benodigd voor de volledige voorziening dier gemeenten. Alsdan zal de af-mijn-prijs met het aldus gecalculeerde prijsverschil worden verminderd, indien daarvoor de prijs van het aardgas voortvloeiende uit de prijsformule tenminste 0,1 cent per een heid lager wordt. Met betrekkingttot de resterende cent van bovengenoemd prijsverschil van 1? cent zij het volgende opgemerkt. Tegenover de niet te kwantificeren kwade kansen, welke de in het Federaal Orgaan verenigde gemeenten er toe brengen om de draagbare prijs voor het aardgas op 1 cent te stellen, staan goede kansen, welke in feite de draagbare prijs verhogen. Immers, uit de desbetref fende calculatie blijkt, dat de kostprijs van het zelf geprodu ceerde gas voor de komende 20 jaar eerder een tendenz tot"stij gen dan tot dalen zal vertonen. Hierin zit dus een positieve reserve voor de gasfabrieken. Hetzelfde is het geval met de post wachtgeld, omdat bij de bepaling van deze post in het geheel geen rekening is gehouden met de herplaatsingsmogelijkheden en de sterftekansen. Voorts is het betoog van de gemeenten gebaseerd op een accres van 3 per jaar, terwijl het naar mijn mening te verwachten is, dat dit accres in het algemeen hoger zal zijn. Zoals ik U mededeelde, kan een deel der genoemde kwade kan sen worden opgevangen door de volgende maatregelen. De mogelijk heid tot stagnatie van de levering zal belangrijk worden ver-" kleind doordat door de Rijksdienst Gasvoorziening een zo groot mogelijke technische perfectie zal worden nagestreefd bij het onderhoud van het leidingnet. Door het leggen van ringleidingen zal de veiligheid der leveringen worden opgevoerd. Een verdere verhoging van de veiligheid zal worden bereikt door op korte termijn mobiele propaaninstallaties aan te schaffen, waardoor in geval van tijdelijke stagnatie in de aflevering, de gasvoor ziening toch op gang kan worden gehouden. De gemeenten kunnen voorts zelf een ongestoorde voorziening bevorderen door ter stond te waarschuwen, indien zich storingen voordoen en door te voorkomen, dat de gashouders zonder reden leeg zijn. Ook aan het bezwaar van een te grote variatie in het Wobbe- getal van het te leveren aardgas zal door de Staat worden tege moetgekomen. Ik ben bereid te garanderen, dat het Wobbegetal slechts zal fluctueren van 10.000 tot 11.000 in plaats van 10-500 tot 13.000, zoals in het concept-standaardcontract was vermeld. Voorts ben ik bereid om in zoverre aan de wensen van het Federaal Orgaan ten aanzien van artikel 5 lid 2 van de concept standaardovereenkomst, welke wensen zijn geformuleerd in de brief van 26 Maart, tegemoet te komen, dat een voortijdige uit putting van de bronnen, welke een staking van de levering als gevolg heeft, niet als overmacht zal worden beschouwd. Doordat de Staat hiermede grotere garanties dan tot dusver reedsgeschiedde op zich neemt, ben ik van mening, dat de risi co's indien en voorzover deze er waren, voor de overgang op aardgas voor de gemeenten aanmerkelijk worden verminderd. Voor de dan nog overblijvende risico's wil ik niettemin als uiterste concessie een prijsverlaging geven van v cent per eenheid van 4000 kcal waardoor de prijs volgens de formule (afgezien van het hierboven betoogde t.a.v. de kolenprijs) komt op rond 6 cent. Vat de industriële clausule betreft, deze zou ik in zoverre onveranderd willen laten, dat de verkoopprijs aan industriële verbruikers blijft gehandhaafd op Gz cent per 4 000 kcal en dat ook de vergoedingsregeling aan de gemeenten voor bestaande industrié'le afnemers niet wordt gewijzigd. Daarentegen ben ik bereid om de inkoopprijs van de gemeenten voor industrieel gas eveneens met cent te verlagen en op rond 5 cent per eenheid te brengen (de inkoopprijs voor industrieel gas blijft m.a.w. 1 cent lager dan de algemene inkoopprijs). Mede in verband met het feit, dat alle facetten van de overgang op aardgas reeds geruime tijd door U zijn overwogen, voel ik de behoefte om op korte termijn te weten of U bereid bent aardgas af te nemen. Deswege moge ik U verzoeken mij vóór 15 Juni a.s. mede te delen of Uw gemeentebestuur thans bereid is volledig op aardgas over te gaan. Uw besluit tot het afnemen van aardgas zal zonder meer betrekking hebben op volledige overgang op en distributie van onvervormd aardgas. Voorshands heb ik er bezwaar tegen, dat het aardgas gekraakt wordt tot gas van ca 4000 kcal per m3 zulks mede in overeenstemming met de conclusies van de Commis sie Bestemming Aardgas (Commissie Kreukniet). Indien U echter zwaarwegende argumenten zoudt hebben om het aardgas desondanks te kraken, dan ben ik bereid deze in overweging te nemen. In dien Uw argumentatie mij geen aanleiding geeft mijn standpunt te wijzigen dan neem ik aan, dat U beslist heeft aardgas onver vormd te willen distribueren, tenzij U mij na mijn afwijzing op zeer korte termijn mededeelt, dat U in dit geval in het ge heel niet tot afname van aardgas wenst over te gaan. Indien Uw argumentatie wel door mij wordt aanvaard, dan impliceert dit in ieder geval, dat de prijsverlaging als bedoeld in dit schrijven niet verleend wordt omdat dan de redenen voor deze prijsverlaging niet gelden, zodat de prijs dan rond 6,5 cent per eenheid zal blijven (ook hier weer afgezien van het hier boven betoogde t.a.v. de kolenprijs); vanzelfsprekend zijn dan vergoedingen voor ombouwkosten, gasstraatverlichtinggashuis- verlichting, extra-lekverliezen onnodig, zodat deze dan niet in het contract worden opgenomen. In een afzonderlijk schrijven zal ik U nog nader mede deling doen van mijn standpunt met betrekking tot de door het Federaal Orgaan voorgestelde wijzigingen in de tekst van het concept-standaarde ontract. De Minister van Economische Zaken, (get.J. Zijlstra. - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1954 | | pagina 132