Bijlage no. 38. Bijlage tot het verslag der handelingen van den VERKAVELING van bouwterrein aan den weg Achter de Hoven. Aan den Gemeenteraad. Met de Commissie voor de Openbare Werken wil het ons voorkomen, dat de tijd aangebroken is, om thans het terrein aan den weg Achter de Hoven, oostzijde, bij raadsbesluit van 13 Maart 1917 110. 200/60 aangekocht en daarop voor volkstuintjes uit gegeven, aan de markt te brengen. Het kan als voorlooper dienen voor de latere uitgifte van veel verdere strekking die, zoodra vast staat hoe de toe komstige' stadsuitleg op de onlangs tusschen ge noemden weg en de Tynje aangekochte gronden er zal uitzien, en deze ter vrije beschikking van de gemeente staat, ter hand kan worden genomen. Van het bovenbedoelde perceel, kad. bekend in sectie G no. 3637, heeft de Directeur der Gemeente werken een indeeling in bouwblokken ontworpen, die, naar de Burgemeester verzekert, in harmonie is met de lijnen van het voorloopig ontwerp der commissie voor het uitbreidingsplan. De indeeling wordt beheerscht door de twee voor name wegen, die ter weerszijden kropen, nl. de te verbroeden weg Achter de Hoven aan de west zijde en ten oosten een ontworpen hoofdstraat van een plaats even ten oosten' van den tweeden spoor wegovergang dadelijk zuidwaarts naar de Potmar- ge. Door elkaar kruisende noord-zuid en oost-west strekkende straten van een lagere klasse wordt het terrein in 10 bouwblokken met een klein plantsoen tje in het midden verdeeld. De Schoonheidscom missie vereenigt zich met deze wijze van aanleg. De dadelijke aanleg-kosten bedragen: van de stra ten op het bouwterrein 51.050.brandkraneu 900.—. Wat den aanleg van den weg Achter de Hoven betreft, herinneren wij aan de toelichting c.p het raadsbesluit van 24 Juli 1917 no. 31911/105, waarbij de breedte van dien weg op 12 Meter is vastgesteld, te verdoelen in 6 Meter rijweg en 3 Meter breede trottoirs ter weerszijden. Het riool in den weg tot aan den spoorwegovergang van het eind der tegenwoordige bebouwing af zal dadelijk moeten worden aangelegd. Daarbij komt bestrating tot de breedte van den rijweg over denzelfden af stand en trottoiraanleg langs het bouwterrein. Voor het verdere* in orde maken van den weg is hier uitgegaan van het denkbeeld, dat ons alles zins juist lijkt, om hen, die de ter weerszijden van den weg gelegen terreinen in exploitatie bren gen, met de uitgaven van den wegaanleg met trottoirs voor zoover langs hun eigendom strekken de en over de halve breedte aan de zijde van dat eigendom, alsmede met het evenredig aandeel in de kosten van het riool in den weg, te belasten. Voor raad van Leeuwarden, 1917. Bijl. no. 38. zoover zij geen vergunning krachtens de bouwver ordening tot straataanleg van den Raad noodig hebben omdat zij langs den weg bouwen, is deze bijdrage afhankelijk te stellen van de toestemming der gemeente, voor de helft eigenares in de slooten ter weerszijden, dat deze gedempt worden, omdat zonder deze demping de bouw niet mogelijk zou zijn. Op deze wijze kan van de eigenaren, die hun gronden ter plaatse in exploitatie wenschen te brengen, een billijke bijdrage in den aanleg en de verbetering van dezen weg, die ook in hun belang gebeurt, gevorderd worden. Het aandeel van de gemeente in het thans aan de orde zijnde gedeelte berekent de Directeur op 8780.of, met inbegrip van koopprijs, belasting, renteverlies gedurende den exploitatietijd, het voortdurend onderhoud der straten en de aanleg- kosten bovengenoemd van 51.050.en 900.—, samen 107.391.Netto, na aftrek van enkele kleinere ontvangsten, 103.376. Hiertegenover staat de opbrengst van den bouw grond; naar 4.50, 5.6.en 7.den M2., al naar mate de ligging, wordt deze geschat op 122.959.75. Geraamd provenu voor de gemeente dus 20.000. Intusschen ware het wenschelijk dat voor het in orde maken van den geheelen weg reeds dadelijk het noodige crediet werd gegeven. Naar omstandig heden kan dan worden nagegaan wat daarvan voor onmiddelijken aanleg kan worden gebruikt. De trot toirs zullen echter niet verder worden gemaakt dan verband houdt met de bebouwing. Wordt tot de bovenuiteengezette verkaveling overgegaan, dan zal voorloopig nog moeten worden afgezien van de demping der slooten ten noorden en ten zuiden van het bouwterrein, totdat met de eigenaren van de overliggende landerijen overeen stemming omtrent aansluiting aan de aan te leggen straten en bouwterreinen verkregen is. In afwachting van onze nadere voorstellen ten aanzien van de voorwaarden van uitgifte der bouw terreinen op het onderhavige perceel en van de regeling der uitgaaf op de begrooting, hebben wij de eer U voor te stellen te besluiten: Burgemeester en Wethouders een crediet te ver- leenen van rond 94.100.voor bestrating en rioleering van den weg Achter de Hoven tot aan den tweeden spoorwegovergang, en voor straataan leg op het perceel kadastraal no. 3637 in sectie G langs meergemelden weg volgens de plannen, over gelegd bij den brief van den Directeur der Gemeen tewerken van 17 Augustus 11. no. 828 10. Leeuwarden, 31 October 1917. Burgemeester en Wethouders van Leeuivarden, J. PAT1JN. Burgemeester. M. GOSLINGS, Secretaris. 275

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1917 | | pagina 137