Q$td u wu 'T KLEINE KRANTSJE ddxym-men in de fien Makelaardij en Bedrijfs- makelaardij voor Friesland VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 4 HERDENKING BEVRIJDING Al jaren ontvangen wij het Klei ne Krantsje en wij waarderen ieder nummer. We genieten er reusachtig van en lezen het van begin tot eind. Wij zijn in 1951 getrouwd in Leeuwarden en geëmigreerd naar Canada en we hebben heel veel herinneringen van de oorlog en de bevrijding van Leeuwarden op 15 april. Wij zijn van plan rond die da tum Leeuwarden te bezoeken, tenminste als er wat "gaande" is om de bevrijding te vieren en na vijftig jaar. Zou het mogelijk zijn om daar over iets uit te vinden? We le zen wel dat in 't zuiden van Ne derland parade is georganiseerd en een motorca de door Nederland, maar geen definitiefs van Friesland of Leeuwarden. Wij hebben wel gauw eens de kaart van Leeuwarden op tafel om zekere straten op te zoeken die genoemd worden. De stad is ondertussen flink veranderd. Nogmaals, onze dank voor de reusachtige publications. Ik had wel in 't Leeuwadders skriewe willen, maar ik denk niet dat dat mi lukkesou. Niagarra Falls Saakje en Jurre Zijlstra VOETBALLENDE ARTSEN Bijzonder verrast was ik, toen ik in 't Kleine Krantsje een foto zag van het artsenelftal. Het was samengesteld voor een benefitwedstrijd tegen juris ten ten bate van het kinderzie kenhuis. Er is in die tijd ook nog een wedstrijd gespeeld van huisart sen tegen specialisten voor hetzelfde doel. Het Cambuur- stadion zat toen barstensvol. Omdat iedereen naar zijn huis arts kwam kijken. Overigens was het artsenelftal, waarvan u een foto afdrukte geen elftal dat regelmatig speelde. Het was een eenmali ge vertoning. Heerde N. A. Meijering VIOOLCLUB In een vorig Kleine Krantsje las ik iets over de kweekschool Mariënburg. In de dertiger jaren hadden we daar een vioolclub. De leider was naar ik meen een meneer Hiemstra. Onze particuliere leraar, de heer Age Haagsma, was hier geen voor stander van, maar wij vonden het wel leuk. Age Haagsma speelde in het Fries Orkest, 's avonds vaak bij de zogenaamde stomme films in de bioscoop en wel piano of viool en hij gaf dus vioolles. Wanneer je een mol, een kruis of een maat niet goed speelde was het bij Haagsma een felle tik op de piano en het advies om beter te studeren. In het strijkje, zoals wij dat noemden, speelden we maar raak. Auke Hummel, die op het Slot Welgelegen woonde, waar zijn vader een brandstoffen- zaak en een zand- en grinthan- del had, was al vijf jaar op vioolles en ik ongeveer drie jaar. Onze pianist was Harjo Boersma, een zoon van een timmerman-aannemer, die naast mij woonde. Wij hadden er veel plezier en we gaven ook wel eens een uitvoering, zo goed en kwaad als dat ging, soms met z'n drieën. De meeste jongens hadden maar een half jaar, een jaar of iets langer les maar met de vlotte muziek, die we speel den klonk het niet onaardig. Wanneer we zaterdagsmiddags Mariënburg verlieten, liep een heel stel jongens, de vioolkist onder de arm, van Achter de Hoven naar de Kanaalsbrug en vandaar in de richting van de Electrische Brug, waar we ver schillende richtingen uitgingen. Even voorbij het kantoor van R. H. Dijkstra was toen een slage rij. Een paar jongens brachten de vioolkist in de houding en zongen dan, terwijl zij met de hand over de kist streken: "O, hoe héérlijk, hoe begéérlijk is een lekker stukje worst!" Of ze ook iets kregen weet ik niet meer, maar ik heb het verschil lende keren gehoord. Andere jongens, die in het strijkje speelden, waren onder andere Eelke Jonker, die bij de molen aan het Kalverdijkje woonde, Dirk Posthuma van de Ruyterweg, Obo van der Schoot en een Van Axhof van Esch, die ik later ook weer op de Ambachtsschool tegen kwam. Ik weet niet hoe het later met het strijkje is gegaan, maar ik kwam wel tot de conclusie, dat een vioolmuzikant en een smid een verkeerde combinatie is. Soest G. Taekema WONDERLIJKE HERINNERING De foto van de Westerplantage in het januarinummer riep een wonderlijke herinnering op. Het was lente 1921 dat mijn moe der mij opdracht gaf om mijn vijfjarige zusje op te halen om dat het bad klaar stond. Dat betekende dat de zinken teil klaar stond in de keuken, met warm water. Ik moest dus op schieten. Het zusje speelde bij Annie Visser, wier vader een boter en kaaswinkel had op de Kel ders naast Niermeijer. Het was heel dichtbij, want wij woonden naast de Doelen boven de si garenzaak van Melle Scheeps tra. Zoals op de ansicht is te zien was er praktisch geen ver keer in die tijd. Tegenwoordig zou een moeder even opbellen, maar wie had er nu telefoon in 1921? Dus stapte een driejarig kind de deur uit en liep en liep door die stille stad. Ik ontwaakte pas uit de droom toen ik overstak van het eind van de Nieuwe- stad naar al die bomen. Met een schok dacht ik aan het badwater dat vast niet meer warm was en ik barstte in tra nen uit. Al snel vormde zich een groepje medelijdende men sen om het snikkende kind. ik c wist dat ik Sari heette en boven de 'Drie Kistjes' woonde, maar daar had niemand iets aan. Tot er vanuit het rijtje huizen waar de fiets is te zien twee dames kwamen die mij herken den als hun kleine buurmeisje; mevrouw Hoven met haar dochter uit het Doelen Hotel. Zij ontfermden zich over mij en brachten mij naar mijn moeder. Of we die avond nog in het bad gingen, kan ik mij niet herinne ren. Amsterdam S. M. da Costa-Wijma RUST EN STILTE De prachtige foto van de Wes terplantage "Uit Grootmoeders Ansichtenalbum" doet ons ou deren met heimwee terugden ken aan onze kinderjaren, toen we nog op straat konden spe len en rustig konden wandelen zonder angst voor naderend verkeer en toen een "zebra pad" nog iets onbekends was. Met name de zondagswande ling was voor ons toen een ple zier. Je zag hele gezinnen kui eren, waarbij onderweg een gezellig babbeltje gemaakt werd met tegemoetkomende bekende wandelaars. Alles ge moedelijk en gezellig, geen ge haast en gejaagdheid. Op de betreffende foto in 't Kleine Krantsje is geen auto te zien en de wandelaars kunnen zich veilig op de straatweg begeven. Zo bezien lijkt het wel een sprookje, vergeleken bij de situ atie van thans. Toenemende onveiligheid en voortdurend la waai en stank. Er is eigenlijk geen genoegen meer aan om een wandeling te maken, tenzij men in eén park, bos of land weggetje nog iets van de vroe gere rust en stilte kan beleven. Dat is nu juist ook het genoe gen van het lezen en kijken in 't Kleine Krantsje, het ons doen terugdenken en alzo opnieuw "beleven" van de heerlijke rust in stad en dorp. Er was vroeger immers ook nog geen sprake van overbevolking en zeker niet in Friesland. En het aantal au to's was nog te tellen. Ik herin ner mij nog goed, hoe we als kinderen op straat speelden, met de tol of hoepelden en hin kelden, kortom, ongestoord en veilig de straat als speelplaats hadden. Hoewel het toen een tijd van soberheid en voor ve len van armoede was, was het anderzijds een tijd van rust en veiligheid, waarin wandelen nog een genoegen was. De tijd brengt verandering en ook in menig opzicht verbetering, doch in onze herinnering blijft er de vroegere tijd van rust en gemoedelijkheid. Heerlijk dat het Kleine Krantsje ons die tijd laat zienen daarover vertelt! Heiloo P. H. Zwerver SINTERKLAASSPROOKJE Voor mij ligt 't Kleine Krantsje van december. Gelukkig dat het nog altijd verschijnt. Elke maand zie ik er weer naar uit. Hiervoor dank Fenno en vooral n Leeuwarden, Nieuweweg7-11 tel. 058-131215* Rust en stilte in de kleine stad van toen. (Foto: Collectie Fenno Schoustra/'t Kleine Krantsje) doorgaan. Eerst blader je het even door en dan valt je oog op een foto van het St. Nico- laassprookje. Vrouw Holle met deze keer in de hoofdrol juf Auk Westra, Lies Sipma als prinses en Gerrit Visser als prins. Het speelde in 1951. Zelf heb ik deze foto ook, want wij hadden het kapwerk. Een druk ke maar heel gezellige week die ik niet graag had willen mis sen. In november 1945 nam mijn man, Rommert Talman, het werk over van 'Oom Wiebe Kindermans'. Die had het kap werk altijd met mijn schoonva der en een kapster gedaan. Maar ook toen had de jeugd de toekomst. In 1946 mocht ik dan ook meewerken, zestien uitvoe ringen in die week waarvan twee dagen met drie voorstel lingen. Dan draaide je van 's morgens half acht tot 's avonds elf uur. De eerste jaren hadden we ook zondags uitvoeringen, 's Middags voor de kinderen uit de dorpen en 's avonds voor het Centraal Genootschap. Voorzitters waren de heren El- hart, De Haan en Dijkstra. Re gisseurs waren de heren Van der Noord, Isarin en Schilt. Tot de eerste verbouwing van de Harmonie gingen we door, daarna nog een paar jaar en toen ging jammer genoeg het sprookje ter ziele. Heel jammer, want de avond voorstellingen waren hele fami liefeesten. Onder leiding van juf Cieraad zongen de kinderen en 's avonds zong de voorzitter met de mensen in de zaal. Het Sinnema-orkest onder leiding van de heer Fijlstra zorgde voorde begeleiding. Op het toneel werd wel eens een grap uitgehaald, maar in de zaal heeft men dat nooit ge- merkt. Het jaar dat de actie Open het dorp' op de televisie was meende de Sint Nicolaascom- missie ook iets te moeten doen. We hadden die dag al drie uitvoeringen gehad, dat was dus 's avonds elf uur afge lopen, maar om twaalf uur draaiden we er nog een voor stelling achteraan. Door een paar mensen, onder wie Frits Jansen, bekend voetballer, werd nog gezorgd voor een verloting. De zaal was vol want er was een geluidswagen door de stad geweest. De opbrengst was voor 'Open het Dorp', leder (Vervolg op pag. 7)

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1995 | | pagina 4