gemaakt. Wordt deze dienst door een auto met een 5 tons aan
hangwagen verricht, dan worden de tonnen in 12 ritten naar
het terrein gebracht. In het geheel zou dan nu met 3 auto's
en 3 aanhangwagens, waarvan 1 stel als reserve, kunnen
worden volstaan.
Voorts zal aan personeel noodig zijn
voor den ophaaldienst huisvuil. 12 man
tonnendienst, 36
Daar bij den autodienst I). telkens een groote afstand
zonder onderbreking wordt afgelegd, acht ik den benzine
wagen hiervoor het meest geschikt.
Ook bij sterken sneeuwval zal de benzine-wagen het
beter uithouden, daar deze niet zooals een electrische wagen,
aan een beperkte hoeveelheid energie is gebonden.
Met het oog op deze sneeuw, zouden een paar wagens
met afneembare sneeuwploegen kunnen worden uitgerust,
waarmede het af te leggen traject zou kunnen worden schoon
gehouden.
De aankoop dezer wagens zal op rond f 36.000.komen
hierbij komen nog de aanschaffingskosten van 2 electrische
kranen voor pl.m. f 14.000.en van losse bakken van pl.m.
f 35.000.waardoor de totale kosten f 85.000.worden.
Voor genoemde wagens, bakken en electr. kranen zullen
de totale exploitatiekosten voor onderhoud, bediening en af
schrijving komen op pl.m. f 35.000.per jaar (voor huisvuil
f 15.000.en tonnendienst f 20.000.
Verder is te rekenen voor personeel ophalen huisvuil
f 22.000.en tonnendienst f 65.000.
De paardenophaaldienst voor huisvuil zal komen op
ongeveer f 8.000.waardoor de kosten voor ophaaldienst
huisvuil op f 30.000.en de paardenwisseldienst tonnen zal
komen op f 15.000.zoodat de kosten van dezen laatsten
dienst komen op f 80.000.per jaar.
Resumeerend komen de kosten volgens b voor den op
haaldienst huisvuil of) 45.000.en de wisseltonnendienst
op f 100.000.of te zamen op f 145.000.
Hieruit volgt, dat dienst b. per jaar f 5000.meer aan
expioitatie zal kosten, dan dienst a.een bedrag dat geen door
slag zal mogen geven en dat zich door allerlei onvoorziene
factoren nog kan wijzigen.
Daartegenover staat, dat de aanschaffingskosten voor b.
op rond ƒ90.000.minder komen: natuurlijk kan voor a.
het hoogere bedrag belangrijk worden verlaagd, indien de
opbrengst van den verkoop van paarden en wagens hiervan
wordt afgetrokken.
In verband met de grootere bedrijfszekerheid tijdens de
winterperiode, (bij zwaren sneeuwval gal de electrische
tractie vermoedelijk moeten worden gestaakt) meen ik tot
J
de organisatie van den tractiedienst, genoemd onder b. te
moeten adviseeren.
Zooals vanzelf spreekt, verdient het geene aanbeveling,
met den verkoop van rollend materieel te beginnen, voordat
tot eene geheele reorganisatie der tractie in do gemeente
Leeuwarden wordt overgegaan. Aanschaffing van één last-
auto, en de opstelling van één electrische kraan, dient ech
ter te worden overwogen. Tijdens het nemen van deze proef,
voor verschillende diensten en werkzaamheden, kan de ver
dere reorganisatie op transportgebied worden voorbereid.
Zoowel bij voorstel a. als b. zou nog een auto-sproei
wagen kunnen worden aangeschaftdeze moet echter zóó
worden gebouwd, dat in korten tijd de tank voor het sproei-
water met een tank voor de faecaliën kan worden verwisseld.
De motorwagen kan aldus voor twee uiteenloopende
diensten op uitstekende wijze worden gebruikt.
Met het oog op de mechanische tractie, dient in de stad
eene behoorlijk ruime garage voor liet rollend materieel en
eene flinke werkplaats voor het onderhoud der wagens aan
wezig te zijn.
Hoe een en ander moet worden ingericht, meen ik eerst
later uitvoerig te moeten aangeven, aangezien vóór alles mij
de keuze van een geschikt terrein met gebouwen bekend
moet zijn.
Mocht het b.v. gelukken de beschikking te krijgen over
de manege, dan zou dit waarlijk voor den reinigingsdienst in
de stad eene uitkomst zijn. Bedoelde gebouwen zijn met be
trekkelijk weinig onkosten (vermoedelijk f 35.000.in te
richten voor kantoren, garage, werkplaatsen en berging. Het
is n.l. niet gewenseht. dit alles bij de inrichting tot verwerking-
van afvalstoffen onder te brengen. Zou evenwel de overname
van genoemde militaire gebouwen niet gelukken, dan zal
een geheele nieuwbouw van werkplaatsen, garage enz. moeten
worden overwogen. Daaraan zouden niet alleen liooge kosten
verbonden zijn. maar het zal zeker moeilijkheden opleveren,
in de stad voldoende ruimte te vinden, waar al het reinigings-
materieel ondergebracht kan worden. Desnoods zou het oude
aschland hiervoor kunnen worden gebruikt, maar. om ver
schillende redenen acht ik het niet gewenseht. dat deze plaats
voor de reiniging wordt gereserveerd.
In elk geval kan de z.g. puinplaats voor een Zuider-
sectiepost worden ingericht; de kosten voor het in orde
brengen dezer hulpsectie zullen ongeveer f 20.000.- be
dragen. Deze z.g. Zuidersectie is dan te bereiken via de
Klanderijstraat en de Posthoornsteeg, waarbij eene ver
breeding van de laatste, zeer gewenseht zou zijn.
De verschillende kosten, voortspruitende uit plan A.
moeten nu nog nader worden bezien. Eenvoudigheidslialvc
trek ik voor deze begrooting de punten 2. 3 en 4 te zamen.
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922.
260
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922. Bijl. no. 19.
261