de voordelen van deze wandaden worden breed voerig in ingezonden stukken in de kranten geventileerd. Op de plaats van de Oldehove kunnen mooi parkeerplaatsen voor auto's worden gecreëerd ("wel tien!"), bij het opruimen van de Waag kan hier de rij weg aardig worden verbreed en op de plaats van de Kanselarij kunnen ("zo dicht bij het cen trum; ideaal!") ook schitterende parkeerplaatsen worden aange legd. En ik hoor ze er in de gemeen teraad al over klassineren, waarbij dan natuurlijk ook de economische kant om de hoek komt kijken: "Mensen, wat be spaar je je wel niet aan onder houdskosten, wanneer al die ouwe gebouwen verdwijnen!" Het is dus altijd een zaak van afwachten of zo'n gemeente raad in meerderheid z'n ver stand blijft gebruiken, wat in het verleden, ik zei het net al, lang niet altijd het geval is geweest. Er zijn ingrijpende besluiten ge vallen, waarvan we ons nu nog altijd afvragen, hoe het mogelijk was, dat mensen met een re delijk verstand die hebben kun nen nemen. En nu het dan toch toevallig zo ter sprake komt, wil ik daar bij deze gelegenheid nog wel het een en ander van zeggen. Zo waren in een grijs verleden buitengewoon betreurenswaar dig de raadsbesluiten om de verschillende oude land- en waterpoorten in de stad op te ruimen. Alle poorten, die de stad eens van nut waren, maar ook zeer verfraaiden, hebben het veld moeten ruimen, waar bij eenvoudig werd gerede neerd, dat ze geen dienst meer deden, terwijl ze wel onder houdskosten vergden. De vroede vaderen, die tot hun verdwijnen besloten, hadden wel degelijk verstand, maar blijkbaar in het geheel geen ge voel voor de historische waarde van deze oude bouwwerken. Bovendien bestonden instituten als tourisme en vreemdelingen verkeer in die tijd, de dertiger jaren van de vorige eeuw, nog niet. Het wegruimen van de monumentale gebouwen werd algemeen als een goede zaak gezien. Een ronduit afschuwelijk besluit is ook het rechttrekken van de Zuidergracht geweest, de bui tenste stadsgracht tussen de huidige Wirdumerpoorts- en Verlaatsbruggen. Wie zich nog een voorstelling wil maken, hoe schilderachtig het ooit op deze plaats is geweest, moet de fraaie kronkelende stadsgracht bij de Noordersingel in gedach ten nemen en deze projecteren op de plaats van de tegenwoor dige, lineaalrechte gracht op deze plaats. Met dezelfde machtige kron kels, waarmee de gracht zich nog altijd rond de Prinsentuin heenslingert, slingerde dit water zich ooit langs de hoge nog niet afgegraven bolwerken aan het zuiden van de toen nog zo kleine stad. Al dit stadsschoon, de bolwer ken, de kronkels in de stads gracht, werd opgeofferd om de stad aan deze kant te kunnen "uitleggen" en dat er ook in dit geval niet of nauwelijks aan verloren waarden werd ge dacht, kun je zien aan wat nie- Leeuwarden is een stad vol kleine bekoorlijkheden. Het blijft een boeiende bezigheid om ze op te sporen. mand minder dan stadsarchiva ris Juffrouw Rinske Visscher hiervan schreef: "Welk een rui men en frisschen indruk maakt de stad thans niet op ieder, die haar van de zuidzijde nadert: welvaart en keurige netheid springen hier het eerst in het oog." Deze grandioze stadsvernieling bracht bovendien met zich mee, dat er ook nog twee ka rakteristieke korenmolens ver loren gingen, die welke gestaan had op de plaats, waar het nieuwe Beursgebouw ontstond en de molen, die geprijkt had op de eveneens verloren hoog te achter de later gebouwde Harmonie. Een treurige zaak is verder ook het besluit geweest enkele oude stadsgrachten te dempen. Over de grachtjes langs de Nieuweburen en het Ruiters- kwartier wil ik niet direct praten, maar die langs de Wortelhaven en de Eewal en die langs de Turfmarkt, de Tweebaksmarkt en de Druifstreek hadden ze natuurlijk open moeten laten. Alleen maar prettig is het te be denken, dat het allemaal nóg erger had gekund, want er is ook serieus sprake van ge weest om de grachten langs de Voorstreek en de Weaze dicht te gooien. Terwijl er zelfs figu ren hebben geleefd, die zich er niet voor schaamden om uit te roepen, dat ook het water langs het Naauw moest worden ge dempt. Want och, och, wat zou ook daar een mooie autoweg kunnen ontstaan. vv" -T -1 Vv '- WV Dat grachtje hadden ze nooit mogen dempen.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1992 | | pagina 5