'T KLEINE KRANTSJE HERINNERING AAN EEN OEROUDE TIJD Uit grootmoeders ansichtenalbum Leeuwarden VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN Het oude, romantische Huizum, waaraan deze herinneringen zijn gewijd. (Foto: Collectie Fenno Schoustra/'t Kleine Krantsje) Geboren in 1904 te Huizum, heb ik daar mijn jeugd doorge bracht. De boerderij stond vlak bij de kerk. Daar komen mijn herinneringen vandaan. Ik kan er van vertellen. De kerk was geheel omgeven door prachtige hoge bomen, in het midden de kerk, meteen zadeldaktoren. Op het kerkhof mochten geen staande stenen geplaatst wor den, er was geen pad rondom de kerk. Bezoekers moesten op de liggende grafstenen lopen. Er hingen twee klokken in de toren. Ze luidden om 8 of 12 uur. Zo konden de dorpsbewo ners de tijd vernemen. Bij be grafenissen kon je aan de klok horen of er een man of een vrouw begraven werd. De grote klok (12 uur) werd voor de man en de kleinere klok (8 uur) voor de vrouw gebruikt. BEGRAFENIS Begraven was in die tijd een ceremonie met allerlei gebrui ken. Bij de begrafenis stond bij de dorpsbrug een wacht om de komst van de stoet aan te kon digen. Er werd dan verderop een sein gegeven, dat het lui den kon beginnen. Onder klok gelui kwam men over de brug het oude dorp binnen. Bij het begin van het Kerkepad ston den de dragers klaar om de overledene verder te dragen. In de volgorde was een bepaald systeem. De dominee was de eerste, daarna kwamen de mannen. Voor de vrouwen liep daar eerst de "foargongster", een goede bekende van de familie. Een vraag was soms, wie de "foargong" had. Oude vrouwen droegen een zwarte doek om het hoofd, jongere vrouwen een zwarte voile. Een tienjarige jongen is door de politie aangehouden wegens diefstal van een worst uit een slagerswinkel aan het Vliet. Kortgeleden stal dezelfde jon gen een doosje sigaretten uit een winkel en ook maakte hij zich schuldig aan diefstal van een beursje met geld uit een mantelzak in een schoollokaal. Het is dus wel een veelbelo vend knaapje! Een candidaat voor Pro Juventute, of andere verenigingen, die dergelijke wankele scheepjes nog willen trachten voor vergaan te be hoeden. (1925) Bij het kerkhof aangekomen ging het niet rechtstreeks naar het graf, maar het graf voorbij, rond de kerk. Misschien een overblijfsel van het oude geloof, dat de boze geesten dan mis leid werden. Daarna kwam de bijzetting in' het graf. Werd er gesproken dan verstomden de klokken, om daarna weer te lui den. Met dat klokgelui werd het kerkhof weer verlaten. De stoet werd geleid door de bode. In het dorp was dat Ma- nus Laverman, een man van klein postuur, maar met een strakke stijl. Ook bij de aankon diging van een sterfgeval. Ik herinner me, dat een jonge ling begraven werd. Als dragers fungeerden zijn leeftijdgenoten met een groen takje in de mond, symbool van het jonge leven. Nu naar de kerk, de vrijzinnig hervormde kerk, met als predi kant dominee Hoving. Elke zondag was er kerkdienst, die een half uur vooraf aangekon digd werd door een klok. Bij de aanvang luidden de twee klok ken. Daarna werd dominee door twee ouderlingen naar de preekstoel geleid, 's Winters was er extra werk voor vrouw de Haas, die voor de stoven zorgde. Voor de ouderlingen in het hek waren dat grote stoven met een briket. Dominee kreeg in de preekstoel ook een stoof. Dan waren er ook een paar stoven voor kerkgangers tegen vergoeding. Ik herinner mij de stoof van mevrouw Hiemstra achter in de kerk. Wij waren de helpers, die de stoven naar de kerk brachten. Daar verdienden we een paar centen mee. Soms gingen we ook naar een dienst. Daar was geen vaste regel voor. We droegen dan de zondagse klompen, zwart met een gou den bies, gekocht bij Harings Aaltje in de klompenwinkel te genover het Schooldijkje. Voor de dienst was er voor ons een aparte bank. Veel hebben we er niet van opgestoken, we be grepen dominee niet. Het zin gen gaf ons afleiding. We gin gen ook wel eens de mensen tellen. HUWELIJKEN In de kerk werden ook huwelij ken voltrokken. Ik herinner me uit mijn vroege jeugd, de trou werij van de dochter van de fa milie Buma. Ze woonden in de Schrans op Bomiastate en had den een vaste plaats in de kerk. Op de toren werd gevlagd bij verjaardagen van het ko ningshuis. Ik herinner me, dat er in juni (16?) gevlagd werd, maar voor wie Ik vroeg het aan mijn moeder. Dat was voor de herdenking voor de slag bij Waterloo, toen Napoleon ver slagen is. Bij de eerste wereld oorlog zal die herdenking wel vervallen zijn. Bij het klokluiden nog een her innering. Elke vrijdagochtend in de zomer, bracht Jelle Bonte koe, de klokluider, de sleutel naar Gerard Hommema vanwe ge de groenteveiling de klok luiden. Wij waren erbij toen Ge rard, onze schoolkameraad de 8 uurklok begon te luiden. Na een poosje wilde hij ophouden. "Nog lang niet, dit is te kort" zei één van ons en nam het touw over, gevolgd door een ander. Dat duurde zo lang, tot de moeder, die vlakbij de kerk woonde, verscheen met de vraag of het nu afgelopen was met het luiden. Wat zal het dorp wel zeggen! Het luiden was eindelijk beëindigd. Maar nu naar het hoogtepunt in de kerk, het Kerstfeest, gevierd met de kinderen van de zon dagsschool. Die zondagsschool werd gehouden in de bewaar school aan de Huizumerlaan, elke zondag 12 uur. Er waren twee groepen. Dominee vertel de en legde bepaalde onder werpen uit. In het andere lokaal leerden de dames o.m. liederen voor Kerstmis. Daarbij was o.a. juf Boorsma van de kruide nierswinkel tegenover de lagere school. Nog denk ik met res pect aan de manier waarop dat gebeurde, uitsluitend met voor zingen. Daar waren ook nog de dames Kleidorp en Ablij. Dat Kerstfeest was een gebeurte nis. In de kerk was een grote kerstboom opgericht. Electrici- teit was er nog niet. De verlich ting kwam van hangende petro leumlampen en daarbij van de kaarsen die in de boom aan pennen gezet werden. Daar tussendoor de versiering. Het hoogtepunt was het aansteken van de kaarsen, die verbonden waren met een speciaal soort brandend garen. De vlam ging langzaam naar boven, moest soms weer aangestoken wor den. Het was een gebeurtenis. Haje Hamstra had de leiding. Er kwam een speciale sfeer in de kerk. KERSTLIEDEREN De kinderen zaten in het mid denpad en zongen de kerstlie deren. Dominee vertelde een verhaal. Er werd getracteerd op chocolade (kopje meenemen). Aan het einde kregen de kinde ren een cadeautje, vaak met een kinderspel. Bij dit alles de primitieve verlichting. Het was een gebeurtenis; nu nog na tachtig jaar. Het zijn beelden uit mijn kinderjaren. Wat is alles anders geworden. Zouden de kinderen nog zo kunnen genie ten? Laat elk dat bij zichzelf nagaan. H.Z. BmbachschooJ. Op deze oude prentbriefkaart uit Grootmoeders Ansichtenalbum zien we de vroegere Ambachtsschool aan de Menno van Coehoornstraat met daarvoor de grote grasvlakte, waarop de Leeuwarder jeugd zich omstreeks de eeuwwisseling vermaakte met de toen opkomende voetbalsport. De kaart is indertijd uitgegeven door de bekende F. T. Huisenga uit de Blauwe Bril op de hoek van de Nieuwestad en de Sint Jacobsstraat, maar werd blijkbaar niet aan een postverzending toevertrouwd: hoewel ze, in een zeer fraai handschrift, is voorzien van de adressering "Mejuffrouw H. Vlietstra, te Leeuwarden, Groote Kerkstraat No. 39", zit er geen postzegel op. De Ambachtsschool, hoofdmotief op deze kaart, is in september 1973 in vlammen opgegaan - baldadige jeugd had het toch wel markante gebouw in brand gestoken.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1995 | | pagina 9