ONVERGETELIJKE HERINNERINGEN pagina 7 OP DE MUZIEKSCHOOL VAN SALVATORE STERK De Stedelijke Muziekschool in Leeuwarden was vóór de Tweede Wereldoorlog geves tigd aan het Gouverneursplein, tussen de Grote Hoogstraat en de Sint Jacobsstraat. Als der tienjarige jongen stapte ik de blauw-stenen stoep op en bel de aan. Een vriendelijk uitzien de meneer opende de deur en vroeg wat ik kwam doen. Toen ik zei dat ik graag vioolles wilde hebben, liet hij mij binnen. "Saivatore Sterk," stelde hij zich voor. "Hoe heet jij?" "Georges Schatraad," zei ik. Meteen voelde ik mij op mijn gemak bij hem. Uit de zwart gelakte houten vioolkist met koperbeslag haal de ik mijn viool te voorschijn. In de klankkast zat een briefje ge plakt, waarop in ouderwetse drukletters -stond: "Violenhan- del van Erp. 1882". Via mijn oud-tantes had ik de viool geërfd van mijn overgroot vader, Gregorius Schatraad, naar wie ik was genoemd. Helaas werd het instrument op grond van enkele afwijkingen in vorm en maat niet aanbevolen als studieviool. Zij bleef natuur lijk uit hoofde van piëteit voor mij waardevol, ook als wand versiering. Na overleg thuis mocht een nieuwe studieviool worden aan geschaft. Meneer Sterk liet een dubbele vioolkist met twee vio len uit Amsterdam komen en onder zijn leiding kwam het tot een keuze, waar ik nog steeds achtersta. VERDRAAGZAAMHEID Het dagelijks oefenen geduren de een half tot een heel uur is voor de huisgenoten een gele genheid om hun verdraag zaamheid en genegenheid ten aanzien van het strijkende, tin gelende of blazende kind te herwaarderen. De muzikant moet maar leren wat grappige kritiek te verdra gen, maar vinnige, negatieve plagerijen in verband met de in derdaad nog niet welluidende voortbrengelsen van serieuze inspanningen, kunnen leiden tot een ontijdig afbreken van de studie. Geduld en eerlijke aan moedigingen voeden de oefen- lust van elke beginner. Dat bracht Saivatore Sterk op zijn rustige manier onopvallend, tussen alle theoretische en praktische uiteenzettingen ver stopt, als één muzikaal pakket. Dit nam je mee naar huis zodat je er tijdens elk oefenuurtje de nodige energie uit kon nemen om de moeilijke delen steeds maar weer te herhalen, totdat er een gaaf geheel door snaren en strijkstok werd gevormd. Dat blijven doorzetten, dat het ge stelde doel willen bereiken, dat leer je ook toe te passen in to taal andere omstandigheden van je leven. Pijl en boog zijn in de loop der eeuwen geëvolueerd tot viool met strijkstok. De heer Sterk bleek nog meer pijlen op zijn boog te hebben, zoals het or ganiseren van zomerreisjes met leerlingen van de muziek school naar een jeugdherberg, o.a. Appelscha en Hemrik. Wij gingen op de fiets, zodat we vanuit de herberg ook tochten konden maken in de bosrijke natuur. Dit versterken van het saamhorigheidsgevoel was vooral gericht op een perfect samenspelen in het strijkorkest dat onze leraar samenstelde uit zijn leerlingen. Wie daartoe ge vraagd werd beschouwde 't als waardering voor zijn inspannin gen bij het oefenen, maar te vens als een aansporing om met de nieuwe groep tot niet vermoede resultaten te komen. Met zes eerste en zes tweede violen plus één altviool werd elke zaterdagmiddag in het Waaggebouw aan de Nieuwe- stad geoefend op stukken van Grieg, Bach, Mozart, Vivaldi en Leerlingen van de Stedelijke Muziekschool: een zigeunertroep voor de kinderoperette 'De Woudko ningin in de Harmonie in 1931. veel andere componisten die de vervuilers werden van onze muzikale verlangens, dankzij Saivatore Sterk. Om niemand te kort te doen vermeld ik, met trots, dat wij voor bijzondere uitvoeringen een beroep konden doen op een celliste en op een' bassist, die al zover waren met hun stu die, dat zij zelf les konden ge ven. Zo konden wij op gepaste wijze en met "volledige bezet ting" de componisten eren, en ons publiek tevreden stellen. Een junioren strijkorkestje werd naderhand opgericht, om de minder gevorderden te leren in een groep muzikaal èn gedisci plineerd te spelen, te letten op de dirigent, en te luisteren naar het totaal. Ook zij beleefden aan hun samenspel veel muzi kale vreugde. Ijverige leden met aanleg zouden later in aanmerking komen om openge vallen plaatsen in het andere strijkorkest in te nemen. Spelen in het historische Waaggebouw was voor alle jeugdige muzikanten iets aparts, maar gezellig was het er niet, op die grote, kale zol Deze foto van leerlingen en oud-leerlingen van de Stedelijke Muziekschool van Saivatore Sterk is in 1937 gemaakt voor het huis van de heer Sterk aan de Bleeklaan. Het orkest stond op het punt naar Boisward te gaan voor een uitvoering in de Grote Kerk en was samengesteld uit zeven eerste violen, zes tweede violen, twee altviolen en drie celli. In het midden met lichte jas: Saivatore Sterk. Links van hem: Jetty Dwinger, Ubbo Rommerts, een Gerlofsma en Georges Schatraad. Rechts van de heer Sterk o.a. een Zondervan en Minke Tiemersma. In de opening van het middelste raam nog een Zondervan enAdrie Kruize. der. Het was dan ook een grote verrassing en verbetering toen Saivatore Sterk in de achtertuin van zijn woonhuis aan de Bleeklaan een Paviljoen liet bouwen. Heerlijk licht, ruimte genoeg en met een redelijke akoestiek. BEZIELENDE INVLOED Uitvoeringen geven, het zich daarop minutieus voorbereiden, had een bezielende invloed op strijkers en dirigent. In de Doopsgezinde kerk op de Wir- dumerdijk; in de prachtige grote Oude kerk in Boisward werden enkele stukken samen met de bekende organist gespeeld. In het Harmoniegebouw. Alle leden van de beide orkes tjes waren als leerlingen van de Stedelijke muziekschool inge schreven, zodat zij op de jaar lijkse leerlingenuitvoering in de Zalen Schaaf hun ouders kon den laten horen dat er weer van vooruitgang sprake was, dankzij de inspanningen van de leraren en leraressen. Behalve de violen en altviolen, werd er door verscheidene le raren les gegeven op de piano, cello en een diversiteit aan blaasinstrumenten en slagwerk. De zang, en dan vooral de koorzang, werd beoefend onder de onvolprezen leiding van me vrouw Gré Zandleven. Het moeten enkele honderden kin deren, in hoofdzaak meisjes, geweest zijn die door haar ont dekten, dat ze tóch wel konden zingen. Via kinderkoor en privélessen hebben enkele leerlingen later zelf koortjes opgericht. Zij ga ven hun kennis, vaardigheid en vooral liefde voor de zang door aan latere generaties. De naam en de persoon van mevrouw Zandleven zitten nog diep in de herinnering van oudere oud leerlingen. Kinderoperettes waren het hoogtepunt voor alle zanger tjes. Met overgave werd door hen maandenlang geoefend, want mevrouw Zandleven voer de hun mogelijkheden op tot hoogste kunnen. Elke repetitie was echt werken. Dit gold ook voor de vioolklassen van Saiva tore Sterk, want deze, tijdelijk versterkt door cello, bas en en kele blaasinstrumenten, vorm den de basis, de ondersteuning voor het imponerende koor en de lieftallige zangeressen, die soms de rol van heks of tover kol te vervullen hadden. Stel u voor: die enorme Harmo niezaal, met de rondom en bo ven elkaar liggende balkons: afgeladen vol met familieleden, vrienden en buren, zowel vol wassenen als kinderen! En dan de muzikanten. Ze wa ren wel naar de achtergrond verwezen, maar wisten zich on misbaar bij deze grandioze, jaarlijkse vertoning van wat be reikt kan worden door goede leiders en gemotiveerde leerlin gen. WAARDEVOLLER Ons bestaan is waardevoller geworden door de muziek. Er is niet alleen een raam, er is een deur voor ons openge gaan: we hebben leren luiste ren, we hebben zelf leren musi ceren. Mijn oudste zus, bijna twee en tachtig jaar, speelt nog piano en zingt graag. Mijn viool heb ik in veertig jaar niet aangeraakt, maar ik ben weer een paar weken aan het oefenen, en ik hoop er nog een hele tijd mee door te kunnen gaan, want ik beleef er weer plezier aan, al gaat het nog wat stroef. Saivatore Sterk was een man met liefde voor zijn vak en de ware leraar voor mij, die mij na zijn dood nog weet te inspire ren, zoals Gré Zandleven dat mijn zus Marie nog weet te doen. Enkele keren in je leven ont moet je, tot je geluk, zulke mensen! Haaksbergen Georges W. Schatraad

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1994 | | pagina 7