De gelukkige omstandigheid doet zioh hierbij voor, dat het definitieve plan nagenoeg met het bedoelde schetsplan zal overeenkomen. Zoals U be kend is, zal het industrieterrein, dat aan de zuidzijde en aan de west zijde grenst aan diep vaarwater, over de weg bereikbaar worden door in het zuidelijke deel van het terrein het wegennet onder de spoorweg door te doen aansluiten op het wegennet van het uitbreidingsplan t Nijlan"; voorts door het noordelijke deel van het wegennet via een spoorwegover gang aan te sluiten op de Zwettestraat en tenslotte door het maken van een wegaansluiting in westelijke richting op het industriegebied, dat in de toekomst is k edacht aan de westzijde van de ZwetteVoor een over zicht van het wegenplan mogen wij U kortheidshalve verwijzen naar de bii de stukken overgelegde tekening no. 4111, --aarop evencons de wegprofielen zijn aangegeven. Wij merken hierbij nog op, dat de hoofdweg in het plan ongeveer noord - zuid is geprojecteerd, waardoor een zo gunstig en geva- riëerd mogelijke onderverdeling van het industrieterrein kan worden ver kregen. Hede uit esthetische overwegingen is een secundaire weg langs de spoorlijn Leeuwarden - Zwolle ontworpen. liet plan maakt het verder mogelijk het industrieterrein een spoor- aansluiting te geven. De nodige ruimte is hiervoor gereserveerd. Als gevolg hiervan zal een strook grond, ter breedte van 8 m, op de plaats waar de spoorlijn is gedacht niet kunnen worden verkocht of in erfpacht uitgegeven. Het gedeelte van de Zwette, dat grenst aan het industrieterrein, zal worden verbreed tot 30 m en verdie;,.t tot 3 m beneden F.Z.P.. Een noordelijk gedeelte van de reeds afgedamde Zwette zal over een lengte van ongeveer 110 m moeten worden gedempt voor het scheppen van de moge lijkheid tot het maken van een wegverbinding met het ten westen van dat water gelegen terrein. Langs het Van Harinxmakanaal is een loswal geprojecteerd met een totale breedte van 20 m en een lengte van 320 m. Deze loswal is, in over eenstemming met de wensen van de hoofdingenieur-directeur van de provin ciale waterstaat, ten opzichte van de huidige oeverlijn van het Van Ha rinxmakanaal 10 is landinwaarts ontworpen. De loswal zal van oen veran kerde, betonnen beschoeiing worden voorzien. De waterdiepte voor de los wal zal op 3 m beneden F.Z.P. worden gebracht. Voorts zal volgens de aanvankelijke opzet langs de Zwette en langs het resterende gedeelte van het Van Harinxmakanaal een zelfde beschoeiing worden aangebracht ter lengte van in totaal 625 m. Wij hebben hieromtrent echter nog geen defi nitief standpunt ingenomen. Wij nemen ons dan ook voor daarop te zijner tijd in een nader voorstel bij Uv raad terug te komen. De terreinen, begrepen in het "industrieplan Van Harinxmakanaal", evenals andere terreinen, worden momenteel bemalen door de windmolen, staande nabij het kruispunt van de Zwette en het Van Harinxmakanaal. In verband met de uitvoering van het industrieplan is het, ter handha ving van een goede waterstaatkundige toestand, noodzakelijk onmiddellijk ten oosten van de spoorbrug over het Van Harinxmakanaal een watergemaal te bouwen, welk gemaal na het verwezenlijken van het plan "'t Nijlan" dienstbaar moet blijven aan de ontwatering van het recreatiegebied ten oosten van de spoorlijn. De spoorsloot ten westen van de spoorlijn Leeuwarden - Zwolle zal eveneens op het nieuwe gemaal worden aangesloten. Omdat de bouw van het nieuwe gemaal nodig is ten gevolge van de aanleg van het industrieterrein, dienen de kosten van deze bouw geheel ten las te van het industrieplan ts komen. De riolering in het industriegebied is ontworpen in overeenstemming met het ontwerp van het centrale rioleringsplan. Via eon ricolleiding, dio onder de spoorlijn Leeuwarden - Harlingen doorgeperst moet worden, zal het rioolwater door middel van een gemaal aan de Harshallweg in het riool in de Zwettestraat worden gepompt. Het gehele industrieterrein zal tot 1,40 m boven F.Z.P. worden op gespoten met zand, waarop de bestrating en de bedrijfsvloeren van de te stichten industriegebouwen kunnen worden aangebracht, "Ter" Ter voorkoming van verstuiving zal opgespoten zand worden afgedekt met een klei ter dikte van 10 cm. De kosten van het aanleggen van het indus trieterrein kunnen, zolang het definitieve plan niet gereed is, niet nauw keurig worden geraamd. Omdat de uiteindelijke vorm waarin het werk zal worden uitgevoerd vermoedelijk slechts weinig zal afwijken van het des tijds opgemaakte voorlopige plan is het echter wel mogelijk voorlopig uit te gaan van de destijds gemaakte financiële opzet. Inclusief de kosten van de ruwe grond zijn de totale kosten van het plan indertijd becijferd op on geveer 3.446.OOO,In laatstgenoemd bedrag zijn ook begrepen de kosten van het doortrekken van de walbeschoeiing langs het Van Harinxmakanaal cn langs de Zwette, waarover wij ons, zoals hiervoor is opgemerkt, nader zul len beraden. Uitgaande van het bedrag van 3.446.000,en rekening hou dend met uitgifte van het gehele terrein in 8 jaren is de kostprijs inder tijd, op basis van een rente van 5,;, becijferd op ongeveer 17,per m2 De totale voorlopig op 3*446.000,-- geraamde kosten kunnen als volgt worden gespecificeerd: ruwe grond f 306.7 00,— toegangsweg van 126 m ten oosten tot 67 m ten westen van de spoorbrug in de lijn Leeuwarden - Zwolle I36.3OO,— grondwerken 1.495*000, betonbeschoeiing t.b.v. de loswal langs het Van Harinxmakanaal 273.500,— doortrekken beschoeiing langs Van Harinxmakanaal en Zwette 390.Ot)0, riolering 144*500,— bestrating 600.000 plantsoenen en groenvoorziening 10.000,™ rioolgemaaltje 30.000,-- poldergemaaltje 0.0 0,— overweg naar de Zwettestraat 40.000,-- 3.446.OOO,— In de raming is het bij raadsbesluit van 18 september 1957 geraamde voorbereidingskrediet van 50.000,-- begrepen. Het is thans niet mogelijk aan te geven, in hoeverre de kosten van hot aanleggen van het industrie terrein als rendabel kunnen worden aangemerkt, omdat afgewacht moet worden, welke prijs t.z.t. bij uitgifte voor de grond zal kunnen worden bedongen. Bovendien kan thans nog niet worden gezegd of onze gemeente voor financiële steun van het rijk ten behoeve van de industrialisatie in aanmerking zal komen. Zodra over een en ander nadere gegevens beschikbaar komen zullen wij een plan voor het dekken van eventuele verliezen bij uitgifte van ter reinen aan U voorleggen. Voorshands verdient het o.i. daarom aanbeveling alle kosten te ramen op de begroting van het grondbedrijf. In verband met de finanoieringsmoeilijkheden kunnen voorlopig voor de uitvoering van werken geen hogere kredieten op de begroting worden geraamd, dan die waarvoor thans op lange termijn financieringsmiddelen beschikbaar zijn. Het verheugt ons U te kunnen mededelen, dat wij van Gedeputeerde Staten van Friesland bericht hebben ontvangen, dat in hex kader van de be strijding van de werkloosheid van rijkswege voor 1958 ten behoeve van de uitvoering van een gedeelte van genoemd industrieplan een bedrag van 700,000,-- financieringsmiddelen aan onze gemeente beschikbaar zal worden gesteld. Gedeputeerde Staten verzochten daarbij onverwijld stappen te wil len nemen om de aanvraag der werken zo spoedig als slechts mogelijk is te verzekenen. Voorts zullen bedragen van respectievelijk 230.000,— en 20.000,kunnen worden besteed voor het aanleggen van de loswal langs het Van Harinxmakanaal en voor het maken van het poldergemaal. De hiervoor benodigde financieringsmiddelen zijn begrepen in de lening van f 5.000.000, die bereids door de H.V. Bank voor Hederlandsche Gemeenten voor nieuwe investeringen aan onze gemeente is verstrekt, "De

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1958 | | pagina 186