60 Bijlagen tot het verslag der handelingen vi te stellen, dan eene draaibrug met twee doorvaarten, wanneer hiertegen geeno technische bezwaren bestaan. De meerdere kos ten voor zoodanige brug vereischtmeende men te kunnen op wegen, tegen den meerderen spoed waarmede de eerstgenoemde brug kan worden afgedraaid. Het verschil van moening omtrent het weDschclijko eener be weegbare of vaste brug bestaat ook bij rapporteurs. De meer derheid was aanvankelijk gestemd voor eeuc soortgelijke draai brug als de Vlietsterbrugmafer na naauwkeurig onderzoek en ontvangen inlichtingen in loco van den directeur der gemeente werken bleek het haar, dat eene brug als de bedoelde, hier ter plaatse, min doelmatig zoude zijn. Door de vele passage van rijtuigen is het noodzakelijk dat de brug aanzienlijk breeder wordtdan de Vlietsterbrugen dit in verband met de schuin- sche rigting van het terrein, maakt, datdraait de brug over de gracht de schepen iu die afgedraaide brug een belangrijk be letsel zullen vinden draait dezelve over den waldan wordt de toegang tot de brug zeer moeijclijk en slechts door een omweg verkregen. Een en ander deed de meerderheid van rapporteurs besluiten uwe vergadering voor te stellen te besluiten eene draaibrug met twee doorvaarten te makenzooals dcor burgemeester en wet houders is voorgesteld. De minderheid van rapporteurs acht eene vasle brug op 2.45 boven zomerpeil en zoo noodig op de tegenwoordige hoogte ver kieslijk. Rapporteurs brengen uwer vergadering in herinnering het be sluit van gedeputeerde staten van 3 September 1874 no. 46 ter uitvoering van 's konings besluit van 27 Augustus 1874, no. 55 houdende goedkeuring van het besluit der staten waarbij o. a. in onderhoud en beheer door de provincie wordt overge nomen de zuider- en ocstergracht. Dientengevolge stelt de meerderheid van rapporteurs uwer vergadering voor, heeren gedeputeerde staten te verzoeken dun raad te willen mededcelen of er ook bezwaren bestaan tegen de verandering van de onderwerpelijke brug op bovcnbepaalde wijze. Bij de bespreking der hulpbrug verklaarden slechts drie leden zich" voor eene hulp-rijbrug. Men meende dat, met het oog op de meerdere kosten en de nabijheid der Prins Hendriksbrug eeuc hulpbrug voor voetgangersdie mede voor vervoer van goederen per handkar en kruiwagenwordt ingerigt, genoeg zaam in de behoefte voorziet. Rapporteurs zijn mede van dit gevoelen, doch zouden bet doelmatiger vinden de hulpbrug zoo kort teu westen bij de tegenwoordige brug te leggenals de werkzaamheden dit zullen toelaten. De voorgestelde rigting van den straatweg van de Wirdurner- poortsbrug tot de Schrans, vond iu de sectiën algemeen bijval en gaf ook rapporteurs tot geen bedenkingen aanleiding. Kaar aanleiding vau al het bovenstaande hebben rapporteurs de eer uwer vergadering voor te stellen Plet. meerderheid van stemmen I. Over te nemen het voorstel van burgemeester en wethou ders sub J le alinea en daaraan toe te voegen de bepaling dat eene hulpbrug voor voetgangers en handkarren over de Wil lemsgracht zal worden gelegd. Met algemeene stemmen. II. Aan te nemen punt II der conclusie van het voorstel van burgemeester en wethouders. III. Idem punt III. IV. Idem punt IV. Met mcerd:rhoid van stemmen V. Onder raededeeÜDg vaa het bovenstaande, heeren gede puteerde staten der provincie te verzoeken den raad te willen mededeelen of er, uit het oogpunt van het waterstaatsbelang der provincio ook bezwarenen zoo ia, welke bestaan tegen de ver andering van de onderwerpelijke Drug op de bovenbepaalde wijze. den gemeenteraad te Leeuwarden1874. Aldus gerapporteerd ter raadsvergadering van den 24 Feptera- er 1674. P. II. v. i>. MSULENRapp. le sectieAlq<m. RapporUur. J. DIRK8, Rapp. sectie. G. T. N. SUK1NGAR, Rapp. 3c sectie. NOTA. De ondergeteekende kan zich voor alsnog niet vereenigen met het voorstel door burgemeester eu wethouders aan den raad ingediend tot vernieuwing van do Wirdumerpoortbrugin zoo verre in dat voorstel is opgenomen het denkbeeld om de vatte brug door eene beweegbare te doen vervangen. Hij veroorlooft zich uit dien hoofde in eene afzonderlijke nota zijn gevoelen te ontwikkelen en deze bij de stukken over te leggen ten einde do heeren leden van den raad in de gelegenheid te stellen hij het onderzoek ia de sectiën daarvandes verkiezendekennis te nemen. De directeur der gemeentewerken is bij de behandeling van zijn ontwerp van het denkbeeld uitgegaan dat reeds door den raad was beslist dat de bedoelde brug zal worden veranderd in eene draaibrug met twee doorvaartenHiertoe vond hij gereede aan leiding in de omschrijving van dit werk op de begrooting voor 1874 zoodat ondergetèekende in geenen deele hem het regt wil betwisten, op dien grondslag zijne beschouwingen te doen rusten. Ondergeteekende meent evenwel te mogen betwijfelen of dit punt reeds onherroepelijk is uitgemaakt, en gelooft dat thans bij de beoordeeling van het ontwerp op nieuw onderzocht moet worden de vraag Of de vaste brug door eene beweegbare zal worden ver vangen Het maken van eene beweegbare brug zal uitsluitend zijn ten dienste der scheepvaart, en niemand zal ontkennen dat deze daardoor aanzienlijk zal worden gebaat. Doch evenzeer zal men toegevendat hieruit groot ongerief voor de ingezetenen zal ontstaandaar de Wirdumerdijk eene der voornaamste toegangen tot do gemeente iszoo wel voor voelgangers als voor rijtuigen en de passage gedurig door het afdraaijen der brug zal wordeu gestrema. Er moet dus voor de scheepvaart een dringende be hoefte bestaan aan eene beweegbare brug om hieraan het ge makkelijk en ongestoord verkeer der ingezetenen op te offeren. Doch deze bestaat in geenen deelede Wirdumerpoortbrug be hoort Diet tot het zoogenaamd groot scheepvaartskanaal't welk aan de noordzijde der gemeente geleden iszij zoudewanneer zij eene vaste brug blijft, geen beletsel opleveren voor beurt schepen en andere groote vaartuigen om langs eenen geriDgen omweg (die trouwens thans ook door de schipperij wordt ge volgd) ter plaatse hunner bestemming te komen. Het is bekend, dat do Prins Hendrikbrug thans circa t-oaalf duizend maal in het jaar wordt afgedraaid dat er zelfs dagen zijn waarop zulks 70 80ja tot 90 maal geschiedt en het be hoeft geen betoog dat dit nog belangrijk zal vermeerderen wan neer ook de Wirdumerpoortbrug beweegbaar zal zijn en alle schependie thans aan de noordzijde der stad passerenden korteren en goedkooperen weg zullen volgen langs de zuidzijde der stad, alwaar zij geen tol behoeven te betalen die thans bij de Vrouwenpoortbrug en de Noorderbrug wordt geheven. Om een denkbeeld te geven van het druk verkeer over de Wirdumerpoortbrug, heeft do directeur der reiniging aan den ondergeteekende medegedeelddat alleen voor zijne exploitatie gemiddeld 56 maal per dag met paard en kar die brug werd gepasseerd. Wanneer ook deze brug beweegbaar wordt gemaaktdan zal de gemeente door geene vaste brug meer met de buitenwijken in verbinding staan iets dat men bijna nergens zal. ontmoeten. Hierbij komt nog dat eene vaste brug zoowel wat betreft den Bijlagen tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden, 1874. 61 aanleg als het onderhoud en de bediening mindere uitgaven zal eischen dan een beweegbare. Misschien zoude men eenige ver goeding kurnen vinden in eene matige tolheffing, maar eens deels bestaat er geene zekerheid dat een daartoe strekkend voor stel door de regering zoude worden goedgekeurd en ten anderen behoeft men slechts inzage te nemen van de tollen aan verschil lende bruggen in deze gemeente gehevenom de vratg te be antwoorden in hoeverre daardoor de kosten van onderhoud vau bruggen en brugwachterswoningenalsmede de tractementen der brugwachterskunnen worden bestreden. Eindelijk vestigt de ondergeteekende nog de aandacht op een technisch bezwaar, dat hem door verschillende deskundigen is aangevoerd tegen het plan om ter aaDgowezen plaats een draai brug te makendaarin bestaandedat het vaarwater in eene schuinsche rigting voor den weg liggendede brug niet in een regten hoek over hetzelve kan worden aaogebragt en daardoor meerdere moeijelijkheden in de constructie en beweging zal ver oorzaken. De ondergeteekende acht zich niet bevoegd hierover een oor deel uittesprekeamaar hij mag niet ontveinzen dat alleswat op het gebied van bruggen in de gemeente Leeuwarden i3 voor gevallen niet van dien aard is hem aan te moedigen een proef te nemen waarvan de uitslag wisselvallig is. Leeuwarden, 3 September 1874. T)c Burgemeester J. BIKRUMA OOSTING.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1874 | | pagina 31