I der stad en vereischt slechts den aanleg van een 500 M. langen straatweg (vanaf Ilooge Brug tot terrein). Op deze wijze zou van een goed onderhouden straatweg over een afstand van circa 35 K.M. kunnen worden ge profiteerd en de meerdere transportkosten voor den grooteren afstand ruimschoots worden gecompenseerd. Het terrein ligt aan ,,de Oude deel", en dit water, diep 1.50 M. is door uitbaggeren op 2.50 M. voldoende voor corn- postscliepen bevaarbaar te maken. De vaste spoorbrug van de lijn LeeuwardenGroningen, met eene doorvaart van 5.85 M. breedte en 2.60 M. hoogte, boven F. Z. P. kan voor sommige Groninger compostschepen eene hindernis zijn en voor deze gevallen zou ook ..de Kurke- meer" door uitdieping van 1.50 op 2.50 M. voor deze schepen bevaarbaar moeten worden gemaakt. Het is gewenscht, dat de stukken weiland tussohen den Groninger straatweg en het genoemde gemeenteterrein worden aangekocht, waarvan dan eene strook met hoog boom gewas zou kunnen worden beplant. Hierdoor wordt de geheele inrichting meer aan het oog onttrokken en de scherpe Noordenwind gebroken. Nu ligt het bewuste terrein in Leeuwarderadeel en deze gemeente zou derhalve hare toestemming voor het inrichten van een compostbedrijf moeten geven. Eveneens moet de zekerheid zijn verkregen, dat de Iiijks- wat rstaat later geene bezwaren kan maken voor het gebruik van den Groninger straatweg, door den reinigingsdienst. Daar deze afdeeling van de Stadsreiniging vrijwel afgelegen is van de bebouwde stad. is het gewenscht. dat minstens één opzichter daar te plaatse woonachtig is. Voor het onderhoud en de bedrijfszekerheid "der werktuigen, is het van veel belang, dat ook op ongelegen uren de hulp van een vakman kan worden ingeroepen; derhalve dient ook te worden overwogen, twee deskundige vaklieden aldaar eene woning te verschaffen. Natuurlijk brengt het wonen in de nabijheid van eene dergelijke inrichting onaangenaamheden met zich mede, en dus zouden deze menschen met geriefelijke woningen en aardige tuintjes moeten worden tegemoet ge komen. Ten opzichte van de hygiëne, moet aan de werklieden, die op het terrein dienst doen. de meest mogelijke zorg worden besteed. Hieruit vloeit vanzelf voort, dat een goed ingericht schaftlokaal, kleedkamer, wasch- en badinrichting aanwezig dienen te zijn. Trouwens, bij het in bedrijf nemen, zal de gezondheidsinspectie met recht de noodige hygiënische eischen mogen stellen. Vandaar dat het aanbeveling verdient. reeds met deze hoeren overleg te plegen, voordat tot den bouw wordt overgegaan. Vermoedelijk zal de gemeente ook voor bepaalde werkkleeding, welke telkens bij den aanvang en het einde der werkzaamheden verwisseld moet worden, hebben zorg te dragen. Bij de bespreking van dit sanitaire gebouwencomplex, meen ik nog te moeten wijzen op de wenschelijklieid van eene algemeene ontsmettingsinrichting voor de stad Leeuwarden en omgeving. Ik twijfel niet. of eene dergelijke inrichting moet den algemeenen steun der inwoners, en in het bijzonder die der medici, ondervinden. De installeering behoeft de kosten van het geheele project niet belangrijk te vermeerderen en desnoods zou in de oprichtingskosten het rijk de gemeente tegemoet kunnen komen, zooals reeds in verschillende gemeenten is geschiednaar ik verneem heeft het rijk in Amersfoort zelfs 50% in de oprichtingskosten bijgedragen. De stoom, waarmede tegenwoordig de ontsmettingen veel al plaats vinden, zou dooi- de nesten-oven kunnen wor den geleverd. Ik acht het dan ook in het belang van Leeuwarden, gelijk tijdig met de reorganisatie der Stadsreiniging, den ontsmet- tingsdienst daaiïn op te nemen. Met het verdwijnen van het aschland uit de onmiddellijke nabijheid der stad, zullen zich de transporten van vuilnis en faecaliën aanmerkelijk uitbreiden. I Iet gevolg hiervan zal zijn. dat ook de reinigingsdienst in de stad Leeuwarden zal moeten worden gereorganiseerd. In verband met de korte werktijden, moet alle overbodig tijdverlies worden vermeden, en daarom is het gewenscht, de stad in twee bedrijfssecties te splitsen. Voor het Zuidelijk deel zou op een stuk van het oude asch land (de z. g. puinplaats) een werkpost kunnen worden gesticht, terwijl voor het Noordelijk deel de vrij te maken manege met bijbehooren. eene ideale plaats .(hoofdpost) zou kunnen worden genoemd. Het spreekt van zelf. dat bij de afgelegen ligging van hef nieuwe terrein (ongeveer 21/, K.M. van den Zuidpost en ongeveer S1/2 K.M. van den Noorpost) niet uitsluitend met paardentractie kan worden gewerkt. Het huisvuil wordt om den anderen dag door wagens opgehaald en totaal wordt bij den huidigen toestand 50 K.M. per dag afgelegd. Voor den tonnendienst van 2 a 3 maal per week, moet per wijk hetzelfde aantal K.M. worden geredenechter kost deze laatste dienst meer tijd. daar het verwisselen van de tonnen in elk perceel veel oponthoud veroorzaakt. De afmetingen der bestaande tonnen vereischen geene wijziging; de af sluiting laat evenwel veel te wensc.hen over en bij het dage- Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922. 4. Het verbinden aan deze inrichting van dienstwoningen, een schaft- en badgebouw, alsooh eene ontsmettingsinrichting. O o 254 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922. Bijlno. 19. 5. De algeheele reorganisatie der reiniging in de stad. 255

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1922 | | pagina 128