gemaakt. Wordt deze dienst door een auto met een 5 tons aan hangwagen verricht, dan worden de tonnen in 12 ritten naar het terrein gebracht. In het geheel zou dan nu met 3 auto's en 3 aanhangwagens, waarvan 1 stel als reserve, kunnen worden volstaan. Voorts zal aan personeel noodig zijn voor den ophaaldienst huisvuil. 12 man tonnendienst, 36 Daar bij den autodienst I). telkens een groote afstand zonder onderbreking wordt afgelegd, acht ik den benzine wagen hiervoor het meest geschikt. Ook bij sterken sneeuwval zal de benzine-wagen het beter uithouden, daar deze niet zooals een electrische wagen, aan een beperkte hoeveelheid energie is gebonden. Met het oog op deze sneeuw, zouden een paar wagens met afneembare sneeuwploegen kunnen worden uitgerust, waarmede het af te leggen traject zou kunnen worden schoon gehouden. De aankoop dezer wagens zal op rond f 36.000.komen hierbij komen nog de aanschaffingskosten van 2 electrische kranen voor pl.m. f 14.000.en van losse bakken van pl.m. f 35.000.waardoor de totale kosten f 85.000.worden. Voor genoemde wagens, bakken en electr. kranen zullen de totale exploitatiekosten voor onderhoud, bediening en af schrijving komen op pl.m. f 35.000.per jaar (voor huisvuil f 15.000.en tonnendienst f 20.000. Verder is te rekenen voor personeel ophalen huisvuil f 22.000.en tonnendienst f 65.000. De paardenophaaldienst voor huisvuil zal komen op ongeveer f 8.000.waardoor de kosten voor ophaaldienst huisvuil op f 30.000.en de paardenwisseldienst tonnen zal komen op f 15.000.zoodat de kosten van dezen laatsten dienst komen op f 80.000.per jaar. Resumeerend komen de kosten volgens b voor den op haaldienst huisvuil of) 45.000.en de wisseltonnendienst op f 100.000.of te zamen op f 145.000. Hieruit volgt, dat dienst b. per jaar f 5000.meer aan expioitatie zal kosten, dan dienst a.een bedrag dat geen door slag zal mogen geven en dat zich door allerlei onvoorziene factoren nog kan wijzigen. Daartegenover staat, dat de aanschaffingskosten voor b. op rond ƒ90.000.minder komen: natuurlijk kan voor a. het hoogere bedrag belangrijk worden verlaagd, indien de opbrengst van den verkoop van paarden en wagens hiervan wordt afgetrokken. In verband met de grootere bedrijfszekerheid tijdens de winterperiode, (bij zwaren sneeuwval gal de electrische tractie vermoedelijk moeten worden gestaakt) meen ik tot J de organisatie van den tractiedienst, genoemd onder b. te moeten adviseeren. Zooals vanzelf spreekt, verdient het geene aanbeveling, met den verkoop van rollend materieel te beginnen, voordat tot eene geheele reorganisatie der tractie in do gemeente Leeuwarden wordt overgegaan. Aanschaffing van één last- auto, en de opstelling van één electrische kraan, dient ech ter te worden overwogen. Tijdens het nemen van deze proef, voor verschillende diensten en werkzaamheden, kan de ver dere reorganisatie op transportgebied worden voorbereid. Zoowel bij voorstel a. als b. zou nog een auto-sproei wagen kunnen worden aangeschaftdeze moet echter zóó worden gebouwd, dat in korten tijd de tank voor het sproei- water met een tank voor de faecaliën kan worden verwisseld. De motorwagen kan aldus voor twee uiteenloopende diensten op uitstekende wijze worden gebruikt. Met het oog op de mechanische tractie, dient in de stad eene behoorlijk ruime garage voor liet rollend materieel en eene flinke werkplaats voor het onderhoud der wagens aan wezig te zijn. Hoe een en ander moet worden ingericht, meen ik eerst later uitvoerig te moeten aangeven, aangezien vóór alles mij de keuze van een geschikt terrein met gebouwen bekend moet zijn. Mocht het b.v. gelukken de beschikking te krijgen over de manege, dan zou dit waarlijk voor den reinigingsdienst in de stad eene uitkomst zijn. Bedoelde gebouwen zijn met be trekkelijk weinig onkosten (vermoedelijk f 35.000.in te richten voor kantoren, garage, werkplaatsen en berging. Het is n.l. niet gewenseht. dit alles bij de inrichting tot verwerking- van afvalstoffen onder te brengen. Zou evenwel de overname van genoemde militaire gebouwen niet gelukken, dan zal een geheele nieuwbouw van werkplaatsen, garage enz. moeten worden overwogen. Daaraan zouden niet alleen liooge kosten verbonden zijn. maar het zal zeker moeilijkheden opleveren, in de stad voldoende ruimte te vinden, waar al het reinigings- materieel ondergebracht kan worden. Desnoods zou het oude aschland hiervoor kunnen worden gebruikt, maar. om ver schillende redenen acht ik het niet gewenseht. dat deze plaats voor de reiniging wordt gereserveerd. In elk geval kan de z.g. puinplaats voor een Zuider- sectiepost worden ingericht; de kosten voor het in orde brengen dezer hulpsectie zullen ongeveer f 20.000.- be dragen. Deze z.g. Zuidersectie is dan te bereiken via de Klanderijstraat en de Posthoornsteeg, waarbij eene ver breeding van de laatste, zeer gewenseht zou zijn. De verschillende kosten, voortspruitende uit plan A. moeten nu nog nader worden bezien. Eenvoudigheidslialvc trek ik voor deze begrooting de punten 2. 3 en 4 te zamen. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922. 260 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922. Bijl. no. 19. 261

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1922 | | pagina 131