ih
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad
van Leeuwarden, 1937» BIJLAGE NO. 22.
van f. 25.- een maximum is en Burgemeester en Wethouders,
met inachtneming daarvan, de afzonderlijke vergoedingen
kunnen regelen al naar de omstandigheden.
Wij zijn bereid na te gaan of de hoogere vergoedingen voor
verlaging in aanmerking komen.
55* V. Een dezer leden was van oordeel, dat in sommige gevallen
het gebruik van een eigen rijwiel verplichtend zou kunnen
worden gesteld.
A. Voor een dergelijke wijziging van het tot dusver gevolgde
systeem bestaat onzes inziens niet voldoende aanleiding.
GEMEENTEWERKEN.
Algeme ene ko s t en
56. V. Een lid wenschte te worden ingelicht wat men verstaat
onder "algemeene kosten",
A. Onder algemeene kosten worden verstaan de verschillende
opslagen, waarmede de netto-uitgaven worden belast. Deze be
staan hoofdzakelijk uit kosten van toezicht, pensioenbijdragen,
kosten van ziekte en verlof, kosten van Ongevallenwet en Ar
beidswet, zoomede de algemeene kosten in engeren zin.
De specificatie van al deze opslagen is voor elk volg
nummer der bedrijfsbegrooting afzonderlijk vermeld in het tel-
kenjare bij de rekening van het bedrijf gevoegde overzicht
(bijlage 2, overzicht exploitatie van den gewonen dienst met
verdeeling algemeene kosten). De algemeene kosten in engeren
zin worden gevonden door de kosten van afschrijvingen, onder
houdskosten bureaux en werkplaatsen, kantoor- en teekenbe
hoeften en administratiekosten, jaarwedden en pensioenen,
rente van schuld en kasgeld, kosten van verlichting, verwar-
ming, brandverzekering en magazijndienst enz. te verminderen
met de winst op magazingoederen en op werk voor derden, ver
schillende ontvangsten, enz. Een en ander wordt vermeld op de
mede telken jare bij genoemde rekening overgelegde verlies-
en winstrekening. Wij meenen verder naar deze stukken te mogen
verwij zen.
57V. Een ander lid verzocht overlegging vaneen staat, waarop
berekend zijn de percentages der algemeene kosten op de ver
schillende posten.
A. Aangezien in de ontwerp-begrooting zoowel de netto-uit
gaven (onder uitgaven), als de uitgaven, inclusief algemeene
kosten (onder inkomsten) zijn opgenomen, is het geraamde per
centage dier kosten (dat gegrond is op de ervaringen der
laatste vijf jaren) door een eenvoudige deeling te berekenen.
Ten overvloede leggen wij hierbij een staat over, waarop de
percentages, zooals deze voor de onderhavige begrooting zijn
bepaald, staan vermeld.
Onderhoudspos ten.
58» V. Een lid verzocht een verklaring van het feit, dat ver
schillende onderhoudsposten zich in tamelijk stijgende lijn
bewegen in vergelijking met de werkelijke uitgaven over 1935
en de raming voor 193^» hetwelk zijns inziens niet alleen is
te verklaren uit een stijging der materiaalprijzen, omdat bij
onderhoudswerk het loon hoofdzaak is.
15
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad
van Leeuwarden, 1937* BIJLAGE NO. 22.
A. Waar de onderhoudsposten van het bedrijf in de afgeloo-
pen jaren rigoureus verminderd zijn en wij nog steeds voort
gaan, waar eenigszins mogelijk, op die uitgaven te bezuini
gen, is het ons allerminst duidelijk, hoe men kan spreken van
een "tamelijk stijgende lijn" in bedoelde kosten.
Om financiëele redenen hebben wij in 1935 onderscheidene
uitgaven, die eigenlijk noodzakelijk waren, achterwege gelaten.
Als gevolg van de weersgesteldheid vielen dat jaar tevens de
kosten van verwarming der gemeentegebouwen mede. Dat de werke
lijke uitgaven in 1935 niet als begrootingscijfers, dus als
maxima der uitgaven voor 1937» mogen worden aangehouden, zal
dan ook duidelijk zijn, te meer waar sindsdien de materialen-
prijzen niet onbelangrijk zijn gestegen, het aantal en de om
vang der onderhoudsobjecten zijn uitgebreid en sommige vaste
lasten, als de bijdragen in de pensioenen van voormalige ambte
naren, zijn verhoogd.
Evenmin kunnen de ramingen voor 193& als maatstaf dienen.
De thans overgelegde ontwerp-bedrijfsbegrooting is als geheel
lager dan de oorspronkelijk door den Raad goedgekeurde begroo
ting voor dat jaar. Dat de ramingen in December 193& niet onbe
langrijk werden verlaagd, was, zooals wij In den aanbiedings
brief bereids uiteengezet hebben, hoofdzakelijk een gevolg van
de omstandigheid, dat de benoodigde machtiging om de onder
houdswerken volledig uit te voeren, niet tijdig aanwezig was.
Hoewel het juist is, dat bij onderhoudswerk het loon het
voornaamste bestanddeel, n.l. 2/3 gedeelte, der kosten uit
maakt, mag de invloed van de stijging der materialenpr1jzen,
welke nog steeds voortduurt, geenszins worden onderschat. Wij
meenen dezen invloed thans reeds te mogen stellen op gemiddeld
10 tot 15$ der begrootingsposten.
Bestratingswerk.
V. Een lid drong aan op verandering in de methode van uit
voering van bestratingsnerk door dit niet meer aan te besteden,
doch in eigen beheer uit te voeren, omdat de aanbesteding
alleen geldt het arbeidsloon en de materialen door de gemeente
worden geleverd.
A. De taak van den aannemer omvat in feite de uitvoering van
het straatwerk, met uitzondering van de levering van de mate
rialen. Indien de uitvoering in eigen beheer zou geschieden,
zou het toezichthoudend personeel moeten worden uitgebreid,
aangezien de technisch ambtenaar, belast met het onderhoud
der bestratingen, sedert eenige maanden tevens belast is met
het onderhoud der waterwerken. De toestanden in het straat-
makersvak zijn verder zoodanig, dat een regeling voor de uit
voering in eigen beheer op moeilijkheden zou stuiten.
Volgno. 99»
V. Eenige leden achtten het niet geoorloofd, dat van het
bedrag, bestemd voor het onderhoud van woningen van het
Woningbedrijf een bedrag van f. 10.000.- wegens algemeene
kosten ten goede van Gemeentewerken komt en achtte dit een
beletsel voor versterking van het onderhoudsfonds van het
Woningbedrijf.
A. De zienswijze, dat van de gelden, bestemd voor het
onderhoud der gemeentewoningen, een bedrag van f. ^^00.-
"ten goede" zou komen aan het bedrijf der Gemeentewerken,
berust op een misvatting, aangezien dit bedrag voor het