Bijlage No. 5.
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
2
Bijlage tot liet verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden.
Waar nu periodieke uitkeeringen aan uitwonende bloed
verwanten in de rechte lijn afgetrokken kunnen worden
ofschoon die uitkeeringen in menig geval niet dringend
noodzakelijk kunnen worden geacht, daar schijnt bet niet
meer dan billijkdatwaar belastingplichtigen met zeer
middelmatige inkomens worden geplaatst voor onvermij
delijke voor hen zeer bezwarende uitgaven wegens ziekte,
deze die uitgaven mede in rekening kunnen brengen.
Indien die aftrek beperkt wordt tot de aangegeven meest
bezwarende gevallen en tevens tot '/3 het inkomen,
dan schijnen de door rapporteurs geopperde bedenkingen,
hoewel geenszins ongegrond toch geen overwegend be
zwaar op te leveren.
De laatste alinea van art. 9 zou dan aldus kunnen
luiden
„de periodieke uitkeeringen of giften aan uitwonende
meerderjarige bloedverwanten of aangehuwden in de
rechte lijn en de uitgaven ten behoeve van echtgenooten
of kinderen nog ten laste van den belastingplichtige
zijndedie wegens krankzinnigheid buiten de gemeente
verpleegd worden of tengevolge van eene chronische
ziekte in het buitenland moeten vertoeven, doch gezamen
lijk ten hoogste tot een derde van het totaal zuiver inko
men van den belastingplichtige."
Ten aanzien van deze zinsnede wordt in het rapport
de vraag gedaan of geen beperking noodig wordt geacht,
door te vermelden den graad van bloedverwantschap.
Wij meenen die vraag ontkennend te moeten beant
woorden.
Er is alleen sprake van uitkeeringen of giften aan uit
wonende meerderjarige bloedverwanten of aangehuwden
in de rechte lijn. Dusin de opgaande lijn van ouders
en grootouders, en in de nederdalende lijn, van kinderen
en kleinkinderen. Men kan toch gerust aannemendat
het wel nooit zal voorkomen of althans bij zeer hooge
uitzonderingdat uitkeeringen of giften worden gedaan
aan betovergrootouders of achterkleinkinderen. Zelfs
zal het wel zeer zelden gebeuren dat uitkeeringen ge
schieden aan uitwonende ouders en aan uituonende
meerderjarige kleinkinderen.
Daarom schijnt eene meer beperkende redactie van be
doelde bepaling niet noodig.
Art. 13. Tegen de vervanging van het woord „gege
vens" door „opgaven" hebben wij volstrekt geen bezwaar.
Ook bestaat bij ons geen bezwaar om voor de woorden
„dan zendt de commissie aan den reclamant" enz. te
lezen „dan heeft de commissie de bevoegdheid aan den
reclamant" enz.
0NTWERP-VER0RDEN1NG op de invordering.
Art. 2. Naar aanleiding van den uitgedrukten wensch,
dat aan de keerzijde van de aanslagbiljetten zal worden
gedrukt, dat formulieren voor de bezwaarschriften ten
secretarie zijn te verkrijgen, zijn wij zoo vrij te doen
opmerken, dat het niet de bedoeling is om daarvoor een
formulier vast te stellen.
Trouwens, het gaat ook moeilijk voor reclames een be
paald formulier voor te schrijven, daar de bezwaren van
verschillenden aard kunnen zijn, terwijl, waar het de
berekening van het inkomen betreft, de opgaven vaak
zeer eenvoudig kunnen zijn, b.v waar het inkomen alleen
bestaat uit een vast tractement. Daarentegen moeten de op
gaven vaak weer zeer gedetailleerd zijnwaar de inkomsten
uit verschillende bronnen worden geput.
Waar nu art. 13 van het heffings-besluit reeds aan
de reclame-commissie de bevoegdheid geeft, naar een vast
gesteld formulier nadere opgaven omtrent het inkomen
te vragen, waarvan in den regel wel alleen gebruik zal
worden gemaakt, wanneer inkomens uit verschillende deelen
zijn samengesteld, zoo schijnt een vast formulier voor
reclames nog te minder noodig.
Verder wordt voorgesteld, de 3e zinsnede van dit artikel
aldus te lezen
„Het aanslagbiljet wordt uitgereikt door den gemeente
ontvanger in een gesloten couvert aan die belastingschul
digen, die daartoe hun verlangen hebben te kennen gegeven".
Wij doen opmerken, dat reeds in de 2e alinea is bepaald,
dat de uitreiking geschiedt door de zorg van den gemeente
ontvanger. Het is dus minder wenschelijk dit in de 3e
alinea te herhalen. Het komt ons daarom beter voor
bedoelde zinsnede aldus te lezen
„Het aanslagbewijs wordt uitgereikt in een gesloten
couvert aan die belastingschuldigen, die daartoe hun ver
langen aan den gemeente-ontvanger hebben te kennen
gegeven".
Art. 6. De 2e zinsnede is abusief uit de oorspronke
lijke ontwerp-verordening overgedrukt.
Leeuwarden, den 2 Februari 1901.
Burgemeester en Wethouders
J. TROELSTRA loco-Burgemeester
P. A. BERGSMA Secretaris.
Stoom Boek- en Steendrukkerij van N. Miedema Co.
Leeuwarden.
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden.
1
Aan den Gemeenteraad.
Mijne Heeren
Ondergeteekenden hebben de eerU hierbij te doen
toekomen een 5-tal amendementen op het door Burge
meester en Wethouders bij missive van 27 November 1900
(Bijlage 28) ingezonden ontwerp-verordening tot het heffen
van een hoofdelijken omslag naar het inkomen
De voorgestelde amendementen zijn toegelicht in do
met een 6-tal bijlagen hiernevens gevoegde memorie.
Leeuwarden den 9 Februari 1901.
Z. MIDDELKOOP.
S. JANSMA.
D. LAUTENBACH.
Art. 4, 2e lid te lezen
le
klasse
van
boven f
450
tot
en
met
500
2e
500
550
3e
550
2>
600
4e
600
650
5e
650
700
6e
700
750
7e
750
800
8e
800
V
V>
850
9e
850
900
10e
900
950
lle
950
J»
1000
12e
1000
1100
13e
1100
y
1200
14e
1200
1300
15e
V
1300
V
1400
16e
V)
1400
1500
17e
1500
1600
18e
1600
1700
19e
1700
1800
20e
1800
1900
21e
1900
2000
22e
2000
2200
23e
2200
V
2400
24e
2400
2600
25e
2600
2800
26e
2800
3000
27e
3000
3200
28e
3200
3400
29e
3400
3600
30e
3600
3800
31e
3800
4000
32e
4000
4300
33e
4300
4600
34e
4600
4900
35e
4900
5200
36e
5200
J>
5500
37e
5500
s>
5800
38e
5800
6100
39e
6100
6400
40e
6400
2>
6700
41e
i>
6700
7000
42e
7000
7400
43e
7400
7800
44e
7800
8200
46 6
8200
8600
46e
8600
9000
47e
9000
9400
48e
9400
r>
•9800
49e
9800
10200
50e
10200
10600
51e
10600
JV
11000
52e
11000
7>
11500
536
11500
12000
54e
12000
12500
556
klasse
van
boven 12500
tot
en
met 13000
56e
13000
13500
57e
13500
14000
58e
14000
14500
59e
14500
15000
60e
15000
15500
61e
15500
16000
62e
16000
16750
63e
16750
17500
64e
17500
18250
65e
V
18250
19000
66e
19000
19750
67e
19750
20500
68e
20500
21250
69e
21250
22000
70e
22000
22750
716
22750
23500
72°
23500
9
24500
73e
24500
25500
746
25500
26500
756
26500
27500
76e
27500
28500
77e
28500
29500
78e
29500
30500
796
30500
31500
80e
v 31500
32500
81e
32500
33500
82e
33500
35000
83e
35000
36500
84e
36500
38000
856
38000
39500
86e
39500
41000
87e
41000
42500
88e
42500
v
44000
89e
44000
45500
90e
V
45500
47000
91e
47000
48500
92e
48500
50000
936
50000
52000.
Art. 4, 3e lid te lezen
Elke ƒ2000 boven de ƒ52000 vormt eene hoogere klasse.
Aan art. 4 toe te voegen
Indien een belastingschuldige op 1 Januari van het
dienstjaar, waarover de belasting wordt geheven, kinderen
of aangehuwd-kinderen heeft beneden den leeftijd van 16
jaren wordt voor elk zoodanig kind van de resteerende
som 50 afgetrokken.
Art. 5 te lezen
De aanslag geschiedt naar de volgende cijfers
voor
de
ie
klasse
naar
het
cijfer
25
2e
77
3e
133
46
192
5e
252
6e
314
7e
377
8e
442
9e
507
10e
574
lle
642
12e
744
13e
880
14e
5>
1017
I5e
1156
16e
9
1298
17e
1442
18e
1588
19e
1736
20e
1886
21e
2038
22e
2266
23e
2570
24e
2875
25e
3181