Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1907.
0KT WEEP.
De Raad der gemeente Leeuwarden
Gelet op de artikelen 12, 3, 5 en 6 der Woningwet
Gezien het voorstel der Commissie voor het ont
werpen van strafverordeningen d.d. 4 Februari 1907
alsmede de adviezen der Gezondheidscommissie
voor de gemeente Leeuwarden ddis 3 Maart, 26 Juli
en 28 December 1906 en 1907
Besluit:
Vast te stellen de navolgende
VERORDENING TOT WIJZIGING DER BOUW
VERORDENING.
Bestaande artikelen.
Art. 3.
Het is verboden eene openbare straat aan te leggen.
Dit verbod is niet van toepassing, voor zoover de
aanleg geschiedt met vergunning van den Raad en
overeenkomstig de voorwaarden, door dezen gesteld
of te stellen ten aanzien van plaats, afmetingen,
richting, hoogte en overdracht aan de gemeente en
in overeenstemming met de voorschriften, in het vol
gend artikel vervat.
Bij de vergunningsaanvrage moet worden overge
legd een plan van aanleg van de straat met de noo-
dige teekeningen van plattegronden en doorsneden,
aangevende de werken, in het volgend artikel ge
noemd, en vervaardigd, wat de situatie betreft, door
een gediplomeerd landmeter op een schaal van 1 a
500. De lengteprofielen worden op een schaal van
1 a 500, de dwarsprofielen op een schaal van 1 op
50 vervaardigd.
Bij elke beschikking op aanvragen als bedoeld in
het derde lid van dit artikel, wordt een termijn ge
steld, waarbinnen de ontworpen stratenaanleg moet
zijn voltooid. Deze termijn kan door den Raad wor
den verlengd.
Onverminderd de bevoegdheid van den Raad om,
bij het niet-inachtnemen van den gestelden termijn
of het niet opvolgen van één of meer der overige
voorschriften, de samenstelling of overdracht betref
fende, de beschikking voor vervallen te verklaren, is
het verboden om, zoolang de ontworpen stratenaanleg
niet is voltooid, de gestichte gebouwen in gebruik te
nemen.
Artikel I.
De hierna volgende artikelen worden gelezen als
volgt
Art. 3.
Het is verboden eene openbare straat aan te leggen.
Dit verbod is niet van toepassing, voor zoover de
aanleg geschiedt met vergunning van den Raad en
overeenkomstig de voorwaarden, door dezen gesteld
of te stellen ten aanzien van plaats, afmetingen,
richting, hoogte, toezicht op den aanleg en overdracht
aan de gemeente, in overeenstemming met de voor
schriften, in het volgend artikel vervat.
Bij de vergunningsaanvrage moet worden overge
legd
a. eene gezegelde verklaring van de rechthebbenden
op de slooten in of langs de terreinen, waarop de
straat of straten zullen worden aangelegd, dat hunner
zijds tegen de demping dier slooten geen bezwaar bestaat.
Deze verklaring wordt niet vereischt voor zoodanige
slooten, ten aanzien waarvan ontheffing van het in het
tweede lid van artikel 5 gegeven voorschrift wordt
gevraagd;
b. een plan van aanleg van de straat met de noo-
dige teekeningen van plattegronden en doorsneden,
aangevende de werken, in het volgend artikel ge
noemd, en vervaardigd, wat de situatie betreft, door
een gediplomeerd landmeter op een schaal van 1 a
500. De lengteprofielen worden op een schaal van
1 a 500, de dwarsprofielen op een schaal van 1 op
50 vervaardigd.
Bij elke beschikking op aanvragen als bedoeld in
het derde lid van dit artikel, wordt een termijn ge
steld, waarbinnen de ontworpen stratenaanleg moet
zijn voltooid. Deze termijn kan door den Raad wor
den verlengd.
Onverminderd de bevoegdheid van den Raad, om
bij liet niet-inachtnemen van den gestelden termijn
of het niet opvolgen van één of meer der overige
voorschriften, den aanleg, de samenstelling, de slootdem-
ping of de overdracht betreffende, de beschikking voor
vervallen te verklaren, is het verboden om de ge
86
Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1907. Bijl. 110. 4.
stichte gebouwen in gebruik te nemen of te doen
nemen, zoolang de ontworpen stratenaanleg niet vol
tooid en de betaling der volgens art. 6 gevorderde
bedragen niet geschied is.
Art. 4. Art. 4.
Aan te leggen openbare straten moeten zoodanig Aan te leggen openbare straten moeten zoodanig
aangelegd en zoover doorgetrokken worden, dat ver- aangelegd en zoover doorgetrokken worden, dat ver
binding met bestaande straten over de volle breedte binding met daarvoor naar het oordeel van den Raad
plaats heeft en met later aan te leggen straten plaats in aanmerking komende bestaande straten over de volle
kan hebben. breedte plaats heeft en met later aan te leggen straten
De aan te leggen openbare straten worden, wat hare plaats kan hebben,
afmetingen betreft, onderscheiden in De aan te leggen openbare straten worden, wat
a. straten eerste klasse van ten minste 11 Meter hare afmetingen betreft, onderscheiden in:
breedte, verdeeld in 6 Meter voor rijweg en 2.50 Meter a. straten eerste klasse van ten minste 11 Meter
ter weerszijden voor trottoirs met rollagenbreedte, verdeeld in 6 Meter voor rijweg en 2.50
b. straten tweede klasse van ten minste 10 Meter Meter ter weerszijden voor trottoirs met rollagen;
breedte, verdeeld in 5 Meter voor rijweg en 2.50 Meter b. straten tweede klasse van ten minste 10 Meter
ter weerszijden voor trottoirs met rollagenbreedte, verdeeld in 5 Meter voor rijweg en 2.50 Meter
c. straten derde klasse van ten minste 5 Meter ter weerszijden voor trottoirs met rollagen
breedte, geheel als rijweg met rollagen ter weerszijden c. straten derde klasse van ten minste 5 Meter
bestraatbreedte, geheel als rijweg met rollagen ter weerszijden
d. straten vierde klasse van ten minste 2.50 Meter bestraat
breedte, geheel als voetpad met goten en rollagen ter d. straten vierde klasse van ten minste 2.50 Meter
weerszijden bestraat. breedte, geheel als voetpad met goten en rollagen ter
Voormelde straten worden voor de toepassing van weerszijden bestraat,
art. 6 onderscheiden in Voormelde straten worden voor de toepassing van
straten eerste klasse, zijnde die straten, welke de art. 6 onderscheiden in
Raad verklaart te zijn in het rechtstreeksch belang straten eerste klasse, zijnde die straten, welke de
van het algemeen verkeer; Raad verklaart te zijn in het rechtstreeksch belang
straten tweede klasse, niet vallende in de eerste van het algemeen verkeer
klasse, maar waarvoor wordt toegestaan langs de straten tweede klasse, niet vallende in de eerste
straat gebouwen te stichten hooger dan 7 Meter; klasse, maar waarvoor wordt toegestaan langs de
straten derde klasse, niet vallende in de eerste straat gebouwen te stichten hooger dan 7 Meter;
klasse en waarvoor niet wordt toegestaan langs de straten derde klasse, niet vallende in de eerste
straat gebouwen te stichten hooger dan 7 Meter; klasse, en waarvoor niet wordt toegestaan langs de
straten vierde klasse, zijnde die straten, welke eene straat gebouwen te stichten hooger dan 7 Meter;
lengte hebben van ten hoogste 65 Meter, op beide straten vierde klasse, zijnde die straten, welke eene
einden aansluiten aan straten eerste, tweede of derde lengte hebben van ten hoogste 65 Meter, op beide
klasse en waarvoor niet wordt toegestaan langs de einden aansluiten aan straten eerste, tweede of derde
straat gebouwen te stichten hooger dan 7 Meter. klasse en waarvoor niet wordt toegestaan langs de
Alle straten moeten tot eene kruinshoogte van ten straat gebouwen te stichten hooger dan 7 Meter,
minste 1.10 Meter boven Friesch zomerpeil met zand, Burgemeester en Wethouders kunnen afwijking toe-
drogen grond of sintels worden opgehoogd ten genoe- staan van de in het vorige lid ten aanzien van straten
gen van Burgemeester en Wethouders. der derde en vierde klasse voorgeschreven hoogten.
Zij moeten in een zandbed van ten minste 25 cM. In dat geval gelden de door hen te stellen nadere eischen.
dikte en in overeenstemming met de volgende bepa- Alle straten moeten tot eene krujnshoogte van ten
lingen behoorlijk geplaveid worden ten genoegen van minste 1.10 Meter boven Friesch zomerpeil met zand,
Burgemeester Wethouders. drogen grond of sintels worden opgehoogd ten genoe-
Alle trottoirs en voetpaden moeten over de gelieele gen van Burgemeester en Wethouders,
breedte en de gelieele lengte worden bestraat met Zij moeten in een zandbed van ten minste 25 cM.
beste Friesche bakklinkers, tenzij daarop boomen worden dikte en in overeenstemming met de volgende bepa-
geplant, in welk geval om iederen boom ten minste lingen behoorlijk geplaveid worden ten genoegen van
1 M2. onbestraat moet blijven. De rollagen moeten Burgemeester en Wethouders.
worden gemaakt van klinkertmop of waalstraatklinkers. Alle trottoirs en voetpaden moeten over de geheele
De rijwegen moeten worden bestraat met beste waal- breedte en de geheele lengte worden bestraat met
straatklinkers, of met ander even deugdelijk materiaal, beste Friesche bakklinkers, tenzij daarop boomen worden
ter beoordeeling van Burgemeester en Wethouders, geplant, in welk geval om iederen boom ten minste
87