opgevoerd en zich omstandigheden voordoen, welke doen verwachten,
dat de algemene uitkering aanmerkelijk te kort zal schieten in de
voorziening in de behoefte dezer gemeente aan algemene inkomsten.
Wij zouden een korting op de te verwachten verhoging van de al
gemene uitkering tengevolge van een hogere belastinguitkering be
treuren. Immers indien een gemeente niet genoodzaakt is verhoging
van de algemene uitkering aan te vragen, mag in algemene zin wor
den gezegd, dat de financiële positie van deze gemeente beter is
dan die van onze gemeente en zal ongetwijfeld in eerstbedoelde
gemeente het voorzieningenpeil op hoger niveau liggen dan in Leeu
warden. Wordt nu aan eerstgenoemde gemeente een verhoogde be
lastinguitkering toegekend en de verhoogde belastinguitkering van
onze gemeente op de verhoogde algemene uitkering in mindering ge
bracht, dan zal het reeds uit elkaar liggende voorzieningenpe il
van beide gemeenten nog groter verschillen gaan vertonen. Dit kan
toch zeker niet de bedoeling van het opnieuw ramen van de onder
nemingsbelasting zijn.
Volledigheidshalve volgt hier een overzicht van de uitkerin
gen uit het gemeentefonds, zoals deze in de ontwerp-begrotingen
voor 1954 en 1955 zijn geraamd.
1954.
Algemene uitkering; 80.000 x 1,16 x f. 30,57 - f. 2.836.900,--
be last in guitkering: 80.000 x 1,03 x f. 10,91 898,985,--
f. 3.735.885,--
1955.
algemene uitkering: 81500 x 1,26 x f. 39,50 f. 4.056.255»--
belastinguitkering: 81500 x 1,03 x f. 10,91 - 915.840,
f. _4.9 72.0951«
De gewone dienst van de ontwerp-begroting voor 1955 geeft,
het hoofdstuk "verrekeningen" buiten beschouwing gelaten, een
totaalbedrag aan van f. 14.635 -440, zowel aan inkomsten als
aan uitgaven. Zoals in de aanhef dezes reeds is medegedeeld,
sluit de gewone dienst voor 1955, met inachtneming van een post
voor onvoorziene uitgaven ten bedrage van f. 1 22.250,--, zonder
saldo.
Op grond van de slechte begrotingspositie van de gemeente
moest de laatste jaren op tal van onderhoudswerken e.d. worden
bezuinigd. Deze dienstjaren hebben evenwel buiten verwachting
batige saldi opgeleverd, o.a. ten gevolge van verhoogde uitke
ringen uit het gemeentefonds. Deze saldi zijn aan de algemene
reserve toegevoegd.
Wij menen, dat het nu alleszins verantwoord is een gedeelte
dezer saldi aan te wenden voor het verrichten van extra onder
houd.
Wij hebben dan ook op volgnummer 337 een bedrag van
f. 208.475,-- doen opnemen wegens bijdrage van hoofdstuk Xl/3
van de kapitaaldienst wegens beschikking over (een gedeelte van)
de batige saldi van de gewone dienst van vorige dienstjaren.
Een specificatie van de met dit bedrag uit te voeren werken is
aan de toelichting op volgnummer 337 toegevoegd.
Subsidies
De aanvragen om toekenning van een subsidie, die reeds in
voorgaande jaren zijn afgewezen en waaromtrent geen nieuwe feiten
of omstandigheden zijn aan te voeren, die inwilliging van het
herhaalde verzoek zouden billijken, hebben wij ook thans weer
terzijde gelegd. Het betreft hier de aanvrage van de Kristlik
Eryske Folksbibleteek en van de Bond tegen het schenden door het
vloeken van Gods heiligen naam.
Evenals bij het opstellen van de ontwerp-begroting voor
1954 zijn wij ook thans van oordeel, dat slechts in zeer bijzon
dere gevallen tot het toekennen van nieuwe subsidies of tot ver
hoging van bestaande subsidies kan worden overgegaan. Wij achten
dan ook geen termen aanwezig U voor te stellen, aan het verzoek
van het Consultatiebureau voor alcoholisme, tot verhoging van
het subsidie van 1 cent per inwoner tot 2 cent, te voldoen.
Het subsidie ten behoeve van het Groene Kruisafdeling
Huizum, Lekkum en Miedum, hebben wij, overeenkomstig het voor
1954 beschikbaar gestelde bedrag, op f. 2.000,-- gehandhaafd,
hoewel het bestuur van deze vereniging een subsidie aanvraagt
van f. 3*621,87, zijnde het geraamde tekort op de exploitatie
voor 1955. Wij menen, dat het wenselijk is een onderzoek te doen
instellen ter beantwoording van de vraag, of tot wijziging van
het systeem van subsidiëring van de kruisverenigingen hier ter
stede dient te worden overgegaan. Wij zullen U t.z.t. met het
resultaat hiervan op de hoogte stellen en U, indien dit nodig
mocht zijn, een voorstel tot wijziging van de voor 1955 terzake
geraamde subsidies aanbieden.
Ten vervolge op Uw besluit van 20 Mei 1953, no. 5412, waar
bij tot de bouw van het Kunstcentrum, het Museum Pier Pander
en de Theeschenkerij in de Prinsentuin werd besloten, is een
subsidie ten bedrage van f. 5.000,-- geraamd ter dekking van
een eventueel tekort op de exploitatie van het Kunstcentrum en
het Museum. Het aantal bezoekers bedroeg tot medio September
5500, waaronder groepen uit Frankrijk, Vlaanderen en Oost-
Friesland. Het is verheugend te constateren, dat het gebouwen
complex in de Prinsentuin de belangstelling van de bevolking
trekt
Het subsidie ten behoeve van de Stichting clubhuizen voor
ongeorganiseerde arbeidersjeugd bedraagt de laatste jaren
f. 8.500,--. Het is deze stichting niet mogelijk gebleken, de
inkomsten op te voeren om aan de stijging van de uitgaven het
hoofd te bieden. Verschillende bezuinigingen hebben reeds plaats
gehad, doch bij de bestaande subsidieregeling is het niet moge
lijk een sluitende exploitatiebegroting op te stellen. Teneinde
het belangrijke werk van "de St ins'1 voortgang te kunnen doen vin
den, hebben wij na ampele overwegingen besloten U voor te stel
len het subsidie met f. 2.000,-- te verhogen.
Aangezien de terzake gevraagde financiële verantwoordings
stukken ons nog niet hebben bereikt, hebben wij nog geen stand
punt kunnen bepalen inzake het verzoek van de stichting Friese
Kunstnijverheidsschool, tot het verlenen van een extra-bijdrage
van f1 00- -
Het in Uw vergadering van 22 April j.l. aangehouden subsi
dieverzoek van de Volkshogeschool "Allardsoog" en de Fryske
Folkshegeskoalle hebben wij nader overwogen. Op grond van de
ons alsnog verstrekte gegevens, die bij de stukken voor U ter
inzage zijn gelegd, hebben wij in de ontwerp-begroting voor 1955
een subsidie van f. 600,-- opgenomen.