lijksche transport der duizenden tonnen door de stad, dient eene practische hermetische sluiting op elke ton te worden aangebracht. (Tonnen-pramen komen-te vervallen). In de veronderstelling, dat liet nieuwe terrein 21/2 K.M. wordt verplaatst, zou hierdoor dus per dag circa 200 K.M. meer afgelegd moeten worden. Hiervan is nu liet gevolg, dat gelijktijdig met de oprichting van het nieuwe bedrijf, de autotractie moet worden over wogen en de voor- en nadeelen van benzine-rnotoren of elec trische wagens zullen moeten worden besproken. Natuurlijk zijn de fabrikanten van deze speciale wagens in hun oordeel min of meer partijdig en de practische ervaring zal bij de aan schaffingskeuze den doorslag moeten geven. De benzine-rnotoren eischen meer technische kennis en meer routine van den bestuurder, maar zijn daarentegen in werkingsradius onbegrensd. De electrische motoren met accumulatoren zijn eenvoudiger door den bestuurder te hanteeren en kunnen bij verschillende snelheden gemakke lijker worden bediend; tevens kan het telkens aanrijden en stoppen op eenvoudige wijze geschieden. De accumulatoren zijn echter op een gegeven oogenblik uitgeput, zoodat het aantal K.M. van een electrischen wagen bij elke lading dei- accu is beperkt. Bij de sterk schommelende prijzen is liet natuurlijk moeilijk eene zuivere berekening van de bedrijfskosten op te maken. Op het oogenblik komt bij een benzineprijs van f 0.40 per L. en een eleotrieiteitsprijs van f 0.15 per K.W.U. de ben- zine-wagen eenigszins voordeeliger uit. daar bij den electri schen wagen rekening gehouden moet worden met de belang rijke afschrijvingen op de accumulatoren-batterij. De kosten van banden en de overige slijtage der wagens kunnen bij bed de typen gelijk worden gesteld. De benzine-rnotoren eischen meer technisch toezicht en onderhoud; deze kosten komen echter vrijwel overeen met het onderhoud der accumulatoren- batterijen, plus. dat der electromoten der electrische wagens, vooi al omdat bij laatstgenoemde type, werklieden met speciale vakkennis noodig zijn. Gerekend naar eene matige snelheid tot 15 K.M. per uur. zijn de kosten per K.M. voor een ben zinewagen 0.55 en een electrischen wagen f 0.(50. De beide type-wagens moeten voor den reinigingsdienst aan bijzondere eischen voldoen. De aanschaffingskosten zullen echter niet veel uiteenloopen en zullen min of meer van het fabrikaat afhankelijk zijn. Ik meen er nog speciaal op te moeten wijzen, dat bij een ophaaldienst van huis aan huis, voor tonnen of vuil. de electrische wagens gemakkelijker zijn te bedienen, terwijl dooi' het herhaaldelijk stoppen en aanrijden, niet die groote slijtage zal ontstaan, als bij den benzine-wagen. Het is voor Leeuwarden wel eene proef waard, om met een benzinewagen de ophaaldienst uit te oefenen en dan te probeeren. of de wagen niet langzaam kan blijven doorrijden. Op het oogenblik is het mij alleen bij een electrischen wagen mogelijk te garandeeren, dat met dezen zonder bezwaar zeer langzaam kan worden gereden en het telkens aanzetten van den wagen zonder st.ooten of rukken kan geschieden. Ik acht dan ook voor een ophaaldienst in eene stad den electrischen wagen het meest geschikt. Natuurlijk zijn aan het laden der accumulatoren de noodige zorg en kosten verbonden, waarbij met de oprichting van een laadstation van pl.m. f 15.000.rekening moei worden gehouden. In den laatsten tijd wordt veel propaganda gemaakt voor eene combinatie van de goede eigenschapen van benzine- en electromotorennl. de benzine-motor drijft een dynamo en deze electrische energie wordt weder afgegeven aan een electromotor. Hierbij is men dus niet afhankelijk van de capaciteit van den accumulator en heeft men tevens de voor- deelen van electrische bediening. Van dergelijke wagens, waarvan in Engeland reeds verscheidene bij den reinigings dienst worden gebruikt, zijn mij de bedrijfsresultaten niet bekend. Zeer economisch zal deze wagen niet kunnen werken, want stellen wij het rendement van dynamo en electromotor elk op 0.8. dan komt slechts 64 van de energie, afgegeven door den benzine-motor. tot zijn recht. Yoorloopig acht ik het niet noodig dieper op deze kwestie in te gaan; het volgende moet eerst worden beslist Zoowel voor tractie a. als b. moet de pramendienst worden uitgeschakeld. Mocht deze dienst reeds bij den huidigen toestand komen te vervallen, dan zouden hiervoor minstens 6 wagenwijken in de plaats komen. Ook komt het mij als gewenscht voor, het ophalen van huisvuil en tonnen met handkarren, te staken. Voor putmodder en nesten, zouden aan den Zuiderpost, een paar schuiten disponibel kunnen worden gehouden, daar dergelijke stoffen toch het eenvoudigst langs den water weg naar het nieuwe terrein zijn te vervoeren. Mochten de materiaalprijzen tot hunne normale verhou dingen terugkeeren, dan zou ik voor de stad Leeuwarden, voor het ophalen van huisvuil, het wisselsj'steem kunnen aan bevelen, d.w.z. ieder gezin bekomt een afsluitbaar vat en dit wordt telkens gevuld opgehaald en dan gelijktijdig met een goed schoongemaakt vat verwisseld. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922. o o 256 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922. Bijl. no. 19 a. Algeheele mechanische tractie (afschaffing van paarden). b. Mechanische tractie, gecombineerd met paardentractie. 257

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1922 | | pagina 129