r
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad
van Leeuwarden, 1937* BIJLAGE NO. 90»
BIJLAGE NO. 90.
Aan den Gemeenteraad.
Als gevolg van een onlangs plaats gevonden hebbende wij
ziging en aanvulling der Middelbaar Onderwijswet zullen de
erkende hoogere handelsscholen komen te vervallen. De gemeen
telijke hoogere burgerschool met 3-jarigen cursus en daarop
aansluitende hoogere handelsschool met 2-jarigen cursus al
hier, welke door den Minister van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen als een hoogere handelsschool met ^-j^igQ-11 cursus
is erkend, zal derhalve als zoodanig niet kunnen blijven voort
bestaan. Wel laten de overgangsbepalingen van de wet toe, dat
bestaande scholen voorloopig nog onveranderd blijven bestaan en
worden gesubsidieerd, maar het wil ons voorkomen, dat het niet
in het belang van de school en hare leerlingen moet worden ge
acht daarvan gebruik te maken.
De gewijzigde wet geeft gelegenheid de school om te zet
ten in een hoogere burgerschool A of B met 5-jarig0n cursus,
dan wel in een handelsdagschool met 3- il-jarigen cursus.
Aan de A-scholen staat het onderwijs\in de maatschappelijke
vakken en de talen, aan de B-scholen het onderwijs in de wis-
en natuurwetenschappelijke vakken op den voorgrond.
Er zal derhalve moeten worden beslist, welke omzetting
alhier zal plaats vinden.
Wordt de school omgezet in een hoogere burgerschool, dan
zal daarvan een H.B.S. (A) moeten worden gemaakt. Dit is
feitelijk vanzelfsprekend, omdat deze laatste, als hoogere
burgerschool, de tegenwoordige het meest, ja bijna geheel,
benadert.
Wat nu het verschil betreft tusschen een H.B.S. (A) met
5-jarigen cursus en een handelsdagschool met I4-jarigen cursus,
dit bestaat in het algemeen hierin, dat bij de H.B.S. (A) het
onderwijs in de maatschappelijke vakken en de talen op den
voorgrond staat, deze school een breederen grondslag voor het
onderwijs geeft, niet een echte handelsschool is en kan op
leiden tot de universitaire studie. Een handelsdagschool daar
entegen geeft een speciale opleiding voor handel en administra
tie en bovendien algemeene vorming. De vakken van onderwijs
zijn op enkele na dezelfde.
Blijkens de gewisselde Kamerstukken heeft de Minister van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen de vraag, of de H.B.S.(A)
een "zuivere handelsschool" is, ontkennend beantwoord. Zij
heeft, aldus is daarbij medegedeeld, met de handelsdagschool
gemeen, dat de wetenschappelijke vakken, welke voor den aan
staanden koopman van het meeste belang zijn, tot haar kern
vakken behooren, doch zij verschilt met de handelsdagschool
o.m. hierin, dat zij een omvangrijker doel nastreeft.
Uit een en ander blijkt, dat een H.B.S. (A) meer per
spectieven opent voor de leerlingen dan een handelsdagsohool.
Immers, een H.B.S. (A) geeft op handelsgebied zeker niet
minder dan een handelsdagschool, terwijl zij aan algemeene
ontwikkeling belangrijk meer geeft. Omzetting in een handels
dagsohool zou de school derhalve, al is het alleen reeds
door het aantal leerjaren, op een lager plan brengen. Dit be-
teekent mitsdien een teruggang op onderwijsgebied voor onze
gemeente en naar onze meening valt zulks voor een stad als
Leeuwarden, hoofdplaats der provincie, niet aan te bevelen.
Wij doen in dit verband nog opmerken, dat de vraag van
de omzetting in een H.B.S. (A) niet nu voor het eerst in het
geding komt. Bij het in 1928 door ean daartoe benoemde Com
missie ingestelde "onderzoek naar de gevolgen van opheffing
der gemeentelijke hoogere burgerschool met 3 Ja.3rigen cursus",
kwam deze Commissie o.m. met het voorstel (bijlage no. 17 tot
het Raadsverslag) om de gemeentelijke hoogere burgerschool met
3-jarigen cursus en daarop aansluitende hoogere handelsschool
met 2-jarigen cursus onverwijld om te zetten in een H.B.S. (A).