opgevoerd en zich omstandigheden voordoen, welke doen verwachten, dat de algemene uitkering aanmerkelijk te kort zal schieten in de voorziening in de behoefte dezer gemeente aan algemene inkomsten. Wij zouden een korting op de te verwachten verhoging van de al gemene uitkering tengevolge van een hogere belastinguitkering be treuren. Immers indien een gemeente niet genoodzaakt is verhoging van de algemene uitkering aan te vragen, mag in algemene zin wor den gezegd, dat de financiële positie van deze gemeente beter is dan die van onze gemeente en zal ongetwijfeld in eerstbedoelde gemeente het voorzieningenpeil op hoger niveau liggen dan in Leeu warden. Wordt nu aan eerstgenoemde gemeente een verhoogde be lastinguitkering toegekend en de verhoogde belastinguitkering van onze gemeente op de verhoogde algemene uitkering in mindering ge bracht, dan zal het reeds uit elkaar liggende voorzieningenpe il van beide gemeenten nog groter verschillen gaan vertonen. Dit kan toch zeker niet de bedoeling van het opnieuw ramen van de onder nemingsbelasting zijn. Volledigheidshalve volgt hier een overzicht van de uitkerin gen uit het gemeentefonds, zoals deze in de ontwerp-begrotingen voor 1954 en 1955 zijn geraamd. 1954. Algemene uitkering; 80.000 x 1,16 x f. 30,57 - f. 2.836.900,-- be last in guitkering: 80.000 x 1,03 x f. 10,91 898,985,-- f. 3.735.885,-- 1955. algemene uitkering: 81500 x 1,26 x f. 39,50 f. 4.056.255»-- belastinguitkering: 81500 x 1,03 x f. 10,91 - 915.840, f. _4.9 72.0951« De gewone dienst van de ontwerp-begroting voor 1955 geeft, het hoofdstuk "verrekeningen" buiten beschouwing gelaten, een totaalbedrag aan van f. 14.635 -440, zowel aan inkomsten als aan uitgaven. Zoals in de aanhef dezes reeds is medegedeeld, sluit de gewone dienst voor 1955, met inachtneming van een post voor onvoorziene uitgaven ten bedrage van f. 1 22.250,--, zonder saldo. Op grond van de slechte begrotingspositie van de gemeente moest de laatste jaren op tal van onderhoudswerken e.d. worden bezuinigd. Deze dienstjaren hebben evenwel buiten verwachting batige saldi opgeleverd, o.a. ten gevolge van verhoogde uitke ringen uit het gemeentefonds. Deze saldi zijn aan de algemene reserve toegevoegd. Wij menen, dat het nu alleszins verantwoord is een gedeelte dezer saldi aan te wenden voor het verrichten van extra onder houd. Wij hebben dan ook op volgnummer 337 een bedrag van f. 208.475,-- doen opnemen wegens bijdrage van hoofdstuk Xl/3 van de kapitaaldienst wegens beschikking over (een gedeelte van) de batige saldi van de gewone dienst van vorige dienstjaren. Een specificatie van de met dit bedrag uit te voeren werken is aan de toelichting op volgnummer 337 toegevoegd. Subsidies De aanvragen om toekenning van een subsidie, die reeds in voorgaande jaren zijn afgewezen en waaromtrent geen nieuwe feiten of omstandigheden zijn aan te voeren, die inwilliging van het herhaalde verzoek zouden billijken, hebben wij ook thans weer terzijde gelegd. Het betreft hier de aanvrage van de Kristlik Eryske Folksbibleteek en van de Bond tegen het schenden door het vloeken van Gods heiligen naam. Evenals bij het opstellen van de ontwerp-begroting voor 1954 zijn wij ook thans van oordeel, dat slechts in zeer bijzon dere gevallen tot het toekennen van nieuwe subsidies of tot ver hoging van bestaande subsidies kan worden overgegaan. Wij achten dan ook geen termen aanwezig U voor te stellen, aan het verzoek van het Consultatiebureau voor alcoholisme, tot verhoging van het subsidie van 1 cent per inwoner tot 2 cent, te voldoen. Het subsidie ten behoeve van het Groene Kruisafdeling Huizum, Lekkum en Miedum, hebben wij, overeenkomstig het voor 1954 beschikbaar gestelde bedrag, op f. 2.000,-- gehandhaafd, hoewel het bestuur van deze vereniging een subsidie aanvraagt van f. 3*621,87, zijnde het geraamde tekort op de exploitatie voor 1955. Wij menen, dat het wenselijk is een onderzoek te doen instellen ter beantwoording van de vraag, of tot wijziging van het systeem van subsidiëring van de kruisverenigingen hier ter stede dient te worden overgegaan. Wij zullen U t.z.t. met het resultaat hiervan op de hoogte stellen en U, indien dit nodig mocht zijn, een voorstel tot wijziging van de voor 1955 terzake geraamde subsidies aanbieden. Ten vervolge op Uw besluit van 20 Mei 1953, no. 5412, waar bij tot de bouw van het Kunstcentrum, het Museum Pier Pander en de Theeschenkerij in de Prinsentuin werd besloten, is een subsidie ten bedrage van f. 5.000,-- geraamd ter dekking van een eventueel tekort op de exploitatie van het Kunstcentrum en het Museum. Het aantal bezoekers bedroeg tot medio September 5500, waaronder groepen uit Frankrijk, Vlaanderen en Oost- Friesland. Het is verheugend te constateren, dat het gebouwen complex in de Prinsentuin de belangstelling van de bevolking trekt Het subsidie ten behoeve van de Stichting clubhuizen voor ongeorganiseerde arbeidersjeugd bedraagt de laatste jaren f. 8.500,--. Het is deze stichting niet mogelijk gebleken, de inkomsten op te voeren om aan de stijging van de uitgaven het hoofd te bieden. Verschillende bezuinigingen hebben reeds plaats gehad, doch bij de bestaande subsidieregeling is het niet moge lijk een sluitende exploitatiebegroting op te stellen. Teneinde het belangrijke werk van "de St ins'1 voortgang te kunnen doen vin den, hebben wij na ampele overwegingen besloten U voor te stel len het subsidie met f. 2.000,-- te verhogen. Aangezien de terzake gevraagde financiële verantwoordings stukken ons nog niet hebben bereikt, hebben wij nog geen stand punt kunnen bepalen inzake het verzoek van de stichting Friese Kunstnijverheidsschool, tot het verlenen van een extra-bijdrage van f1 00- - Het in Uw vergadering van 22 April j.l. aangehouden subsi dieverzoek van de Volkshogeschool "Allardsoog" en de Fryske Folkshegeskoalle hebben wij nader overwogen. Op grond van de ons alsnog verstrekte gegevens, die bij de stukken voor U ter inzage zijn gelegd, hebben wij in de ontwerp-begroting voor 1955 een subsidie van f. 600,-- opgenomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1954 | | pagina 266