b. in aansluiting aan de in art. 1 sub. b bedoelde
lijn nabij de tweede Kanaalbrug, de juiste plaats door
Burgemeester en Wethouders aan te wijzen, een
zijlijn aan te leggen over den Kanaalweg of over
een strook grond onmiddellijk benoorden de spoor
lijn naar Groningen, als verste punt tot aan de
spoorbrug over de Tijnje, voor goederenvervoer
b. het ten genoegen van Burgemeester en Wet
houders maken en te allen tijde onderhouden van
voldoende afkeeringen tusschen den tramweg eener
zij ds en particuliere en voor den openbaren dienst
bestemde terreinen anderzijds.
Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1908.
te maken beweegbare brug over de Potmarge naar
den eersten spoorwegovergang in den weg Achter
de Hoven, vandaar, gelijk op de ingezonden teeke-
ning is aangegeven, over de daartoe gratis op door
Burgemeester en "Wethouders te bepalen voorwaar
den beschikbaar gestelde strook gemeentegrond ten
noorden langs de bermsloot van den spoorweg naar
den weg Achter de Hoven, langs dien weg, over
de tweede Kanaalbrug, over gemeentelijk en par
ticulier terrein naar den Poppeweg. langs dien weg,
over een te maken beweegbare brug over het Vliet
naar het Kalverdijkje, dwars over het dijkje, over
gemeentelijk en particulier terrein naar den Groninger
straatweg in de richting naar Tietjerk.
Art. 2.
De concessionaris is verplicht zorg te dragen,
dat met don aanleg van de in het vorig artikel
bedoelde tramwegen een aanvang wordt gemaakt
vóór 1 Januari 1909 en dat zij in exploitatie zijn
gebracht vóór 1 Januari 1911.
De tramrails in den Harlingersingel en de meest
zuidelijk gelegen tramlijn in het plein voor het
station van den Staatsspoorweg moeten vóór den
laatst genoemden datum door en op kosten
van den concessionaris worden verwijderd en de
bestrating, onmiddellijk na de verwijdering dei-
sporen, ten genoegen van Burgemeester en Wet
houders in den vroegeren toestand worden terug
gebracht.
Art. 3.
De concessie eindigt op 1 Januari 1950, behoudens
de gevallen van geheele of gedeeltelijke intrekking-
in de volgende artikelen bepaald.
De concessionaris is verplicht, indien dit dooi
den Gemeenteraad gedurende den loop der concessie
wordt verlangd
a. over zulk een gedeelte van het traject dat
binnen de gemeente gelegen is als door den
Gemeenteraad zal worden aangewezen, de voort
beweging zijner treinen door stoomvermogen te
vervangen door electrisclie tractie.
Daarbij zullen de bepalingen gelden als tusschen
het Gemeentebestuur en den concessionaris in der
minne zullen worden overeengekomen en bij ver
schil te bepalen als in het eerste lid van art. 22
is geregeld.
Dit verlangen kan door den Gemeenteraad niet
vóór 1 Januari 1921 worden uitgesproken:
ten behoeve van aldaar bestaande of op te richten
gebouwen.
Voor zoover toepasselijk gelden ten aanzien van
die zijlijn de bij deze concesie gestelde bepalingen.
Burgemeester en Wethouders kunnen voor het
gebruik dier lijn nadere regelen stellen.
Art, 4.
Tijdens den duur der concessie wordt den con
cessionaris toegestaan, om de rails en al wat tot
den tramweg behoort, in openbaren gemeentegrond
en -bruggen te hebben.
Art. 5.
Door de zorg en voor rekening van den conces
sionaris moeten nieuwe gesmeed ijzeren ophaal
bruggen worden gemaakt, met gemetselde land-
hoofden, pijlers, remmingwerken enz. over de
Potmarge en het Vliet in den Poppeweg.
De brug over de Potmarge moet in doorstroomings-
profiel. doorvaartswijdte en doorvaartshoogte over
eenkomen met de over genoemd vaarwater liggende
spoorbrug.
De brug over het Vliet moet wat hare afmetingen
betreft worden gemaakt in overeenstemming met
de bestekken der gemeente Leeuwarden nos. 29 en
30 van 1906 en uiterlijk in den loop van het jaar
1909 naar genoegen van Burgemeester en Wethou
ders zijn voltooid.
Do bruggen moeten een zesvoudige zekerheid
bieden voor stoomtramverkeer, waarin spoorwagens,
beladen met 10.000 K.G., vervoerd worden.
De bestaande brug over het Vliet met landhoofden,
pijlers en verder toebehooren, als ook de fundce-
ringen enz. moeten geheel en niet anders dan ten
genoegen van Burgemeester en Wethouders door
den concessionaris binnen een door Burgemeester
en Wethouders te bepalen termijn worden verwijderd,
komende de afbraak ten voordeele van de gemeente.
De concessionaris moet ten genoegen van Burge
meester en Wethouders voor de nette en solide
aansluiting van de omringende kaden aan de nieuw
te maken brughoofden zorg dragen.
Het wordt den concessionaris vergund, voor den
tramweg in de richting Dragten-Veen wouden
gebruik te maken van de tweede Kanaalbrug. Vóór
hij hiertoe overgaat, moet deze brug met de land
hoofden voor zijne rekening op zoodanige wijze
worden versterkt, dat zij met zesvoudige zekerheid
voldoenden weerstand zal kunnen bieden aan een
stoomtramverkeer, waarin spoorwagens met eene
belasting van 10.000 K.G. voorkomen.
De Harlingervaartsbrug, de brug over het Vliet
en de tweede Kanaalbrug met bijbehoorende werken
worden door de gemeente onderhouden.
De kosten van het onderhoud, zoomede van
eventueele vernieuwing der in het vorige lid bedoelde
176
Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1908. Bijl. no. 12.
bruggen c.a. worden voor de helft door den conces
sionaris gedragen.
De beslissing omtrent de noodzakelijkheid van
vernieuwing blijft aan Burgemeester en Wethouders.
Dadelijk nadat de brug over het Vliet met bij
behoorende werken is opgeleverd en door Burge-
gemeester en Wethouders goedgekeurd, wordt zij
bij afzonderlijke acte kosteloos in vollen eigendom
aan de gemeente overgedragen, vóórdat het gedeelte
van den tramweg, waarin de brug voorkomt, in
exploitatie wordt genomen.
Van alle in dit artikel genoemde werken moeten
de teekeningen en bestekken door Burgemeester en
Wethouders en, voor zooveel noodig, ook door
Gedeputeerde Staten van Friesland worden goed
gekeurd en de teekeningen daartoe op een schaal
van 1 a 100 in triplo worden ingediend.
De juiste plaats, waar elke nieuwe brug zal
worden gebouwd, is onderworpen aan de goedkeuring
van Burgemeester en Wethouders en voor zooveel
noodig, ook aan die van Gedeputeerde Staten van
Friesland.
De werken, welke aan wegen, straten enz. often
behoeve van particuliere eigendommen noodig zullen
worden en een gevolg zijn van den bouw der
nieuwe bruggen of van den tramaanleg, komen ten
laste van den concessionaris en moeten ten genoegen
van Burgemeester en Wethouders worden uitgevoerd.
Bij den bouw der brug over het Vliet zal het
Vliet voor zooveel noodig onder nadere goedkeuring
van Gedeputeerde Staten ten hoogste gedurende
dertien weken voor de doorvaart gesloten mogen
worden.
De vaart door de Potmarge zal bij den bouw
der brug over dat vaarwater gedurende dertien
weken tot op eene breedte van ten minste 4 meter,
gemeten uit het midden van de doorvaart der spoor-
brug beperkt, doch nimmer geheel gesloten mogen
worden.
Tijdens de versterking van de tweede Kanaalbrug
moet de passage voor voetgangers te allen tijde
onderhouden worden en mag de doorvaart niet
worden gestremd.
Art. 6.
De aankoop van- en vergoeding voor den voor den
aanleg van den tramweg benoodigden grond, stoepen,
stekken, boomen, heesters, getimmerten als anders
zins, aan particulieren of corporatiën toebehoorende,
komen, evenals alle door den concessionaris te maken
werken, geheel te zijnen laste.
De concessionaris is gehouden de aarden baan
voor den tramweg tusschen de tweede Kanaalbrug
en den Poppeweg aan te leggen op eene kruins
breedte van 12 meter en deze aarde baan, voor zoover
niet reeds aan de gemeente toebehoorende, geheel
kosteloos aan de gemeente over te dragen, die het
recht zal hebben, haar als gewonen verkeersweg
in te richten en te onderhouden.
Met uitzondering van de aan te leggen baan
tusschen den spoorwegovergang bij de Schrans en
den eersten spoorwegovergang in den weg Achter
de Hoven zal de gemeente te allen tijde het recht
hebben om boven en behalve de aardebanen, die
reeds dadelijk bij den aanleg van den tramweg als
openbare straat worden aangelegd, ook de overige
binnen de gemeente liggende en volgens de con
cessie aan te leggen trambanen of gedeelten daarvan
als openbare straat te doen aanleggen en gebruiken
onder voorwaarde, dat de kosten der eventueel
daarmede gepaard gaande wijziging in den boven
bouw der tram niet komen ten laste van den con
cessionaris.
De concessionaris moet evenwel de kosten dragen,
welke de gemeente, naar het oordeel van Burge
meester en Wethouders, zal hebben te besteden
voor het aanleggen van een nieuwe straat met
rioleering enz. in plaats van de voor den tramweg
benoodigde straat, genaamd Achter Tulpenburg,
loopend e langs de perceelen, kadastraal bekend ge
meente Leeuwarden, sectie G, nos. 5421, 5424, 5425,
5433, 5431 en 5432, zoomede de verplaatsing van
de daarlangs en vóór de Fabriekssteeg aan de
spoorbaan staande schutting met toebehooren.
De concessionaris is verplicht
a. ten genoegen van Burgemeester en Wethou
ders in goeden staat te onderhouden de sloot aan
de zuidzijde van den tramweg tusschen den eersten
en den tweeden spoorwegovergang in den weg
Achter de Hoven, voor zoover het onderhoud op
de gemeente rnst
Art. 7.
De helft van de door den concessionaris, als waar
borg voor de nakoming zijner verplichtingen, in de
gemeentekas gedeponeerde geldswaardige papieren,
totaal tot een bedrag van f 5000.wordt aan hem
teruggegeven, zoodra de beide tramwegen in exploi
tatie zijn gebracht. Het overige blijft voor den
geheelen duur van de concessie onder de gemeente
berusten, die bevoegd is daaruit zonder eenigen
vorm van proces te verhalen alle kosten voor wer
ken, die ingevolge de voorwaarden van deze con
cessie door de gemeente voor rekening van den
concessionaris worden verricht, terwijl liet fonds
door den concessionaris steeds op eenvoudige aan
schrijving van Burgemeester en Wethouders binnen
8 dagen daarna tot het bedrag van f 2500,moet
worden aangevuld. Hetgeen behoudens het bepaalde
bij art. 23 van het waarborgfonds bij het einde van
de concessie zal blijken over te zijn, wordt aan
den concessionaris teruggegeven.
177