de uitvoering dan eerst in het najaar ter hand kan worden ge nomen. Met het oog op de weersomstandigheden in het najaar zal de aannemingssom in dat geval belangrijk hoger zijn, dan bij uitvoering in een gunstiger jaargetijde. Aangezien de post arbeidslonen voor dit project betrekkelijk laag is, zal hetsubsidie niet opwegen tegen het voordeel, dat verkregen wordt, indien het tijdstip van uitvoering in eigen hand 'wordt gehouden. Op basis van een afschrijving op deze investering van 10% en naar een rentepercentage van 3i% zijn de gemiddelde kapitaalslasten te stellen op 12.02% van f.21.500,-- is rond f.2.285,-. Voor 1954 worden deze lasten gesteld op 3 "2% rente van f.21.500,- f. 752,50 10% afschrijving op f.21.500,- f. 2.150,-- f. 27902750 of rond f. 2.905,-- Onder mededeling, dat de commissie voor openbare werken en de financiële commissie zich hiermede kunne n verenigen, stellen wij U voor op de begroting voor 1954 voor het plan tot dempen van de haven te Wijtgaard een crediet van f.21.500,- uit te trekken. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Meulen, Burgemeester. T. Bakker, Secretaris. Verzonden 29 Mei 1954. Bouw van woningen door "Beter Wonen" (94) en "St. Joseph" (38) Bijlage no. 87. Leeuwarden, 26 Mei 1954. Aan de Gemeenteraad. Zoals U bekend zal zijn, wordt aan elke gemeente steeds voor een periode van drie jaar bouwvolume toegewezen. De eerste drie jarige periode eindigde op 31 December 1953. Gedurende deze peri ode heeft de gemeente volume ontvangen voor de bouw van 1322 wo ningen, welke alle zijn gebouwd. Voor de nieuwe periode, welke 1 Januari j.l. aanving, heeft de gemeente volume ontvangen voor de bouw van 900 woningen. IJ zult begrijpen, dat deze toewijzing ons college met grote zorg vervult en dat wij alles in het werk stellen en zullen stellen om dit toe gewezen volume verhoogd te krijgen. Temeer omdat het aantal wo ningzoekenden in onze gemeente in de afgelopen drie jaar niet noemenswaardig is gedaald. De geringe toewijzing is een gevolg van de maatstaven bevolkingsverloop en migratieverschijnselen, fre quentie van krotten en andere oude woningen, bestaand woningtekort), die door het Rijk bij de verdeling van het landelijke volume over de verschillende provincies worden gevolgd. Voor de Provincie Friesland zijn die maatstaven bij de uitwerking bijzonder ongun stig gebleken, waardoor het provinciaal contingent slechts 3500 woningen omvat. Vanwege de provincie is in verband hiermede her haaldelijk op herziening van de maatstaven aangedrongen. Tot op heden hebben deze pogingen echter geen resultaat opgeleverd. Het zal U duidelijk zijn, dat de geringe toewijzing het nood zakelijk maakt, dat bij de toewijzing van bouwvolume voor bouwplan nen nog scherper dan voorheen er op moet worden gelet, dat de te bouwen woningen ten goede komen aan die personen, die uit een oog punt van billijke verdeling van woonruimte aanvaardbaar zijn. Dit brengt met zich mede, dat voor 'woningen in de particuliere sector in het vervolg eerst bouwvolume kan worden toegewezenals deze zekerheid is verkregen. Het aan de gemeente toegewezen bouwvolume kan als volgt wor den verdeeld: 1. ter vervanging van oude woningen: 173 woningen; 2. ter vrije besteding: 623 3. extra toewijzing van woningen ter vrije besteding uit de landelijke reserve voor migratie en vervan ging (zijnde 100% der aan Friesland gedane toewijzing)50 als provinciale hoofdstad: 54 Van dit aantal zullen ongeveer 250 woningen gebouwd kunnen worden in de particuliere sector. De andere woningen zullen door de gemeente of door de woningbouwcorporaties moeten worden ge bouwd Aangezien het van groot belang is, dat het bouwen van wo ningen zo snel mogelijk voortgang vindt, hebben wij verschillen de woningbouwcorporaties verzocht plannen te ontwerpen voor de "bouw" 4. extra toewijzing uit de provinciale reserve in verband met de centrum functie van Leeuwarden en zijn positie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1954 | | pagina 112