8 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1957. BIJLAGS NO. 22. A. In de Raadsvergadering van 28 April 1936 is de behande ling van ons desbetreffend praeadvies (bijlage no. 51) aange houden. Wij hebben gewacht met dit praeadvies opnieuw bij den Raad te komen, totdat het standpunt van de Kroon in zake het invoeren van plaatselijke ventverordeningen, resp. -ver gunningen, bekend zou zijn. De onlangs verschenen Koninklijke besluiten ter zake maken hernieuwde overweging van deze quaestie noodig. Zoo spoedig mogelijk daarna zullen wij deze aangelegenheid weder bij den Raad aanhangig maken. Vestiging industrieën. 28. V. Eenige leden vroegen de aandacht van Burgemeester en Wethouders voor blijvende vestiging van industrieën ter ver ruiming van werkgelegenheid, hetzij door het in het leven roepen van een instelling die deze vestiging kan bevorderen, hetzij door beschikbaarstelling van grond tegen kostprijs. Willen Burgemeester en Wethouders een onderzoek instellen naar hetgeen ter bevordering van de vestiging van meerdere industrieën kan worden gedaan? A. Hoewel de vestiging van industrieën voor de betrokken gemeente niet altijd alleen maar voordeel oplevert - dit is in tijden van werkloosheid wel gebleken wordt, gelijk o.a. uit het uitbreidingsplan blijkt, ook hieraan de noodige aan dacht geschonken. Openbare veiligheid. Verkeer 29» V. Omtrent het verkeer werden door onderscheidene leden de volgende opmerkingen gemaakt en wenschen geuit: a. de wenschelijkheid van beperking van het zware auto verkeer langs den Noorder singel, in verband met daar reeds voorgekomen ongevallen tengevolge van een verhoogde trottoir band aan den walkant, alsmede omdat dit autoverkeer te druk is voor het ziekenhuis en bewoners; b. eenrichtingverkeer in de Transvaalbuurtwaar het ver keer van twee zijden,wegens gemis aan trottoirs, gevaarlijk is; c. maatregelen ter voorkoming van verkeersongevallen op de gevaarlijke kruispunten hoek Achter de Hoven- Zuider- grachtswal; hoek Bleeklaan - Groninger straatweg; d. bijzondere aandacht voor de zeer lastige kruising bij de Oosterbrug; e. een verbod tot het berijden met bakfietsen van de Oude Doelesteeg, Verversbrug,e.avoor rijwielen verboden stadsge deelten; f. een verbod tot het uitrijden op rijwielen van het Hoogpad; g. een verbod tot het in- en uitr^ijden op rijwielen van de uitgangen der stegen aan de Nieuwestad; h. maatregelen tegen het 's nachts op willekeurige plaatsen in de stad parkeeren van auto's, in het bijzonder vrachtauto's; i. overweging van een verbod tot fietsen op de drukke zijde van de Nieuwestad gedurende de spitsuren. A. Het zware verkeer langs den Noordersingel had reeds onze aandacht. Eerdags zal hiervoor een regeling tot stand komen. De wenschen, onder b, c, f en g genoemd, zullen wij in ons College bespreken. De kruising, onder d bedoeld, is inderdaad lastig; een voortdurende verkeerspost of een z.g. drempelsein zou uitkomst kunnen brengen. Beide zijn echter nogal kostbaar. 9 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1937* BIJLAGE NO. 22. Een verbod tot het berijden van straten met z.g. bakfiet sen is alleen mogelijk door die straten o.a. ook voor hand karren te sluiten. Daardoor moet een rijverbod voor bakfietsen wel eens achterwege blijven daar, waar het op zichzelf wen- schelijk zou zijn. Tegen het parkeeren, onder h genoemd, is niet anders op te treden, dan door een algemeen parkeerverbod te maken,het geen echter zijn groote bezwaren heeft. In de Motor- en Rij wielbeschikking zijn wel enkele bepalingen over parkeeren ge maakt, doch deze ondervangen het euvel, zooals dit door het aan het woord zijnde lid gezien wordt, niet. Het nut van een verbod van wielrijden op de ''spitsuren" aan de drukke zijde van de Nieuwestad kunnen wij niet inzien; de wielrijder, die last ondervindt, kan aan de stille zij-de gaan rijden en de voetganger, indien hij hinder van het rijden ondervindt, niet meer op den rijweg gaan loopen. steeds gedurende een groot gedeelte van den dag slechts in een richting mag worden bereden, niettegenstaande de groote vlucht heuvel op het Zuiderplein het verkeer voldoende opvangt, ter wijl juist deze maatregel bij de Prins Hendrikbrug meermalen een groote stagnatie geeft. A, De Wirdumerpoortsbrug is gedurende een deel van den dag verboden uit één richting, omdat twee groote wagens elkaar daarop niet kunnen passeeren, waarbij komt dat juist door het verkeerseiland de wagens, die van het Zuiderplein de brug op moeten rijden, een iets ruimere bocht moeten maken. 1. v. Een lid achtte het wenschelijk op werkdagen de Beursbrug en de Prins Hendrikbrug op de speruren van 12 - 12-g en van I3-I - lip uur voor de scheepvaart gesloten te houden, omdat de voortdurende verkeersopstoppingen op die uren veel gevaar op leveren voor schoolkinderen e.d. A. Wij zullen onderzoeken, of ernstige andere belangen zich niet tegen dezen wensch verzetten. Vervuiling en vernieling plantsoenen. 52. V. Andere leden vroegen of het mogelijk zou zijn politie maatregelen vast te stellen tegen vervuiling en vernieling van plantsoenen door honden. A. Wij zullen overwegen, of het mogelijk en noodig is om maatregelen te treffen, als hier bedoeld. Die maatregelen zijn echter moeilijk vast te stellen, in ieder geval zeer moeilijk te handhaven. De bevuiling van trottoirs zou er ver moedelijk door toenemen. Zandstroden bij gladheid. V. Nog andere leden informeerden of de politie voldoende^de hand houdt aan de verplichting van particulieren tot het strooien van zand voor hun woningen bij gladheid. A, Deze vraag wordt bevestigend beantwoord. Muziekvergunning gelegenheden van vermaak. V. Een lid bepleitte verlenging van de muziekvergunningen voor de grootere gelegenheden van# vermaak, in dien zin, g in ieder geval tot een half uur voor het gewone sluitingsuur muziek mag worden gemaakt. jC. V. Een paar leden stelden de vraag, waarom de Beursbrug n<jg

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1937 | | pagina 220