MOETEN WE DE GRACHTEN NU WEL OF NIET DEMPEN? DISCUSSIEPUNT VAN VROEGER pagina 11 binnengracht meerdempen. Ik zelf heb plm. twintig jaar aan de Weaze gewoond en daar de lusten en lasten van het wonen aan een binnengracht meege maakt (tot '47). Bij het zien van de stemmige winteravondfoto kwam mij deze tijd weer scherp voor de geest. GEEN BEGRIP Het dempen van de vier afge beelde grachten in een tijd dat er van verkeersbehoefte geen sprake was, is volgens mij an ders niet te verklaren, dan dat men toendertijd van het onder houd af wilde zijn. Begrip voor stadsschoon bestond er hele maal niet. Als geboren en getogen Lu- wadder voel ik me aan mijn ge boorte- en woonplaats dan ook verplicht mede te waken voor het behoud van dat weinige, dat nog van oud Leeuwarden is overgebleven. Wanneer we nu het restant bin nengrachten, dat nog aanwezig is, historisch bezien, zeg ik nogmaals: Hier kan en mag niets meer af. Het is toch zo, dat Leeuwarden zijn ontstaan te danken heeft aan de samen vloeiing van het Vliet en Weaze (Wirdumervaart) bij het Naauw en van de Ee, in later eeuwen doorgegraven langs Voorstreek tot Amelandspijp in de Middel zee. Bij deze in- en uitgangen, van vaart in zee, ontstonden een haventje en een nederzet-* ting. JUISTE OORSPRONG Nu is het niet mijn bedoeling een geschiedenis van Leeuwar den te verhalen, maar ik geloof wel dat het de meeste Leeu warders ten enenmale onbe kend is wat de juiste oorsprong van hun stad is. Op dit gebied zou er aan voorlichting (be knopt) nog wel eens wat ge daan kunnen worden en dan wérd menig pro-demper bijtijds anti. Het gedeeltelijk dempen van de Voorstreek is volgens mij dan ook uit de boze doordat we daarmee de hartader van onze levende stad treffen en we on herstelbare schade aanbren gen. Juist de laatste tijd hoort men opmerkingen dat we moeten trachten meer buitenlanders door de stad te leiden. Deze komen meest uit Oostelijke richting (Noren - Zweden) en die zullen eerder gelokt worden door een typisch Hollandse gracht dan door een brede snelweg. Dan kunnen ze op de Bleeklaan wel terecht. De oplossing voor Leeuwarden zie ik in een spoedige totstand koming van rondwegen en ver der een drastische beperking van doorgaand verkeer in de binnenstad. Verder gesloten uren voor rijwiel- en motorver- keer op b.v. Zaterdagmiddagen en bij feestelijke gelegenhe den." WAT MOOIS Juist in Leeuwarden krijgt men een goede kans om na dem ping van die straten wat moois te maken, omdat ze dan breed worden. Water in een land schap kan prachtig zijn en hoe mooi b.v. een kanaal een land schap kan maken, kan men aanschouwen, als men op de hoge bruggen van het Van Ha- rinxmakanaal staat. En laat men nu eens verstan dig redeneren. Zijn de grachten En zoals het had moeten worden. (Foto: Collectie Fenno Schoustra/'t Kleine Krantsje De geluiden lijken nu voorgoed verstomd, maar in vroeger jaren kon men ze nog geregeld beluisteren: moeten de grachten in de binnenstad al of niet worden gedempt? Herhaaldelijk laaide deze discussie op, waarbij voor- en tegenstanders elkaar hartstochtelijk in de haren vlogen. In een tijd, waarin door een gebrek aan goede riolering, de grachten soms nog lelijk konden stinken, was dat ook wel begrijpelijk en terwijl een deel van de geïnteresseerden, die hun stem verhieven, pleitten voor het dichtgooien van de binnengrachten, betoonde een ander deel zich een voorstander van het behoud ervan. gangers leren wel wat anders. We leven nu eenmaal in het tijdperk van het alles overheer sende verkeer. De grachten vormpn een grote hindernis, hebben geen enkele praktische betekenis meer en de oplos sing kan dus geen andere zijn dan: dempen. De wandelaar, fietser, autobe stuurder en handeldrijvenden hebben er belang bij. En dan geen half werk, doch demping van Voorstreek, van Hoekster- poort tot de Brol, verder Tui nen, Naauw en Weaze. En als alles is voltooid, dan kunnen we eens over de Nieuwestad praten." Aldus de heer Kemp, wiens ideeën duidelijk niet strookten met de denkbeelden van de heer Brinck, die het volgende schreef: "Wanneer we de prachtige foto op de voorpagina van het jongste nurameer van De Leeuwarder Gemeenschap zien en de zeer fraaie stadsge zichten verderop van Bonga en Martin, geloof ik, dat we gerust mogen zeggen: Geen meter In het begin van de vijftiger ja ren heeft het maandblad 'De Leeuwarder Gemeenschap' z'n lezers nog eens de vraag ge steld of de Voorstreek zou moeten worden gedempt. Wat dachten ze ervan? Moest de si tuatie blijven, zoals die was, of moest er rigoureus worden in gegrepen? Ook nu leverde deze vraag vanzelfsprekend uiteenlopende antwoorden op. Tegenover het "dempen natuurlijk!" van som mige reageerders, kwam het al verwachte "nooit dempen!" van anderen te staan. TWEE TIENTJES De redactie van het blad had twee tientjes uitgeloofd voor de pro- en de contra-dempers, die hun standpunt het best zouden verwoorden. Als winnaars van deze briefjes van tien kwamen uit de bus de heren Johs. Kemp, een voorstander van demping en de heer G. Brinck, die een tegenstander was. Nu, veertig jaar later, is het nog eens interessant te lezen, wat deze representanten van beide stromingen ervan vonden. De heer Kemp betoogde het volgende: "Er zijn ongetwijfeld voor- en tegenstanders van demping van de grachten, doch m.i. laat het de 'grote massa' koud. Ik heb tenminste nooit gemerkt dat men zich in die kringen daar druk over maakt. Wel hoort men overal klachten over de gevaren welke de grachten opleveren, over de stank en over het vuile water. En dit zegt voldoende. Het argument (en dit is dan ook het enige) van de tegenstan ders van demping is: "behoud van het stedenschoon". Zeer prijzenswaardig. Maar is een straat dan alleen maar mooi wanneer er een gracht (en wat voor een gracht), besloten tus sen rechte wallen doorheen loopt? Bezoek dan eens ande re steden en men zal zien dat ook zonder een gracht een straat mooi kan zijn. indertijd gegraven met het doel een bepaald stedenschoon te krijgen? Neen toch, ze werden gegraven omreden in die tijd het vervoer in hoofdzaak te wa ter moest geschieden, zowel van mensen als van goederen. Toen betekenden die grachten inderdaad iets', waren onmis baar. Ik heb die tijd meege maakt, dat de stadsgrachten vol schepen lagen en aan de stad een fleurig aanzien gaven. Doch die tijd is voorbij en de grachten hebben geen prakti sche betekenis meer. Bovendien het aanzien van de binnenstad, wat betreft de pui en van de huizen en winkels, is ook heel wat veranderd. Gemo derniseerd noemt men dat. De bestrating eveneens. Men heeft de bekende kinderhoofdjes (balstiennen) ook niet behou den, omdat ze herinneren aan die knusse oude tijd. WANVERHOUDING Welnu, m.i. is er een wanver houding ontstaan tussen de grachten en de gemoderniseer de straten. En nu kan men wel dromen van oud-Leeuwarden en van een wandeling langs de grachten, doch het vermakelijke (doch gevaarlijke) spelletje van kruip door sluip door en de bokkesprongen van de voet- Zoalshetwas. (Foto: Collectie Fenno Schoustra/'t Kleine Krantsje)

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1995 | | pagina 11