Bijlage tot het verslag der handelingen
van Leeuwarden, 1950.
van de gemeenteraad
BIJLAGE NO. 52.
4. voor het recht tot het berijden van de Oude Lekkumerdiik
is door huurster aan de gemeente een vergoeding verschul
digd van f. 25,-- por jaar;
5. zegelkosten van de ter zake van deze verhuring op te
maken akte zijn voor rekening van huurster.
Leeuwarden, 23 Maart 1950-
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A «A.M. VAN LEI MEÜLEN, Burgemeester.
T.BAKKER, Secretaris.
Verzonden 29 Maart 1950.
lage tot het verslag der handelingen van de gemeenteraad
van Leeuwarden1950. BIJLAGE NO. 53
BIJLAGE NO.53-
Aan de Gemeenteraad.
Naar Uw Raad bekend is bestonden er sedert geruime
tijd tij ons College plannen om tot verbetering van de Schrans
en de Verlengde Schrans over te gaan. Bit weggedeelte, dat
deel uitmaakt van de enige toegangsweg tot de stad uit Zuide
lijke richting, is ten enenmale te smal voor het verwerken
van het ter plaatse zeer drukke verkeer. Vooral in de Schrans
(het gedeelte van de Raadhuisstraat tot aan de Huizumerlaan)
waar doorlopend vele motorvoertuigen worden geparkeerd ten
behoeve van de aanliggende bedrijven en winkels, is het maken
van een parkeergelegenheid voor bedoelde voertuigen een drin
gende noodzaak geworden, terwijl ook de overige gedeelten
van deze toegangsweg zodanig dienen te worden verbeterd, dat
zij voldoen aan de eisen, welke momenteel aan een dergelijke
wegmoeten worden gesteld.
Ne Directeur der Gemeentewerken heeft thans bij ons College
een uitgewerkt plan tot verbetering van het onderhavige weg
gedeelte ingediend. Bit plan bestaat uit het maken van een
gefundeerde asphaltweg, ter breedte van 8.00 m, over de gehele
lengte van de Schrans (vanaf de Raadhuisstraat) en de Verlengde
Schrans. Van de Raadhuisstraat tot de Huizumerlaan is, ter
weerszijden aansluitend aan de asphaltweg, een klinkerverharding,
breed 3-00 - 3. 50 m, ontworpen, welke verharding bestemd is voor
het langzame verkeer en tevens voor parkeerplaats voor motor
voertuigen. Naast deze strook zijn ter weerszijden van de weg
Trottoirs geprojecteerd ter breedte van 4-00 - 5» 50 m. Bij toe
passing van dit straatprofiel kunnen de bestaande riolen, lei
dingen en kabels vrijwel op hun plaats blijven, hetgeen als een
voordeel moet worden beschouwd, aangezien het verleggen van deze
leidingen enz. niet alleen kostbaar is te noemen, doch boven
dien door de nog steeds heersende schaarste aan materialen wel
licht niet uitvoerbaar zou blijken te zijn. Y/ij mogen U, betref
fende het vorenstaande, verwijzen naar de bij de stukken over
gelegde tekening, gemerkt nc.3472.
Voor het gedeelte van de Huizumerlaan tot de Prinses Juliana-
laan zijn ter weerszijden van do asphaltweg een groenstrook,
breed 1.50 m, een ventweg (parallelweg), breed 4.50 m, en trot
toirs, ter breedte van 4-00 m ontworpen (zie de tekening, ge
merkt no. 3473
Voor het kruispunt van de Verlengde Schrans en de Prinses
Julianalaan zijn, in overleg met de Bienst van de Rijkswater
staat, plannen gemaakt voor het aanleggen van een verkeersplein,
hetwelk aansluiting geeft op de nieuwe brug over het Van Harinxma
kanaal (zie de tekening, gemerkt no. 3474)-
Het gedeelte van de Hollanderdijk tot de Raadhuisstraat zal,
voorzover de rijweg betreft, enigszins worden verbreed; de ver
harding van de rijweg zal aldaar bestaan uit straatklinkers.
Daarnaast zijn betegelde trottoirs ontworpen (zie de tekening,
gemerkt no. 3472)
Voor de uitvoering van bovenbedoelde werken, overeenkomstig
ie ingediende plannen, is het aankopen van gedeelten van voor-
Tuinen e.d. van particulieren noodzakelijk. Omtrent deze aan
gelegenheid zullen U zeer binnenkort de nodige voorstellen be
reiken.
De totale kosten van het aanbrengen van de voorgestelde ver
beteringen worden geraamd op rond f. 390.000,--. Een nadere
specificatie van dit bedrag is aangegeven op de bij de stukken
gevoegde kostenbegroting.
"On-"