'KLEINE KEAHTSJE MOORDENAAR OP LA NGE PIJP MET GUILLOTINE ONTHOOFD "ONSCHULDIG-ONSCHULDIG JAMMERDE BABE LUNIA VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD tER OMHEEN pagina 8 Dat misdadigers in onze tijd heel anders worden bestraft, dan onze voorouders dat eeuwen geleden deden, is iets dat vanzelfsprekend iedereen weet. Kan het hier nu gebeuren dat bijvoorbeeld een moordenaar al na enkele jaren gevangenschap weer als een vrij man op straat komt te staan, in vroeger tijden werden dergelijke criminelen heel anders aangepakt. Voor misdrijven van minder importantie kon men weleer al worden geradbraakt of gevierendeeld of opgehangen of verbrand om nog maar te zwijgen van de vele ongelukkigen, die volstrekt onschuldig de dood vonden nadat zij tijdens verhoren na ondragelijke folteringen in strijd met de waarheid maar hadden bekend. Waren de net genoemde me thoden om het leven van een crimineel te beëindigen niet zo plezierig voor een veroordeel de, ook het overlijden onder de valbijl moest als bepaald on aangenaam worden geken merkt. Tijdens de Franse revolutie werden er zoveel mensen ont hoofd en aanschouwde men zoveel menselijke ellende, dat een geneesheer, een zekere Joseph-lgnace Guillotin het wenselijk vond de slachtoffers op een wat humanere manier aan hun eind te helpen. Zo ver beterde hij de beruchte doloire, de valbijl, waardoor de mensen hun hoofd verloren, door voor dit toestel een zware, schuine snede te nemen. Het onthoof den kon daardoor blijkbaar sneller en, wat weet je er van, ook iets minder pijnlijk geschie den. Zo werd de guillotine, genoemd dus naar die brave dokter, voor Frankrijk het wettelijk voorge schreven middel om de dood straf te voltrekken en toen de Fransen het hier voor het zeg gen kregen, konden ook de Ne derlanders met de guillotine kennismaken. Dat gebeurde voor Friesland in het jaar. 1809, toen er voor het eerst een terdoodveroordeelde met het apparaat van dokter Guillotine zou worden onthoofd. De man, die de twijfelachtige eer genoot om hier de eerste te zijn, was Babe Lunia, die terwil- le van een paar centen een oude vrouw had vermoord. Zijn terechtstelling op de Lan gepijp in Leeuwarden werd - tekenend voor die tijd! - een soort publieke vermakelijkheid, waarvan honderden nieuwsgie rigen getuige wilden zijn. Zij omzoomden de straten tussen de Kanselarij, waar de veroor deelde gevangen werd gehou den, en de Nieuwestad, waar langs Babe Lunia door zijn beulsknechten werd voortge sleept. Wat moeten al die mensen hebben gedacht bij het aanho ren van de voortdurende jam merkreten van de veroordeel de, dat hij niet schuldig was? "Onschuldig! Onschuldig!" raasde hij aan één stuk door en toen de beulen met hun slachtoffer bij de Langepijp arri veerden om zijn hoofd op het blok van het schavot te leggen, verzette hij zich hevig en uitte hij de meest hartverscheurende kreten. Pas nadat hem de handen en de voeten waren gebonden, gelukte het de beulsknechten het hoofd van de nog steeds tierende Babe Lunia op het blok te krijgen. Toen drukte de scherprechter op de knop en in een flits deed de guillotine zijn werk, terwijl de moordenaar nog steeds bezig was te beto gen onschuldig te zijn. Een wonderlijk gevolg van deze geruchtmakende executie op de Langepijp was het meteen uit de mode raken van het soort muts dat Babe Lunia had gedragen. Toen het op sensa tie beluste volk had gezien hoe met het hoofd van de terecht gestelde ook diens muts in de bak met zaagmeel was geval len, hadden ze meteen genoeg van dit soort hoofddeksel - nie mand wou meer zo'n muts dra gen en er werd er niet een meer verkocht. Maar vreemd genoeg kwam de muts jaren later wel weer in ge bruik en toen bleek dat de mensen die Babe Lunia en z'n hoofddeksel nog niet waren vergeten. Want hoe noemden zij nu de muts? Wel, "Babelun- je". Ziehier de vroeger zo bekende kunstschilder Piet Hein van Asperen, die wij fotografeerden, toen hij toegewijd bezig was een paar schepen aan de Emmakade op het schilders doek vast te leggen. Van Asperen was van geboorte een Harlinger, maar hij heeft het grootste deel van zijn leven in Leeuwarden gewoond, waar hij ook veel tekende en schil derde. Zijn meest geliefde onderwerpen waren haven- en stadsgezichten en paarden. In z'n dagelijkse doen was hij ontwerper bij de Leeuwarder Papierwaren Fabriek, maar in zijn vrije tijd konden we hem vaak schetsend op straat aantreffen, zoals op het moment, waarop deze foto werd gemaakt. Toen Piet Hein in 1969 overleed was hij vier en zeventig jaar. (Foto: Fenno Schoustra) De Nieuwestad met achter de Oude Waag de Langepijp, waar de moordenaar Babe in 1809 onder de guillotine zijn leven verloor. (Tekening: Collectie Fenno Schoustra/'t Kleine Krantsje).

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1994 | | pagina 8