179
Bijlage tot liet verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1908.
Het geheele waarborgfonds is ten behoeve van
de gemeente verbeurd, indien de concessionaris op
1 Januari 1911 niet aan de hem opgelegde ver
plichtingen heeft voldaan.
Do coupons van de gedeponeerde geldswaardige
papieren zullen, zoolang die het eigendom zijn van
den concessionaris, op de vervaldagen aan hem
worden uitgereikt.
Art, 8.
De concessionaris is verplicht geheel op eigen
kosten in den besten staat naar genoegen van
Burgemeester en Wethouders te onderhouden die
gedeelten van aan de gemeente behoorende straten,
wegen en bermen, die tusschen de rails en tot op
0.45 meter daarbuiten gelegen zijn, alsook de kunst
werken, die door hem daarin aangebracht zijn.
Hij is verplicht na schriftelijke kennisgeving van
Burgemeester en Wethouders, onverwijld die her
stellingen aan den weg, de bermen, de kunstwerken
enz. aan te brengen, welke door Burgemeester en
Wethouders noodzakelijk worden geacht, die daarbij
een termijn stellen binnen welken de herstelling
moet plaats hebben.
Bij gebreke van herstelling binnen den bepaalden
termijn is de gemeente bevoegd, van harentwege
het gebrekkig werk voor rekening van den conces
sionaris te doen verbeteren.
Art. 9.
De concessionaris is gehouden volledig in alle
deelen uitgewerkte plannen van de te volgen rich
ting en van alle werken in den openbaren weg ten
minste drie maanden vóór het begin van uitvoering
daarvan, aan de goedkeuring van Burgemeester en
Wethouders te onderwerpen.
Vóór dat die goedkeuring op elk onderdeel ver
leend is, mag met den aanleg niet worden begon
nen. Van den weg in 't algemeen moet een over
zichtskaart worden overgelegd op een schaal van
1 a 2500, met aanduiding van alle kadastrale per-
ceelen op en binnen 30 meter ter weerszijden van
den weg.
Voor zoover dit nader door Burgemeester en
Wethouders zal worden gevorderd, moeten van
onderdeelen van den weg bovendien teekeningen
op een schaal van 1 a 200 worden overgelegd en
van kunstwerken op een schaal van 1 a 100; een
en ander met duidelijke omschrijving.
Elke verandering of noodig gebleken wijziging
in een in den openbaren weg gelegen werk moet
de goedkeuring van Burgemeester en Wethouders
hebben verkregen, vóór zij wordt uitgevoerd.
Art, 10.
Onverminderd de verplichting, voortvloeiende uit
het bepaalde bij art. 0, 3e lid, is de concessionaris
gehouden de geheele baan voor zoover liggende j
op voor het publiek toegankelijke plaatsen over
eene breedte van tenminste 2.50 meter te bestraten
met waalstraatklinkers op hun kant, de rails te
plaatsen op stoelen en te voorzien van contrarails.
Voor zoover de tramwegen zullen loopen over
terreinen, lager gelegen dan 0.80 meter beneden F.Z.P.
en die naar het oordeel van Burgemeèster en Wet
houders op den duur niet door bemaling watervrij
kunnen worden gehouden, zullen die tramwegen
met bermen door en voor rekening van den con
cessionaris op het genoemde peil moeten worden
gebracht.
Art. 11.
Waar de afwatering van den weg of de bermen
door de ophooging of door de spoorstaven mocht
worden belemmerd, moeten binnen zes weken na
de daartoe door Burgemeester en Wethouders ge
dane aanschrijving en volgens hunne aanwijzing,
onder den weg de noodige ijzeren buizen met
zinkkolken zijn gelegd, voor zooveel noodig met
goten, van klinkers op hun kant, bij gebreke waarvan
zulks van gemeentewege op kosten van den conces
sionaris zal geschieden.
Art. 12.
De spoorstaven mogen geene belemmeringen op
leveren voor den overgang van uitwegen naar
aansluitende wegen en particuliere eigendommen.
Waar deze overwegen niet bestraat zijn, moet over
drie meter breedte tusschen de rails en tot 1.50
meter aan weerszijden van den tramweg daarin door
klinkers op hun kant worden voorzien en in dien
staat worden onderhouden.
Art. 13.
Het midden van den tramweg moet minstens
2.50 meter uit het hart van boomen en minstens 2
meter uit den buitenkant van rasterwerken, gebouwen
enz. verwijderd zijn.
In bijzondere gevallen kunnen Burgemeester en
Wethouders hierop uitzonderingen toestaan.
Art. 14.
De te maken wissels moeten geheel buiten de
kunstbanen der wegen vallen.
In bijzondere gevallen of als Burgemeester en
Wethouders dit noodig voorkomt, kunnen zi j hiervan
afwijking toestaan.
Spoorstaven of andere onderdeelen van den tram
weg, die in de kunstwegen liggen, mogen noch ter
buiten-, noch ter binnenzijde boven het straatvlak
uitsteken.
Art. 15.
Waar de tramweg waterlossingen kruist, moeten
voor rekening van den concessionaris de duikers
aldaar worden verlengd, versterkt of afzonderlijke
Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1908. Bijl. no. 12.
duikers of bruggen gebouwd worden van voldoende
sterkte en afmetingen ten genoegen van Burge
meester en Wethouders een en ander behoudens
de rechten en verplichtingen van den concessionaris
tegenover derden.
Art. 16.
De concessionaris is gehouden, zich bij de uit
voering der werken in 't algemeen stipt te gedragen
naar de voorschriften dezer vergunning en de goed
gekeurde ontwerpen en bestekken.
Kleine noodzakelijke afwijkingen zijn toegelaten,
mits na voorafgaande machtiging van Burgemeester
en Wethouders.
Alvorens tot de uitvoering van eenig werk over
te gaan, verschaft de concessionaris aan Burge
meester en Wethouders zoovele gewaarmerkte copieën
van bestekken en teekeningen als dezen noodig
zullen oordeelen.
Bovendien moet, vóór met den aanleg der werken
wordt aangevangen, de richting en de hoogte van
den weg nauwkeurig zijn uitgezet en goedgekeurd.
Elke schade, die tengevolge van den aanleg of
de exploitatie van den tramweg aan de gemeente-
eigendommen wordt toegebracht, moet door en op
kosten van den concessionaris onmiddellijk hersteld
worden ten genoegen van Burgemeester en Wet
houders, bij gebreke waarvan dit college bevoegd
is, daartoe op kosten van den concessionaris zelf
over te gaan.
Waar de bestrating wordt opgebroken, moeten de
onbruikbaar gebleken steenen door geheel nieuwe
van dezelfde soort worden vervangen.
Bij elke afwijking in de voor de uitvoering ge
stelde voorwaarden is de concessionaris verplicht,
het in strijd daarmede gemaakte op te breken en
geheel overeenkomstig het goedgekeurde ontwerp
opnieuw te maken, een en ander naar de voorschriften
van en ten genoegen van Burgemeester en Wet
houders.
Burgemeester en Wethouders zijn bevoegd, de
werken onmiddellijk te doen staken, zoodra in strijd
met de goedgekeurde bestekken of met de voor
waarden dezer vergunning, of met hunne bevelen
gehandeld wordt.
Art. 17.
Indien de uitvoering van deze of gene werken
van algemeen nut eene wijziging medebrengt van
den openbaren weg, met dit gevolg, dat het naar
het oordeel van Burgemeester en Wethouders noodig
is, de richting of de hoogte van de sporen te ver
anderen, zal de concessionaris, behoudens nader te
treilen regeling omtrent de kosten, tot die veran
dering gehouden zijn.
Indien evenwel die verandering noodig is voor
werken, die rechtstreeks door en voor rekening van
de gemeente worden gemaakt, zullen de kosten
daarvan ten laste van den concessionaris blijven.
Mocht volgens het oordeel van Burgemeester en
Wethouders ook het privaat belang der gemeente
eene wijziging van de richting of de hoogte der
sporen vorderen, dan zal de concessionaris ook tot
die verandering gehouden zijn, doch hiervoor zullen
hem dan de aan werkloonen en materialen te maken
kosten van gemeentewege worden vergoed.
Art. 18.
De van den tramweg op te ruimen sneeuw mag
niet op den kunstweg van den gemeenteweg gebracht
worden.
Mocht onverhoopt bij sneeuwopruiming van den
kunstweg sneeuw op de spoorbaan komen, dan zal
de concessionaris daaraan geenerlei recht tot schade
vergoeding kunnen ontleenen.
Voorts mag niet dan met speciale vergunning
van Burgemeester en Wethouders sneeuw of ijs
door kunstmiddelen, als zout of dergelijke, verwij
derd worden.
Art. 19.
Voor het maken van bureauxhalten of stations,
zoomede voor het vaststellen van los- en laad
plaatsen voor goederen en vee op gemeentegronden,
moet de concessionaris zich geheel gedragen
naar de voorschriften, welke hem deswege door
Burgemeester en Wethouders zullen worden ge
geven.
De Sophialaan, het Zuiderplein en de Willem
Lodewijkstraat zullen in geen geval voor bedoelde
los- en laadplaatsen gebruikt mogen wordende
Willemskade alleen voor zoover zulks door Burge
meester en Wethouders in bijzondere gevallen zal
worden toegelaten.
De verschillende halten en stations worden door
telephoon- of andere electrische geleidingen ver
bonden.
De gemeente zal het plaatsen der telegraafpalen
op haren grond langs den weg op door Burge
meester en Wethouders aan te wijzen plaatsen en
onder door dezen te stellen voorwaarden dulden,
zonder vergoeding.
De concessionaris is evenwel, desverlangd, ver
plicht om, waar telegraafpalen of andere voorwer
pen aanwezig zijn, geschikt tot bevestiging der
draden, deze, behoudens de rechten van derden,
daartoe te bezigen.
Art. 20.
De prijs per persoon zal per kilometer of gedeelte
daarvan ten hoogste bedragen: voor de eerste klasse
5 en voor de tweede klasse 3 cents.
Het personeel der gemeentepolitie heeft, in dienst
zijnde, vrijdom van vervoer.