Bijlage no- 11. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden, 1877. 33 ADRES van Commissarissen van verschillende corporation en vereenigingennaar aanlei ding van het voorstel van burgemeester en wethouders, betreffende de oprigting eener ambachtsschool. Aan den Gemeenteraad van Leeuwarden. Leeuwarden, Mei 1877. De ondergeteckendendie ala commissarissen van verschil lende corporation cn vereenigingen zich vroeger tot u wendden met verzoek om van wege de gemeente eene theoretische en practische ambachtsschool op te rigtenen ter gemoetkoming in de kosten gelden beschikbaar stelden, hebben mot belang stelling kennis genomen van het door burgemeester en wethou ders aan uw oordeel onderworpen voorstelstrekkende om aan het geuite verlangen gevolg te geven. Zij hebben het gedane voorstel naauwgezet overwogen en wenschen ter uwer kennis te brengen enkele opmerkingen over belangrijke puntenwaar toe het hun aanleiding gaf. Twee punten vooral zijn het, die hunne aandacht hebben getrokken en waarmede zij zich niet kunnen vereeuigen. Zij betreffen de bestemming van het theoretische onderwijs der am bachtsschool ook voor andere leerlingen dan aanstaande ambachts lieden, en de aanstelling van een wiskundige tot directeur der inrigting. Van den eersten maatregel verwachten de ondergeteckenden niet dan nadeel voor de school. Wanneer de bedoeling isdat het theoretisch onderwijs der morgenuren ook zal ingerigt wor den met het oog op andere leerlingen dan aanstaande ambachts lieden, krijgt het noodzakelijk een voor deze laatsten minder bruikbaar karakterzorgt men er daarentegen streng voordat uitsluitend op de behoefte der aanstaande ambachtslieden wordt gelet, dan is het onderwijs voor andere leerlingen on bruikbaar. Daarbij komt nog, dat de graad van ontwikkeling moet uiteenloopenwanneer men in eene zelfde klasse leerlin gen plaatstdie alleen gedurende de morgenuren en andere die tevens in de middaguren en dat nog wel deels in de zelfde vakken les ontvangen. Iederdie met de eischen van het onderwijs bekend isbe grijpt, welke onoverkomelijke bezwaren dit oplevert. De on dergeteekenden zijn daarom van oordeeldat het onderwijs der ambachtsschool uitsluitend voor aanstaande ambachtslieden moet worden bestemden dat in de behoefte van andere leerlingen op andere wijze moet worden voorzien. Wil de gemeenteraad de burger dagschool niet handhavendan behoort een goedkoop meer uitgebreid lager onderwijs voor deze leerlingen verkrijg baar te worden gesteld. Mogelijk kon do aan de school van den heer Roker toegevoegde hoogere afdeelingzoo noodig met eenige uitbreidingdaaraan dienstbaar worden gemaakt. Ook de aanstelling van een wiskundige tot directeur der schoolachten de ondergeteckenden zeer bedenkelijk. Aan het hoofd der vier bestaande theoretische en practische ambachts scholente Amsterdam, Rotterdam, 'sGravenhage en Arnhem, staan mannen die aan theoretische konnisaan kennis vooral der teekenvakkenbekendheid met de practijk der ambachten paren. Dit is volstrekt noodig om het verband tusschen het theoretisch, vooral het teekenonderwijs en het practische onderligt, eene zaak van overwegend belang te verkrijgen cn voortdurend te handhaven. De directeur is aan al de genoemde inrigtingen de ziel der school; hij houdt steeds ook het onderwijs der aan de school verbonden werkplaatsen in de goede rigtingwat het mocije- Ijjkste gedeelte van zijne taak uitmaakt. Dat een theoretisch Bijvoegsel behoorende bij de Leeuwarder Courant. wiskundige aan deze eischen onmogelijk kan voldoenbehoeft geen betoog; onder zijn directeurschap zou elk onderwijzer in de practijk zijn eigen weg gaanen het verband tusschen theo retisch onderwijs en werkplaats zou geheel worden gemist waardoor de school onmogelijk aan hare roeping zou kunnen voldoen. Het zij den ondergeteekenden vergund, uwe aandacht nog op een enkel ander punt te vestigen. Het ligt in het plan van burgemeester cn wethouders, om aan de ambachtsschool al da delijk practisch onderwijs te doen verschaffen in timmeren smedenhuisschilderen en meubelmaken. De ondergeteekenden kunnen zich hiermede geheel vereeuigenzij meenen dat deze vakken het eerst in aanmerking komen. In den aanvang moet men niet te groote uitbreiding aan het practisch onderwijs ge ven later echterals de zaak goed op gang iskannaar het den ondergeteekenden voorkomt, de maatregel genomen wor den dat men telken jare een voldoenden tijd voor den aanvang van den nieuwen cursus aan de ouders der aanstaande ambachts leerlingen de gelegenheid verschafte op te geven, voor welk ambacht hun zoons zich wenschen te bekwamen. Daarna kan men dan besluiten, in hoeverre ook andere dan de genoemde ambachten aan de school zouden kunnen worden onderwezen. Ook de toepassing van het stelsel van apprentissagedoor de ondergeteekenden reeds in hun adres van 8 November 1875 aanbevolengeven zij zeer in overwegingdaardoor zal de school nog in ruimere kring vruchten afwerpen. Eindelijk vestigen de ondergeteekenden uwe aandacht op de zamenstelling der commissiedie over het onderwijs der am bachtsschool zal hebben te waken. Zjj zouden het zeer wen- schelijk achten, dat daarin vooral nijveren werden opgenomen, om zoo doende een deskundig toezigt en vooral ook een band met de nijverheid in het leven te roependie voor het welsla gen en den bloei der school noodzakelijk is. Aan het slot van deze opmerkingen kunnen de ondergetee kenden niet nalaten hunne waardering te kennen te geven van de ingenomenheid, waarmede hun voorstel door burgemeester en wethouders is begroet. HERMAN ALBARDA, Comm. voor het Dep. van H Nut van }t Algemeen, J. ZAAIJER Az, Alsboven. E. ATTEM.A, Idem. A. BLOEMBERGEN Ez.Comm. voor de Spaarbank. P. D. K1JMMELL, Idem. WESTENBERG, Comm. St. Antli. Gasth. J. J. KUIPERS, Comm. der Vereeniging Nijverheid. D. O. ENGELEN, Idem. A. 1). BEER ENDSComm. Prov. Friesche Werkl. Vereeniging.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1877 | | pagina 17