benodigd voor de volledige voorziening dier gemeenten. Alsdan
zal de af-mijn-prijs met het aldus gecalculeerde prijsverschil
worden verminderd, indien daarvoor de prijs van het aardgas
voortvloeiende uit de prijsformule tenminste 0,1 cent per een
heid lager wordt.
Met betrekkingttot de resterende cent van bovengenoemd
prijsverschil van 1? cent zij het volgende opgemerkt. Tegenover
de niet te kwantificeren kwade kansen, welke de in het Federaal
Orgaan verenigde gemeenten er toe brengen om de draagbare prijs
voor het aardgas op 1 cent te stellen, staan goede kansen, welke
in feite de draagbare prijs verhogen. Immers, uit de desbetref
fende calculatie blijkt, dat de kostprijs van het zelf geprodu
ceerde gas voor de komende 20 jaar eerder een tendenz tot"stij
gen dan tot dalen zal vertonen. Hierin zit dus een positieve
reserve voor de gasfabrieken. Hetzelfde is het geval met de post
wachtgeld, omdat bij de bepaling van deze post in het geheel geen
rekening is gehouden met de herplaatsingsmogelijkheden en de
sterftekansen. Voorts is het betoog van de gemeenten gebaseerd
op een accres van 3 per jaar, terwijl het naar mijn mening te
verwachten is, dat dit accres in het algemeen hoger zal zijn.
Zoals ik U mededeelde, kan een deel der genoemde kwade kan
sen worden opgevangen door de volgende maatregelen. De mogelijk
heid tot stagnatie van de levering zal belangrijk worden ver-"
kleind doordat door de Rijksdienst Gasvoorziening een zo groot
mogelijke technische perfectie zal worden nagestreefd bij het
onderhoud van het leidingnet. Door het leggen van ringleidingen
zal de veiligheid der leveringen worden opgevoerd. Een verdere
verhoging van de veiligheid zal worden bereikt door op korte
termijn mobiele propaaninstallaties aan te schaffen, waardoor
in geval van tijdelijke stagnatie in de aflevering, de gasvoor
ziening toch op gang kan worden gehouden. De gemeenten kunnen
voorts zelf een ongestoorde voorziening bevorderen door ter
stond te waarschuwen, indien zich storingen voordoen en door
te voorkomen, dat de gashouders zonder reden leeg zijn.
Ook aan het bezwaar van een te grote variatie in het Wobbe-
getal van het te leveren aardgas zal door de Staat worden tege
moetgekomen. Ik ben bereid te garanderen, dat het Wobbegetal
slechts zal fluctueren van 10.000 tot 11.000 in plaats van
10-500 tot 13.000, zoals in het concept-standaardcontract was
vermeld.
Voorts ben ik bereid om in zoverre aan de wensen van het
Federaal Orgaan ten aanzien van artikel 5 lid 2 van de concept
standaardovereenkomst, welke wensen zijn geformuleerd in de
brief van 26 Maart, tegemoet te komen, dat een voortijdige uit
putting van de bronnen, welke een staking van de levering als
gevolg heeft, niet als overmacht zal worden beschouwd.
Doordat de Staat hiermede grotere garanties dan tot dusver
reedsgeschiedde op zich neemt, ben ik van mening, dat de risi
co's indien en voorzover deze er waren, voor de overgang op
aardgas voor de gemeenten aanmerkelijk worden verminderd. Voor
de dan nog overblijvende risico's wil ik niettemin als uiterste
concessie een prijsverlaging geven van v cent per eenheid van
4000 kcal waardoor de prijs volgens de formule (afgezien van het
hierboven betoogde t.a.v. de kolenprijs) komt op rond 6 cent.
Vat de industriële clausule betreft, deze zou ik in zoverre
onveranderd willen laten, dat de verkoopprijs aan industriële
verbruikers blijft gehandhaafd op Gz cent per 4 000 kcal en dat
ook de vergoedingsregeling aan de gemeenten voor bestaande
industrié'le afnemers niet wordt gewijzigd. Daarentegen ben ik
bereid om de inkoopprijs van de gemeenten voor industrieel gas
eveneens met cent te verlagen en op rond 5 cent per eenheid
te brengen (de inkoopprijs voor industrieel gas blijft m.a.w.
1 cent lager dan de algemene inkoopprijs).
Mede in verband met het feit, dat alle facetten van de
overgang op aardgas reeds geruime tijd door U zijn overwogen,
voel ik de behoefte om op korte termijn te weten of U bereid
bent aardgas af te nemen. Deswege moge ik U verzoeken mij vóór
15 Juni a.s. mede te delen of Uw gemeentebestuur thans bereid
is volledig op aardgas over te gaan.
Uw besluit tot het afnemen van aardgas zal zonder meer
betrekking hebben op volledige overgang op en distributie van
onvervormd aardgas. Voorshands heb ik er bezwaar tegen, dat
het aardgas gekraakt wordt tot gas van ca 4000 kcal per m3
zulks mede in overeenstemming met de conclusies van de Commis
sie Bestemming Aardgas (Commissie Kreukniet). Indien U echter
zwaarwegende argumenten zoudt hebben om het aardgas desondanks
te kraken, dan ben ik bereid deze in overweging te nemen. In
dien Uw argumentatie mij geen aanleiding geeft mijn standpunt
te wijzigen dan neem ik aan, dat U beslist heeft aardgas onver
vormd te willen distribueren, tenzij U mij na mijn afwijzing
op zeer korte termijn mededeelt, dat U in dit geval in het ge
heel niet tot afname van aardgas wenst over te gaan. Indien
Uw argumentatie wel door mij wordt aanvaard, dan impliceert
dit in ieder geval, dat de prijsverlaging als bedoeld in dit
schrijven niet verleend wordt omdat dan de redenen voor deze
prijsverlaging niet gelden, zodat de prijs dan rond 6,5 cent
per eenheid zal blijven (ook hier weer afgezien van het hier
boven betoogde t.a.v. de kolenprijs); vanzelfsprekend zijn dan
vergoedingen voor ombouwkosten, gasstraatverlichtinggashuis-
verlichting, extra-lekverliezen onnodig, zodat deze dan niet
in het contract worden opgenomen.
In een afzonderlijk schrijven zal ik U nog nader mede
deling doen van mijn standpunt met betrekking tot de door het
Federaal Orgaan voorgestelde wijzigingen in de tekst van het
concept-standaarde ontract.
De Minister van Economische Zaken,
(get.J. Zijlstra.
- 3 -