REKLAME DICKVANDERHEIJDE JR "HET WAKEN DER OVERLEDENE" f r: 'T KLEINE KEANTSJE DE AVONTUREN VAN JUFFROUW KNIP EN KNAP UIT DE DOOS METSNIEPSNAREN VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 19 adviesbureau voor reklame en publiciteit 17. Een terugblik op 1995. Op een avond aan het eind van het jaar 1995, tussen Sint Nico- laasavond en Oudejaarsavond, treffen we juffrouw Knip en Knap aan in de woning van Janny in het voormalige Frigas- gebouw waar-in de negentien de eeuw tot eind jaren dertig van deze eeuw Stadsherberg De Bleek haar grondvesten had. Janny: 'Bijna alweer een jaar voorbij!' Knap: 'Ja.dit jaar zijn er nogal wat musici overleden.' Janny: 'Ja, vier januari veron gelukte de Mexicaanse dirigent Eduardo Mata, hij was nog maar tweeënvijftig. Ik had nog nooit van hem gehoord, maar ik kreeg een CD van Joop.' Knap: 'Zeker met werk van Ma nuel de Falla.' Janny: 'Ja, met nachten in de tuinen van Spanje. Knap: 'Daar staat El Amor Bru- jo zeker ook op.' Janny: 'Ja. Knip: 'Wat betekent El Amor Brujo?' Knap: 'De liefde als tovenares, dat is een ballet uit negentien zestien.' Janny: 'Ook begin dit jaar. zaterdag zeven januari, was mijn bakker voor 't laatst open.' Knap: 'Je bedoelt zeker die bakker in de Breedstraat!' Knip: 'Dat was Maison Beitske!' Janny: 'Ja, gelukkig is er een bakker vlak bij mijn werk.' Knap: 'Toch wel fijn als je bak ker dicht bij huis hebt. Hoe lang zat die bakker in de Breed straat?' Janny: 'Dat heb ik aan de eige naresse, mevrouw De Jong, gevraagd. Begin deze eeuw zat er een schilder in het pand. Die schilder was tevens begrafenis ondernemer.' Knap: 'In Huizum was ook een schilder die begrafenisonderne mer was.in de Heijermans- straat..datwasBiesma.' Janny: 'In negentienvierentwin tig kwam er een bakker in het pand. Dat was bakker Kamstra. Diens schoonzoon Edinga zette de zaak voort tot in negentien vierenzeventig bakker De Jong de zaak overnam.' Knap: 'Nu is dus de laatste Maison Beitske, Breedstraat 61. In dit pand werd zeventig jaar achtereen brood gebakken (Foto: Chris Visser). bakker uit de Breedstraat ver dwenen.' Knip: 'Wat zit er nu in die win kel?' Janny: 'Vorige maand liep ik nog door de Breedstraat, maar de jaloezieën hingen nog naar beneden zodat je niets kon zien.' Knap: 'In april overleed de Hongaarse pianiste Annie Fi scher, ze is vierentachtig ge worden.' Janny: 'Daar heb ik ook een paar CD's van, met pianocon certenvan Mozart. Knap: 'Er zijn drie CD's met Mozartconcerten, die heb ik ook. De opnamen zijn om streeks negentienzestig ge maakt. Annie Fischer behoort naast Clara Haskil, Ingrid Hae- bler, Géza Anda, Robert Casa- desus en Friedrich Gulda tot de belangrijkste vertolkers van Mo- zarts pianoconcerten in het analoge tijdperk. En misschien ook wel van deze eeu w. Janny: 'Wie vind je nu de mooi ste Mozartvertolkers?' Knap: 'De Hongaar Andras Schiff heeft ook een aantal concerten van Mozart opgeno men die mij wel aanspreken. Overigens geen wonder, Schiff was een leerling van Annie Fi scher. De Turkse pianiste Idil Birit kan ook wel eens een be langrijke Mozartvertolkster wor den.' Janny: 'Van Idil Birit heb ik de pianoconcerten van Chopin. Knap: 'Op donderdag vier mei overleed de Oekraïnische violist Louis Krasner.' Janny: 'Hij was toch een Ameri kaan?' Knap: 'Ja.later. Begin deze eeuw emigreerde zijn familie naar de Verenigde Staten. Krasner heeft twee beroemde vioolconcerten ten doop gehou den. In april negentienzesen dertig speelde hij in Barcelona de première van het vioolcon cert van Alban Berg. Op vrijdag één mei van hetzelfde jaar speelde hij het voor de tweede keer, voor de BBC Radio onder leiding van Anton Webern. Die opname heb ik op CD. In ne gentienveertig speelde hij de eerste uitvoering van het viool concert van Arnold Schönberg. Ik geloof dat daar geen opna me van bestaat. Wel heb ik een opname van dit concert met Krasner uit negentienvie renvijftig op CD.' Knip: 'Die Krasner was zeker al heel oud.' Knap: 'Hij is éénennegentig jaar geworden. Niet veel later, op tien mei, overleed Theo Lambooij. Ik heb wel eens naast hem gezeten bij een uit voering van het FryskOrkest.' Knip: 'Wie was dat ook al weer. 't is wel een bekende naam.' Knap: 'Je kunt Theo Lambooij zien als de chroniqueur van het muziekleven in Friesland. Be kend zijn de twee delen 'Leeu warden musiceert' over het Frysk orkest en de historie daarvoor vanaf zeventientach tig. Het tweede deel eindigt bij negentienvijfentachtig. Dus tot het jaar van de muziek!' Janny: 'En zevenhonderd jaar Leeuwarden.' Knip: 'Jaar van de muziek: Daarom verdween zeker draai orgel De Gouwe.' Janny: 'Lambooij is zeker ook oud geworden.' Knap: 'Ja.vierennegentig jaar.' Janny: 'Onze vroegere huisarts, dokter Bearda Bakker, is het afgelopen voorjaar overleden. Hij is éénennegentig gewor den.' Knap: 'Bearda Bakker was een begrip in Leeuwarden. Wie hem niet heeft gekend kan al tijd nog kennis met hem maken in 'Laarzen op de pijp' van Ype Schaaf.' Janny: 'In juni overleed er een beroemde pianist, een Italiaan.' Knap: 'Je bedoelt Arturo Bene- detti Michelangeli... hij is vijfen zeventig geworden. Hij was de laatste jaren ziek. Zijn beroem de opname van Ravels piano concert in G heb ik al op CD, zijn Debussy vertolkingen nog niet. Interessant zijn de heel oude opnamen van het piano concert van Schumann, één met de dirigent Gianandrea Ga- vazzeni en één met Antonio Pedrotti.' Janny: 'Daar had Joop het ook aiover.' Knap: 'Op de verjaardag van onze toekomstige koning over leed Willem Frederik Her mans... hij is drieënzeventig ge worden...' Janny: 'Dat is toch jouw favo riete schrijver?' Knap: 'Wat de Nederlandse li teratuur betreft en de twintigste eeuw... het NOS-journaal had wel wat serieuzer te werk mo gen gaan. In plaats daarvan gingen ze een paar schrijvers van zijn generatie voor de buis halen. Van het Reve zei dat Hermans aan paranoia leed. Echt een held op sokken, Her mans kan zich nu niet meer verdedigen tegen zo'n absurde beschuldiging.' Knip: 'Wat is paranoia?' Knap: 'Een ziekte, waarbij de patiënt vol waandenkbeelden zit.' Janny: 'Zo iets zal je maar ge zegd worden.' Knap: 'Harry Mulisch was de andere auteur die wat mocht zeggen. Ironisch als altijd zei hij dat Hermans zijn beste boe ken in de jaren vijftig had ge schreven en daarna niet meer. Het grappige is dat Hermans zijn beste werk loopt van ne gentienzevenenvijftig tot aan zijn dood. En juist van Van 't Reve en Mulisch zijn de beste werken in de jaren veertig en vijftig verschenen.' Janny: 'Willen jullie nog koffie?' Knip:'Ja...' Knap: 'In augustus overleed de schilder en fotograaf Wim Noordhoek, hij is achtenzeven tig geworden. Daar schrok ik echt van, ik vind hem onze be langrijkste fotograaf van na de oorlog. Zijn boek over kleuren fotografie is wel leerzaam, toch hoop ik dat er een gedegen monografie over Noordhoek verschijnt waarin ook zijn zwartwitfoto's uit de jaren vijftig worden opgenomen.' Janny: 'Zal ik die CD van Falla jozef israëlstraat 6-10 058-2124984 Z-O" f-v*" 6-ff Zo- ^/<J/ - 5~ Van de meneer, die ooit onder de naam Siebren T. Terpstra door het leven ging, weten we weinig meer, dan dat hij dood en begraven is. Wie en wat hij precies was is ons onbekend; ook weten we niet wanneer en waar hij heeft geleefd. Als ver onderstelling kunnen we slechts uitspreken, dat hij niet onbemiddeld is geweest - zijn nabestaanden hebben, wellicht al heel lang geleden, een aar dig bedrag moeten uitgeven om zijn stoffelijk overschot op een waardige wijze ter aarde te be stellen. Het enige wat er, voor zover wij weten, van de heer Siebren T. Terpstra overbleef, is de reke ning van zijn begrafenis, waar op precies staat vermeld welke kosten er werden gemaakt om tot een plechtige uitvaart te ko men en deze nota is op de een of andere onnaspeurlijke ma nier in onze Grote Doos met Sniepsnaren terechtgekomen. Een datum bevat het curieuze briefje dus niet en ook de naam van de uitvaartverzorger komt er niet op voor. Het onthult ons slechts, dat drie mannen zich met "het omzeggen" hebben belast en twee van hen worden genoemd, een zekere Kornelis en een meneer, die Douwe Boersma heette. Overigens bevat dit lijstje van "Uitgaven wegens de dood van Siebren T. Terpstra" uitsluitend posten "wegens": wegens het afleggen der overledene, we gens loon der werkvrouw, we gens het scheren der overlede ne, wegens het kistekleed, wegens bidprentjes enzovoort. Wel heel erg opzienbarend is de post van twee gulden "we gens het waken der overlede ne". Dat lijkt op een biologisch wonder maar er zal wel be doeld zijn dat de kosten zijn gemaakt voor het waken bij de dode en dat is vanzelfsprekend een geheel andere zaak. En wat kan er bedoeld zijn met de vreemde omschrijving "we gens het leed der begrafenis?" Met acht en dertig gulden en veertig cent neemt deze post een groot deel in van het totale kostenbedrag. Waarmee de uitvaartverzorger op bijna tweehonderd gulden kwam en dat is zeker heel wat geweest in de tijd, waarin deze voor ons volslagen onbekende Siebren T. Terpstra dit onder maanse voorgoed verliet. even opzetten?' Knip: 'Ja, ik ben benieuwd.' Even later luisteren de dames naar één van de fraaiste uit voeringen, zo niet de fraaiste, van 'Nachten in de tuinen van Spanje' - drie symfonische im pressies voor piano en orkest - met Joaquin Achucarro aan de piano en begeleid door het London Symphony Orchestra onder leiding van Eduardo Mata; een opname uit 1977. Janny: 'Ook nog wat lekkers bij de koffie?' Knap: 'Dat ziet er goed uit!,' Janny: 'Vorig jaar nog van Mai son Beitske, nu van een ander.' Chris Visser

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1995 | | pagina 19