EENS ERG BEKEND IN LEEUWARDEN pagina 11 WILLEM KIELA NOG NIET ALS ZANGER VERGETEN Een vorige maal hebben wij ons in 't Kleine Krantsje afgevraagd, wie toch eigenlijk de zanger Willem Kiela is geweest. Zo nu en dan dook zijn naam op in brieven van lezers, die nog wel eens wat meer van hem zouden willen weten. Zelf was ons uit interviews van tientallen jaren terug al gebleken, dat hij ook in Leeuwarden een bekende figuur moet zijn geweest. Hij zou ooit zelfs in Holland als zanger een vermaarde naam hebben gehad. Aan lager wal geraakt zou hij dramatisch aan zijn eind zijn gekomen: hij moet in een stukje vlees zijn gestikt. Op onze oproep "zijn er nog lezers, die ons meer kunnen vertellen over deze figuur" kre gen wij tot onze vreugde ver schillende reacties, waaraan wij nu graag aandacht schenken. Speurend in onze collectie uit gaven over Amsterdam kwa men wij tot onze verrassing Willem Kiela tegen in het boek "De Jordaan - een verdwijnend Amsterdams stadsdeel" dat ^n de zestiger jaren verscheen. GOEDE STEM De auteur Jos. F. Steussy schreef over deze zanger, die hij "Kila" noemt, het volgende: "Een van de hoogtepunten (in de Jordaan) was wel het optre den van de "liedjeszangers". Zo kon men uren staan luiste ren naar de in die dagen wel bekende Willem Kila, begeleid door de niet minder bekende Jopie Schouten met zijn harmo- nika. Voor een straatzanger had Kila een goede stem. Niet voor niets zijn er vele grammo foonplaten van dit duo in de handel gebracht, al zou het nimmer een gouden plaat ge haald hebben, zo die al be staan had. Komische en op- het-gemoed-werkende liederen zong hij de gehele zaterdag avond op verschillende straat hoeken. Misschien kent u er nog enkele van, zoals "Mimi, mijn kind", "Laat de boel maar waaien", "Hollands Glorie", "Had je me maar". In 1914 zong hij dikwijls "It 's a long way to Tipperary" zij het ook op Hollandse tekst. Ook zijn zuster Marie Kila had een zeer goede stem. Haar kon men beluisteren in de buurt van de Lindengracht. Er bestaan nog grammofoonplaten, waarop zij zingt als soliste en ook sa men met Willem. Wat er van hem geworden is, sinds zijn vertrek naar Den Haag, is niet bekend. Zijn maat Jopie Schou ten kan men nog dagelijks aan treffen op de brug voor het Centraal-station, alwaar hij nog steeds de accordeon bespeelt." Tot zover dat Jordaanboek over Willem Kiela, die daarin "dé zanger van het lied in die dagen" wordt genoemd. "Helaas kan ik het muziekstuk je, waarop Willem Kiela en de accordeonist Jopie Schouten staan afgebeeld niet meer vin den. Misschien eens geruild?" aldus schreef ons de heer Rits- koJ. van Vliet senior. "Inderdaad" zo vervolgde hij, "was Willem Kiela, een ver maarde zanger, die ook bij de operette heeft gezongen, door diverse omstandigheden aan lager wal geraakt. Maar mis schien is deze uitdrukking hier toch niet op zijn plaats, want ik heb dit van Jacques Ensing ge hoord en het was "voor mijn tijd". Als we lezen, dat Willem Kiela in Leeuwarden wel in café's ge zongen heeft, moeten we be denken, dat het amusement in de twintiger en dertiger jaren op de Weaze bijvoorbeeld heel anders was dan nu. Paarde- kam was een gerenommeerd cabaret, waar ook buitenlandse artisten en artistes optraden. buk II tggjj Overal zat "levende" muziek en de toenmalige Volendammer groepen, meestal accordeonis ten, waren zeer goede mucisi. Dus wanneer Willem Kiela in die jaren optrad op de Weaze, heeft dat nog niets te maken meteen soort "afgang". Ook werd mij door Ensing ver teld, dat hij op het Sint Jobs- leen bij een vrouw heeft ge woond." "Willem woonde op de Groene- weg en wel in het Zalmklooster, ik meende bij een mevrouw Slof" schreef ons een abonnee, van wie wij de naam niet kon den ontcijferen. "Kiela had een pracht stem en hij stond ook vaak op straat te zingen." GROTE STRAATZANGER "De grote straatzanger Willem Kiela heb ik in Leeuarden wel horen zingen, maar niet in ca fé's, daar was ik toen nog te jong voor" schreef de heer K. van der Leest te Stiens. "In Stiens, mijn geboorteplaats is hij wel drie keer geweest. Hij zong dan bijvoorbeeld bij het cafe Rustenburg, "buiten voor de waranda. De muziek en de zang heugen mij nog, onvoor stelbaar, ongeveer vier mensen met viool of iets anders en dan meest Hongaarse of zigeuner- muziek. En dan die Willem Kie la met die enorme stem. Hij was een nette man met donker haar. Hij moet een Amsterdam mer van geboorte zijn geweest. Voor mij is het een onvergetelij ke zanger van die jaren." "Willem Kiela speelde en zong Een foto van de zanger Willem Kiela hebben we helaas (nog) niet, maar over een afbeelding van zijn begeleider, de harmonicaspeler Jopie Schouten, beschikken we wel. Wie weet zijn er lezers, die zich ook deze welgedane figuur nog herinneren. Ook in de café's aan de Weaze konden de Leeuwarders de kolossale stem van Willem Kiela beluisteren. wel bij de veemarkt, wanneer de heer Kindermans daar dans les gaf" schreef ons mevrouw L. Weber-de Kant uit Hoorn." Hij had dan een speciaal lied met een stoffer en een blik, Een paar regels waren: "Van je hierom, daarom, rekelsteen - meer kan ik me niet herinne ren. Hij was getrouwd met een van de dochters van Slof en la ter verdween hij naar Amster dam." Ook mevrouw J. G. Boer-Lem- mers te Leidschendam kon zich Willem Kiela nog goed herinne ren: "Zaterdagsavonds zong hij in de Bollemanssteeg o.a. het schone lied "Nee, nooit zie ik Marietje alleen, de vertaling van de song Oh, I never see Maggie alone. Jammer dat de heer Kiela, hij moet een be kend zanger zijn geweest, hier stond te zingen. Zijn nog altijd mooie stem was een genoegen om naar te luisteren, voor zo ver je dat als kind kunt beoor delen." De heer K. Faber te Haarlem heeft Willem Kiela zo'n vijf en zestig jaar geleden meege maakt in de Poppebuurt. "Ja, ik heb hem horen zingen," schreef hij ons. "Ik zie hem voor me als een korte gezette man, met een pet op, geen uit zondering, want iedereen droeg een pet in die tijd. Hij zong on der begeleiding van een har monicaspeler. Het repertoire was niet groot, alleen smartlap pen, waarbij werd ingespeeld op recente gruwelijke gebeurte nissen. Er werd zo weinig ge moord in die armoedejaren, dat jarenlang nog werd gesproken over de moord in Raamsdonk- veer en die bij Giessen-Nie- kerk. Willem Kiela zong zo'n dramatisch lied met een bloe dig einde. De tekst was gedrukt op velletjes papier, die, als ik het goed heb, voor vijf cent werden verkocht. Kiela had een goede stem en als hij zong liep de buurt leeg om te luisteren." TIJDENS DE KERMIS Ook de heer D. Beeksma te Huizum heeft herinneringen aan de zanger Willem Kiela. "Die kwam hier wel in Leeu warden, wanneer er kermis was," zo berichtte hij ons. "Daar ik gek was op accorde- onmuziek met of zonder zang, stond ik altijd te luisteren o.a. op de Kelders. Dat klonk daar dan prachtig over het water. Ook de zogenaamde Volen- dammers speelden daar. En Kiela kon zingen, al was toen het beste er van af. Er werd gezegd dat zijn stem door drankmisbruik was aangetast. Het beeld van Kiela zal ik nooit vergeten. Eens zag ik hem on der invloed naar het station gaan. Hij liep, zoals dat toen meer gebeurde, op witte gym nastiekschoenen. Ik vond het jammer dat zo'n zanger, die ook op de grammofoonplaat stond, door de drank naar de knoppen ging. En het klopt, wat 't Kleine Krantsje schreef over dat stukje vlees, waarin hij later is gestikt."

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1992 | | pagina 11