dag 1.15 L. (Volgens officieele gegevens 0.133 K.G. faecaliën en 1.2 L. urine). Alle bovengenoemde stoffen worden naar het aschland, liggende aan de Schrans, vervoerd; het huisvuil wordt daar eenigszins gesorteerd en daarna met de faecaliën tot compost verwerkt. Aan deze inrichting, met compost-, beer- en ierputten. zijn ook de stallen met werk- en bergplaatsen ver bonden. Een en ander verkeert, in afwachting van de aan staande reorganisatie, in deplorabelen toestand. Hoe nu ook de oplossing omtrent de verwerking der afvalstoffen moge worden gevonden, de verplaatsing naar een geschikt terrein, moet vóór alles de aandacht hebben, liet stuk weiland, liggende aan den hoek van Tvnje en Pot- marge. groot pl.m. 2.5 H.A., dat mij indertijd als eigendom der Gemeente is aangewezen, komt mij als zeer doelmatig voor. Dergelijke inrichtingen, als ook fabrieken, zullen in ons land zooveel mogelijk aan de oostelijke zijde der steden moeten worden gehouden, daar deze, in verband met de veelvuldig voorkomende westelijke winden, zoodoende de minst mogelijke hinder van rook of gassen zullen hebben. Het spreekt van zelf. dat bij eene verplaatsing van deze inrichting- der Stadsreiniging, naar het zooeven genoemde oostelijk ge legen terrein, een flinke breede straatweg daarheen zal moeten worden aangelegd. Ik stel nl. voorop, dat slechts enkele stoffen per schuit zullen kunnen worden vervoerd en dus het meerendeel per as zal worden getransporteerd. In den winter zou bij strenge vorst het vervoer per schuit moeten worden gestaakt en zou men dus voldoende voertuigen in reserve moeten hebben, ten einde, in deze omstandigheden, den dienst gaande te kunnen houden. Een dergelijke reserve wordt zóó kostbaar, dat watertransport verder niet. overwogen behoeft te worden. A oordat ik evenwel de verschillende eigenaardigheden en de bijzondere eischen der Stadsreiniging te Leeuwarden behandel, meen ik in het kort een algemeen overzicht te moeten geven van de wijze van verwijdering en verwerking van stedelijke afvalstoffen, om dan ten slotte tot de hoofdzaak te komen Welke is voor Leeuwarden de meest hygiënische en economische oplossing A olgens den stand der hedendaagsche techniek, is voor groote en middensoort steden, de meest ideëele oplossing eene goed doorgevoerde rioleering, waarop de faecaliën door middel van waterclosets worden geloosd en voorts verbran ding van het huisvuil, met of zonder bijvoeging van brand stoffen en omzetting van den eventueel opgewekten stoom in electriciteit. Steden, die hunne faecaliën op de meest hygiënische wijze door een riool loozen. moeten tegenwoordig wel tot eene vuilverbrandingsinrichting overgaan, zooals in Amster dam en Rotterdam dan ook reeds is geschied. Wel kan men somtijds met het vuil plassen of meren dempen, maar in de meeste gevallen is zulk eene demping eene ware vervuiling van het water en een ramp voor de omgeving. Wil men het vuil naar zee vervoeren, dan gaat zulks in de meeste gevallen met groote onkosten gepaard. Hierbij komt nog het onaangename, dat soms door den wind of bij bepaalde stroomingen, het drijvende vuil aan de kust wordt teruggespoeld. De vele proeven, die in Engeland met stampen of malen van huisvuil zijn genomen, werden tot nu toe in de praktijk niet op groote schaal doorgevoerd, en zullen waar schijnlijk weinig kans van financieel welslagen hebben. Ten eerste zijn de onderhoudskosten van dergelijke stamp- of maai- machines zeer hoog, en ten tweede is de mestwaarde van dit vergruisde vuil gering. De onkosten moeten geheel gedekt worden door de verminderde transportkosten van het verpoederde vuil. Hoe overtuigend de propaganda voor de hygiëne van dit systeem ook moge luiden, geheel steriel zal men het mestpoeder door deze bewerking toch niet kunnen maken. Voorts kan het huisvuil eenvoudig buiten de stad ergens op een hoop worden geworpen, waardoor na verloop van tijd een ware vuilnisberg ontstaat. In Leipzig heeft zulk een berg zoodanige afmetingen gekregen, dat daarop het Volkendcnk- mal kon worden gebouwd. Aantrekkelijk kan zulk eene oplos sing echter niet worden genoemd, want het duurt jaren, voordat het vuil tot algeheele rotting is overgegaan en intusschen is een en ander een paradijs voor ratten en muizen, en eene kweekplaats voor insekten geworden. Ik kom nu tot de meest moderne oplossing van het vraagstuk, nl. de vuilverbranding, en meen voorloopig met eene korte beschouwing over dit systeem te kunnen volstaan. In Engeland wordt reeds sedert jaren het huisvuil met succes in speciale ovens verbrand en deze wijze van vuilver- nietiging wordt in den laatsten tijd ook meer en meer op het vaste land toegepast. Over het algemeen waren de verbran dingsresultaten in Engeland het gunstigst: het huisvuil heeft daar eene vrij hooge calorische waarde, wat in hoofdzaak te danken is aan het onvolkomen uitbranden der brandstoffen in de open haarden. Toen dan ook door eene Engelsche firma (Horsfall Co.) eene vuilverbrandingsinrichting te Hamburg was gebouwd, leverde daar het bedrijf allerlei teleurstellingen op en moest de gehecle installatie worden omgebouwd, om het Duitsche huisvuil zonder toevoeging van brandstoffen te kunnen verbranden. Verschillende Duitsche ingenieurs hebben daarna de vuilverbrandingsinrichtingen belangrijk Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922. 236 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden. 1922. Bijl. no. 19. 237

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1922 | | pagina 119