Aankoop strook grond van sn aangaan grondruil met N.V. Nederlandse Spoor
wegen en verbeteren Hollanderdijk en Wi jnhornsterstraat.
Bijlage no. 127. Leeuwarden, 10 mei 1958.
Aan de Gemeenteraad.
Bij besluit van Uw raad van 29 februari 1956 werd ten behoeve van het
verbeteren van straten ten zuiden van de Wijnhornstorstraat oen krediet
van f. 971753beschikbaar gesteld.
In het desbetreffende voorstel van 22 februari 1956 (bijlage no. 46)
merkten wij op, dat in de voorgestelde plannen niet was begrepen het ver
breden en verbeteren van het oost-west lopondo gedeelte van de Hollanderdijk
on van de in het vorlengdo daarvan gelogen Wijnhornstorstraat en het dempen
van de langs deze straten lopondo spoorsloot. Voor het verwezenlijken van
ioze plannen was do medewerking vereist van do N.V. Nederlandse Spoorwegen.
Destijds was mot deze N.V. hieromtrent nog goon overeenstemming bereikt.
Wij kunnon U mededelen, dat zulks thans wol het geval is. Na moeizame
onderhandelingen is de N.V. Nederlandse Spoorwegen n.l. bereid govondon
aan do totstandkoming van do verbetering van do situatie tor plaatse mede
werking te verlenen door do benodigde grondstrook voor in totaal f. 1
aan de gemeente in eigendom af te staan on in do koston van de uit to voo-
ron werken oen bijdrage aan do gomeonto te verlenen van f. 12.000,
Hoewel wij aanvankelijk op het standpunt stonden, dat de bijdrage van
de N.S., gezien do bolangon, welke voor do N.S. mot do verbetering worden
godiend, op oen hoger bedrag zou mooten worden gestold, hebben wij na ampele
overwegingen genoegen genomen met oen toezegging voor f. 12.000, Naar
onze mening is do noodzaak voor do gomoonto om te komon tot het dempen van
de spoorsloot van oen dermate groot bolang, dat het ontbreken van volledige
overeenstemming mot de N.S. omtrent hot vorloncn van een bijdrage in de
totaio koston van hot werk do uitvoering van do plannon niot in do weg mag
staan. De berekening van do door de N.S. te verlenen bijdrago is gebaseerd
op do geraamde gekapitaliseerde onderhoudskosten van do bestaande spoor
sloot, vermeerderd mot oen geschat bodrag wegens verkregen voordelen uit
do vorbotordo plaatselijke situatie. Do overdracht aan do gomoento van do
voor do verbreding en verbetering van do Wijnhornstorstraat on do Hollander-
dijk benodigde grondstrook, wolko op do bij do stukkon ovorgologdo tokening
roodgekleurd is aangegeven, kan geschieden voor in totaal f. 1,en ondor
voorwaarde, dat van gomeentowogo op do nieuwe cigondomsgrons een afraste
ring wordt geplaatst, waarin oen drietal toegangshekken. Do eigendom en
het onderhoud van deze afrastering zullen worden overgenomen door do Neder
landse Spoorwegen. Verder zullen naast de gebruikelijke overdrachtsbepa
lingen nog onkele bijzondore voorwaarden nodig zijn omtrent hot verplaatsen
van zich in do ovor te dragen grondstrook bevindende ondergrondse tanks,
hot maken van rioolaansluitingon, enz. Dozo onderworpen zijn thans nog niet
definitief mot de N.V. Nodorlandso Spoorwegen geregeld, redenen waarom wij
van moning zijn, dat de overdracht dient te geschieden ondor nader door
ons in overeenstemming mot de N.V. Nodorlandso Spoorwegen to bepalen voor-
waardon.
Wij hobbon do N.V. Nederlandse Spoorwegen vorder bereid govondon oen
strook grond, gologon achter do woningen aan de westzijde van de 3okhoff-
straat, in eigendom aan do gomoento over te dragon, ton einde do achtererven
van doze woningen to kunnen vorgroton. Bodoeldo grondstrook is op do oordor-
genoomdo tekening blauwgeklcurd aangegeven. Do N.V. Nodorlandso Spoorwegon
wenst in ruil voor dozo grondstrook in eigendom to vorkrijgen hot op do
tokening geolgoklourdo percoolsgedoeltogologon in hot vorlongdc van do
Wi jnhornstorstraat. Dit porcoolsgodocltc hooft do N.V. nodig voor hot makon
van eon toegangsweg over eigen terrein naar de voormalige locomoticvonloods.
"Wij"