212 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1935. BIJLAGE NO. 110. BIJLAGE NO. 110. Aan den Gemeenteraad. Wij hebben de eer U hiernevens ter vaststelling aan te bieden het uitbreidingsplan dezer gemeente. Overeenkomstig de bepalingen der Woningwet heeft het ontwerp van dit plan ter Secretarie der gemeente gedurende vier weken voor een ieder ter inzage gelegen en wel van 28 Januari j.l. af, alzoo tot en met 2Lj. Februari daaraanvolgende. Volgens artikel 37 van 6e" noemde wet moest de vaststelling van het plan door Uwen Raad geschieden binnen drie maanden na laatstgemelden datum, der halve voor 2I4. Mei j.l. Met gebruikmaking van het bepaalde in den voorlaatsten zin van het tweede lid van het bovengenoemde artik§} 37» waarin de mogelijkheid is geopend om gemeld tijd stip een maa.l met ten hoogste drie maanden te verlengen, is evenwel bij Uw besluit van 7 Mei j.l. de uiterste datum van vaststelling bepaald op 2lf. augustus a.s. Met betrekking tot het uitbreidingsplan zelf zij medege deeld, dat het ontworpen is op dozelfden voet als het destijds door den Directeur der Gemeentewerken in overleg met den des kundigen adviseur dar gemeente, den heer Ir. J. Gratama, te Amsterdam ,is opgezet en gelijk het in Uwe vergadering van l6 Juni 1930 i-s besproken. Zooals uit de kaarten blijkt, hebben de onderscheidene hoofdtoegangswegen tot de stad, zoowel te water als te land en de voornaamste aan den buitenkant der stad gelegen ver keersstraten als richtsnoeren gediend bij de samenstelling van het plan. Deze wegen en straten zijn door ontworpen zijwegen onderling verbonden en vormen met elkander een sluitend harmonisch geheel, dat zich uitstrekt tot het geprojecteerde ringkanaal. Naar het ons wil voorkomen behoeft het uitbrei dingsplan zich niet verder uit te strekken, daar in de verre toekomst niet te verwachten is, dat de stad zich verder dan tot bedoeld kanaal zal uitbreiden. Hoewel omtrent het trace van het kanaal ons nog steeds niets mot zekerheid bekend is, hebben wij gemeend de vaststelling van het uitbreidingsplan uit dien hoofde niet nog langer te moeten uitstellen. Vlij zijn derhalve van een ringkanaal uitgegaan; mocht de keuze vallen op een ander trace, dan zal het plan dienovereenkomstig eenigszins moeten worden gewijzigd. Wij meenen voorts nog te moeten wijzen op den ontworpen grooten verkeersweg, welke bedoeld is als traverse door Leeuwarden in den Rijksweg van Harlingon naar Groningen. Deze weg vangt aan in de nabijheid van de villa "Baens-ein" aan den Harlinger straatweg en loopt vandaar eerst in Noordooste lijke en daarna in Oostelijke richting naar den Groninger straat weg. Uit de kaarten blijkt verder dat langs de groote ver keerswegen (Mr. PJ.Troelstraweg, Harlingerstraatweg)langs de geprojecteerde traverse in don weg van Harlingen naar Groningen en langs de ontworpen wegen aan de Noordzijde van de Potmarge, zoomede rondom de geprojecteerde plantsoenen, in het algemeen een open bebouwing is gedacht. De hoeken van straten zijn veelal bestemd voor den bouw van winkel panden. Op enkele plaatsen zijn straten aangewezen voor de stichting van onder- en bovenwoningen. De terreinen langs don Harlingertrekweg, het Vliet, het Nieuwe Kanaal, die bij de Jachthaven en de woonschepenhaven en aan den Greunsweg zijn bestemd voor industrieterrein. Voorts is gerekend op een uit breiding van het veemarktterrein naar het Westen en op een be langrijken parkaanleg ten Noorden van en aansluitende aan het Rengerspark.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1935 | | pagina 324