78 Bijlage no7. Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1906. d. ndien oen werkman, ofschoon nog niet ge schikt voor zijn gewonen arbeid, weigert, om met behoud van zijn gewoon loon, werkzaamheden te verrichten die hem door zijn directeur, in overleg met den geneeskundige die hem heeft behan deld worden opgedragen. Art. 11. De directeuren zijn bevoegd aan eiken onder hen gestolden werkman ten hoogste zeven dagen in het jaar verlof tot afwezigheid te verleunen of vrijaf te geven, zonder inhouding van loon, mits de dienst dit toelaat en alzoo geheel op hunne verantwoording. Art. 12. De directeuren stellen oene instructie voor de onder hen staande werklieden vast, bevattende tevens eeno regeling van don arbeidsdag. Deze instructie en elke daarin later aangebrachte wijziging behoeft de goedkeuring van Burgemeester en Wethouders. Art 13. Deze verordening treedt in werking den len Maart 1906. 11. Burgemeester en Wethouders uit te noodigen hun besluit tot regeling van de benoeming, bezol diging enz. van de werklieden, in dienst bij de gemeentelijke gasfabriek, de gemeentereiniging en de gemeentewerken van den 18 Augustus 1900 (Gemeenteblad 1900 no. 23), gewijzigd bij Gemeen tebladen nos 2 en 6 van 1903, in te trekken. Bijlage tot het verslag van de handelingen van SPOORVERBINDING Leeuwarden Drachten, in aansluiting aan de ont worpen lijn Groningen Drachten Bozum. Ami den Raad. Mijne llceren! Onder dagteekening van den ten April 1905 werd door eenige heerente zamen vormende het Noord- Nederlandsch Spoorweg-Comité, thans nog alleen be staande uit do heeren J. E. Scholten te Groningen en C. J. van der Veen te Bolsward tot ('we ver gadering het verzoek gericht hun eene subsidie of renteloos voorschot toe te staan ter bevordering van de oprichting eencr Maatschappij tot aanleg en exploi tatie eeuer spoorlijn Groningen—Drachten Leeuwar den, met eene zijtak van Warga tot Bozum en bij dat station aansluitende aan de lijn Leeuwarden Stavoren der 11. LI. S. M., „aldus", zoo gaat het adres verder, „eene directe verbinding in het leven „roepende tusschen Groningen, I we gemeente en de „Provinciën Noord- en Zuid-Holland." Deze laatste toevoeging raakt reeds dadelijk het hart van de kwestie, want als van zelf doet zich hierbij de vraag op: welk belang kan onze gemeente, die reeds langs den Staatsspoorweg mei Groningen en met Holland eene directe verbinding heeft en bovendien via Stavoren rechtstreeks met Amsterdam en Zuid-llolland verbonden is welk belang kan er voor Leeuwarden in gelegen zijn met dezelfde streken langs nog andere wegen verbonden te zijn. Dat belang kan tweeledig zjjn of de nieuwe ver binding is korter en sneller, óf onze gemeente wordt daardoor in aanraking gebracht met streken, die haar tot dusver slechts moeilijk konden bereiken. Daar de bestaande verbindingen met Amsterdam, den Haag en Botterdam langs de lijnen van den Staats spoor en de Hollandsche Maatschappij aan de behoef ten van handel en verkeer in voldoende mate te gemoetkomen, mag in dien gedachtengang worden aangenomendut voor Leeuwarden iu nog meer spoorverbindingen met die gedeelten van het land geen belang is gelegen, en derhalve een subsidie of renteloos voorschot, gelijk wordt gevraagdalleen gerechtvaardigd zou mogen heetenhetzij, indien Groningen langs de ontworpen lijn in kortoren tijd kon worden bereikt dan langs den Staatsspoorweg Blijkens een bericht in de bladen heeft het Comité' zich in middels nog eenige heeren geassumeerd. gemeenteraad van Leeuwarden, 190(3. Bijl, no. 7. i I hetzij, indien van de nieuwe lijn het gevolg mocht worden verwacht dat de aanliggende streek: Drach ten en de achtergelegen Zuid-Oosthoek der Provin cie, eenerzijds in onze stad de afzetmarkt zal vinden voor haar vee en hare producten, anderzijds daardoor gebracht worden tot intensiever ontginning. Een tweede adres, waarbij kaarten en beschrijvin gen der lijn werden ingezonden, laat dan ook meer bepaald het licht vallen op de laatstgenoemde voordec- len, want het vestigt de aandacht op de in het plan be grepen doch in het eerste adres niet genoemde ont worpen lijn Drachten- Ureterp—AVijnjeterp, bij welke laatstgenoemde plaats de aansluiting aan de geprojec teerde lijnen van het Drentsch-Eriesch Comité zal plaats vinden, zoodat een directe verbinding Leeu wardenAssen mogelijk wordt. Gok de Kamer van Koophandel, wier voorlichting wij verzochten, nadat de beide vorengenoemde adres sen naar onze vergadering om praoadvies waren ge zonden, legt voornamelijk den nadruk op het feit, dat, komt de ontworpen lijn tot stand, eene communicatie van Leeuwarden met Drachten en het achterland zal worden geschapen. Aan den anderen kant evenwel zou zij den eiscli gesteld willen zien, dat tegelijker tijd met het baanvak DrachtenGroningen het ge deelte Drachten Leeuwarden geopend wordt en het verkeer op beide lijnen onder gelijke conditiën plaats vindt. Op deze wijze zou naar het oordeel der Kamer, Leeuwarden noch in de verbinding met Hol land, noch in die met Drachten, van Groningen con currentie hebben te vreezen. Komt de Kamer alzoo tot de conclusie dat het verleeneu van een gemeentelijk subsidie aan deze spoorweg-onderneming moet worden bevorderd, ins gelijks is door het bestuur van Vreemdelingenverkeer en van de plaatselijke afdceling der Priesche maat schappij van Landbouw adhaesie aan het plan be tuigd. Beide adressen bepalen zich evenwel uitsluitend tot het iu het licht stellen van de voordeden die Leeuwarden van eene verbinding met den Zuid-Oost hoek heeft te wachten en laten het overige gedeelte van het project geheel buiten beschouwing. Wanneer wij thans aan de hand der stukken, welker korte inhoud hierboven door ons weergegeven is, de beschouwingen gaan mededeelen waartoe de kennisne ming van een en ander ons heeft geleid en daarbij willen nagaan of inderdaad in do ontworpen lijnen het belang kan worden gezien, dat reeds in het kort boven door ons werd omschreven, dan kan reeds dadelijk ter zijde worden gesteld het voordeel der snellere verbinding met Groningen. Immers, blijkens de ons nader door het Comité ver strekte cijfers, bedraagt de afstand langs de nieuwe ljjn (Leeuwarden -DrachtenGroningen) ruim 63 K.M. of S K.M. boven het traject LeeuwardenGroningen via Buitenpost. En waar men zich voorstelt de nieuwe lijn te berijden met eene snelheid van ten hoogste 50

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1906 | | pagina 40