No. 4317.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van "burgemeester en wethouders van
17 April 1952 (bijlage no. 82)
B E S I U I T
I. aan het Leeuwarder Comité "Ons Garnizoen" een garantie
te verlenen van ten hoogste f. 4.000,-- in een eventu
eel nadelig saldo van de onder auspiciën van genoemd
comité op 22, 23 en 24 Mei 1952 te organiseren lucht
vaartexpositie en vliegdemonstraties
II. hiervoor een crediet uit te trekken op de eerstvolgende
wijziging van de gemeentebegroting voor de dienst 1952
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Bijlage tot het verslag der handelingen van de gemeenteraad
van Leeuwarden1952. Bijlage no. 83.
Leeuwarden, 21 April 1952.
Aan de Gemeenteraad.
Zoals Uw raad bekend ishebben burgemeester en wethou
ders bij hun besluit van 1 December 1948 aan de directie
van de N.V. Nederlandse Tramweg Maatschappij te Heerenveen
vergunning verleend voor de uitoefening van een stadsauto
busdienst binnen de gemeente voor de tijd van tien jaren,
gerekend vanaf 1 Januari 1948 af en o.m. onder de voorwaar
de, dat gedurende dit tijdvak de autobusdienst zou moeten
voldoen aan de eisen, welke uit een oogpunt van stadsver-
keersbehoefte in het algemeen kunnen worden gesteld. Bij de
vaststelling van deze eisen diende rekening te worden ge
houden met de exploitatieuitkomsten van de dienst.
Na de dienst te hebben aangevangen met twee lijnen bleek
reeds tijdens de eerste maanden der exploitatie, dat de fre
quentie, waarmede het publiek van deze nieuwe verkeersmoge
lijkheid gebruik maakte, verre beneden de verwachtingen bleef
üitbreiding van het aantal lijnen, verlegging der lijnen,
intensivering van de dienst (invoering kwartiersdiensten
andere maatregelen, waarvan met recht een toenemend gebruik
mocht worden verwacht, mochten niet baten, met het gevolg,
lat de directie van de N.T.M. op 24 Januari 1950 aan ons
college mededeelde, dat de uitkomsten van de dienst dermate
verliesgevend waren, dat onmogelijk met de exploitatie van de
toen bereden 4 lijnen kon worden doorgegaan. Zij achtte het
noodzakelijk en gewenstdat een nieuwe exploitatieregeling
werd ontworpen en verzocht ons daartoe te willen bevorderen,
cat de heren p.J, Moll, rijksinspecteur van het verkeer, en
q- 3. Foppesdirecteur van het E.T.I.F., die in 1947 reeds
aan plan voor een stadsautobusdienst hadden ontworpen, thans
leze aangelegenheid opnieuw zouden bestuderen aan de hand van
^ervaringen en cijfers van de laatste 2 jaren, waarna dan
2ou kunnen worden overlegd, op welke wijze een verdere exploi
*atie mogelijk zou zijn. Overtuigd van de redelijkheid van
n verzoek, hebben wij de hierboven genoemde heren gevraagd
us omtrent het reorganiseren van de stadsautobusdienst te
„1f ®n a<dviseren en terzake van dit advies overleg te plegen
Eex de directeur van de N.T.M.
P0 heren Moll en Foppes hebben gaarne aan ons verzoek
to en ons schrijven van 14 April 1950 een rapport
- zake verbetering van de locale autobusdienst doen toekomen
Yi„/aPP°rt ó-s voor de leden van Uw raad bij de stukken ter
1 leSelegdDe conclusie van het rapport luidt als volgt:
'ousdi fle°aPu'tilerenh zijn wij van mening, dat een stadsauto-
moceV^u ^"n P,eeuwarhen zonder een te hoog oplopend verlies
exBi lijktmits het aantal lijnen beperkt blijft, de
wordt'zuiniê en doelmatig is en steeds opnieuw getracht
in o e diensten zo populair mogelijk te maken. Daartoe ware
waart-r®1^6 P-1-aa~ts 20 geeigend mogelijk materieel te kiezen,
dienen'' ai'teraard de dieselmotor als krachtbron zal moeten
ni£heij Voorts zal het beheer met de grootst mogelijke zui-
a°eten hmo®ten geschieden en de dagelijkse leiding veel zorg
ten hev, aan een 20 hoog mogelijk opgevoerde service
van de vVe Van het Puhliek. Ten slotte zal na de opheffing
net waar ?6n en 4 en inlegging van een nieuwe lijn 3 het
rscjaijnlijk nog juist kunnen voldoen aan de door de
ge-