transport i, machines gereedschappen j. dienstbenodigdheden k. bijzondere kosten 1. uitvoering administratieve wettten m. bedrijven f. - 230.115,— baten; o. gemeentelijke heffingen p. uitkeringen gemeentefonds q. opbrengst bezittingen r. bijdragen van het rijk enz. s. dienstverlening aan derden f. 34.705,— voordelig verschil f, 195.410, Met betrekking tot do hierboven vermelde verhogingen of verlagingen van de ramingen der onderscheidene lasten- en batengroepen merken wij het volgende op; personeelslasten De personeelslasten worden thans f. 18 420,hoger geraamd dan bij wijziging no. 19 van de begroting. Bij laatstgenoemde begrotingswijziging is terzake van de 6 salarisverhoging met ingang van 1 juli 1956 en in verband met enkele wijzigingen in de personeelsformatie reeds een stelpost van f. 240.000,op hoofdstuk XIII par. 1 van de gewone dienst geraamd. Het totale bedrag van f. 258.420,wordt thans gelijktijdig met do afvoering van de stelpost van f. 240.000,op de functionele posten van de begroting uitgetrokken. Do verhoging van de raming der salarissen met f. 18.420,betreft in hoofdzaak de werkzaamheden voor de in 1956 gehouden woningtelling. Tegenover deze lasten wordt onder lettor r oen rijksbijdrage geraamd. (b kapi taais las ten. Da verlaging van do raming der kapitaalslasten mot f. 4.505,kan worden gesplitst in een verhoging van de geraamde afschrijvingen met f. 22.290, on oen verlaging van de rente met f, 26.795,- In het bedrag van f. 22.290,waarmede de raming der afschrijvingen wordt verhoogd, is voor het openbare en het bijzondere kleuteronderwijs f. 20.630,begrepen. Terzake is in de loop van 1956 voor nieuwe investe ringen geen afschrijving en rente geraamd, omdat werd aangenomen, dat deze lasten volledig uit de voor dit onderwijs te ontvangen rijksbijdrage zouden kunnen worden gedekt. De hoogto van deze rijksbijdrage is nog niet defini tief bekend. Wel heeft het rijk hierop voorschotten uitgekeerd. Thans worden zowel de kapitaalslasten voor de investeringen, als de hiervoor ontvangen voorschotten op de rijksbijdragen geraamd tot do werkelijk bestede.respec tievelijk ontvangen bodragen. Voor afschrijvingen op andere objecten, dan die voor het kleuteronderwijs wordt f. 1 .660,moer geraamd. Dit bedrag is samen gesteld uit een groot aantal kleine correcties van de afschrijvingen op ver- schillendo objecten, over hot algemeen in verband mot verhoging van de kre dieten voor nieuwe werken. De rente wordt f. 26.795,lager geraamd. De voornaamste oorzaak hiervan is de lagora raming ten laste van hoofdstuk XII voor de financiering van de gewone dienst met kasgeld. Voor nieuwe investeringen wordt ovonoons minder rente geraamd, omdat in vele gevallen niet hot gehele bedrag is besteed, waar over bij hot samenstellen van de begroting rente is geraamd. "c." f87,165, 2.495,— 2.430,— 22.210,— - 244.745,— - 50.390,— f. 5.145," 138.340, 19.025, - 164.250,— 5.085, couroaukostor. Tn de verhoging van de raming der bureaukosten met f. 8.460,is f. 1.335, begrepen voor portokosten. Verder zijn met name de reis- en verblijfkosten en de representatiekosten o.a. in verband met het schaaktournooi in do beurs hoger geraamd. d. subsidies De verlaging van de geraamde subsidies met f. 1.550,kan als volgt worden gespecificeerd: verhoging verlaging huisvestingskosten consultatiebureau Het Groene Kruis in gebouw openbare werken f. 1 .390, exploitatietekort badhuis Huizum 2.460, exploitatietekort Prysk Orkest 8.040, exploitatietekort openbare leeszaal 5*910, subsidie gezinszorg 3.125, subsidie kinderuitzonding f. 1 .990, subsidie restauratie ramen Grote Kerk (over to brengen naar volgend dienst jaar) 6.130, subsidie vereniging Kinderbewaarplaats (waarschijnlijk af te rekenen ten laste van hoofdstuk I, dienst 1957) 9.775, diverse subsidies (verlaging over het algemeen mogelijk, doordat de exploitatietekorten van de gesubsidieerde instellingen lager zijn dan is aangenomen) 4.580, f. 20.925,— f- 22.475,— f. 20.925,— f. 1 .550,— belastingen, verzekeringen, enz. In do verhoging van do raming mot f. 6.895,is f. 1.820,begrepon voor verzekering tegen brand- en stormschade en voor de all-risksvorzekoring. Overigens wordt de verhoging vooral veroorzaakt door hogere huisvestingskos ten van de gemeenteontvanger, de wethouder der openbare workon, de stedebouw- kundige dienst en bouw- on woningtoezicht on het gebouw dor openbare werkon. onderhoud verlichting, verwarming, enz. Do verhoging van do loonkosten der openbare werken en de stijging van de prijzen van brandstoffen en matorialen hebben tot gevolg, dat de aan do al gemene dienst in rekening te stollen kosten vrij aanzienlijk hoger moeten worden geraamd, k. bijzondere kosten. Dezaiasten worden f. 22.210,lager geraamd. De voornaamste post, die hierin is bogropon, is die voor de dienst bescherming bovolking. Van de voor doze dienst geraamde kosten, met name die van oploiding en oefening,wordt naar raming f. 24.135,niet besteed. Hiertegenover staat oen ongeveer gelijke verlaging van de rijksbijdrage. Zie onder r. Ook de koston van de resorvepo- litie blijven aanzienlijk benedon de raming. In dit geval wordt de raming van ds rijksbijdrage slechts in onbetekenende mate verlaagd. De bijdrage aan de dienst dor opanbaro werken voor adviozon en voorbereidingskosten van niet uitgevoerde projecten wordt f. 12.270,hoger geraamd. i> uitvoering administratieve wetten. De voornaamste oorzaak van do verlaging van de raming van deze lasten met f. 244.745,is, dat terzake van diverse onderstandsregelingon naar raming f. 198.355,minder wordt bostoed dan oorspronkelijk word aangenomen. Aan gezien de kosten van uitvoering van deze steunregelingen in de moeste ge- "vallen"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1958 | | pagina 243