MET PAARD EN RIJTUIG NAAR NOORDERKERK 99793 OUDE FOTO'S 1i ENDEL5JHIA WUNIA Wie OPEL zegt komt bij E en W terecht e cTassen/luis $0 kladde &evel DAMESTASSEN POPMA cn 'T KLEINE KRANTSJE FENNO SCHOUSTRA'S PUBLICITEITSKANTOOR LEEUWARDEN Lederwarenspeciaalzaak beschikt over van vrijwel alle steden, plaatsen, dorpen en gehuchten in Friesland. Zoekt u naar een afbeelding van een bepaald punt? Belt u dan maar eens: 058 - 2120302 heeft een GROTE SORTERING In de nieuwste kleuren tegen de LAAGSTE PRIJZEN Hoek Oude Oosterstraat Ossekop 1 - Leeuwarden Tel. 058-2130770 MAKELAARDIT Woon- en bedrijfsmakelaardij VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 8 (Vervolg van pag. 5) se lucht ook achter binnen kan komen. Hou je het raam dicht, dan ben je achter lekker tegen de kou beschermd. Een brik had verder achter een deur, waar je in kon stappen en aan de zijkanten ook ramen. Zat je bij een kapwagen alle maal min of meer voor weer en wind, bij een brik was dat alleen de koetsier en die eventueel bij hem voorin zaten. Om toch enigszins tegen de kou beschermd te zijn had je voorin het z.g. "skoatskleed", (een Hollandse naam heb ik daar niet voor kunnen vinden). Een leren kleed dat je over je benen (over je schoot) kon trekken en dat aan de zijkanten vastge maakt kon worden. Bij winterse kou werd ook nog wel eens een warmwaterstoof voorin ge plaatst. Bij gladheid 's winters moest het paard op scherp. Voor zo'n enkele rit op zondag werd dan een deel van de nagels waarmee het hoefijzer aan de hoef bevestigd werd ver vangen door scherpe nagels. Die prikten dan door het gladde laagje op het wegdek en zodoende gleed het paard niet uit. Moest een paard meerdere dagen de weg op, dan kwam het op z.g. winterbeslag. Dit waren aparte hoefijzers, waarin gaten zaten met schroefdraad. Daar konden dan scherpe prop pen in geschroefd worden. Kwam het paard weer op stal, dan werden de scherpe prop pen vervangen door stompe om onnodige slijtage te voorkomen. Moest zo'n paard b.v. de volgen de dag weer de weg op dan werden de stompe er weer uit gedraaid en vervangen door scherpe. Wel extra werk dus. Maar nu weer terug naar onze zondagse kerkrit. Er werd uitge spannen bij wat tegenwoordig restaurant "de Vrouwenpoort" heet. Toen heette het ook al de Vrouwenpoort, eigenaar was S. Jongma. Naast het café had Jongma meen ik ook een beetje stalhou derij. In elk geval was er stalling en daar werd het paard gestald. Het laatste stukje moest dan worden gelopen. Westerplanta ge, om de Oldehove heen, over het Oldehoofsterkerkhof en zo naar de Grote Kerkstraat. Bij heel slecht weer werd wel eens de familie tot aan de kerk gebracht of daar vandaan gehaald en mocht de koetsier regen en wind trotseren. Na de dienst werd weer naar Jongma gelopen, het paard ingespannen, waarbij Jongma gewoonlijk hielp, en dan zijn stallingsgeld inde, ik meen 1 of 2 kwartjes, en dan ging het weer op huis aan. Er werd ook wel eens iemand meegenomen, die moeilijk meer op eigen gelegenheid de kerk kon bereiken. En de laatste jaren van zijn leven werd pake Tamminga die in de Schalkburgerstraat woon de opgehaald en zo naar de kerk gebracht. Wij waren overigens niet de eni gen die op deze manier de kerk bezochten. Van de kant van wat toen Stienzerweg heette waren dat ook de families Bruinsma en Sybrandy. En van de kant van Marssum Miedema en De Jong. En vaak kwamen wij de familie Hettinga uit Cornjum tegen, die dan al naar de Rooms- Kathoiieke Kerk waren geweest. Allemaal stalden ze bij Jongma van de Vrouwenpoort. Later toen wij groter werden en zelf konden fietsen en boven dien de Pelikaankerk onze wijk- kerk werd zijn onze kerkritten opgehouden. RS. Terwijl ik dit overlees betwij fel ik of die brik wel zijramen had. Overigens werd ook wel weer gesproken van de "glêzen wein", dus zal het toch wel. De deur had trouwens ook een raampje, dat open (neergela ten) en dicht kon. P.S. 2 Zowel brik als kapwein waren wagens op 4 wielen. In de van Dale las ik het begrip kapkar. Dat was een tweewieler, zoiets als een tilbury. Achlum K. IJ.Tamminga official dealer voor Opel Automobielbedrijf Engelsma en Wijnia B. V. Postbus 941, 8901 BS Leeuwarden Leo Twijnstrastraat 2 nabij het Vrijheidsplein Telefoon: 058 - 2666255 U.S. CARS Alle onroerend-goed zaken betreffende vele referenties NVM Harlingersingel 23, Leeuwarden Telefoon (058) 212 14 80

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1997 | | pagina 8