mM™ .10 ,;t (;'i r 1 i. Bijlage tot het verslag aer handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden, 1948. BIJLAGE HO.19b. BIJLAGE NO. 196. Aan de Gemeenteraad. Op 1 Januari j.l. met de Noord-Zuidlijn begonnen, heeft deN.T.M.-stadsautobusdienst zich, zoals Uw Raad ongetwijfeld bekend zal zijn, reeds zeer spoedig weten uit te breiden tot een vier-lijnendienstterwijl er naar gestreefd wordt om reeds in de naaste toekomst, zodra de N.T.M. debeschikking zal heb ben gekregen over voldoende rollend materiaal en de vervoers frequentie deze uitbreiding van de dienst.zal motiveren, op al le lijnen de kwartiersdienst in te voeren. Thans bestaat deze kwartiersdienst reeds op lijn I Julianalaan - Cambuurplein v.v. De in enkele maanden bereikte, gunstige resultaten motiveren dan ook naar onze mening stellig de conclusie, dat deze dienst voor de stad een grote aanwinst moet worden geacht. Dank zij het veelvuldig'gebruik, dat het publiek reeds van den beginne af van dit nieuwe vervoermiddel heeft gemaakt, heeft deze stads dienst zijn plaats in het stadsverkeer kunnen innemen en, gelet op de geleidelijke toename van het gebruik, zal hij, naar onze overtuiging, in dat verkeer een steeds gewichtiger nlaats in nemen. Dit gunstige resultaat moet ongetwijfeld voor een goed deel worden toegeschreven aan het feit, dat, tegelijk met de uitbrei ding van het aantal lijnen-, op één centraal ounthet Wilhelmina- plein, gelegenheid werd gegeven om zonder bijbetaling over te stanpen. Deze mogelijkheid heeft immers medegebracht, dat voor een ieder tegen betaling van een betrekkelijk gering bedrag practisch elke stadswijk bereikbaar is geworden, hetgeen de dienst uiteraard populair maakte en niet zal nalaten er toe bij te dra gen, dat het gebruik van dit vervoermiddel ook in de toekomst zal blijven toenemen. Deze overstap-mogelijkheid brengt eohter voor de reizigers het inconvenient mede, dat zij op het WilhelminaDlein dikwijls enkele minuten op aansluiting moeten wachten en gedurende die tijd bij slecht weer blootgesteld zijn aan regen, wind en koude. Deze omstandigheid heeft dan ook reeds thans in zeer sterke mate de behoefte doen gevoelen aan een eenvoudig ingerichte centrale autobushalte ter olaatse welke aan het 'Dubliek enige beschut ting zal kunnen bieden. In overleg met de Directie van de N.T.M., •die de bouw van een zodanige inrichting mede van groot belang acht voor de verdere ontplooiing van de dienst, hebben wij daar om aan de Directeur der Gemeentewerken opdracht gegeven een ont werp met kostenbegroting voor een zodanig bouwwerk bij ons in te dienen. Genoemde directeur heeft daarop aan ons doen toekomen het bij de stukken overgelegde ontwerp, waarbij, zoveel mogelijk met behoud van de bestaande bomen, het Westelijk gedeelte van het tussen het Wilhelminaolein en de Merc^ ^.usfontein gelegen plantsoen voor dit doel wordt bestemd. Met dit plan hebben wij ons geheel kunnen verenigen. Dit plantsoengedeelte leent zich uit stekend voor het genoemde doel, terwijl, gelet op de hc danigheid van en de toestand, waarin het plantsoen verkeert, de opoffering van een gedeelte daarvan zeker niet als een overwegend bezwaar voor de stad behoeft te worden beschouwd. Deze oplossing, waarbij tevens een perron met vaste standplaatsen voor de verschillende lijnen zal worden aangelegd, brengt bovendien nog het grote voordeel mede, dat niet langer een gedeelte van het Wilhelmina plein als stand- en overstapplaats behoeft te worden gebruikt, iets dat reeds meerdere malen in de gevallen, dat dit"plein voor andere doeleinden moest worden gebruikt (kermis, Vrijdagmarkten, enz,, tot ernstige verkeers- en andere moeilijkheden aanleiding heeft gegeven. In verband met het feit, dat het hier niet uitsluitend een be lang betreft van het van de stadsautobusdienst gebruik makende publiek, doch ongetwijfeld evenzeer van de N.T.M. (ook deze accom modatie zal niet nalaten het busverkeer te stimuleren), hebben

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1948 | | pagina 424