zijn en de productiviteit opvoeren", doch het beschikken
over inkomsten, ten minste gelijk aan die van het vorige
jaar, is noodzakelijk cm de taak uit te voeren, die de"
plaatselijke overheid op zich heeft genomen en die niet
kan worden ingekrompen zonder bijzondere belangen van de
burgerij te schaden. Zelfs kan met gelijk blijvende in
komsten niet worden volstaan. Zo zullen b.v. tegenover de
in de laatste jaren, ten gevolge van de uitvoering van
talrijke kapitaalswerken, sterk gestegen rente en af
schrijving, gelet op het vrijwel bevroren inkomstenpeil
der gemeente, naar onze mening slechts hogere uitkeringen
uit het gemeentefonds als dekking kunnen gelden. Er kan
toch niet van het gemeentebestuur worden verwacht, dat
bij lagere of gelijkblijvende uitkeringen en bij stijgende
kosten voor de dienst 1952 een sluitend budget wordt ver
kregen.
Uiteraard dient bij het gemeentelijk beheer de effi
ciency zo hoog mogelijk te worden opgevoerd. Immers de
beperktheid van de middelen dwingt een gemeentebestuur er
toe uit de steeds toenemende behoeften een zodanige keuze
te doen, dat steeds de belangrijkste behoeften worden be
vredigd.
Openbare veiligheid.
Zoals bekend, krijgt de gemeente, ingevolge het Be
sluit vergoeding politiekosten 1950, de ten behoeve van de
politie te maken kosten tegen vaste normen van het Rijk
vergoed. Kon in de afgelopen jaren uit deze vergoeding een
reserve worden gekweekt, voor 1 952 worden de kosten
f. 14.845,- hoger geraamd dan de te ontvangen vergoeding,
welk bedrag ten laste van de bedoelde reserve wordt gebracht.
De Minister van Binnenlandse Zaken heeft medegedeeld
de klacht, dat de normen te laag zijn, ernstig te zullen
onderzoeken. De nadruk werd er op gelegd, dat het de bedoe
ling is de vergoeding met het kostenpeil in overeenstem
ming te houden.
Bij het bepalen van haar beleid ten aanzien van de
burgerlijke verdediging is de Regering er van uit gegaan,
dat ook de gemeenten grote belangen hebben bij de bescher
ming van de bevolking en dat de gemeenten bereid zullen
zijn hiervoor financiële offers te brengen. Volgens het
bij de Tweede Kamer in behandeling zijnde wetsontwerp
zijn dé kosten, voortvloeiende uit de bescherming van de
bevolking en de voorbereiding daarvan, verplichte uitga
ven in de zin van artikel 24Ö van de Gemeentewet. Bij alge
mene maatregel van bestuur zullen regelen worden gesteld
volgens welke aan de gemeenten een bijdrage uit 's Rijks
kas beschikbaar wordt gesteld ter tegemoetkoming in of tot
goedmaking van de hier bedoelde kosten. In afwachting van
het tot stand komen van bedoeld wetsontwerp is, voorname
lijk als tegemoetkoming in de personeelslasten, een ril-.1®"
bijdrage geraamd overeenkomstig de normen, zoals deze dij
schrijven van de vioc-Minister-PresidentMinister zonder
portefeuille, te onzer kennis zijn gebracht.
Volkshuis ves t i ng
Met betrekking tot de woningvoorziening leggen wij U
hierbij een staat over van de geregistreerde aanvragen v
woonruimte per 31 December 1951 (bijlage I), alsmede een
"over-"
overzicht van de in 1951 gereedgekomen en per 31 December
1951 in aanbouw zijnde woningen, onder vermelding van de
complexen, waarvan de bouw in de laatste weken is aange
vangen (bijlage II).
Het stemt tot voldoening, dat dank zij de door de in
gezetenen getoonde burgerzin in 1952 met de bouw van een
behoorlijk aantal woningen kon worden gestart. Verwacht mag
worden, dat onze gemeente, naast de opbrengst van de zo
goed geslaagde burgerzinlening, een op de plaatselijke wo
ningnood gebaseerde toewijzing uit de door de centrale over
heid aangetrokken en voor de woningbouw bestemde gelden zal
ontvangen.
Op grond van de overgelegde cijfers mag worden verwacht,
dat in 1952 meer woningen voor bewoning gereed zullen komen
dan in 1 951
Zeer binnenkort zullen wij U plannen voorleggen tot de
bouw van een aantal woningen ter vervanging van af te breken
krotwoningen.
Onderwijs
Zoals reeds bij de aanbieding van de begroting van 1951
onder Uw aandacht is gebracht, heeft de Regering het voorne
men belangrijke verlagingen van de schoolgelden, waaronder
de invoering van een gezinsreductie, in te voeren. Tot op
heden is nog slechts de regeling van het schoolgeld voor de
rijksscholen voor middelbaar en voorbereidend hoger onderwijs
gewijzigd, waarbij het schoolgeld is verlaagd. Aangezien nog
niet bekend is in hoeverre de gemeente, bij aanpassing van
de gemeenteregeling aan die van het Rijk, schadeloos zal wor
den gesteld voor de ten gevolge hiervan te derven inkomsten,
is tot op heden een wijziging van de gemeentelijke regeling
voor deze schoolgelden achterwege gebleven.
De gehele schoolgeldheffing vervult ons overigens met
zorg. Enerzijds kan slechts over de door de rijksbelasting
administratie te verstrekken schoolgeldmaatstaven worden be
schikt, nadat de rijksbelastingaanslagen zijn opgelegd, - en
zoals bekend is, is de hier bestaande achterstand nog niet
ingehaald - anderzijds zal wellicht met terugwerkende kracht
een gezinsreductie worden ingevoerd. Wij verwachten, dat de
in te voeren gezinsreductie bijzondere administratieve moei
lijkheden zal medebrengen, aangezien dan immers voor elk ge
zin bekend moet zijn, hoeveel kinderen, die onderwijs aan
verschillende onderwijsinstellingen kunnen genieten, zowel
in,als buiten de gemeente, voor reductie in aanmerking komen
Hoewel van de in te voeren maatregelen de juiste omvang nog
niet bekend is, mag wel worden aangenomen, dat de perceptie
kosten, aan de schoolgeldheffing verbonden, zeker zullen
stijgen.
Verhoging van verschillende uitgaven van hoofdstuk VIII
is niet te ontgaan, in verband met het toenemen van het aan-
tai leerlingen en de nog steeds stijgende kosten (b.v. voor
verwarming e.d.).
De stijging van het aantal leerlingen komt tot uitdruk
king in de op bijlage III vermelde cijfers.
^Op de door de Minister van Onderwijs, Kunsten en Weten-
iqcpP^en opgestelde urgentielijst-scholenbouw staat voor
vooronze gemeente de bouw van een school ten behoeve
vn bijzonder lager onderwijs vermeld. Bij de post "on-
-ia-Ü??"e.ne uitgaven" is bereids de hieruit voortvloeiende
J drlijkse last geraamd.
"Enkele"