78
Bijlage no7.
Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1906.
d. ndien oen werkman, ofschoon nog niet ge
schikt voor zijn gewonen arbeid, weigert, om met
behoud van zijn gewoon loon, werkzaamheden te
verrichten die hem door zijn directeur, in overleg
met den geneeskundige die hem heeft behan deld
worden opgedragen.
Art. 11.
De directeuren zijn bevoegd aan eiken onder hen
gestolden werkman ten hoogste zeven dagen in
het jaar verlof tot afwezigheid te verleunen of
vrijaf te geven, zonder inhouding van loon, mits
de dienst dit toelaat en alzoo geheel op hunne
verantwoording.
Art. 12.
De directeuren stellen oene instructie voor de
onder hen staande werklieden vast, bevattende
tevens eeno regeling van don arbeidsdag.
Deze instructie en elke daarin later aangebrachte
wijziging behoeft de goedkeuring van Burgemeester
en Wethouders.
Art 13.
Deze verordening treedt in werking den len
Maart 1906.
11. Burgemeester en Wethouders uit te noodigen
hun besluit tot regeling van de benoeming, bezol
diging enz. van de werklieden, in dienst bij de
gemeentelijke gasfabriek, de gemeentereiniging en
de gemeentewerken van den 18 Augustus 1900
(Gemeenteblad 1900 no. 23), gewijzigd bij Gemeen
tebladen nos 2 en 6 van 1903, in te trekken.
Bijlage tot het verslag van de handelingen van
SPOORVERBINDING Leeuwarden
Drachten, in aansluiting aan de ont
worpen lijn Groningen Drachten
Bozum.
Ami den Raad.
Mijne llceren!
Onder dagteekening van den ten April 1905 werd
door eenige heerente zamen vormende het Noord-
Nederlandsch Spoorweg-Comité, thans nog alleen be
staande uit do heeren J. E. Scholten te Groningen
en C. J. van der Veen te Bolsward tot ('we ver
gadering het verzoek gericht hun eene subsidie of
renteloos voorschot toe te staan ter bevordering van
de oprichting eencr Maatschappij tot aanleg en exploi
tatie eeuer spoorlijn Groningen—Drachten Leeuwar
den, met eene zijtak van Warga tot Bozum en bij
dat station aansluitende aan de lijn Leeuwarden
Stavoren der 11. LI. S. M., „aldus", zoo gaat het
adres verder, „eene directe verbinding in het leven
„roepende tusschen Groningen, I we gemeente en de
„Provinciën Noord- en Zuid-Holland."
Deze laatste toevoeging raakt reeds dadelijk het
hart van de kwestie, want als van zelf doet zich
hierbij de vraag op: welk belang kan onze gemeente,
die reeds langs den Staatsspoorweg mei Groningen
en met Holland eene directe verbinding heeft en
bovendien via Stavoren rechtstreeks met Amsterdam
en Zuid-llolland verbonden is welk belang kan er
voor Leeuwarden in gelegen zijn met dezelfde streken
langs nog andere wegen verbonden te zijn.
Dat belang kan tweeledig zjjn of de nieuwe ver
binding is korter en sneller, óf onze gemeente wordt
daardoor in aanraking gebracht met streken, die haar
tot dusver slechts moeilijk konden bereiken.
Daar de bestaande verbindingen met Amsterdam, den
Haag en Botterdam langs de lijnen van den Staats
spoor en de Hollandsche Maatschappij aan de behoef
ten van handel en verkeer in voldoende mate te
gemoetkomen, mag in dien gedachtengang worden
aangenomendut voor Leeuwarden iu nog meer
spoorverbindingen met die gedeelten van het land
geen belang is gelegen, en derhalve een subsidie of
renteloos voorschot, gelijk wordt gevraagdalleen
gerechtvaardigd zou mogen heetenhetzij, indien
Groningen langs de ontworpen lijn in kortoren tijd
kon worden bereikt dan langs den Staatsspoorweg
Blijkens een bericht in de bladen heeft het Comité' zich in
middels nog eenige heeren geassumeerd.
gemeenteraad van Leeuwarden, 190(3. Bijl, no. 7.
i
I hetzij, indien van de nieuwe lijn het gevolg mocht
worden verwacht dat de aanliggende streek: Drach
ten en de achtergelegen Zuid-Oosthoek der Provin
cie, eenerzijds in onze stad de afzetmarkt zal
vinden voor haar vee en hare producten, anderzijds
daardoor gebracht worden tot intensiever ontginning.
Een tweede adres, waarbij kaarten en beschrijvin
gen der lijn werden ingezonden, laat dan ook meer
bepaald het licht vallen op de laatstgenoemde voordec-
len, want het vestigt de aandacht op de in het plan be
grepen doch in het eerste adres niet genoemde ont
worpen lijn Drachten- Ureterp—AVijnjeterp, bij welke
laatstgenoemde plaats de aansluiting aan de geprojec
teerde lijnen van het Drentsch-Eriesch Comité zal
plaats vinden, zoodat een directe verbinding Leeu
wardenAssen mogelijk wordt.
Gok de Kamer van Koophandel, wier voorlichting
wij verzochten, nadat de beide vorengenoemde adres
sen naar onze vergadering om praoadvies waren ge
zonden, legt voornamelijk den nadruk op het feit, dat,
komt de ontworpen lijn tot stand, eene communicatie
van Leeuwarden met Drachten en het achterland zal
worden geschapen. Aan den anderen kant evenwel
zou zij den eiscli gesteld willen zien, dat tegelijker
tijd met het baanvak DrachtenGroningen het ge
deelte Drachten Leeuwarden geopend wordt en het
verkeer op beide lijnen onder gelijke conditiën plaats
vindt. Op deze wijze zou naar het oordeel der
Kamer, Leeuwarden noch in de verbinding met Hol
land, noch in die met Drachten, van Groningen con
currentie hebben te vreezen.
Komt de Kamer alzoo tot de conclusie dat het
verleeneu van een gemeentelijk subsidie aan deze
spoorweg-onderneming moet worden bevorderd, ins
gelijks is door het bestuur van Vreemdelingenverkeer
en van de plaatselijke afdceling der Priesche maat
schappij van Landbouw adhaesie aan het plan be
tuigd. Beide adressen bepalen zich evenwel uitsluitend
tot het iu het licht stellen van de voordeden die
Leeuwarden van eene verbinding met den Zuid-Oost
hoek heeft te wachten en laten het overige gedeelte
van het project geheel buiten beschouwing.
Wanneer wij thans aan de hand der stukken, welker
korte inhoud hierboven door ons weergegeven is, de
beschouwingen gaan mededeelen waartoe de kennisne
ming van een en ander ons heeft geleid en daarbij willen
nagaan of inderdaad in do ontworpen lijnen het belang
kan worden gezien, dat reeds in het kort boven door
ons werd omschreven, dan kan reeds dadelijk ter zijde
worden gesteld het voordeel der snellere verbinding
met Groningen.
Immers, blijkens de ons nader door het Comité ver
strekte cijfers, bedraagt de afstand langs de nieuwe ljjn
(Leeuwarden -DrachtenGroningen) ruim 63 K.M. of
S K.M. boven het traject LeeuwardenGroningen via
Buitenpost. En waar men zich voorstelt de nieuwe
lijn te berijden met eene snelheid van ten hoogste 50