212
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad
van Leeuwarden, 1935. BIJLAGE NO. 110.
BIJLAGE NO. 110.
Aan den Gemeenteraad.
Wij hebben de eer U hiernevens ter vaststelling aan te
bieden het uitbreidingsplan dezer gemeente. Overeenkomstig de
bepalingen der Woningwet heeft het ontwerp van dit plan ter
Secretarie der gemeente gedurende vier weken voor een ieder
ter inzage gelegen en wel van 28 Januari j.l. af, alzoo tot
en met 2Lj. Februari daaraanvolgende. Volgens artikel 37 van 6e"
noemde wet moest de vaststelling van het plan door Uwen Raad
geschieden binnen drie maanden na laatstgemelden datum, der
halve voor 2I4. Mei j.l. Met gebruikmaking van het bepaalde in
den voorlaatsten zin van het tweede lid van het bovengenoemde
artik§} 37» waarin de mogelijkheid is geopend om gemeld tijd
stip een maa.l met ten hoogste drie maanden te verlengen, is
evenwel bij Uw besluit van 7 Mei j.l. de uiterste datum van
vaststelling bepaald op 2lf. augustus a.s.
Met betrekking tot het uitbreidingsplan zelf zij medege
deeld, dat het ontworpen is op dozelfden voet als het destijds
door den Directeur der Gemeentewerken in overleg met den des
kundigen adviseur dar gemeente, den heer Ir. J. Gratama, te
Amsterdam ,is opgezet en gelijk het in Uwe vergadering van
l6 Juni 1930 i-s besproken.
Zooals uit de kaarten blijkt, hebben de onderscheidene
hoofdtoegangswegen tot de stad, zoowel te water als te land
en de voornaamste aan den buitenkant der stad gelegen ver
keersstraten als richtsnoeren gediend bij de samenstelling van
het plan. Deze wegen en straten zijn door ontworpen zijwegen
onderling verbonden en vormen met elkander een sluitend
harmonisch geheel, dat zich uitstrekt tot het geprojecteerde
ringkanaal. Naar het ons wil voorkomen behoeft het uitbrei
dingsplan zich niet verder uit te strekken, daar in de verre
toekomst niet te verwachten is, dat de stad zich verder dan
tot bedoeld kanaal zal uitbreiden. Hoewel omtrent het trace
van het kanaal ons nog steeds niets mot zekerheid bekend is,
hebben wij gemeend de vaststelling van het uitbreidingsplan
uit dien hoofde niet nog langer te moeten uitstellen. Vlij
zijn derhalve van een ringkanaal uitgegaan; mocht de keuze
vallen op een ander trace, dan zal het plan dienovereenkomstig
eenigszins moeten worden gewijzigd.
Wij meenen voorts nog te moeten wijzen op den ontworpen
grooten verkeersweg, welke bedoeld is als traverse door
Leeuwarden in den Rijksweg van Harlingon naar Groningen. Deze
weg vangt aan in de nabijheid van de villa "Baens-ein" aan
den Harlinger straatweg en loopt vandaar eerst in Noordooste
lijke en daarna in Oostelijke richting naar den Groninger straat
weg.
Uit de kaarten blijkt verder dat langs de groote ver
keerswegen (Mr. PJ.Troelstraweg, Harlingerstraatweg)langs
de geprojecteerde traverse in don weg van Harlingen naar
Groningen en langs de ontworpen wegen aan de Noordzijde van de
Potmarge, zoomede rondom de geprojecteerde plantsoenen, in het
algemeen een open bebouwing is gedacht. De hoeken van straten
zijn veelal bestemd voor den bouw van winkel
panden. Op enkele plaatsen zijn straten aangewezen voor de
stichting van onder- en bovenwoningen. De terreinen langs don
Harlingertrekweg, het Vliet, het Nieuwe Kanaal, die bij de
Jachthaven en de woonschepenhaven en aan den Greunsweg zijn
bestemd voor industrieterrein. Voorts is gerekend op een uit
breiding van het veemarktterrein naar het Westen en op een be
langrijken parkaanleg ten Noorden van en aansluitende aan het
Rengerspark.