MET PAARD EN RIJTUIG NAAR NOORDERKERK
99793
OUDE FOTO'S
1i
ENDEL5JHIA WUNIA
Wie OPEL zegt
komt bij
E en W terecht
e
cTassen/luis
$0 kladde &evel
DAMESTASSEN
POPMA
cn
'T KLEINE KRANTSJE
FENNO SCHOUSTRA'S
PUBLICITEITSKANTOOR
LEEUWARDEN
Lederwarenspeciaalzaak
beschikt over
van vrijwel alle steden, plaatsen, dorpen en
gehuchten in Friesland.
Zoekt u naar een afbeelding van een bepaald punt?
Belt u dan maar eens: 058 - 2120302
heeft een GROTE SORTERING
In de nieuwste kleuren
tegen de LAAGSTE PRIJZEN
Hoek Oude Oosterstraat
Ossekop 1 - Leeuwarden
Tel. 058-2130770
MAKELAARDIT
Woon- en bedrijfsmakelaardij
VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN
pagina 8
(Vervolg van pag. 5)
se lucht ook achter binnen kan
komen. Hou je het raam dicht,
dan ben je achter lekker tegen
de kou beschermd. Een brik
had verder achter een deur,
waar je in kon stappen en aan
de zijkanten ook ramen.
Zat je bij een kapwagen alle
maal min of meer voor weer en
wind, bij een brik was dat alleen
de koetsier en die eventueel bij
hem voorin zaten. Om toch
enigszins tegen de kou
beschermd te zijn had je voorin
het z.g. "skoatskleed", (een
Hollandse naam heb ik daar
niet voor kunnen vinden). Een
leren kleed dat je over je benen
(over je schoot) kon trekken en
dat aan de zijkanten vastge
maakt kon worden. Bij winterse
kou werd ook nog wel eens een
warmwaterstoof voorin ge
plaatst. Bij gladheid 's winters
moest het paard op scherp.
Voor zo'n enkele rit op zondag
werd dan een deel van de
nagels waarmee het hoefijzer
aan de hoef bevestigd werd ver
vangen door scherpe nagels.
Die prikten dan door het gladde
laagje op het wegdek en
zodoende gleed het paard niet
uit.
Moest een paard meerdere
dagen de weg op, dan kwam
het op z.g. winterbeslag. Dit
waren aparte hoefijzers, waarin
gaten zaten met schroefdraad.
Daar konden dan scherpe prop
pen in geschroefd worden.
Kwam het paard weer op stal,
dan werden de scherpe prop
pen vervangen door stompe om
onnodige slijtage te voorkomen.
Moest zo'n paard b.v. de volgen
de dag weer de weg op dan
werden de stompe er weer uit
gedraaid en vervangen door
scherpe. Wel extra werk dus.
Maar nu weer terug naar onze
zondagse kerkrit. Er werd uitge
spannen bij wat tegenwoordig
restaurant "de Vrouwenpoort"
heet. Toen heette het ook al de
Vrouwenpoort, eigenaar was S.
Jongma.
Naast het café had Jongma
meen ik ook een beetje stalhou
derij. In elk geval was er stalling
en daar werd het paard gestald.
Het laatste stukje moest dan
worden gelopen. Westerplanta
ge, om de Oldehove heen, over
het Oldehoofsterkerkhof en zo
naar de Grote Kerkstraat. Bij
heel slecht weer werd wel eens
de familie tot aan de kerk
gebracht of daar vandaan
gehaald en mocht de koetsier
regen en wind trotseren.
Na de dienst werd weer naar
Jongma gelopen, het paard
ingespannen, waarbij Jongma
gewoonlijk hielp, en dan zijn
stallingsgeld inde, ik meen 1 of
2 kwartjes, en dan ging het
weer op huis aan.
Er werd ook wel eens iemand
meegenomen, die moeilijk meer
op eigen gelegenheid de kerk
kon bereiken.
En de laatste jaren van zijn
leven werd pake Tamminga die
in de Schalkburgerstraat woon
de opgehaald en zo naar de
kerk gebracht.
Wij waren overigens niet de eni
gen die op deze manier de kerk
bezochten. Van de kant van wat
toen Stienzerweg heette waren
dat ook de families Bruinsma en
Sybrandy. En van de kant van
Marssum Miedema en De Jong.
En vaak kwamen wij de familie
Hettinga uit Cornjum tegen, die
dan al naar de Rooms-
Kathoiieke Kerk waren geweest.
Allemaal stalden ze bij Jongma
van de Vrouwenpoort.
Later toen wij groter werden en
zelf konden fietsen en boven
dien de Pelikaankerk onze wijk-
kerk werd zijn onze kerkritten
opgehouden.
RS. Terwijl ik dit overlees betwij
fel ik of die brik wel zijramen
had. Overigens werd ook wel
weer gesproken van de "glêzen
wein", dus zal het toch wel. De
deur had trouwens ook een
raampje, dat open (neergela
ten) en dicht kon.
P.S. 2 Zowel brik als kapwein
waren wagens op 4 wielen. In
de van Dale las ik het begrip
kapkar. Dat was een tweewieler,
zoiets als een tilbury.
Achlum K. IJ.Tamminga
official dealer voor Opel
Automobielbedrijf Engelsma en Wijnia B. V.
Postbus 941, 8901 BS Leeuwarden
Leo Twijnstrastraat 2 nabij het Vrijheidsplein
Telefoon: 058 - 2666255
U.S. CARS
Alle onroerend-goed zaken betreffende
vele referenties
NVM
Harlingersingel 23, Leeuwarden Telefoon (058) 212 14 80