124 Bijlagen tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden1872. indruk, daarbij opgedaan aangaande de weinige waarborgen, die men heeft voor wezenlijke kennis en degelijkheid bij de gead- mitteerden tot het meer uitgebreid lager onderwijs. Alleen in kleinere gemeenten waar geen middelbaar onderwijs te bekomen isblijft het onderwijs in vreemde talen en in de beginselen der wiskunde als meer uitgebreid lager onderwijs regt van bestaan behouden als een gewenscht en noodig hulpmiddel. Maar overigens moet behoudens de uitzondering in het slot van dit advies te behandelen betrekkelijk het onderwijs in de beginselen der Fransche taal het onderwijs in de vreemde talen en in de wiskunde uitsluitend worden gebragt tot het middelbaar onderwijs en is het zeer af te raden dat in dezelfde gemeente dezelfde vakken worden geleerd in tweeërlei soort van scholen in eene lagere en in eene middelbare. Als een bewijs hoezeer de door ons uitgesprokene overtuiging veld wintmogen wij behalve op het gevoelen van den hoog leeraar Salverdaden tegenwoordigen inspecteur van het lager onderwijs in de provincie Utrechtons beroepen op het verras sende feit, dat in Botterdam eene commissie, zamengesteld uit drie leeraren der hoogere burgerschool en vijj hoojdonderwijzers van scholen van meer uitgebreid lager onderwijsden gemeente raad heeft geadviseerd om al de jongensscholen voor meer uit gebreid lager onderwijs te vervangen door middelbare scholen met driejarigen cursus die nevens de hoogere burgerschool met vijfjarigen cursus zouden worden opgerigten om aan de lagere scholen geen meer uitgebreid onderwijs te geven dan alleen in de beginselen van het Fransch. Dat plan werd onderworpen aan het gevoelen van den inspecteur van het middelbaar onderwijs van den inspecteur van het lager onderwijs en van de school opzieners en het verwierf hun aller eenparige goedkeuring. Wij vertrouwen door al het aangevoerde duidelijk te hebben gemaaktdat het middelbaar onderwijs zich regtstreeks aan het lagere moet aansluitendat geen afzonderlijke middenschakel zich daartusschen moet bevinden en dat nu in de drie eerste jaren van eene middelbare school met vijfjarigen cursus voor dezelfde leerlingendie anders in het plan van 's raads commis sie den driejarigen cursus van uitgebreid lager onderwijs zouden bezoekenDeter gelegenheid zal zijn om degelijk voortgezet onderwijs te erlangen dan in die semi-middelbare school mogelijk zoude zijn. Weinig betoog zal het verder vereischen dat de gemeente eene middelbare school stichtende naar het door ons aangegeven denkbeelddie moet inrigten tot eene school met vy/jarigen cursus. Juist toch door er het vierde en het vijfde jaar aan toe te voegen zorgt men ook voor diegenen wier aanleg het ver dient niet uitsluitend bij de eerste beginselen der natuurweten schappen te blijven staan. Juist door een vijfjarigen cursus geeft men de gelegenheid aan de meisjes, die tot haar 18e jaar kun nen school gaan om de verkregene taalkennis te benuttigen tot kennismaking met de beste voortbrengselen der letterkunde en aldus smaak en schoonheidszin te oefenen om het geraamte der geschiedenisde dorre feitenkenniswaarop zij tot dusver haar geheugen hebben geoefend te beligchamen door een beredeneerde beschouwing van den zamenhang der gebeurtenissenom van de hoofdwaarheden der staatshuishoudkunde eenige kennis op te doen, om in de staatsinstellingen van haar vaderland niet geheel vreemdelingen te blijven in één woord om die algemeene ont wikkeling te erlangen waarnaar de wetgever vooral met het oog op de jongens heeft gestreefd doch die gewis der volwas sene jonkvrouw evenzeer slechts tot sieraad en tot nut kan strekken die de breede klove zal dempen welke haar tot dus ver wat opleiding aangaat scheidde van haren broederen die haar later de gelijke in beschavingde onbetwistbare evenknie van haren echtgenoot zal doen zijn. Wij mcenen alzoo met aandrang de vestiging eener middelbare school voor meisjes met vijfjarigen cursus te mogen aanraden en daarentegen de stichting der beide scholendie 's raads commis sie bedoeltte moeten ontraden. Waar wij thans de inrigting dier school in hoofdtrekken kor- telijk wenschen aan te geven zullen wii ook van zelf geleid worden tot eene begrooting der kosten en daarbij de gelegenheid hebben aan te toonen dat ook uit een finantiëel oogpunt (alhoewel dit geen hoofdargument mag zijn) het door obs voorgestane denk beeld de voorkeur verdient. Het dirigerend en onderwijzend per toneel. Wij deelcn het gevoelen van 's raads commissie dat de direc tie aan eene vrouw behoort te worden toevertrouwd. Ten opzigte van het onderwijzend personeel schijnt het noodeloos en zelfs verkeerd vóóruit te bepalenvan welk geslacht degeen die een vak zal onderwijzen moet zijn. In het algemeen verdient het bij tc doene benoemingen aanbeveling om leeraressen aan te stellen, als geene andere beweegredenen tot het tegendeel nopen. Onder zulke motieven zoude zeker behooren als tegenover eene leerares van middelmatige gaven een leeraar van erkend uitste kende talenten stond. Dat de exacte wetenschappen bepaald door mannen zouden moeten worden onderwezen steunt onzes inziens op geen enkelen grond. Voorshands hebben misschien nog weinig vrouwen de acte van bevoegdheid voor de natuur- en wiskunstige vakken erlangd en zal daarvan het gevolg zijn dat aanvankelijk in sommige vakken het onderwijs aan mannen moet worden opgedragen. Doch, zoodra in die vakken bij latere vacaturen leeraressen zich aanbieden zoude het verkeerd zijn dezen niet te benoemen uithoofde het exacte wetenschappen gold. Niets toch wettigt de geheel aprioristische meening, dat de man in zekere leervakken per se boven de vrouw zoude staan in kennis en geschiktheid. Even verkeerd zoude het zijn de letterkundige of geschied kundige vakken uitsluitend aan leeraressen toe te vertrouwen zij zullen in den regel de voorkeur verdienen omdat men liefst meisjes door personen van hare eigene kunne zal laten opleiden docli niets behoort de gelegenheid af te snijden om een bijzonder uitstekenden leeraar in de geschiedenis of in eenige taal- of letterkunde te verbinden aan eene meisjesschool waar niet dan middelmatige leeraressen naar dezelfde betrekking dingen. Bij elke benoeming moetnaar onze meeningde raad vrije lijk naar omstandigheden kunnen kiezen zonder aan eenigen vóóraf verordenden regel ten opzigte van het geslacht gebon den zijn. De leervakken. Tot de leervakken zouden wij wenschen te brengen Nederlandsche taal- en letterkunde Fransche n f, n Duitsche u u n Engelsche n Geschiedenis Aardrijkskunde Wiskunde Natuurkunde Scheikunde; Plant-, dier- cn dclfstofkunde Staathuishoudkunde Nederlandsche staatsinrigting Boekhouden Handteekenen Schoonschrijven Handwerken Gijmnastiek Zang. Een enkel woord tot toelichting nopens sommige vakken waarover verschil van meening bestaat. Met 's raads commissie gclooven wij, dat werktuigkunde, technologie en warenkennis niet op de meisjes-school behoeven onderwezen te worden. Boekhouden echter zagen wij ongaarne als leervak achterwege gelaten. In een land van handel als het Bijlagen tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1872. 125 onze zullen hoe langer hoe meer meisjes en vrouwen, die zeiven haar brood moeten verdienen in handelskantoren en in maga zijnen plaatsing erlangen gelijk dat reeds zoo veelvuldig in Frank rijk geschiedt, waar b. v. in Parijs veelal vrouwen met de boek houding in de groote winkels en magazijnen belast zijn. Daartoe moet men aan de meisjes eene goede opleiding in het boekhou den vroegtijdig gevenhet is een van de vakkenwaarvan menigeen later het meeste nut trekt. Het door de commissie gebezigde argument tegen het onderwijs in boekhouden zoude evenzeer gelden tegen het onderwijs in dit vak aan jongens en bewijst niets anders dan dat naar het oordeel der raads commis sie boekhouden eigenlijk niet kan beschouwd worden als een op zich zelf staand leervak. Wij meenen te kunnen volstaan met hierop te antwoorden dat de wet zulks anders heeft beslist. Dat eene beschaafde vrouw geheel onkundig zoude zijn van de 8taats-inrigting in haar eigen land strijdt te zeer tegen elk begrip van algemeene ontwikkelingdan dat niet het onderwijs in de Nederlandsche staats-inrigting onder de leervakken zoude behooren. Schoonschrijven is een leervak dat alleen voor zoover er tijd beschikbaar blijftaanbeveling verdient. Gymnastiek achten wij even als ook 's raads commissie op bladz. 18 schijnt te bedoelen, een leervak, dat Diet volstrekt noodig is in het vierde en het vijfde leerjaar. Les-uren. De les-uren zouden op 32 per week kunnen worden gebragt gelijk 's raads commissie voorstelt, d. i. des woensdags en des zaturdags telkens 4 en de overige werkdagen telkens 6 uren. Verdeding van hei onderwijs (les-rooster). De volgende rooster zoude dan ons denkbeeld omtrent de in rigting van het onderwijs het best uitdrukken Klasse. Nederl. taal en letterkunde Fransche Duitsche Engelsche Geschiedenis Aardrijkskunde Meetkunde Algebra (Stelkunde) Rekenkunde Botanie en Zoölogie Natuurkunde Scheikunde Staathuishoudkunde Nederl. staats-inrigting Boekhouden Handteekenen Schoonschrijven Handwerken Gymnastiek I. II. III. IV. V. 4 3 3 3 3 4 3 3 2 2 4 3 3 3 3 ii 4 3 3 3 2 2 3 3 3 2 2 2 2 2 n 2 2 b 3 4 2 2 2 2 2 1 1 H n 2 2 O II n n 2 2 II ii 2 2 II n ii n 1 II n ii 1 1 3 3 3 3 3 2 1 n ii 3 3 2 1 1 2 2 2 ii n 32 32 32 32 32 Tot. 16 14 16 13 13 10 19 8 6 4 4 1 2 15 3 10 6 Totaal Schoolgebouio. Bij de behandeling van dit punt treedt dadelijk de vraag op den voorgrondof in het schoolgebouw de gelegenheid moet blijven bestaan om leerlingen te huisvesten hetzij onder de hoede van de directrice, hetzij onder bestuur van anderen. Wij due- len op dit punt in het gevoelen van uwe commissiedat het denkbeeld van kostschool moet vervallen bij de oprigting eener middelbare school. Voor de verpleging van de leerlingen kan elders in private woningen even goed gelegenheid worden gevonden en dan is 't verkieslijkdat deze bemoeijingen niet zamenvallen met het bestuur der school. Wordt tot de aanneming van dat beginsel besloten, dan zoude onzes inziens het schoolgebouw thans voor de meisjes-school in de Groote Kerkstraat bestemd wegens het beschikbaar worden van de belangrijke thans voor slaaplokalen en dienstpersoneel bestemde ruimte wel voor eene middelbare school met vijfjarigen cursus zijn in te rigten. Dat terrein beveelt zich zelfs bijzonder daarvoor aan wegens den grooten tuin die uitnemende diensten bewijzen kon bij het onderwijs in de plantenkunde en wegens de nabijheid der gymnastiekschool. iegenover dit denkbeeld rijst de vraag, of niet oprigting eener middelbare meisjes-school naast de hoogere burgerschool voor jongens op het thans aldaar nog openliggend terrein aan de ge meente groote voordeelen zou kunnen verzekeren. Omtrent die belangrijke vraag meenen wij de volgende beschouwingen aan uwe aandacht te mogen onderwerpen. Op den voorgrond dient hier te worden gesteld, dat aan een gebruik van de leerzalen der rijksschool en van het phijsisch en het chemisch kabinet dier inrigting ten behoeve van de leerlin gen eener daar naast op te rigten meisjes-school alleen dan te denken is, wanneer de leeraar der rijks-school tevens aan de gemeenleinrigting wordt aangesteld in hetzelfde vak. Want het is duidelijkdat nimmer het gebruik van een phijsisch kabinet en dus ook de verantwoordelijkheid daarvoor tusschen twee leer aren zoude kunnen worden verdeeld. Wanneer nu de lessen in de natuurkunde en de scheikunde onder goedkeuring van den minister konden gegeven worden door de leeraars in die vakken aan de rijks-school met behulp van de leermiddelen en verzamelingen dier school en in de daar bestaande leerkamers, dan schijnt dergulijke schikking tot be zuiniging te kunnen leiden op a. de kosten van oprigting der schoolb. de aanschalling van een phijsisch kabinet c. de 1 eer aars-tracteinen ten in die beide vakken. De leerkamers voor schei- en natuurkundede bewaarplaats voor een phijsisch kabinet en eene werkkamer voor den leeraar in de scheikunde konden dan gemist worden in de meisjes-school, zoodat alleen de leerkamers voor vijf klassen en de teekenlokalen mitsgaders eene kaïner voor de directriceen eene docenten kamer vereischt werden buiten eene woning voor de directrice of een paar kamers voor een concierge. Vervalt de verpligting tot aanschaffing van een phijsisch-kabi- net, dan wordt ook daardoor J 4000 A 5000 bezuinigd. Worden leeraren aan de rijks-school a>ange8teld voor het onder wijs in natuur- en scheikunde, dan zou men voor ieder met eene toelage van ƒ1000 in plaats van ƒ1600 kunnen volstaan; die besparing kan echter bij deze berekening niet in aanmerking komenomdat eene aanstelling van die docenten even goed mogelijk zoude zijn bij eene middelbare school in de Kerkstraat. De boven aangeduide voordeelen zijn intusschen niet gering te schatten. Daartegenover staat echterdat de gemeente om op die wijze te bezuinigen de belangrijke verkoopwaarde van het terrein naast 's rijks hoogere burgerschool zou moeten opofferen en bovendien een nieuw groot gebouw stichten. Dit zoude gewis meer dan de - boven besprokene besparingen verslinden. Voorts zoude het, naar onze meening niet zijn aan te beve len om, als men een nieuw gebouw moest stichten, dit zóó in te rigten dat daarin de gelegenheid voor het onderwijs in na tuur- en scheikunde ontbrak. Dan toch ware 't beter voor eene betrekkelijk geringe vermeerdering van kosten de nieuwe school volledig in te rigten. Buitendien ware dit wenschelijk om te voorkomendat de leerlingen der drie hoogste klassen zich voor elke les in natuur- of scheikunde en corps moeten begeven naar de rijks-schoolwat voor eene goede orde liever vermeden moet worden. Van het voordeel van eene middelbare school voor meisjes naast de jongensschool zoude dan slechts overblijven de rente van liet kapitaalbenoodigd voor aankoop van een physisch ka binet en hulpmiddelen bij het scheikundig onderwijsdie wij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1872 | | pagina 63