De gelukkige omstandigheid doet zioh hierbij voor, dat het definitieve
plan nagenoeg met het bedoelde schetsplan zal overeenkomen. Zoals U be
kend is, zal het industrieterrein, dat aan de zuidzijde en aan de west
zijde grenst aan diep vaarwater, over de weg bereikbaar worden door in
het zuidelijke deel van het terrein het wegennet onder de spoorweg door
te doen aansluiten op het wegennet van het uitbreidingsplan t Nijlan";
voorts door het noordelijke deel van het wegennet via een spoorwegover
gang aan te sluiten op de Zwettestraat en tenslotte door het maken van
een wegaansluiting in westelijke richting op het industriegebied, dat in
de toekomst is k edacht aan de westzijde van de ZwetteVoor een over
zicht van het wegenplan mogen wij U kortheidshalve verwijzen naar de bii de
stukken overgelegde tekening no. 4111, --aarop evencons de wegprofielen
zijn aangegeven. Wij merken hierbij nog op, dat de hoofdweg in het plan
ongeveer noord - zuid is geprojecteerd, waardoor een zo gunstig en geva-
riëerd mogelijke onderverdeling van het industrieterrein kan worden ver
kregen. Hede uit esthetische overwegingen is een secundaire weg langs
de spoorlijn Leeuwarden - Zwolle ontworpen.
liet plan maakt het verder mogelijk het industrieterrein een spoor-
aansluiting te geven. De nodige ruimte is hiervoor gereserveerd. Als
gevolg hiervan zal een strook grond, ter breedte van 8 m, op de plaats
waar de spoorlijn is gedacht niet kunnen worden verkocht of in erfpacht
uitgegeven.
Het gedeelte van de Zwette, dat grenst aan het industrieterrein,
zal worden verbreed tot 30 m en verdie;,.t tot 3 m beneden F.Z.P.. Een
noordelijk gedeelte van de reeds afgedamde Zwette zal over een lengte
van ongeveer 110 m moeten worden gedempt voor het scheppen van de moge
lijkheid tot het maken van een wegverbinding met het ten westen van dat
water gelegen terrein.
Langs het Van Harinxmakanaal is een loswal geprojecteerd met een
totale breedte van 20 m en een lengte van 320 m. Deze loswal is, in over
eenstemming met de wensen van de hoofdingenieur-directeur van de provin
ciale waterstaat, ten opzichte van de huidige oeverlijn van het Van Ha
rinxmakanaal 10 is landinwaarts ontworpen. De loswal zal van oen veran
kerde, betonnen beschoeiing worden voorzien. De waterdiepte voor de los
wal zal op 3 m beneden F.Z.P. worden gebracht. Voorts zal volgens de
aanvankelijke opzet langs de Zwette en langs het resterende gedeelte van
het Van Harinxmakanaal een zelfde beschoeiing worden aangebracht ter
lengte van in totaal 625 m. Wij hebben hieromtrent echter nog geen defi
nitief standpunt ingenomen. Wij nemen ons dan ook voor daarop te zijner
tijd in een nader voorstel bij Uv raad terug te komen.
De terreinen, begrepen in het "industrieplan Van Harinxmakanaal",
evenals andere terreinen, worden momenteel bemalen door de windmolen,
staande nabij het kruispunt van de Zwette en het Van Harinxmakanaal.
In verband met de uitvoering van het industrieplan is het, ter handha
ving van een goede waterstaatkundige toestand, noodzakelijk onmiddellijk
ten oosten van de spoorbrug over het Van Harinxmakanaal een watergemaal
te bouwen, welk gemaal na het verwezenlijken van het plan "'t Nijlan"
dienstbaar moet blijven aan de ontwatering van het recreatiegebied ten
oosten van de spoorlijn. De spoorsloot ten westen van de spoorlijn
Leeuwarden - Zwolle zal eveneens op het nieuwe gemaal worden aangesloten.
Omdat de bouw van het nieuwe gemaal nodig is ten gevolge van de aanleg
van het industrieterrein, dienen de kosten van deze bouw geheel ten las
te van het industrieplan ts komen.
De riolering in het industriegebied is ontworpen in overeenstemming
met het ontwerp van het centrale rioleringsplan. Via eon ricolleiding,
dio onder de spoorlijn Leeuwarden - Harlingen doorgeperst moet worden,
zal het rioolwater door middel van een gemaal aan de Harshallweg in het
riool in de Zwettestraat worden gepompt.
Het gehele industrieterrein zal tot 1,40 m boven F.Z.P. worden op
gespoten met zand, waarop de bestrating en de bedrijfsvloeren van de te
stichten industriegebouwen kunnen worden aangebracht,
"Ter"
Ter voorkoming van verstuiving zal opgespoten zand worden afgedekt met een
klei ter dikte van 10 cm. De kosten van het aanleggen van het indus
trieterrein kunnen, zolang het definitieve plan niet gereed is, niet nauw
keurig worden geraamd. Omdat de uiteindelijke vorm waarin het werk zal
worden uitgevoerd vermoedelijk slechts weinig zal afwijken van het des
tijds opgemaakte voorlopige plan is het echter wel mogelijk voorlopig uit
te gaan van de destijds gemaakte financiële opzet. Inclusief de kosten van
de ruwe grond zijn de totale kosten van het plan indertijd becijferd op on
geveer 3.446.OOO,In laatstgenoemd bedrag zijn ook begrepen de kosten
van het doortrekken van de walbeschoeiing langs het Van Harinxmakanaal cn
langs de Zwette, waarover wij ons, zoals hiervoor is opgemerkt, nader zul
len beraden. Uitgaande van het bedrag van 3.446.000,en rekening hou
dend met uitgifte van het gehele terrein in 8 jaren is de kostprijs inder
tijd, op basis van een rente van 5,;, becijferd op ongeveer 17,per m2
De totale voorlopig op 3*446.000,-- geraamde kosten kunnen als volgt
worden gespecificeerd:
ruwe grond f 306.7 00,—
toegangsweg van 126 m ten oosten tot 67 m ten
westen van de spoorbrug in de lijn Leeuwarden -
Zwolle I36.3OO,—
grondwerken 1.495*000,
betonbeschoeiing t.b.v. de loswal langs het Van
Harinxmakanaal 273.500,—
doortrekken beschoeiing langs Van Harinxmakanaal
en Zwette 390.Ot)0,
riolering 144*500,—
bestrating 600.000
plantsoenen en groenvoorziening 10.000,™
rioolgemaaltje 30.000,--
poldergemaaltje 0.0 0,—
overweg naar de Zwettestraat 40.000,--
3.446.OOO,—
In de raming is het bij raadsbesluit van 18 september 1957 geraamde
voorbereidingskrediet van 50.000,-- begrepen. Het is thans niet mogelijk
aan te geven, in hoeverre de kosten van hot aanleggen van het industrie
terrein als rendabel kunnen worden aangemerkt, omdat afgewacht moet worden,
welke prijs t.z.t. bij uitgifte voor de grond zal kunnen worden bedongen.
Bovendien kan thans nog niet worden gezegd of onze gemeente voor financiële
steun van het rijk ten behoeve van de industrialisatie in aanmerking zal
komen. Zodra over een en ander nadere gegevens beschikbaar komen zullen
wij een plan voor het dekken van eventuele verliezen bij uitgifte van ter
reinen aan U voorleggen. Voorshands verdient het o.i. daarom aanbeveling
alle kosten te ramen op de begroting van het grondbedrijf.
In verband met de finanoieringsmoeilijkheden kunnen voorlopig voor de
uitvoering van werken geen hogere kredieten op de begroting worden geraamd,
dan die waarvoor thans op lange termijn financieringsmiddelen beschikbaar
zijn. Het verheugt ons U te kunnen mededelen, dat wij van Gedeputeerde
Staten van Friesland bericht hebben ontvangen, dat in hex kader van de be
strijding van de werkloosheid van rijkswege voor 1958 ten behoeve van de
uitvoering van een gedeelte van genoemd industrieplan een bedrag van
700,000,-- financieringsmiddelen aan onze gemeente beschikbaar zal worden
gesteld. Gedeputeerde Staten verzochten daarbij onverwijld stappen te wil
len nemen om de aanvraag der werken zo spoedig als slechts mogelijk is te
verzekenen. Voorts zullen bedragen van respectievelijk 230.000,— en
20.000,kunnen worden besteed voor het aanleggen van de loswal langs
het Van Harinxmakanaal en voor het maken van het poldergemaal. De hiervoor
benodigde financieringsmiddelen zijn begrepen in de lening van
f 5.000.000, die bereids door de H.V. Bank voor Hederlandsche Gemeenten
voor nieuwe investeringen aan onze gemeente is verstrekt,
"De