WANTOESTAND BLEEF HEEL LANG BESTAAN 'T KLEINE KRAHTSJE DE SMALLE HOEKSTERPOORTSBRUG PAARDESTAL INT CENTRUM VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN In 1935 maakte Cor Reisma deze treffende tekening van de wantoestand bij de Hoeksterpoortsbrug. "Verkeer andere zijde gaat voor" staat er op de lantaarnpaal rechts. Vandaar dat de brugwachter ijverig doende is het van deze kant komende verkeer terug te sturen. Het is alweer heel wat jaren geleden dat ik mij in mijn ge boortestad Leeuwarden be vond. Zodra ik de provincie Friesland binnen rijd met het prachtig landschap, gaan de gedachten terug naar de tijd hoe het eens was. Nu aange paste wegen aan het moderne verkeer. Vroeger smalle wegen met bomen, alles berekend op paardewagen en hondekar. Als ik terugdenk aan de middel eeuwse stad Leeuwarden met zijn smalle bruggen, de kleine huisjes waar de arbeidersbevol king woonde, het verschil is enorm. Het autoverkeer kwam in de twintiger jaren hoe langer hoe meer op gang en men zou zeg gen dat de Heren gemeente en provinciale bestuurders met de tijd mee zouden gaan. Maar tot de Tweede Wereldoorlog bleef alles zoals het altijd geweest was. NAARSCHOOL In de jaren 1922 - 1926 moest ik van de Koestraat naar de school aan de Wissesdwinger. Er waren drie mogelijkheden om deze te bereiken: over de Kippeloop, over de Rijksbrug en via de Bleeklaan over de Vlietsterbrug. De voorkeur had de Kippeloop. Maar het kon gebeuren dat de Kippeloop net open gedraaid was als je er bij kwam en dan was het rennen om over de Rijksbrug aan de andere kant te komen. Dat lukte bijna nooit: Zijlstra, de brugwachter, kon immers vanuit zijn huis de Kip peloop zien en kwam, zodra die open ging, naar buiten om ook zijn brug open te draaien. Deze Rijksbrug had iets bijzon ders. Ze was namelijk altijd de fect. Het open draaien ging nog wel, maar het sluiten was im mer ellende. Brugwachter Zijl stra kroop dan in het midden van de brug door een luik on der in de machinekamer om een gebaar te maken van: "het gaat niet". Maar door de jaren wijs gewor den, had hij, als hij de brug open moest draaien, een lang touw op de brug. Dit stuk touw werd aan de leuning gebonden en het andere eind werd naar het publiek geworpen. Dat be gon te trekken en zo kwam men aan de overkant. Het gevolg was wel, dat we te laat op school kwamen. Dat be tekende op Vrijdag een uur na blijven voor straf. De reden: "de brug was open" werd niet geaccepteerd, dan maar vroe ger van huis gaan. Eens gebeurde het dat er vijf diepgeladen beurtschepen van af de Dokkumer Ee door de Kippeloop voeren op weg waar schijnlijk naar Koopmansmeel fabrieken. Het eerste schip kwam in de brug aan de grond te zitten en raakte muurvast. De andere schepen moesten wachten en kwamen stil te liggen, waarvan één in de Kippeloop. Nu was ons de weg naar de overkant helemaal versperd. Het vrij tal rijke publiek dat zich voor de brug verzamelde moest toen via de Bleeklaan en de Ooster singel over de Vlietsterbrug naar de overkant. Men kan zich voorstellen wat het betekende voor mensen die bij de gasfa briek moesten zijn. Wij kwamen een dik uur te laat op school, maar we moesten wel een uur nablijven, ondanks hevige pro testen. Het was in de tijd dat de fietsen in de mode kwamen. Er stond een groot hek om het school plein waar we onze fietsen plaatsten. Maar het duurde niet lang. Alleen degenen die buiten de stad woonden mochten op de fiets naar school. Maar dit verbod ontdoken we door de fiets bij het oude hospitaal te plaatsen. In die tijd was het stelen van een fiets een grote bijzonderheid; dat kwam niet voor, maar de fiets was voor ons een ideaal middel om op tijd op school te komen. Nu zal men vragen waarom re pareerden ze die brug niet toen die al minstens twintig jaar een wrak was geweest. Zeker, dat deden ze wel. Een "deskundi ge" kwam de brug bekijken. De conclusie was dat het even wicht niet deugde. Grote zware ijzeren blokken werden op het voetpad aan beide zijden van de brug gelegd. Dat hielp een paar dagen totdat de brug wachter op een dag de brug open wilde draaien en diago naal vast kwam te zitten. De schipper die voor de brug lag begon toen de brugwachter voor alles uit te schelden wat lelijk was. Dat deze brug hoog nodig ver nieuwd moest worden, was bui ten kijf. ERG SMAL Werd eerst het vee over de weg naar de markt gedreven, nu kwamen grote veeauto's in gebruik. De brug was echter zo smal dat voertuigen elkaar niet konden passeren. Maar ook daar wist men raad op. Een klein plankje aan de stadskant met de woorden "Deze kant gaat voor" was de goedkoopste oplossing die men kon beden ken. Het brugdek bestond uit plan ken. Door het zware verkeer begonnen deze los te zitten. Als jongens op de fiets hadden we het grootste plezier om snel over de brug te rijden, wat een prachtig ratelend geluid gaf. Dit tot grote woede van de brug wachter die ons verweet dat we "zijn" brug moedwillig verniel den. Ik weet niet precies welk De partement verantwoordelijk was voor deze wantoestand. Maar als de hoge heren ervan ooit eens over deze brug waren ge komen, dan waren ze waar schijnlijk wel over de brug ge komen, maar ze kwamen nooit over de brug, want dan behoef den ze niet over de brug te ko- mem, om een nieuwe brug te bouwen. Dat ik niet de enige was die zich aan deze brug ergerde bleek uit twee foto's geplaatst in een Leeuwarder krant. Op de ene foto stond een nieuw gebouwde brug in Den Haag, met op iedere hoek een beeld houwwerk. Over deze brug liep een vrouw met een kinderwa gen. Daarnaast stond een foto van de Vlietsterklapbrug. Geen commentaar, maar voor iedere goed verstaander duidelijk wat de redactie van deze krant wil de zeggen. Het is mij alleen een raadsel Een heel bekende chirurg in Leeuwarden in vroeger ja ren was Dr. Oene Schreu- der. Hij heeft, in de jaren tussen vijfentwintig en ne genenvijftig, zowel in het Sint Bonifatius Hospitaal als in het Diakonessenhuis geo pereerd. Eens moet hij een patiënt, na een ingrijpende operatie, een rekening heb ben gestuurd van precies duizend gulden. Maar dat viel niet zo goed bij de geo pereerde, een bekende Leeuwarder fabrikant. Die stapte naar de dokter met het verzoek, of het met die nota niet "wat kon worden geschikt - het ging met zijn zaken minder florissant dan vroeger". Na de mededeling van de dokter "het nog wel eens te zullen bezien", ont ving de patiënt een nieuwe rekening. En wat moest hij nu betalen? Eén gulden! Niks minder, maar ook niks meer. waarom dit verkapt moest ge beuren. De pers heeft toch ook tot taak om wantoestanden aan de kaak te stellen. Of was men bevreesd, in de tijd van grote werkeloosheid, zijn baan te ver liezen? Dat zou veel verklaren. Het heeft nog tot 1938(!) ge duurd voor er een nieuwe Hoeksterpoortsbrug werd ge bouwd, en eerlijk is eerlijk, dat werd een juweeltje. Hilversum J.K. Op de hoek van de Ossekop zuidzijde en de Uniabuurt heeft in vroeger jaren een oude paar- destal gestaan. De stal behoor de toe aan een meneer De Groot, die op de Berlikumer- markt een café exploiteerde op de plaats van het huidige café De Linde. Voor het café stonden zo nu en dan paardewagens, waarvan de paarden ondergebracht wer den in de oude stal. Na het af breken van de stal is er een woonhuis gebouwd, dat aan vankelijk door de familie De Groot werd bewoond. "Eerlijk is eerlijk, de nieuwe Hoeksterpoortsbrug werd een juweeltje.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1992 | | pagina 6