DE EP.Of.IE OME DE MEDEDEELZAAMHEID VAN GEBOUWEN VOOR FENNO SCHOUSTRA EN DE WIJDE WERELD OM HEM HEEN pagina 21 De burcht van de oude gevangenis (Foto Leeuwarder Courant) Gebouwen zijn, als het goed is, mededeelzaam. Ze vertel len over hun leeftijd en hun functie en ze laten ook de ambities zien waarmee ze tot stand zijn gekomen. Dat noem ik monumentaliteit. Een monument is een gedenkstuk, iets dat een ver haal heeft te vertellen uit een ver of een nabij verleden. Zelfs een saai gebouw kan het verhaal van een sober of zuinig opdrachtgever vertel len. Neem het vroegere poli tiebureau aan de Nieuwe stad, thans dancing Fire, het grootste herenhuis van Leeuwarden, maar ook een van de soberste: eenvoudige chic. Toch denken we bij sprekende architectuur allereerst aan gebouwen die dankzij flink wat stilistische details een lekker overdreven verhaal vertellen. Om even bij herenhuizen te blij ven: bijvoorbeeld dat wat de stinkrijke thee- en koffiehande laar Dijkstra aan de Ooster- grachtswal heeft laten bouwen. De Huismus is er nu in geves tigd. Het is een pand waar archi tect Hendrik Kramer geen stukje gevel onbenut liet om zijn kennis van bouwornamenten uit model- lenboeken en de welstand van zijn opdrachtgever tentoon te spreiden. Er kwamen zelfs Belgi sche decorateurs aan te pas. In het Fries heet dat een 'opsnolke' gevel. En dat had je niet alleen in de negentiende eeuw; ga maar kijken naar de sierlijke gevel van Sint Jacobsstraat 13, waar de leerzaak van Zaal in zit: dat pand liet een vermogend drukker bou wen. Een en al versiering. Het beeldverhaal van zijn bedrijf zit in een breed fries boven de win kelpui. Kerken herkennen we meteen, wat dat betreft is de Bonifatius wel de meest kerkse kerk van Leeuwarden en de Pelikaankerk de minste. Het is geen wonder Het oude gezag uitgedrukt in de oude gotische bouwstijl van de Kanselarij. (Foto Dick van der Heijde) dat verschillende gereformeerde gemeenteleden dit modern kubistische gebouw niet waar deerden als kerk. Er is zelfs een geweest die weigerde te kerken in die cinema. Vreemd is het niet dat er vreemdelingen zijn die menen dat de Koepelkerk een moskee is, te meer omdat het kunstwerk van de Vier Evange listen in het plantsoen ertegen over wel een minaret lijkt. En aan de Wirdumerdijk is de beschei den teruggetrokken kerk onmid dellijk te herkennen als een van de doopsgezinden, omdat de vermaningen vanouds als schuil kerken achter de bebouwing terechtkwamen. Maar je kunt je ook vergissen in een gebouw, omdat het niet een duidelijk verhaal vertelt. Ik weet nog dat ik vroeger het winkelpa leis van C A aan de Nieuwe stad niet vertrouwde. 'C A is toch voordeliger' stond op de gevel, maar de gevel zelf vertel de naar mijn gevoel een duur verhaal. Dan spreken de optrek jes en puien van goedkope win kelketens van tegenwoordig klare taal, soms bij het armoedi ge af. Daarbij zit de Marskramer goed fout in het pand met een van de mooiste rolwerkgevels van Nederland, de 'Vredeman de Vries'-gevel aan de Nieuwe stad, want dat oogt weer heel rijk. Dan hebben we een gebouw dat maatschappelijk niet deugt: het vertelt een mooi, maar onzuiver verhaal. Als je verdacht wordt van een misdrijf en als verdach te voorgeleid in het Paleis van Justitie, word je bij binnenkomst onder die gigantische kolonnade toch al gekleineerd? Binnen is het al niet anders. Het is een prachtig monument van neo-classicisme, maar het intimideert de cliënten. Hetzelfde geldt voor het burchtachtige voorkomen van het front van de oude gevangenis-, maar daar is het verhaal juist weer goed, omdat het de keurige burgers buiten die burcht gerust stelt. We hebben in Leeuwarden ook een monument dat een onge kend politiek verhaal vertelt: de Kanselarij. De Spaanse koning Philips II dié hier de baas was, heeft het pas laten bouwen toen zijn gezag wankelde. De Opstand die de Tachtigjarige Oorlog inluidde zat er aan te komen en de koning gaf zijn belangrijkste bestuursorgaan, het Hof van Friesland, een triom falistische residentie in de toen ouderwetse gotische stijl; zijn gezag was immers een van het oude stempel? De steenhou wers uit Friesland waren de renaissancestijl machtig, de stijl van de nieuwe tijd die door Opstand en Hervorming spoedig na voltooiing van de bouw inge luid werd. De verhalen over Leeuwarden en de Leeuwarders nemen geen einde, zelfs de gebouwen vertel len mee. Peter Karstkarel Nieuwestad 103 is een van de rijkste rolwerkgevels van omstreeks 1600 van het land. Voorheen zat de muziekzaak Ganzevoort in de winkel. Heel passend. Nu is de Marskramer er in gehuisvest, ver boven zijn stand. (Foto Friesch Dagblad) "Belgische prots van een Leeuwarder architect aan de Ooster- grachtswal. (Foto Huis aan Huis)

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1997 | | pagina 21