Bijlage A!o, i5. Bijlage tot liet verslag van de handelingen van den Gemeenteraad van Leeuwarden, 1905. Bij halve-steensmurenin het 3e lid vermeldis oen groot formaat steen voorge schreven te meer daar deze als scheidsmuren dienst doen. Art. 36 is zeer in 't belang van bestaande houtconstructiën der gebouwenbij vele bouwwerken wordt weinig aandacht aan bescherming van ingemetselde balkeinden en venti leering van aan alle zijden ingesloten hout besteedwaarvan vroegtijdige bouwvalligheid en vochtighoid het gevolg kunnen zijn. Art. 38. Een gootsteen zal in kleine woningen ook buitenshuis kunnen zijn aange bracht, vandaar dat omtrent de plaatsing niets is voorgeschreven. Art. 39. Bit artikel is overgenomen van de bouwverordening van 1888. Be vraag of van deze verbodsbepaling in bijzondere gevallen vrijstelling kan worden verleendis reeds vroeger ter sprake gekomen en door de Yereeniging ter bevordering van de Volksgezondheid in haar vergadering van 20 Januari 1902 onder de oogen gezien. Tn deze vergadering kwamen de loden tot de conclusie, dat de verbodsbepaling zonder uitzondering moest worden toegepast. Ook in onze commissie is dit punt besproken. Be stemmen hebben evenwel gestaakt over de vraag, of in een tweede lid aan Burgemeester en "Wethouders de bevoegheid tot dispensatie van het verbod zou moeten worden gegeven. In het ontwerp is het bestaande artikel aldus onveranderd opgenomen. Art. 40 bevat de bepalingen in 't belang van goede toetreding van lucht en licht in de woningen en speciaal in de slaapplaatsen. Be ventileering door luchtkokers of roosters der bedsteden valt niet altijd in den smaak der bewoners, die dit veelal niet wenschelijk achten met het oog op tocht de bepaling is dan ook facultatief gesteld en zal in hoofdzaak worden toegepast in gevallen, waarin de bedstede van alle luchtverversching door nabijzijnde deuren en vensters is verstoken. Art. 41 is opgenomen om zooveel mogelijk te kunnen waken tegen verwaarloozing door de eigenaars van nieuwgebouwde woningen. Art. 42. Voor verbouwing geldt in hoofdzaak hetzelfde als voor nieuwbouw, be houdens op ruime schaal vrijstelling van Burgemeester en Wethouders. Art. 45 is opgenomen ter voldoening aan art. 3, 2e lid der Woningwet. Artt. 4752 handelen over bestaande toestanden en zijn in verband met den uitslag van het woningonderzoek opgemaakt. Ruime dispensatie is hier verleend om de toepassing niet onmogelijk te maken en geleidelijk tot verbetering te kunnen komon. Artt. 5358 nopens behoorlijke bewoning zijn uit den aard in hoofdzaak nieuw en zijn krachtens art. 1, 2e lid der wet gericht tegen op woninggebied voorkomende misstanden, die, hoewel niet in strijd met eenige bepaling, bezwaarlijk mogen gehandhaafd blijven. Afwijking van art. 53 is tot wederopzegging toegestaan om een geleidelijke vei-betering te kunnen verkrijgen. Artt. 5965 staan niet in verband met de Woningwet en raken meer het eigenlijke bouwtoezicht. Art. 68 is opgenomen in 't belang van eene goede controle der voorwaarden, aan de vergunningen verbonden. Art. 76. In verband met de nieuwe eischen van de Woningwet is voor overtreding van sommige bepalingen van dit ontwerp de hoofdbewoner aansprakelijk gesteld. Art. 81 (slot) is opgenomen om den eigenaren van bestaande woningen voldoenden tijd te gunnen, om voorgeschreven verbeteringen hunner eigendommen in overeenstemming met de verordening uit te voeren. 130 Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1905. Bijl.no, 1 Prae-atlvies van Buryemeeester en Wethouders inzake de medewerking der gemeente hij het oprichten eener Zwem- en Badinrichting. Aan den liaad. Mijne heer en In Uwe zitting van den 24 Januari 1.1. kwam in en werd door U om prae-advies in onze handen ge steld een adres van den heer A. Andringa en 8 andere onderteekenaren, te zamen uitmakende de Com missie van voorbereiding voor de oprichting eener Zwem- en Badinrichting te dezer stede, met het vier ledig verzoek 1°. dat de Raad zich uitspreke over de vraag: of aan de eventueel op te richten Zwem- en Badin richting al of niet een Volks-Z wem bassin dient verbonden te worden 2°. dat de Raad zich in beginsel vcrklare tot hot verleenen van financieelen steun 3°. dat de Raad twee of drie leden uit zijn midden uitnoodige, om zitting te nemen in hunne Com missie van voorbereiding; 4». aan die Commissie een crediet toe te staan van hoogstens ƒ200.ter bestrijding der kosten van voorbereiding. Wat de beide laatste punten betreft, wil het ons voorkomen dat het verzoek bezwaarlijk kan worden ingewilligd; het ligt toch zeker minder eigenaardig op den weg van den Raad uit zijn midden leden af te vaardigen om in een voorbereidingscomité tot eene geheel particuliere onderneming zitting te nemen of dat comité geldelijk te steunen. Daardoor ontstaat tusschen de gemeente en de onderneming een band, welken te leggen zeker niet l we bedoeling zal zijn. Be zaak is hier geheel uit eigen initiatief opgezet, de moeite en kosten, benoodigd om dit initiatief in daden om te zetten, beboeren dan ook geheel te komen ten laste van hen die het namen. Be gemeenschap zal pas helpend mogen optreden als metterdaad een belang, dat mede het hare is, zal worden gediend, doch ook wederom niet verder dan noodig is, om waarlijk dit belang te verwezenlijken. Aldus handelende, blijft zjj geheel op vrij en zuiver standpunt. Voor dergelijke subsidieering en daarmede komen wij tot de beantwoording van de beide eerste vragen achten wij, en de gezondheidscommissie met ons, wel termen aanwezig, daar inderdaad in onze gemeente behoefte bestaat aan eene inrichting, waar voor een geringen prijs de gelegenheid tot baden of zwemmen gegeven wordt. In de eerste en voornaamste plaats komt dit ten goede aan den werkmansstand en de kleinere burgerij, voor wie de daarvoor gewoonlijk vastgestelde tarieven te bezwarend zijn. Bovendien is. doordat het water uit de Wielen zal worden getrokken door eene in den Groninger straatweg te leggen buisleiding, de zekerheid verkregen, dat te allen tijde over voldoend versch en frisch water kan worden beschikt. tn Welken Vorm zal het subsidie evenwel moeten worden toegekend Be Commissie, die wij om na dere gegevens verzochten, stelt zich dit voor bij wijze van eene rentegarantie van het in de onderneming te steken kapitaal ad /8300U. Hiermede zon echter verbroken zijn het boven aangeduide verband tus- schett den gemeentelijken steun en het openbaar belang. Er bestaat toch geen reden om ook de rentebetaling te waarborgen van dat deel van liet kapitaal wat niet strekt tot de oprichting van een volksbassin. Boven dien zou door de mogeljjk wisselende uitkomsten van het bedrijf het te verstrekken bedrag nimmer Vooraf met zekerheid zjjn te bepalen. Be voorkeur moet dus o.i. gegeven worden aan een vast jaarljjksch subsidie, dat wjj, de cijfers der Commissie, zooals deze ons nader zijn voorgelegd, in aanmerking nemende, op 2ÜU0.zouden willen stellen. Daartegenover zullen door ons college de statuten der Yereeniging en de tarieven voor het volksbassin moeten worden goedgekeurd, alsmede van de jaarlijksche begrooting en rekening en verantwoording wor den kennis genomen, opdat blijke dat inderdaad de inrichting openstaat voor diegenen, om wier belangen het hier is te doen en voorts gedurig een overzicht van den stand van het bedrijf worde verkregen, zoodat zelfstandig kan worden beoordeeld wanneer subsidieering voortaan niet meer noodig zal zijn. Up grond van het voorgaande hebben wij de eer 1. voor te stellen, met inachtneming van het advies 131

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1905 | | pagina 66