I
der stad en vereischt slechts den aanleg van een 500 M. langen
straatweg (vanaf Ilooge Brug tot terrein).
Op deze wijze zou van een goed onderhouden straatweg
over een afstand van circa 35 K.M. kunnen worden ge
profiteerd en de meerdere transportkosten voor den grooteren
afstand ruimschoots worden gecompenseerd.
Het terrein ligt aan ,,de Oude deel", en dit water, diep
1.50 M. is door uitbaggeren op 2.50 M. voldoende voor corn-
postscliepen bevaarbaar te maken.
De vaste spoorbrug van de lijn LeeuwardenGroningen,
met eene doorvaart van 5.85 M. breedte en 2.60 M. hoogte,
boven F. Z. P. kan voor sommige Groninger compostschepen
eene hindernis zijn en voor deze gevallen zou ook ..de Kurke-
meer" door uitdieping van 1.50 op 2.50 M. voor deze schepen
bevaarbaar moeten worden gemaakt.
Het is gewenscht, dat de stukken weiland tussohen den
Groninger straatweg en het genoemde gemeenteterrein
worden aangekocht, waarvan dan eene strook met hoog boom
gewas zou kunnen worden beplant. Hierdoor wordt de geheele
inrichting meer aan het oog onttrokken en de scherpe
Noordenwind gebroken.
Nu ligt het bewuste terrein in Leeuwarderadeel en deze
gemeente zou derhalve hare toestemming voor het inrichten
van een compostbedrijf moeten geven.
Eveneens moet de zekerheid zijn verkregen, dat de Iiijks-
wat rstaat later geene bezwaren kan maken voor het gebruik
van den Groninger straatweg, door den reinigingsdienst.
Daar deze afdeeling van de Stadsreiniging vrijwel
afgelegen is van de bebouwde stad. is het gewenscht. dat
minstens één opzichter daar te plaatse woonachtig is. Voor
het onderhoud en de bedrijfszekerheid "der werktuigen, is het
van veel belang, dat ook op ongelegen uren de hulp van een
vakman kan worden ingeroepen; derhalve dient ook te
worden overwogen, twee deskundige vaklieden aldaar eene
woning te verschaffen. Natuurlijk brengt het wonen in de
nabijheid van eene dergelijke inrichting onaangenaamheden
met zich mede, en dus zouden deze menschen met geriefelijke
woningen en aardige tuintjes moeten worden tegemoet ge
komen. Ten opzichte van de hygiëne, moet aan de werklieden,
die op het terrein dienst doen. de meest mogelijke zorg worden
besteed. Hieruit vloeit vanzelf voort, dat een goed ingericht
schaftlokaal, kleedkamer, wasch- en badinrichting aanwezig
dienen te zijn. Trouwens, bij het in bedrijf nemen, zal de
gezondheidsinspectie met recht de noodige hygiënische
eischen mogen stellen. Vandaar dat het aanbeveling verdient.
reeds met deze hoeren overleg te plegen, voordat tot den bouw
wordt overgegaan. Vermoedelijk zal de gemeente ook voor
bepaalde werkkleeding, welke telkens bij den aanvang en het
einde der werkzaamheden verwisseld moet worden, hebben
zorg te dragen.
Bij de bespreking van dit sanitaire gebouwencomplex,
meen ik nog te moeten wijzen op de wenschelijklieid van eene
algemeene ontsmettingsinrichting voor de stad Leeuwarden
en omgeving. Ik twijfel niet. of eene dergelijke inrichting moet
den algemeenen steun der inwoners, en in het bijzonder die
der medici, ondervinden. De installeering behoeft de kosten
van het geheele project niet belangrijk te vermeerderen en
desnoods zou in de oprichtingskosten het rijk de gemeente
tegemoet kunnen komen, zooals reeds in verschillende
gemeenten is geschiednaar ik verneem heeft het rijk in
Amersfoort zelfs 50% in de oprichtingskosten bijgedragen.
De stoom, waarmede tegenwoordig de ontsmettingen veel
al plaats vinden, zou dooi- de nesten-oven kunnen wor
den geleverd.
Ik acht het dan ook in het belang van Leeuwarden, gelijk
tijdig met de reorganisatie der Stadsreiniging, den ontsmet-
tingsdienst daaiïn op te nemen.
Met het verdwijnen van het aschland uit de onmiddellijke
nabijheid der stad, zullen zich de transporten van vuilnis en
faecaliën aanmerkelijk uitbreiden. I Iet gevolg hiervan zal zijn.
dat ook de reinigingsdienst in de stad Leeuwarden zal moeten
worden gereorganiseerd. In verband met de korte werktijden,
moet alle overbodig tijdverlies worden vermeden, en daarom
is het gewenscht, de stad in twee bedrijfssecties te splitsen.
Voor het Zuidelijk deel zou op een stuk van het oude asch
land (de z. g. puinplaats) een werkpost kunnen worden
gesticht, terwijl voor het Noordelijk deel de vrij te maken
manege met bijbehooren. eene ideale plaats .(hoofdpost) zou
kunnen worden genoemd.
Het spreekt van zelf. dat bij de afgelegen ligging van hef
nieuwe terrein (ongeveer 21/, K.M. van den Zuidpost en
ongeveer S1/2 K.M. van den Noorpost) niet uitsluitend met
paardentractie kan worden gewerkt. Het huisvuil wordt om
den anderen dag door wagens opgehaald en totaal wordt bij
den huidigen toestand 50 K.M. per dag afgelegd.
Voor den tonnendienst van 2 a 3 maal per week, moet per
wijk hetzelfde aantal K.M. worden geredenechter kost deze
laatste dienst meer tijd. daar het verwisselen van de tonnen
in elk perceel veel oponthoud veroorzaakt. De afmetingen
der bestaande tonnen vereischen geene wijziging; de af
sluiting laat evenwel veel te wensc.hen over en bij het dage-
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922.
4. Het verbinden aan deze inrichting van dienstwoningen, een
schaft- en badgebouw, alsooh eene ontsmettingsinrichting.
O o
254
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922. Bijlno. 19.
5. De algeheele reorganisatie der reiniging in de stad.
255