r Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1937* BIJLAGE NO. 90» BIJLAGE NO. 90. Aan den Gemeenteraad. Als gevolg van een onlangs plaats gevonden hebbende wij ziging en aanvulling der Middelbaar Onderwijswet zullen de erkende hoogere handelsscholen komen te vervallen. De gemeen telijke hoogere burgerschool met 3-jarigen cursus en daarop aansluitende hoogere handelsschool met 2-jarigen cursus al hier, welke door den Minister van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen als een hoogere handelsschool met ^-j^igQ-11 cursus is erkend, zal derhalve als zoodanig niet kunnen blijven voort bestaan. Wel laten de overgangsbepalingen van de wet toe, dat bestaande scholen voorloopig nog onveranderd blijven bestaan en worden gesubsidieerd, maar het wil ons voorkomen, dat het niet in het belang van de school en hare leerlingen moet worden ge acht daarvan gebruik te maken. De gewijzigde wet geeft gelegenheid de school om te zet ten in een hoogere burgerschool A of B met 5-jarig0n cursus, dan wel in een handelsdagschool met 3- il-jarigen cursus. Aan de A-scholen staat het onderwijs\in de maatschappelijke vakken en de talen, aan de B-scholen het onderwijs in de wis- en natuurwetenschappelijke vakken op den voorgrond. Er zal derhalve moeten worden beslist, welke omzetting alhier zal plaats vinden. Wordt de school omgezet in een hoogere burgerschool, dan zal daarvan een H.B.S. (A) moeten worden gemaakt. Dit is feitelijk vanzelfsprekend, omdat deze laatste, als hoogere burgerschool, de tegenwoordige het meest, ja bijna geheel, benadert. Wat nu het verschil betreft tusschen een H.B.S. (A) met 5-jarigen cursus en een handelsdagschool met I4-jarigen cursus, dit bestaat in het algemeen hierin, dat bij de H.B.S. (A) het onderwijs in de maatschappelijke vakken en de talen op den voorgrond staat, deze school een breederen grondslag voor het onderwijs geeft, niet een echte handelsschool is en kan op leiden tot de universitaire studie. Een handelsdagschool daar entegen geeft een speciale opleiding voor handel en administra tie en bovendien algemeene vorming. De vakken van onderwijs zijn op enkele na dezelfde. Blijkens de gewisselde Kamerstukken heeft de Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen de vraag, of de H.B.S.(A) een "zuivere handelsschool" is, ontkennend beantwoord. Zij heeft, aldus is daarbij medegedeeld, met de handelsdagschool gemeen, dat de wetenschappelijke vakken, welke voor den aan staanden koopman van het meeste belang zijn, tot haar kern vakken behooren, doch zij verschilt met de handelsdagschool o.m. hierin, dat zij een omvangrijker doel nastreeft. Uit een en ander blijkt, dat een H.B.S. (A) meer per spectieven opent voor de leerlingen dan een handelsdagsohool. Immers, een H.B.S. (A) geeft op handelsgebied zeker niet minder dan een handelsdagschool, terwijl zij aan algemeene ontwikkeling belangrijk meer geeft. Omzetting in een handels dagsohool zou de school derhalve, al is het alleen reeds door het aantal leerjaren, op een lager plan brengen. Dit be- teekent mitsdien een teruggang op onderwijsgebied voor onze gemeente en naar onze meening valt zulks voor een stad als Leeuwarden, hoofdplaats der provincie, niet aan te bevelen. Wij doen in dit verband nog opmerken, dat de vraag van de omzetting in een H.B.S. (A) niet nu voor het eerst in het geding komt. Bij het in 1928 door ean daartoe benoemde Com missie ingestelde "onderzoek naar de gevolgen van opheffing der gemeentelijke hoogere burgerschool met 3 Ja.3rigen cursus", kwam deze Commissie o.m. met het voorstel (bijlage no. 17 tot het Raadsverslag) om de gemeentelijke hoogere burgerschool met 3-jarigen cursus en daarop aansluitende hoogere handelsschool met 2-jarigen cursus onverwijld om te zetten in een H.B.S. (A).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1937 | | pagina 315