Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1907. 0KT WEEP. De Raad der gemeente Leeuwarden Gelet op de artikelen 12, 3, 5 en 6 der Woningwet Gezien het voorstel der Commissie voor het ont werpen van strafverordeningen d.d. 4 Februari 1907 alsmede de adviezen der Gezondheidscommissie voor de gemeente Leeuwarden ddis 3 Maart, 26 Juli en 28 December 1906 en 1907 Besluit: Vast te stellen de navolgende VERORDENING TOT WIJZIGING DER BOUW VERORDENING. Bestaande artikelen. Art. 3. Het is verboden eene openbare straat aan te leggen. Dit verbod is niet van toepassing, voor zoover de aanleg geschiedt met vergunning van den Raad en overeenkomstig de voorwaarden, door dezen gesteld of te stellen ten aanzien van plaats, afmetingen, richting, hoogte en overdracht aan de gemeente en in overeenstemming met de voorschriften, in het vol gend artikel vervat. Bij de vergunningsaanvrage moet worden overge legd een plan van aanleg van de straat met de noo- dige teekeningen van plattegronden en doorsneden, aangevende de werken, in het volgend artikel ge noemd, en vervaardigd, wat de situatie betreft, door een gediplomeerd landmeter op een schaal van 1 a 500. De lengteprofielen worden op een schaal van 1 a 500, de dwarsprofielen op een schaal van 1 op 50 vervaardigd. Bij elke beschikking op aanvragen als bedoeld in het derde lid van dit artikel, wordt een termijn ge steld, waarbinnen de ontworpen stratenaanleg moet zijn voltooid. Deze termijn kan door den Raad wor den verlengd. Onverminderd de bevoegdheid van den Raad om, bij het niet-inachtnemen van den gestelden termijn of het niet opvolgen van één of meer der overige voorschriften, de samenstelling of overdracht betref fende, de beschikking voor vervallen te verklaren, is het verboden om, zoolang de ontworpen stratenaanleg niet is voltooid, de gestichte gebouwen in gebruik te nemen. Artikel I. De hierna volgende artikelen worden gelezen als volgt Art. 3. Het is verboden eene openbare straat aan te leggen. Dit verbod is niet van toepassing, voor zoover de aanleg geschiedt met vergunning van den Raad en overeenkomstig de voorwaarden, door dezen gesteld of te stellen ten aanzien van plaats, afmetingen, richting, hoogte, toezicht op den aanleg en overdracht aan de gemeente, in overeenstemming met de voor schriften, in het volgend artikel vervat. Bij de vergunningsaanvrage moet worden overge legd a. eene gezegelde verklaring van de rechthebbenden op de slooten in of langs de terreinen, waarop de straat of straten zullen worden aangelegd, dat hunner zijds tegen de demping dier slooten geen bezwaar bestaat. Deze verklaring wordt niet vereischt voor zoodanige slooten, ten aanzien waarvan ontheffing van het in het tweede lid van artikel 5 gegeven voorschrift wordt gevraagd; b. een plan van aanleg van de straat met de noo- dige teekeningen van plattegronden en doorsneden, aangevende de werken, in het volgend artikel ge noemd, en vervaardigd, wat de situatie betreft, door een gediplomeerd landmeter op een schaal van 1 a 500. De lengteprofielen worden op een schaal van 1 a 500, de dwarsprofielen op een schaal van 1 op 50 vervaardigd. Bij elke beschikking op aanvragen als bedoeld in het derde lid van dit artikel, wordt een termijn ge steld, waarbinnen de ontworpen stratenaanleg moet zijn voltooid. Deze termijn kan door den Raad wor den verlengd. Onverminderd de bevoegdheid van den Raad, om bij liet niet-inachtnemen van den gestelden termijn of het niet opvolgen van één of meer der overige voorschriften, den aanleg, de samenstelling, de slootdem- ping of de overdracht betreffende, de beschikking voor vervallen te verklaren, is het verboden om de ge 86 Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1907. Bijl. 110. 4. stichte gebouwen in gebruik te nemen of te doen nemen, zoolang de ontworpen stratenaanleg niet vol tooid en de betaling der volgens art. 6 gevorderde bedragen niet geschied is. Art. 4. Art. 4. Aan te leggen openbare straten moeten zoodanig Aan te leggen openbare straten moeten zoodanig aangelegd en zoover doorgetrokken worden, dat ver- aangelegd en zoover doorgetrokken worden, dat ver binding met bestaande straten over de volle breedte binding met daarvoor naar het oordeel van den Raad plaats heeft en met later aan te leggen straten plaats in aanmerking komende bestaande straten over de volle kan hebben. breedte plaats heeft en met later aan te leggen straten De aan te leggen openbare straten worden, wat hare plaats kan hebben, afmetingen betreft, onderscheiden in De aan te leggen openbare straten worden, wat a. straten eerste klasse van ten minste 11 Meter hare afmetingen betreft, onderscheiden in: breedte, verdeeld in 6 Meter voor rijweg en 2.50 Meter a. straten eerste klasse van ten minste 11 Meter ter weerszijden voor trottoirs met rollagenbreedte, verdeeld in 6 Meter voor rijweg en 2.50 b. straten tweede klasse van ten minste 10 Meter Meter ter weerszijden voor trottoirs met rollagen; breedte, verdeeld in 5 Meter voor rijweg en 2.50 Meter b. straten tweede klasse van ten minste 10 Meter ter weerszijden voor trottoirs met rollagenbreedte, verdeeld in 5 Meter voor rijweg en 2.50 Meter c. straten derde klasse van ten minste 5 Meter ter weerszijden voor trottoirs met rollagen breedte, geheel als rijweg met rollagen ter weerszijden c. straten derde klasse van ten minste 5 Meter bestraatbreedte, geheel als rijweg met rollagen ter weerszijden d. straten vierde klasse van ten minste 2.50 Meter bestraat breedte, geheel als voetpad met goten en rollagen ter d. straten vierde klasse van ten minste 2.50 Meter weerszijden bestraat. breedte, geheel als voetpad met goten en rollagen ter Voormelde straten worden voor de toepassing van weerszijden bestraat, art. 6 onderscheiden in Voormelde straten worden voor de toepassing van straten eerste klasse, zijnde die straten, welke de art. 6 onderscheiden in Raad verklaart te zijn in het rechtstreeksch belang straten eerste klasse, zijnde die straten, welke de van het algemeen verkeer; Raad verklaart te zijn in het rechtstreeksch belang straten tweede klasse, niet vallende in de eerste van het algemeen verkeer klasse, maar waarvoor wordt toegestaan langs de straten tweede klasse, niet vallende in de eerste straat gebouwen te stichten hooger dan 7 Meter; klasse, maar waarvoor wordt toegestaan langs de straten derde klasse, niet vallende in de eerste straat gebouwen te stichten hooger dan 7 Meter; klasse en waarvoor niet wordt toegestaan langs de straten derde klasse, niet vallende in de eerste straat gebouwen te stichten hooger dan 7 Meter; klasse, en waarvoor niet wordt toegestaan langs de straten vierde klasse, zijnde die straten, welke eene straat gebouwen te stichten hooger dan 7 Meter; lengte hebben van ten hoogste 65 Meter, op beide straten vierde klasse, zijnde die straten, welke eene einden aansluiten aan straten eerste, tweede of derde lengte hebben van ten hoogste 65 Meter, op beide klasse en waarvoor niet wordt toegestaan langs de einden aansluiten aan straten eerste, tweede of derde straat gebouwen te stichten hooger dan 7 Meter. klasse en waarvoor niet wordt toegestaan langs de Alle straten moeten tot eene kruinshoogte van ten straat gebouwen te stichten hooger dan 7 Meter, minste 1.10 Meter boven Friesch zomerpeil met zand, Burgemeester en Wethouders kunnen afwijking toe- drogen grond of sintels worden opgehoogd ten genoe- staan van de in het vorige lid ten aanzien van straten gen van Burgemeester en Wethouders. der derde en vierde klasse voorgeschreven hoogten. Zij moeten in een zandbed van ten minste 25 cM. In dat geval gelden de door hen te stellen nadere eischen. dikte en in overeenstemming met de volgende bepa- Alle straten moeten tot eene krujnshoogte van ten lingen behoorlijk geplaveid worden ten genoegen van minste 1.10 Meter boven Friesch zomerpeil met zand, Burgemeester Wethouders. drogen grond of sintels worden opgehoogd ten genoe- Alle trottoirs en voetpaden moeten over de gelieele gen van Burgemeester en Wethouders, breedte en de gelieele lengte worden bestraat met Zij moeten in een zandbed van ten minste 25 cM. beste Friesche bakklinkers, tenzij daarop boomen worden dikte en in overeenstemming met de volgende bepa- geplant, in welk geval om iederen boom ten minste lingen behoorlijk geplaveid worden ten genoegen van 1 M2. onbestraat moet blijven. De rollagen moeten Burgemeester en Wethouders. worden gemaakt van klinkertmop of waalstraatklinkers. Alle trottoirs en voetpaden moeten over de geheele De rijwegen moeten worden bestraat met beste waal- breedte en de geheele lengte worden bestraat met straatklinkers, of met ander even deugdelijk materiaal, beste Friesche bakklinkers, tenzij daarop boomen worden ter beoordeeling van Burgemeester en Wethouders, geplant, in welk geval om iederen boom ten minste 87

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1907 | | pagina 44