No. 753- DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 Januari 1954 (bijlage no. 9) BESLUIT de gemeente staat tot 31 December 1990 in erfpacht af aan W. Eeitsma, Willem Sprengerstraat 90, alhier, het perceel bouwterrein, gelegen aan de Pioenstraat, hoek Goudenregenstraat, deel uitmakende van het perceel kadastraal bekend gemeente Leeu warden, sectie E, no. 4965, op de bij dit besluit behorende tekening rood omlijnd aangegeven, ter grootte van plm. 32 0 m2 en wel onder de volgende voorwaarden: 1. de erfpachtscanon zal worden berekend naar een grondwaarde van f. 17,-- per m2 en een rentevoet van 5 per jaar; 2. het door belanghebbende ten kantore van het gemeentelijk grondbedrijf gestorte bedrag van f. 270,-- als waarborg voor de nakoming der voorwaarden vervalt aan de gemeente, indien niet aan de voorwaarden wordt voldaan, tenzij burge meester en wethouders in bijzondere gevallen, te hunner be oordeling, niettemin tot gehele of gedeeltelijke teruggave van de waarborgsom besluiten. Bij voldoening aan de voor waarden wordt op aanvraag de waarborgsom teruggegeven; 3. zolang de erfpacht niet met toestemming van burgemeester en wethouders is overgedragen, mag bebouwing door derden niet plaats hebben; 4. de akte van erfpacht moet notarieel worden verleden binnen een door burgemeester en wethouders te stellen termijn; 5. voor het overige zijn op deze afstand in erfpacht van toepas sing - voorzover mogelijk en met het bovenstaande niet in strijd - de bepalingen, betreffende de uitgifte in erfpacht van bouwterreinen, gelegen tussen Oostersingel en Cambuur- sterpad en toebehorende aan de gemeente Leeuwarden. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Mechanisatie bevolkingsadministratie Bijlage no. 10. Leeuwarden, 18 Januari 1954. Aan de Gemeenteraad. De steeds toenemende behoefte aan gegevens omtrent de structuur der bevolking maakt het noodzakelijk de bevolkings administratie die uiteraard als bron van deze gegevens moet fungeren, aan deze behoefte aan te passen. Weliswaar werd de bevolkingsboekhouding kort voor de tweede wereldoorlog gemoderniseerd, doch het staat wel vast, dat zij niet meer voldoet aan de eisen, die daaraan thans mo gen worden gesteld. Het bevolkingsregister toch bevat een schat van gegevens omtrent de ingezetenen, doch over deze gegevens kan als gevolg van de wijze, waarop de administratie krachtens de Rijks voorschriften is ingericht, slechts met veel moeite de beschik king worden verkregen. Zodra n.1. de gevraagde inlichtingen of benodigde gegevens niet met naam en/of adres aangeduide personen betreffen, doch groepen van personen, die bepaalde kenmerken bezitten (leeftijd, kerkelijke gezindte, burgerlijke staat, beroep, nationaliteit, kiesgerechtigdheid enz. dan wel een combinatie van deze kenmer ken) is het niet of eerst na zeer veel moeite en tijd mogelijk deze gegevens te verzamelen. In dergelijke gevallen toch kunnen de benodigde gegevens slechts worden verkregen door het gehele, meer dan 80.000 kaarten omvattende persoonsregister door te lo pen en iedere kaart aan een visueel onderzoek te onderwerpen, waarbij in de meeste gevallen, om een betrouwbare uitslag te verzekeren, nog een tweede doorloop voor controle noodzakelijk is. Het ligt voor de hand, dat een dergelijk onderzoek uiterst tijdrovend is en daardoor de normale werkzaamheden van de be trekkelijke secretarie-afdeling nadelig beïnvloedt. Toch eisen in sommige gevallen wettelijke voorschriften of noodzakelijker wijs te verrichten werkzaamheden, in andere gevallen een goed beleid, dat regelmatig zodanige gegevens ter beschikking staan. De Leerplichtwet, de Dienstplichtwet en de Kieswet, om enkele voorbeelden te noemen, maken het noodzakelijk, dat jaarlijks de gegevens omtrent de ingezetenen, die respectievelijk de leerplich tige, de dienstplichtige en de kiesgerechtigde leeftijd bereiken, uit het bevolkingsregister worden verzameld. Voor de scholenbouw is het van het grootste belang, dat beschikt kan worden over overzichten van in de gemeente of in een bepaalde wijk wonende leerplichtige of toekomstig leerplichtige kinderen, onderscheiden naar kerkelijke gezindte. Ook voor de woningbouw, de industria lisatie, de verdeling van de woningvoorraad en andere soortgelijke onderdelen van het bestuur, is de beschikking over de voor ieder geval van belang zijnde sociografische gegevens van zeer veel nut. Daar evenwel de hiervoor benodigde gegevens veelal gecompli ceerd zijn, is het vrijwel uitgesloten deze aan het bevolkings register te ontlenen. Naast de hierboven genoemde gebreken van het bevolkings register, ondervindt de secretarie-afdeling Bevolking en Mili taire Zaken herhaaldelijk de grote bezwaren, welke, niet het minst uit een oogpunt van een goede uitvoering van de dagelijkse taak, zijn verbonden aan de verrichting van massale werkzaamheden, zoals de vervaardiging van circa 50.000 oproepings- en uittreksel- kaar"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1954 | | pagina 14