8
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad
van Leeuwarden, 1957. BIJLAGS NO. 22.
A. In de Raadsvergadering van 28 April 1936 is de behande
ling van ons desbetreffend praeadvies (bijlage no. 51) aange
houden. Wij hebben gewacht met dit praeadvies opnieuw bij
den Raad te komen, totdat het standpunt van de Kroon in zake
het invoeren van plaatselijke ventverordeningen, resp. -ver
gunningen, bekend zou zijn. De onlangs verschenen Koninklijke
besluiten ter zake maken hernieuwde overweging van deze
quaestie noodig. Zoo spoedig mogelijk daarna zullen wij deze
aangelegenheid weder bij den Raad aanhangig maken.
Vestiging industrieën.
28. V. Eenige leden vroegen de aandacht van Burgemeester en
Wethouders voor blijvende vestiging van industrieën ter ver
ruiming van werkgelegenheid, hetzij door het in het leven
roepen van een instelling die deze vestiging kan bevorderen,
hetzij door beschikbaarstelling van grond tegen kostprijs.
Willen Burgemeester en Wethouders een onderzoek instellen
naar hetgeen ter bevordering van de vestiging van meerdere
industrieën kan worden gedaan?
A. Hoewel de vestiging van industrieën voor de betrokken
gemeente niet altijd alleen maar voordeel oplevert - dit is
in tijden van werkloosheid wel gebleken wordt, gelijk o.a.
uit het uitbreidingsplan blijkt, ook hieraan de noodige aan
dacht geschonken.
Openbare veiligheid.
Verkeer
29» V. Omtrent het verkeer werden door onderscheidene leden de
volgende opmerkingen gemaakt en wenschen geuit:
a. de wenschelijkheid van beperking van het zware auto
verkeer langs den Noorder singel, in verband met daar reeds
voorgekomen ongevallen tengevolge van een verhoogde trottoir
band aan den walkant, alsmede omdat dit autoverkeer te druk
is voor het ziekenhuis en bewoners;
b. eenrichtingverkeer in de Transvaalbuurtwaar het ver
keer van twee zijden,wegens gemis aan trottoirs, gevaarlijk
is;
c. maatregelen ter voorkoming van verkeersongevallen op
de gevaarlijke kruispunten hoek Achter de Hoven- Zuider-
grachtswal; hoek Bleeklaan - Groninger straatweg;
d. bijzondere aandacht voor de zeer lastige kruising bij
de Oosterbrug;
e. een verbod tot het berijden met bakfietsen van de Oude
Doelesteeg, Verversbrug,e.avoor rijwielen verboden stadsge
deelten;
f. een verbod tot het uitrijden op rijwielen van het Hoogpad;
g. een verbod tot het in- en uitr^ijden op rijwielen van
de uitgangen der stegen aan de Nieuwestad;
h. maatregelen tegen het 's nachts op willekeurige plaatsen
in de stad parkeeren van auto's, in het bijzonder vrachtauto's;
i. overweging van een verbod tot fietsen op de drukke zijde
van de Nieuwestad gedurende de spitsuren.
A. Het zware verkeer langs den Noordersingel had reeds onze
aandacht. Eerdags zal hiervoor een regeling tot stand komen.
De wenschen, onder b, c, f en g genoemd, zullen wij in
ons College bespreken.
De kruising, onder d bedoeld, is inderdaad lastig; een
voortdurende verkeerspost of een z.g. drempelsein zou uitkomst
kunnen brengen. Beide zijn echter nogal kostbaar.
9
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad
van Leeuwarden, 1937* BIJLAGE NO. 22.
Een verbod tot het berijden van straten met z.g. bakfiet
sen is alleen mogelijk door die straten o.a. ook voor hand
karren te sluiten. Daardoor moet een rijverbod voor bakfietsen
wel eens achterwege blijven daar, waar het op zichzelf wen-
schelijk zou zijn.
Tegen het parkeeren, onder h genoemd, is niet anders op
te treden, dan door een algemeen parkeerverbod te maken,het
geen echter zijn groote bezwaren heeft. In de Motor- en Rij
wielbeschikking zijn wel enkele bepalingen over parkeeren ge
maakt, doch deze ondervangen het euvel, zooals dit door het
aan het woord zijnde lid gezien wordt, niet.
Het nut van een verbod van wielrijden op de ''spitsuren"
aan de drukke zijde van de Nieuwestad kunnen wij niet inzien;
de wielrijder, die last ondervindt, kan aan de stille zij-de
gaan rijden en de voetganger, indien hij hinder van het rijden
ondervindt, niet meer op den rijweg gaan loopen.
steeds gedurende een groot gedeelte van den dag slechts in een
richting mag worden bereden, niettegenstaande de groote vlucht
heuvel op het Zuiderplein het verkeer voldoende opvangt, ter
wijl juist deze maatregel bij de Prins Hendrikbrug meermalen
een groote stagnatie geeft.
A, De Wirdumerpoortsbrug is gedurende een deel van den dag
verboden uit één richting, omdat twee groote wagens elkaar
daarop niet kunnen passeeren, waarbij komt dat juist door het
verkeerseiland de wagens, die van het Zuiderplein de brug op
moeten rijden, een iets ruimere bocht moeten maken.
1. v. Een lid achtte het wenschelijk op werkdagen de Beursbrug
en de Prins Hendrikbrug op de speruren van 12 - 12-g en van
I3-I - lip uur voor de scheepvaart gesloten te houden, omdat de
voortdurende verkeersopstoppingen op die uren veel gevaar op
leveren voor schoolkinderen e.d.
A. Wij zullen onderzoeken, of ernstige andere belangen zich
niet tegen dezen wensch verzetten.
Vervuiling en vernieling plantsoenen.
52. V. Andere leden vroegen of het mogelijk zou zijn politie
maatregelen vast te stellen tegen vervuiling en vernieling
van plantsoenen door honden.
A. Wij zullen overwegen, of het mogelijk en noodig is om
maatregelen te treffen, als hier bedoeld. Die maatregelen
zijn echter moeilijk vast te stellen, in ieder geval zeer
moeilijk te handhaven. De bevuiling van trottoirs zou er ver
moedelijk door toenemen.
Zandstroden bij gladheid.
V. Nog andere leden informeerden of de politie voldoende^de hand
houdt aan de verplichting van particulieren tot het strooien
van zand voor hun woningen bij gladheid.
A, Deze vraag wordt bevestigend beantwoord.
Muziekvergunning gelegenheden van vermaak.
V. Een lid bepleitte verlenging van de muziekvergunningen
voor de grootere gelegenheden van# vermaak, in dien zin, g
in ieder geval tot een half uur voor het gewone sluitingsuur
muziek mag worden gemaakt.
jC. V. Een paar leden stelden de vraag, waarom de Beursbrug n<jg