de uitvoering dan eerst in het najaar ter hand kan worden ge
nomen. Met het oog op de weersomstandigheden in het najaar
zal de aannemingssom in dat geval belangrijk hoger zijn, dan
bij uitvoering in een gunstiger jaargetijde. Aangezien de
post arbeidslonen voor dit project betrekkelijk laag is, zal
hetsubsidie niet opwegen tegen het voordeel, dat verkregen
wordt, indien het tijdstip van uitvoering in eigen hand 'wordt
gehouden.
Op basis van een afschrijving op deze investering van
10% en naar een rentepercentage van 3i% zijn de gemiddelde
kapitaalslasten te stellen op 12.02% van f.21.500,-- is rond
f.2.285,-. Voor 1954 worden deze lasten gesteld op
3 "2% rente van f.21.500,- f. 752,50
10% afschrijving op f.21.500,- f. 2.150,--
f. 27902750
of rond f. 2.905,--
Onder mededeling, dat de commissie voor openbare werken
en de financiële commissie zich hiermede kunne n verenigen,
stellen wij U voor op de begroting voor 1954 voor het plan
tot dempen van de haven te Wijtgaard een crediet van f.21.500,-
uit te trekken.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Meulen, Burgemeester.
T. Bakker, Secretaris.
Verzonden 29 Mei 1954.
Bouw van woningen door "Beter Wonen" (94) en "St. Joseph" (38)
Bijlage no. 87. Leeuwarden, 26 Mei 1954.
Aan de Gemeenteraad.
Zoals U bekend zal zijn, wordt aan elke gemeente steeds voor
een periode van drie jaar bouwvolume toegewezen. De eerste drie
jarige periode eindigde op 31 December 1953. Gedurende deze peri
ode heeft de gemeente volume ontvangen voor de bouw van 1322 wo
ningen, welke alle zijn gebouwd.
Voor de nieuwe periode, welke 1 Januari j.l. aanving, heeft
de gemeente volume ontvangen voor de bouw van 900 woningen. IJ zult
begrijpen, dat deze toewijzing ons college met grote zorg vervult
en dat wij alles in het werk stellen en zullen stellen om dit toe
gewezen volume verhoogd te krijgen. Temeer omdat het aantal wo
ningzoekenden in onze gemeente in de afgelopen drie jaar niet
noemenswaardig is gedaald. De geringe toewijzing is een gevolg van
de maatstaven bevolkingsverloop en migratieverschijnselen, fre
quentie van krotten en andere oude woningen, bestaand woningtekort),
die door het Rijk bij de verdeling van het landelijke volume over
de verschillende provincies worden gevolgd. Voor de Provincie
Friesland zijn die maatstaven bij de uitwerking bijzonder ongun
stig gebleken, waardoor het provinciaal contingent slechts 3500
woningen omvat. Vanwege de provincie is in verband hiermede her
haaldelijk op herziening van de maatstaven aangedrongen. Tot op
heden hebben deze pogingen echter geen resultaat opgeleverd.
Het zal U duidelijk zijn, dat de geringe toewijzing het nood
zakelijk maakt, dat bij de toewijzing van bouwvolume voor bouwplan
nen nog scherper dan voorheen er op moet worden gelet, dat de te
bouwen woningen ten goede komen aan die personen, die uit een oog
punt van billijke verdeling van woonruimte aanvaardbaar zijn.
Dit brengt met zich mede, dat voor 'woningen in de particuliere
sector in het vervolg eerst bouwvolume kan worden toegewezenals
deze zekerheid is verkregen.
Het aan de gemeente toegewezen bouwvolume kan als volgt wor
den verdeeld:
1. ter vervanging van oude woningen: 173 woningen;
2. ter vrije besteding: 623
3. extra toewijzing van woningen ter
vrije besteding uit de landelijke
reserve voor migratie en vervan
ging (zijnde 100% der aan Friesland
gedane toewijzing)50
als provinciale hoofdstad: 54
Van dit aantal zullen ongeveer 250 woningen gebouwd kunnen
worden in de particuliere sector. De andere woningen zullen door
de gemeente of door de woningbouwcorporaties moeten worden ge
bouwd
Aangezien het van groot belang is, dat het bouwen van wo
ningen zo snel mogelijk voortgang vindt, hebben wij verschillen
de woningbouwcorporaties verzocht plannen te ontwerpen voor de
"bouw"
4. extra toewijzing uit de provinciale
reserve in verband met de centrum
functie van Leeuwarden en zijn positie