b. in aansluiting aan de in
art. 1 bedoelde lijn in de Wil
lem Lodewijkstraat bij bet Em-
maplein, zoodra dit, door de
gemeente, met het oog op even
tueel te stichten fabrieken op
het 2e kanaalpand, wordt ge
vorderd, de trambaan vanaf
punt 2 in de W illem Lodewijk
straat oostwaarts langs die
straat door te trekken tot en
niet den spoorwegovergang bij
de 2e kanaalbrug en verder
over een door de gemeente ter
beschikking van de Tramweg
Maatschappij te stellen strook
grond, onmiddellijk benoorden
de spoorlijn naar Groningen,
als verste punt tot aan de
spoorbrug over de Tijnje; voor
zoover toepasselijk gelden ten
aanzien van die zijlijn de bij de
ze concessie gestelde bepalin-
gen.
10.
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1917.
Art. 3.
De concessie eindigt op het
tijdstip daarvoor in de over
eenkomst, betreffende dezen
spoorweg door de concessiona
ris met den staat te sluiten, be
paald.
De concessionaris is ver
plicht, indien dit door den ge
meenteraad gedurende den
loop der concessie wordt ver
langd:
a. over zulk een gedeelte
van het binnen de gemeente
gelegen traject als door den ge
meenteraad zal worden aan
gewezen, de voortbeweging ba
rer treinen door stoom vermo
gen te vervangen door electri-
scbe tractie.
Daarbij zullen de bepalingen
gelden als tusschen bet ge
meentebestuur en de conces
sionaris in der minne zullen
worden overeengekomen en bij
verschil te bepalen als in het
slot van het eerste lid van art.
21 is geregeld.
Dit verlangen kan door den
gemeenteraad niet vóór 1 Ja
nuari 1921 worden uitgespro
ken.
Burgemeester en Wethou
ders kunnen voor het gebruik
dier lijn nadere regelen stellen.
Art. 4.
Tijdens den duur der conces-
18.
De Maatschappij is verplicht,
indien dit door den gemeente
raad wordt verlangd, over zulk
een gedeelte van het binnen de
gemeente gelegen traject als
door den gemeenteraad zal
worden aangewezen en voor
treinen uitsluitend in commu
naal verkeer, met goedkeuring
van den Minister van Water
staat de voortbeweging barer
treinen door stoom vermogen te
vervangen door eleetrische
tractie
Daarbij zullen de bepalingen
gelden als tusschen het ge
meentebestuur en de Maat
schappij in der minne zullen
worden overeengekomen en bij
verschil te bepalen als in het
slot van het eerste lid van ar
tikel 17 is geregeld.
Dit verlangen kan door den
gemeenteraad niet vóór 1 Ja
nuari 1921 worden uitgespro
ken.
6.
De Maatschappij is verplicht
in aansluiting aan den spoor
weg in de Willem Lodewijk
straat hij het Emmaplein, zoo
dra dit door de gemeente wordt
verlangd, een zijlijn aan te leg
gen langs de Willem Lodewijk
straat en verder over een door
de gemeente ter beschikking
van de Maatschappij te stellen
strook grond onmiddellijk be
noorden de spoorlijn naar Gro
ningen, als verste punt tot aan
de spoorbrug over de Tijnje.
Voor zoover toepasselijk,
gelden ten aanzien van die zij
lijn de in deze voorwaarden ge
stelde bepalingen.
Art. 3, le lid, blijft thans bui
ten behandeling.
De Maatschappij achtte deze
voorwaarde te bezwarend, zjj
is nochtans aan den Minister
van Waterstaat voorgelegd.
Z.Ex. deelde het gevoelen
der Maatschappij en vond bo
vendien de voorwaarde slechts
voor goedkeuring vatbaar, in
dien ze alleen betrekking heeft
op treinen in uitsluitend com
munaal verkeer en wordt goed
gekeurd door den Minister van
Waterstaat. Het artikel is
mitsdien overeenkomstig ge
wijzigd.
Het laatste lid is vervallen,
aangezien het hier, zooals de
Minister opmerkt, den dienst
en het gebruik van den spoor
weg betreft.
170
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1917. Bijl. no. 17.
sie wordt aan de concessiona
ris toegestaan, om de rails en
al wat tot den tramweg be
hoort, in openbaren gemeente
grond en -bruggen te hebben.
De gemeente zorgt, dat tij
dig de vereischte werken in het
traject van de te maken nieu
we brug over het Nieuwe Ka
naal tot den Groninger straat
weg in gereedheid zijn ge
bracht, zoodat, wat haar aan
gaat, de exploitatie over dat
baanvak gelijktijdig met die
over de andere baanvakken
binnen deze gemeente kan aan
vangen.
Art. 5.
Door de zorg en voor reke
ning van de concessionaris
moeten nieuwe gesmeed ijzeren
bruggen worden gemaakt, met
gemetselde landhoofden, pij
lers, remmingwerken enz. over
de Potmarge en het Nieuwe
Kanaal bij het Emmaplein.
De brug over de Potmarge
moet in doorstroomingsprofiel,
doorvaartswijdte en door-
vaartshoogte overeenkomen
met de over genoemd vaarwa
ter liggende spoorbrug.
De nieuwe draaibrug met
toebehooren over het Nieuwe
Kanaal moet met twee door
vaarten en eene dekbreedte
van 8 Meter worden gebouwd
en ten genoegen van Burge
meester en Wethouders aan de
kademuren worden verbonden.
De bruggen moeten een zes
voudige zekerheid bieden voor
stoomtramverkeer, waarin
spoorwagens, beladen met
10000 K.G. en locomotieven
met een gewicht van ten hoog
ste 20000 K.G., vervoerd wor
den.
De na te noemen hrug over
het Vliet bjj de Bote van Bols-
wertstraat en de brug over het
Nieuwe Kanaal bij het Emma
plein, een en ander met bijbe-
hoorende werken, worden door
de gemeente onderhouden.
De kosten van het onder
houd, zoomede van eventueele
vernieuwing der in het vorige
lid bedoelde bruggen c.a. wor
den voor de helft door de con
cessionaris gedragen.
De beslissing omtrent de
De gemeente zorgt, dat tgdig
de vereischte werken in het
traject van de te maken nieu
we brug over het Nieuwe Ka
naal tot den Groningerstraat
weg in gereedheid zijn ge
bracht, zoodat, wat haar aan
gaat, de exploitatie over dat
baanvak gelijktijdig met die
over de andere baanvakken
binnen de gemeente Leeuwar
den aanvangen.
Art. 4, le lid, blijft thans bui
ten behandeling.
Art. 5 is voor het grootste
deel terug te vinden in de voor
waarden 7, 8, 9, 11 en 12.
Het gedeelte dat vervallen
is, is van ondergeschikt belang.
7 (eerste zin).
De nieuwe draaibrug met
toebehooren over het Nieuwe
Kanaal moet met twee door
vaarten en eene dekbreedte van
8 Meter worden gebouwd en
ten genoegen van Burgemees
ter en Wethouders aan de ka
demuren worden verbonden.
11 (eerste gedeelte).
De beweegbare bruggen over
het Nieuwe Kanaal bij het
Emmaplein en over het Vliet,
bij de Bote van Bolswert-
straat, een en ander met bijko
mende werken, worden door
de gemeente onderhouden en
bediend. De kosten van het on
derhoud, zoomede van eventu
eele vernieuwing dezer brug
gen met toebehooren, worden
voor de helft door de Maat
schappij gedragen. De beslis
sing omtrent de noodzakelijk-
171