Bijl. no. 41. Bijlage no. 41. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922. MEMORIE VAN ANTWOORD op het verslag van Rapporteurs omtrent het verhandelde in de afdeelingen van den Raad over de ontwerp- begrootingen, dienst 1923 (bijlagen 1922 nos. 33 en 34, 1923 nos. 1 en 2). Naar aanleiding van het afdeelingsonderzoek over de begrootingen voor 1923 hebben Burgemeester en Wet houders de eer het navolgende onder 's Raads aandacht te brengen. BEDRIJFSBEGROOTINGEN. GEMEENTEWERKEN. Volgnummer 26. Verschil in de tijdsaanwijzing der openbare uurwerken komt inderdaad een enkele keer voor. Bij gebreke van een centrale inrichting vanwaar uit de klokken alle electrisch in beweging worden ge bracht, zoodat de aanwijzing overal precies dezelfde is en bij verschil in ouderdom en deugdelijkheid der ver schillende uurwerken is de ongelijke aanwijzing niet altijd geheel te verhelpen. De aandacht van Burge meester en Wethouders is ook reeds vroeger op dit punt gevestigd en zij hebben door nadere instructies aan den met de regeling der uurwerken belasten persoon in het euvel trachten te voorzien; zij zullen nogmaals dienovereenkomstig handelen. Intusschen is bij hen de invoering van een centrale tijdsaanwijzing als bovenbe doeld in behandeling. De tijdstippen van sluiting der bruggen worden ook thans naar den treinenloop bepaald en een voldoend ruime speling wordt hier altijd gelaten. Klach ten terzake bereiken Burgemeester en Wethouders zel den of nooit. De le Kanaalbrug wordt 14 minuten voor het vertrek der treinen gesloten. Er wordt dus vrijwel aan den uit gesproken v/ensch voldaan. De sluitingen van de Prins Hendrikbrug, Wirdumer- poortsbrug en Verlaatsbrug gaan in 10 minuten voor het vertrek der treinen, wat vroeg genoeg is te achten. De Prins Hendrikbrug en de Wirdumerpoortsbrug zijn nu van des morgens 5.07 tot des namiddags 10.55, dit is in 17 uren en 48 minuten, reeds 5 uren en 43 minuten gesloten, staan dus 12 uren en 5 minuten voor de scheepvaart open. Werden de sluitingstijden met 5 mi nuten vervroegd dan zouden de gelegenheden voor doorvaart van 12.20 tot 12.30 en van 2.36 tot 2.46 te kort worden en dus moeten vervallen. Deze bruggen zouden dan 7 uren en 33 minuten zijn gesloten tegen 10 uren en 15 minuten open. De gelegenheid voor door vaart zou dus met bijna 2 uren worden verminderd, wat voor de schipperij heel wat beteekent. Het is dan ook wenschelijk de bestaande regeling te handhaven. Volgnummer 30. Niet duidelijk is of hier met „betere afsluiting" der Kelders wordt bedoeld afsluiting teneinde gevaar voor de voetgangers, uit de nabijheid van het water voortvloeiende, weg te nemen, dan wel om het verboden rijverkeer tegen te gaan. In beiderlei op zicht is, naar Burgemeester en Wethouders meenen, naar omstandigheden zoo goed mogelijk gezorgd. Wat een betere afsluiting der bruggen bij avond betreft, bij verbetering der straatverlichting zullen de toegangen tot de bruggen mede onder het oog worden gezien, zoodat gevaar als gevolg van onvoldoende verlichting ter plaatse zal zijn weggenomen bovendien zal worden doorgegaan met geleidelijke vervanging der kettingen door afsluitboomen. Voorziening in de verbetering der Ooster- en Ver- versbruggen is bij Gemeentewerken in een vergevorderd stadium van voorbereiding. Slootdemping kan krachtens de Algemeene Politieverordening alleen worden voor geschreven en opgelegd bij gevaar voor de openbare gezondheid of hinder voor de omgeving. Dit gevaar is bij de Lijkvaartsloot niet aanwezig, zoodat ter zake niet dwingend kan worden opgetreden. De sloot behoort n.l. voor een gedeelte aan de eigenaars van de achter liggende perceelen. Uit een verkeersoogpunt schijnt de demping ook niet bepaald noodzakelijk. Volgnummers 2934. De verschillende posten on der deze volgnummers hangen samen met de onder scheidene hier genoemde werken en inrichtingen, die wederom ieder hun eigen opzichter hebben, waarover het onderhoud zich uitstrekt. Volgens de provinciale voorschriften voor de gemeentebegrooting moeten de begrootingsposten van een doorloopend volgnummer (derhalve zonder onderbreking en bis nummers) worden voorzien. Daaruit vloeit reeds dadelijk voort dat overeen komstige begrootingsposten in verschillende jaren on mogelijk alle gelijk kunnen zijn genummerd. Het spreekt vanzelf dat deze regel ook bij de bedrijfsbegrootingen moet worden gevolgd. Intusschen zal volgend jaar wor den nagegaan in hoeverre een meer rationeele groe peering der artikelen mogelijk is. De begrooting der uitgaven voor de plantsoenen is in 1923 ruim 3000.— lager dan het vorig jaar is toe gestaan. Dat het in 1921 uitgegeven bedrag lager was vond zijn oorzaak in het betrachten van bezuiniging, waardoor soms het meest noodzakelijke wel eens is nagelaten. Daardoor zijn thans eenige hoogere uitgaven geboden; bovendien breiden de plantsoenen zich gesta dig uit. Volgnummer 35. Nu, sinds de nieuwe maatregelen de markt op het Wilhelminaplein zooveel drukker is geworden, zullen Burgemeester en Wethouders, zoo noodig, bedacht zijn op uitbreiding en verbetering van urinoir-ruimte. In die richting is trouwens reeds gehan deld door aanbrenging van een openbaar urinoir in de rijwielbergplaats achter de Beurs. Volgnummer 37. De voorbereiding van de voor stellen inzake de oprichting van de gebouwen voor de kunstwerken van Pier Pander is thans zoover gevorderd dat het voorstel den Raad binnenkort zal bereiken. Volgnummer 39. Bedoeld is ook het politieposthuis te verven. Volgnummer 46. De binnenlijnsche post voor ver nieuwing van de entree van den Prinsentuin is voor memorie uitgetrokken. Voor dit doeleinde zal zonder nader raadsbesluit geen geld kunnen worden uitgegeven; de zaak komt te zijner tijd dus nog aan de orde; tot zoolang moet het oordeel of hier een te hoog bedrag wordt besteed, worden opgeschort. Volgnummer 50. Het gewone onderhoud der scholen geschiedt als regel in eigen beheer. Minder gewenschte toestanden zijn, voorzoover Burgemeester en Wethou ders weten, hieruit niet voortgevloeid. Waarom dit ge wone onderhoud zou moeten worden aanbesteed wordt door het lid, hier aan het woord, niet nader aangetoond en kan door Burgemeester en Wethouders dus ook moeilijk nader worden besproken. GASFABRIEK. Burgemeester en Wethouders verzoeken klachten om trent onvoldoende of te weinig straatverlichting op te schorten totdat de algemeene verandering in dit opzicht tot stand is gekomen. Wanneer de gasfabriek er haar voordeel in ziet cokes, zij het dan ook tegen goedkooperen prijs dan door den handel geschiedt, aan de ingezetenen te leveren, dan is er inderdaad geen enkele reden waarom dit, terwille van het voordeel v.an enkelen, zou moeten worden na gelaten. Volgnummer 24. Het gasverlies is voor een groot deel toe te schrijven aan de miswijzing der bij verbrui kers geplaatste meters. Zoodra in de prijzen dezer toe stellen een verlaging kwam is een aanvang gemaakt 413

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1922 | | pagina 191