Bijlage tot het verslag dor handel ingen van de gemeenteraad
van Leeuwarden, 1947. BIJLAGE No. 182.
Maatschappij, do eigenares van hot gebouw, voor haar admi
nistratie nodig hoeft) worden ingericht als Stationsgebouw.
Op het omnia cement zul-lon ongeveer 40 standplaatsen voor
autobussen worden aangelegd.
2.De bouw en de inrichting van het station en het bijbehorende
emplacement zullen door de Gemeente Leeuwarden worden uit
gevoerd en gefinancierd.
3.Do exnloitatie van het station zal door de Gemeente worden
gevoerd te haren laste met dien verstande evenwel, dat de
Nederlandse Spoorwegen een bijdrage zullen verlenen in het
jaarlijks exploitatieverlies.
4.Na het geroedkomen van het station zullen de autobusonder
nemers verplicht worden dit station als eind- en beginpunt
hunner interlocale lijnen te gebruiken en van de haar toe
te wijzen standplaatsen gebruik te maken. In verband met de
vrij kostbare exploitatie wordt het alleszins gewettigd -
geacht do autobusondememingen een retributie te doen beta
len voor het gebruik van het station. Deze retributie ware
echter aan do lage kant te houden, voorlopig is hierbij
gedacht aan een bedrag van f 100,- por autobus per jaar. -
5.In hot algemeen zullen bij de exploitatie de autobusonder-
nemingen als gelijkgerechtigde belanghebbenden worden be
schouwd, zodat geen van haar eenbwvoorrechte positie zal
innemen
Wat de aan de uitvoering van dit plan verbonden fi
nanciële consequenties betreft, mogen wij Uw College hot
volgende mededelen.
De totale kosten van het ontwerp worden globaal ge
raamd op rond f 175.000,- en zullen - zoals boven reeds
gezegd - ten laste van de knpitaaldicnst van de Gemeente
moeten worden gebracht.
Omtrent de jaarlijkse exploitatie-uitkomsten is al's
voorlopige raming (definitieve cijfers zijn thans uiter
aard niet beschikbaar) de volgende opzet gemaakt:
Exploitatie-uitgaven
Eente en afschrijving van het geïnvesteerde
kapitaal (annuïteit 20 jaar,3 rente) f 11.800,-
Kosten toezicht (o.m.salaris stations
chef) 3.500,-
Grondhuur 3500-
Kosten onderhoud 1.500,-
Kosten stroomverbruik 1.200,-
Totaal der exploitatie-uitgaven f 21.500,-
Exploitatie-ontvangsten
lïuur standplaatsen f 4.000,-
Opbrengst pacht wachtlokaal 5.000,-
Totaal der exploitatie-ontvangsten 9.000,-
'Geraamd {Jaarlijks exploitatieverlies f 12.500,-,
waarvan de Nederlandse Spoorwegen zich in beginsel bereid
verklaard hebben do helft of f 6.250,- aan de Gemeente te
zullen vergoeden.
Het komt ons College voor, dat het opgestelde plan en
de daaraan verbonden, bovenvermelde financiële gevolgen
voor dn Gemeente alleszins aanvaardbaar geacht kunnen wor
den en dat hot daarom aanbeveling verdient deze zo bij
uitstek geschikte gelegenheid aan te grijpen, te meer
waar deze oplossing naar onze overtuiging ongetwijfeld
aan de nog steeds groter wordende behoefte aan centralisatie
zal kunnen blijven voldoen tot het ogenblik, waarop in de
toekomst het voor dit stadsdeel nog vast te stellen uit-
-brèidingsplan -
Bijlage tot het verslag der handelingen van de gemeenteraad
van Leeuwarden, 1947. BIJLAGE NO. 182.
breidingsplan (o.m. in verband met hot veemarktvraagstuk)
zal worden verwezenlijkt en uitgevoerd. Hierbij mogen wij
tenslotte nog do aandacht van Uw Raad vestigen op hot feit,
dat met de totstandkoming van het ontworpen station (de
eerste zodanige inrichting in ons land) niet slechts oen
stadsbelang van de eerste orde zal zijn gediond, maar dat
daarmede tevens door Leeuwarden een dien st zal worden bewezen
aan de hele provincie, welke onze stad als hoofdstad en
economisch middelpunt van Friesland waardig zal zijn.
In verband met het bovenstaande mogen wij teneinde
tot een definitieve afdoening van deze aangelegenheid te
kunnen komen Uw Raad,onder verwijzing overigens naar de
overgelegde stukken, waarin U meer gedetailleerde gegevens
zult aantreffen en onder de mededeling, dat de Commissie
voor de Openbare Werken zich met de onderhavige voorstellen
heeft kunnen verenigen, voorstellen Uw goedkeuring te hech
ten aan de bovengestelde plannen door in beginsel te be
sluiten:
I. tot de aanleg van een Centraal Autobusstation op de
grond, gelegen ten Zuiden van de Zuidersingel, overeen
komstig de hierbij behorende begroting en tekening,
II. goed te keuren, dat de Gemeente zich na het gereedkomen
van het sub a bedoelde autobusstation zal belasten met
de exploitatTe van het station in dier voege, dat de
Gemeente en de Nederlandse Spoorwegen gezamenlijk het
exploitatieverlies zullen dragen op de wijze, als is
vastgelegd in de terzake gevoerde correspondentie.
Indien Uw College zich met deze voorstellen kan ver
enigen, zullen wij met de betrekkelijke uitgaven rekening
houden bij de opmaking van de Gemeentebegroting voor het
dienstjaar 1948 en Uw Raad t.z.t. de nadere concrete voor
stellen met betrekking tot de exploitatie van het station
ter beslissing voorleggen.
Leeuwarden, 31 December 1947.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A..A.M. VAN DER MBULEN, Burgemeester.
T. BAKKER Secretaris.
Verzonden 3 Januari 1948.