Bijl. no. 41.
Bijlage no. 41.
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1922.
MEMORIE VAN ANTWOORD op het verslag van
Rapporteurs omtrent het verhandelde in de
afdeelingen van den Raad over de ontwerp-
begrootingen, dienst 1923 (bijlagen 1922
nos. 33 en 34, 1923 nos. 1 en 2).
Naar aanleiding van het afdeelingsonderzoek over de
begrootingen voor 1923 hebben Burgemeester en Wet
houders de eer het navolgende onder 's Raads aandacht
te brengen.
BEDRIJFSBEGROOTINGEN.
GEMEENTEWERKEN.
Volgnummer 26. Verschil in de tijdsaanwijzing der
openbare uurwerken komt inderdaad een enkele keer
voor. Bij gebreke van een centrale inrichting vanwaar
uit de klokken alle electrisch in beweging worden ge
bracht, zoodat de aanwijzing overal precies dezelfde is
en bij verschil in ouderdom en deugdelijkheid der ver
schillende uurwerken is de ongelijke aanwijzing niet
altijd geheel te verhelpen. De aandacht van Burge
meester en Wethouders is ook reeds vroeger op dit
punt gevestigd en zij hebben door nadere instructies
aan den met de regeling der uurwerken belasten persoon
in het euvel trachten te voorzien; zij zullen nogmaals
dienovereenkomstig handelen. Intusschen is bij hen de
invoering van een centrale tijdsaanwijzing als bovenbe
doeld in behandeling.
De tijdstippen van sluiting der bruggen worden
ook thans naar den treinenloop bepaald en een
voldoend ruime speling wordt hier altijd gelaten. Klach
ten terzake bereiken Burgemeester en Wethouders zel
den of nooit.
De le Kanaalbrug wordt 14 minuten voor het vertrek
der treinen gesloten. Er wordt dus vrijwel aan den uit
gesproken v/ensch voldaan.
De sluitingen van de Prins Hendrikbrug, Wirdumer-
poortsbrug en Verlaatsbrug gaan in 10 minuten voor het
vertrek der treinen, wat vroeg genoeg is te achten.
De Prins Hendrikbrug en de Wirdumerpoortsbrug zijn
nu van des morgens 5.07 tot des namiddags 10.55, dit
is in 17 uren en 48 minuten, reeds 5 uren en 43 minuten
gesloten, staan dus 12 uren en 5 minuten voor de
scheepvaart open. Werden de sluitingstijden met 5 mi
nuten vervroegd dan zouden de gelegenheden voor
doorvaart van 12.20 tot 12.30 en van 2.36 tot 2.46 te
kort worden en dus moeten vervallen. Deze bruggen
zouden dan 7 uren en 33 minuten zijn gesloten tegen
10 uren en 15 minuten open. De gelegenheid voor door
vaart zou dus met bijna 2 uren worden verminderd, wat
voor de schipperij heel wat beteekent. Het is dan ook
wenschelijk de bestaande regeling te handhaven.
Volgnummer 30. Niet duidelijk is of hier met „betere
afsluiting" der Kelders wordt bedoeld afsluiting teneinde
gevaar voor de voetgangers, uit de nabijheid van het
water voortvloeiende, weg te nemen, dan wel om
het verboden rijverkeer tegen te gaan. In beiderlei op
zicht is, naar Burgemeester en Wethouders meenen,
naar omstandigheden zoo goed mogelijk gezorgd. Wat
een betere afsluiting der bruggen bij avond betreft, bij
verbetering der straatverlichting zullen de toegangen tot
de bruggen mede onder het oog worden gezien, zoodat
gevaar als gevolg van onvoldoende verlichting ter
plaatse zal zijn weggenomen bovendien zal worden
doorgegaan met geleidelijke vervanging der kettingen
door afsluitboomen.
Voorziening in de verbetering der Ooster- en Ver-
versbruggen is bij Gemeentewerken in een vergevorderd
stadium van voorbereiding. Slootdemping kan krachtens
de Algemeene Politieverordening alleen worden voor
geschreven en opgelegd bij gevaar voor de openbare
gezondheid of hinder voor de omgeving. Dit gevaar
is bij de Lijkvaartsloot niet aanwezig, zoodat ter zake
niet dwingend kan worden opgetreden. De sloot behoort
n.l. voor een gedeelte aan de eigenaars van de achter
liggende perceelen. Uit een verkeersoogpunt schijnt de
demping ook niet bepaald noodzakelijk.
Volgnummers 2934. De verschillende posten on
der deze volgnummers hangen samen met de onder
scheidene hier genoemde werken en inrichtingen, die
wederom ieder hun eigen opzichter hebben, waarover
het onderhoud zich uitstrekt. Volgens de provinciale
voorschriften voor de gemeentebegrooting moeten de
begrootingsposten van een doorloopend volgnummer
(derhalve zonder onderbreking en bis nummers) worden
voorzien. Daaruit vloeit reeds dadelijk voort dat overeen
komstige begrootingsposten in verschillende jaren on
mogelijk alle gelijk kunnen zijn genummerd. Het spreekt
vanzelf dat deze regel ook bij de bedrijfsbegrootingen
moet worden gevolgd. Intusschen zal volgend jaar wor
den nagegaan in hoeverre een meer rationeele groe
peering der artikelen mogelijk is.
De begrooting der uitgaven voor de plantsoenen is
in 1923 ruim 3000.— lager dan het vorig jaar is toe
gestaan. Dat het in 1921 uitgegeven bedrag lager was
vond zijn oorzaak in het betrachten van bezuiniging,
waardoor soms het meest noodzakelijke wel eens is
nagelaten. Daardoor zijn thans eenige hoogere uitgaven
geboden; bovendien breiden de plantsoenen zich gesta
dig uit.
Volgnummer 35. Nu, sinds de nieuwe maatregelen
de markt op het Wilhelminaplein zooveel drukker is
geworden, zullen Burgemeester en Wethouders, zoo
noodig, bedacht zijn op uitbreiding en verbetering van
urinoir-ruimte. In die richting is trouwens reeds gehan
deld door aanbrenging van een openbaar urinoir in de
rijwielbergplaats achter de Beurs.
Volgnummer 37. De voorbereiding van de voor
stellen inzake de oprichting van de gebouwen voor de
kunstwerken van Pier Pander is thans zoover gevorderd
dat het voorstel den Raad binnenkort zal bereiken.
Volgnummer 39. Bedoeld is ook het politieposthuis
te verven.
Volgnummer 46. De binnenlijnsche post voor ver
nieuwing van de entree van den Prinsentuin is voor
memorie uitgetrokken. Voor dit doeleinde zal zonder
nader raadsbesluit geen geld kunnen worden uitgegeven;
de zaak komt te zijner tijd dus nog aan de orde; tot
zoolang moet het oordeel of hier een te hoog bedrag
wordt besteed, worden opgeschort.
Volgnummer 50. Het gewone onderhoud der scholen
geschiedt als regel in eigen beheer. Minder gewenschte
toestanden zijn, voorzoover Burgemeester en Wethou
ders weten, hieruit niet voortgevloeid. Waarom dit ge
wone onderhoud zou moeten worden aanbesteed wordt
door het lid, hier aan het woord, niet nader aangetoond
en kan door Burgemeester en Wethouders dus ook
moeilijk nader worden besproken.
GASFABRIEK.
Burgemeester en Wethouders verzoeken klachten om
trent onvoldoende of te weinig straatverlichting op te
schorten totdat de algemeene verandering in dit opzicht
tot stand is gekomen.
Wanneer de gasfabriek er haar voordeel in ziet cokes,
zij het dan ook tegen goedkooperen prijs dan door den
handel geschiedt, aan de ingezetenen te leveren, dan is
er inderdaad geen enkele reden waarom dit, terwille
van het voordeel v.an enkelen, zou moeten worden na
gelaten.
Volgnummer 24. Het gasverlies is voor een groot
deel toe te schrijven aan de miswijzing der bij verbrui
kers geplaatste meters. Zoodra in de prijzen dezer toe
stellen een verlaging kwam is een aanvang gemaakt
413