Bijlage tot het verslag dor handel ingen van de gemeenteraad van Leeuwarden, 1947. BIJLAGE No. 182. Maatschappij, do eigenares van hot gebouw, voor haar admi nistratie nodig hoeft) worden ingericht als Stationsgebouw. Op het omnia cement zul-lon ongeveer 40 standplaatsen voor autobussen worden aangelegd. 2.De bouw en de inrichting van het station en het bijbehorende emplacement zullen door de Gemeente Leeuwarden worden uit gevoerd en gefinancierd. 3.Do exnloitatie van het station zal door de Gemeente worden gevoerd te haren laste met dien verstande evenwel, dat de Nederlandse Spoorwegen een bijdrage zullen verlenen in het jaarlijks exploitatieverlies. 4.Na het geroedkomen van het station zullen de autobusonder nemers verplicht worden dit station als eind- en beginpunt hunner interlocale lijnen te gebruiken en van de haar toe te wijzen standplaatsen gebruik te maken. In verband met de vrij kostbare exploitatie wordt het alleszins gewettigd - geacht do autobusondememingen een retributie te doen beta len voor het gebruik van het station. Deze retributie ware echter aan do lage kant te houden, voorlopig is hierbij gedacht aan een bedrag van f 100,- por autobus per jaar. - 5.In hot algemeen zullen bij de exploitatie de autobusonder- nemingen als gelijkgerechtigde belanghebbenden worden be schouwd, zodat geen van haar eenbwvoorrechte positie zal innemen Wat de aan de uitvoering van dit plan verbonden fi nanciële consequenties betreft, mogen wij Uw College hot volgende mededelen. De totale kosten van het ontwerp worden globaal ge raamd op rond f 175.000,- en zullen - zoals boven reeds gezegd - ten laste van de knpitaaldicnst van de Gemeente moeten worden gebracht. Omtrent de jaarlijkse exploitatie-uitkomsten is al's voorlopige raming (definitieve cijfers zijn thans uiter aard niet beschikbaar) de volgende opzet gemaakt: Exploitatie-uitgaven Eente en afschrijving van het geïnvesteerde kapitaal (annuïteit 20 jaar,3 rente) f 11.800,- Kosten toezicht (o.m.salaris stations chef) 3.500,- Grondhuur 3500- Kosten onderhoud 1.500,- Kosten stroomverbruik 1.200,- Totaal der exploitatie-uitgaven f 21.500,- Exploitatie-ontvangsten lïuur standplaatsen f 4.000,- Opbrengst pacht wachtlokaal 5.000,- Totaal der exploitatie-ontvangsten 9.000,- 'Geraamd {Jaarlijks exploitatieverlies f 12.500,-, waarvan de Nederlandse Spoorwegen zich in beginsel bereid verklaard hebben do helft of f 6.250,- aan de Gemeente te zullen vergoeden. Het komt ons College voor, dat het opgestelde plan en de daaraan verbonden, bovenvermelde financiële gevolgen voor dn Gemeente alleszins aanvaardbaar geacht kunnen wor den en dat hot daarom aanbeveling verdient deze zo bij uitstek geschikte gelegenheid aan te grijpen, te meer waar deze oplossing naar onze overtuiging ongetwijfeld aan de nog steeds groter wordende behoefte aan centralisatie zal kunnen blijven voldoen tot het ogenblik, waarop in de toekomst het voor dit stadsdeel nog vast te stellen uit- -brèidingsplan - Bijlage tot het verslag der handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden, 1947. BIJLAGE NO. 182. breidingsplan (o.m. in verband met hot veemarktvraagstuk) zal worden verwezenlijkt en uitgevoerd. Hierbij mogen wij tenslotte nog do aandacht van Uw Raad vestigen op hot feit, dat met de totstandkoming van het ontworpen station (de eerste zodanige inrichting in ons land) niet slechts oen stadsbelang van de eerste orde zal zijn gediond, maar dat daarmede tevens door Leeuwarden een dien st zal worden bewezen aan de hele provincie, welke onze stad als hoofdstad en economisch middelpunt van Friesland waardig zal zijn. In verband met het bovenstaande mogen wij teneinde tot een definitieve afdoening van deze aangelegenheid te kunnen komen Uw Raad,onder verwijzing overigens naar de overgelegde stukken, waarin U meer gedetailleerde gegevens zult aantreffen en onder de mededeling, dat de Commissie voor de Openbare Werken zich met de onderhavige voorstellen heeft kunnen verenigen, voorstellen Uw goedkeuring te hech ten aan de bovengestelde plannen door in beginsel te be sluiten: I. tot de aanleg van een Centraal Autobusstation op de grond, gelegen ten Zuiden van de Zuidersingel, overeen komstig de hierbij behorende begroting en tekening, II. goed te keuren, dat de Gemeente zich na het gereedkomen van het sub a bedoelde autobusstation zal belasten met de exploitatTe van het station in dier voege, dat de Gemeente en de Nederlandse Spoorwegen gezamenlijk het exploitatieverlies zullen dragen op de wijze, als is vastgelegd in de terzake gevoerde correspondentie. Indien Uw College zich met deze voorstellen kan ver enigen, zullen wij met de betrekkelijke uitgaven rekening houden bij de opmaking van de Gemeentebegroting voor het dienstjaar 1948 en Uw Raad t.z.t. de nadere concrete voor stellen met betrekking tot de exploitatie van het station ter beslissing voorleggen. Leeuwarden, 31 December 1947. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A..A.M. VAN DER MBULEN, Burgemeester. T. BAKKER Secretaris. Verzonden 3 Januari 1948.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1947 | | pagina 445