te worden vervoerd, zullen ook de transportkosten lager worden en zou tevens de gewone paardendienst kunnen blijven gehandhaafd en van autotractie worden afgezien. Men zou echter öf het wisselsysteem moeten invoeren, öf de wagens moeten voorzien van afneembare bakken. Den geheelen ophaaldienst hier nogmaals te behandelen, in verband met eenc eventueele vuilverbrandingsinstallatie, acht ik evenwel overbodig, voordat met den Directie der electrische centrale over het gewenschte terrein verder is onderhandeld. Ook bij de meest moderne vuilverbrandingsinrichting blijven in eene stad enkele stoffen over, als puin, modder, mest enz., welke niet door verbranden kunnen worden vernietigd. Zoo zou dan ook Leeuwarden nog eene stortplaats noodig hebben, waar dergelijke stoffen tijdelijk kunnen worden geborgen. Zulk een terrein dient natuurlijk buiten de stad te worden gekozen, terwijl met het oog op gemakkelijken af- en aanvoer, ligging aan vaarwater gewenscht is. Het puin en de meststoffen zullen vermoedelijk kunnen worden verkocht; de overige stoffen zou men gratis ter be schikking kunnen stellen. Ik verwacht, dat de onkosten voor onderhoud van ge noemd terrein voor een deel door de inkomsten van verkoop dezer stoffen, kunnen worden bestreden. Het terrein zou door eene muur of haag kunnen worden afgeschoten en aan het oog worden onttrokken, terwijl overigens niet veel zorg aan eene dergelijke opslagplaats behoeft te worden besteed. De kosten dezer afsluiting inclusief loswal en rijweg kunnen op rond f10.000 en de exploitatiekosten op ƒ5000 worden geraamd. Verder gelden voor Plan B. verschillende onder A 4 en 5 behandelde punten: de ophaaldienst voor faecaliën. onder 5, komt bij B. natuurlijk te vervallen, waardoor het geheele transportwezen hier veel wordt vereenvoudigd. Besluit. Bij het vergelijken der plannen A en B blijft B technisch de meest gewenschte oplossing. Behoef ik als adviseur geene rekening te houden met de financieele draagkracht der ge meente Leeuwarden, zoo kan ik niet anders dan „rioleering met verbranding" aanbevelen. Mochten de tijdsomstandigheden evenwel niet geschikt zijn om zulk een kostbaar plan door te zetten, dan is plan A. ook in velerlei opzichten eene groote verbetering voor de stad Leeuwarden te noemen. Zouden op het oogenblik financieele overwegingen den doorslag geven, en het goedkoopste voorstel ,,Plan A." worden aangenomen, dan blijft het toch niet uitgesloten, dat de stad eenmaal zich de rioleeringsweelde zal kunnen veroorloven. Wanneer nu in later jaren het tijdperk van algeheele rioleering voor Leeuwarden mocht aanbreken, zou daardoor de compostbereiding vanzelf komen te vervallen. Alhoewel gewenscht, zou de bouw van eene vuilverbran dingsinrichting daarbij niet strikt noodzakelijk zijn. De compostloodsen zouden n.l. voor de ontvangst van het gewone huisvuil dienst kunnen blijven doen. Dit zou dan met behulp der mechanische werktuigen met de putmodder en de bagger kunnen worden vermengd, waardoor na verloop van tijd eene humusaehtige aarde ontstaat. Deze heeft weliswaar geene handelswaarde van eenige beteekenis, maar zou toch bij desnoods gratis beschikbaarstelling, voldoende aftrek vinden. Ten einde de globaal geraamde getallen voor de plannen A. en B. gemakkelijker te kunnen vergelijken, is hieronder nog een financieel overzicht samengesteld. Ik wensch hierbij echter uitdrukkelijk te vermelden, dat ik geene verantwoorde lijkheid voor genoemde cijfers op mij kan nemen. Gedurende de maanden, waarin ik mij met de voorbe reiding voor dit advies heb beziggehouden, waren de prijzen der materialen voortdurend schommelend, hetgeen eene juiste begrooting natuurlijk zeer bemoeilijkt. In den laatsten tijd zijn over het algemeen, en in het bijzonder bij de metaalindustrie, de prijzen sterk gedaald; in hoeverre deze daling nog zal voortduren, of met eene stijging zal worden afgewisseld, is op het oogenblik niet te voorspellen. Bij het bepalen der transportkosten onder Plan A. is geene rekening gehouden met de mogelijke keuze van het terrein aan den Groninger straatweg. Daar deze afstand in dit geval gemiddeld 5 K.M., in plaats van 3 K.M. wordt, is het van belang, dat toestemming tot het gebruik van aanhang wagens wordt verkregen. oorloopig kunnen de meerdere exploitatiekosten voor dit transport op f 10.000 per jaar méér worden geschat. Hieronder volgt nu de recapitulatie van de begrootingen der plannen A. en B. waarbij uitsluitend de bedragen zijn begroot, welke direct in verband staan met de reorganisatie der Stadsreiniging van Leeuwarden. oor de overige bedragen gelden de gewone begrootings- cijfers, opgenomen in de jaarlijksche verslagen. De uitgaven, genoemd onder A en B. zouden nog met 35.000.verminderen, indien de ontsmettingsdienst zou komen te vervallen. In de begrooting der beide plannen zijn niet de bedragen voor den aankoop der terreinen opgenomen, daar de prijzen dezer gronden te veel van plaatselijke omstandigheden en ligging afhankelijk zijn. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922. 3. Een hlein terrein voor opslagplaats van puin, putmodder, stal- en marhtmest in te richten. 268 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922. Bijlno19. 269

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1922 | | pagina 135