LEEUWARDEN ZIET ZE VLIEGEN ZES EN TACHTIG JAAR GELEDEN pagina 5 ledereen is lamgeslagen en allen spreken over de vier gewonden. Mevrouw Winkel- Groothuis uit Bessoyen (N.-Br.) is er het ergst aan toe. Zij ligt met een zware schedelbasis- fractuur. Mevr. Faber-Reitsma moet een arm verliezen en mevr. Winkel-van Tarel uit Akkrum loopt een gebroken rib op. Mevrouw Weidema-Reitsma kneust haar enkel lelijk. Per auto en vigilante gaan de gewonden naar het Diakones- senziekenhuis. Het levensge vaar bij de verwondingen van mevrouw Winkel-Groothuis is echter gauw verdwenen. KADUUK Max Olieslagers is er 'kaduuk' van. De anders gul lachende Vlaming ziet ernstig, maar op de vraag of hij nu ook verder zal vliegen komt prompt het ant woord 'natuurlijk!' Ook de men sen zijn het voorval weer snel vergeten. De volgende dag - vrijdag de 14e juli - gaan de vliegfeesten gewoon door. Er zijn evenveel mensen als vorige keren en van een sombere stemming is geen sprake. Er kan deze dag echter niet gevlo gen worden en de mensen moeten zich tevreden stellen met een ringrijderij in krompa- nelen sjezen. Er i<omen deze vliegweek echter nog meer brokken. Zondag maakt Cozic nog een noodlanding tussen de Marssumerweg en de Harlin- gervaart, halfweg Marssum. Die zelfde dag maakt Koning een vlucht van tien minuten, die noodlottig afloopt. Op grote hoogte 'slaat zijn motor over". Het zware brommen gaat over in een vreemd getik. De motor werkt niet meer. De machine helt over en komt vervaarlijk snel op de Wilhelminabaan af. ledereen ziet wat er gebeurt en zoekt een goed heenkomen. Op het kritieke moment springt Koning er uit. De machine komt zonder al te veel schade aan land en er vallen ook geen gewonden. Maar zo beleeft Leeuwarden in enkele dagen tijds dus twee wel zeer opmerkelijke primeurs. Eerst die van de allereerste vlucht van een vliegmachine, die niet alleen met de piloot, maar ook met een passagier is bemand en daarna die van het allereerste vliegtuigongeluk... lig te landen. De muziek speelt en iedereen juicht en klapt uit bundig bij de behaalde succes sen. De stemming zit er goed in en nu de hangar de poort opent voor Sieb Koning komt alles tot een climax, ledereen weet immers te vertellen, dat ook zijn monteur mee zal gaan en het is werkelijk waar: naast de piloot De Koning komt zijn monteur Ladouque te zitten en dit zal dan de allereerste passagiers- vlucht boven Leeuwarden bete kenen. ZEVEN MINUTEN Zeven minuten lang cirkelt De Koning, de onverschrokken noorderling, in de lucht en zijn tweedekker Goupy stijgt tot een hoogte van maar liefst twee honderd meter! Bij het dalen van de aviateur breekt ineens alle enthousiasme los. Fier klinkt het Wilhelmus op van de baan en De Koning krijgt een grote krans omgehangen. Dan besluit de Rotterdammer Van Bussel de indrukwekkende show van deze eerste dag met een vlucht van vijf minuten. De volgende dag - donderdag de 13e - is het nog warmer. Elk briesje is welkom. De Wilhel minabaan is weer het centrum van alles. Voor de aviateurs is het echter niet bepaald het mooiste weertype. Om kwart voor vijf gaat de heer Koning de lucht in. Hij beweert, dat de lucht 'trekkerig' is, zodat de pilo ten besluiten nog even te wach ten met het vervolg van de vluchten. Pas twee uur later gaan de hangars weer open. De stemming onder de mensen zit er direct weer in. De ruim 2500 toeschouwers zijn als een grote familie solidair in het enthousiasme. Olieslagers en Bussel maken zich gereed en ook Koning trekt zowaar zijn tenue weer aan. Even lijkt het alsof de drie zich haasten, wie van hen het eerst zal opstijgen. Max Olieslagers haast zich in ieder geval niet. De monteur van Van Bussel komt het eerst klaar. Om twintig minuten over zeven gaat hij de lucht in en davert er een gejuich over de Wilhelminabaan. Max Olieslagers maakt zich nu klaar voor de opstijging... Zijn toestel staat aan de linkerkant, aan de kant van de toeschou wers. Aviateur Olieslagers zal in een schuin rechtse richting de lucht ingaan. De motor slaat aan, de machine zet zich in beweging, rolt een zestig meter en net wanneer iedereen denkt, Het is nu zes en tachtig jaar geleden, op de twaalfde van deze maand, dat Leeuwarden het wonder ondergaat van het begin van een Vliegweek, waarbij er zich verschillende vliegmachines zomaar de lucht in begeven om boven het sportveld de Wilhelminabaan bij de Harlingertrekvaart als vrije vogels te gaan vliegen. Een jaar eerder is er ook al zo'n vreemd vliegfeest geweest, maar dat stelde nog niet zo heel veel voor - het evenement van nu belooft veel spectaculairder te worden, waarbij vier onverschrokken aviateurs de lucht in zullen gaan. Al ver voor het begin herbergt de Wilhelminabaan honderden mensen en er heerst een geweldige drukte. Jongens en meisjes venten met chocolade en velen laten zich verleiden tot het uitgeven van een dubbeltje of een stuiver, want het wach ten duurt lang. Op de hangars wapperen vier vlaggen ten teken dat er even zoveel vliegers aan het feest zullen deelnemen. De Oranje vlag is er voor Sieb Koning, een stoere Groninger en de favoriet van het noorden, de Neder landse driekleur voor Jan van Bussel, een Rotterdammer, de Belgische voor Max Olieslagers en de Franse tricolor voor Réné Cozic. Vier moedige aviateurs, over wie iedereen met bewon dering spreekt. De vlaggen op de Fortuna- fabriek en bij de hangars wap peren echter te onstuimig in de wind en het eerste uur kan er van vliegen nog geen sprake zijn. Maar de bezoekers blijven rustig op hun plaats en, geluk kig, hun geduld wordt'beloond: om acht uur gaan de deuren van de hangar van Max Olieslagers open! 'T GAAT GEBEUREN En dan zien de honderden het qebeuren: Olieslagers rijdt met zijn slanke monoplain naar bui ten. De monteur brengt de pro- pellor in beweging en ziedaar, even later is de eerste machine in de lucht, ledereen kijkt vol bewondering naar deze enor me prestatie van techniek en durf. Niet minder dan vier volle minu ten blijft Olieslagers in de lucht. De landing daarna gaat niet helemaal naar wens, maar ten slotte lukt het hem toch met een zijwaartse manoevre. De naam van de heldhaftige Belg ligt op dit moment op ieders lippen. De Fransman Réné Cozic is de tweede. Hij rijdt zijn Voisin twee dekker voor. "Wat een gevaar te!" gaat het door het publiek. Twee minuten over half negen maakt de Voisin zich los van de grond om drie minuten later vei dat het toestel zich van de grond verheft, zwenkt de machine plotseling scherp naar links. Het gebeurt even voorbij het jurytentje. De machine ste vent recht op de grote tribune af... Het publiek, de voorste rijen zitten bij tafels en stoelen, de achtersten staan op banken. De aviateur wordt uit het toestel geslingerd en de stuurloze machine doet verder zijn ver schrikkelijk werk. De plek waar de machine is blijven staan blijkt een verschrikking. Er lig gen mannen en vrouwen, één vrouw bijna onherkenbaar ver minkt. De dokters Uffelie en Tromp verlenen eerste hulp, nadat de slachtoffers, niemand weet nog hoeveel, de directie tent zijn binnengedragen. Het grote publiek weet echter nog van niets en zelfs de organisa toren zien het gebeurde niet zo ernstig in. De vlieger loopt immers ongedeerd rond. Het Wilhelmus wordt ingezet en onder gejuich gaat Sieb Koning het luchtruim in. Loco Burge meester Beucker Andreae zei, dat dit beter was om de onrust onder het publiek weg te nemen. Hij wist toen echter ook nog niet wat er gebeurd was. De protestkreten tegen de muziek en de nieuwe vluchten worden overstemd door leven dige toejuichingen van het publiek. Ook Cozic maakt zich nog gereed voor een vlucht, maar vóór hij zijn toestel start klaar kan maken is de droeve mare tot iedereen doorgedron gen. De commissaris van politie verbiedt verder te vliegen. Op deze opnamen kunnen we goed zien hoe primitief die eerste vliegtuigjes waren. Minuten lang ermee in de lucht: hele prestatie! (Foto's: Collectie Fenno Schoustra/'t Kleine Krantsjë.)

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1997 | | pagina 5